Dames en heren, het is er weer tijd voor: Het gerucht van de dag! Soms weten journalisten van gekkigheid niet meer wat ze moeten schrijven en bedenken ze maar iets. Dit nieuwtje valt volgens mij ook in die categorie. Het Britse Autocar komt vandaag met het ‘nieuws’ dat de techneuten van Alfa Romeo zouden werken aan een kleine V8. Deze motor zou dan gebruikt moeten worden in de opvolger van de 166.
Aangezien in deze tijden van downsizing en CO2 geneuzel een grote slurpende V8 niet meer kan wordt het volgens de anonieme bron een ongeveer drie liter grote V8 die ook nog eens voorzien is van MutiAir. De enige logica die ik hierachter kan bedenken: Amerika!
Omdat Alfa de ‘169‘ een succes wil maken in de VS zal een V8 waarschijnlijk wel nodig zijn. En die motor kan dan ook gelijk gebruikt worden door Chrysler in de 300C. Maar een lekkere geblazen V6 moet toch ook de truc kunnen doen? Zelfs GM en Ford beginnen hun V8 motoren langzaam te vervangen door turbo V6 motoren.
Als Alfa Romeo daadwerkelijk met een eigen V8 op de proppen komt dan is dat voor het eerst sinds de Montreal uit productie ging in 1977. En de 8C dan? Die heeft inderdaad ook een V8 met Alfa logo, maar die motor is toch echt afkomstig van Maserati.
Wat denken jullie? Broodje aap? Of een verhaal met een kern van waarheid? Ik ga voor broodje aap verhaal. Alfa Romeo zou ook al jarenlang werken aan een nieuwe generatie V6 motoren, maar die hebben we ook nog niet gezien. En mochten die ooit komen dan lijkt mij de behoefte aan een V8 helemaal nihil.
YK zegt
Volgens mij past hier het beste bij: “Eerst zien, dan geloven”. Aan geruchten heb je weinig… :roll:
Marco zegt
Zou wel leuk zijn :-) lekkere toerenjankende gillende V8 :-)
JSV zegt
Jammer dat je er zo cynisch tegenover staat, dit lijkt me juist een hele mooie ontwikkeling: downsizing qua liters ipv cylinders, zodat de eigenschappen van en mooie V8 behouden blijven!
Of het waar is heb ik ook mijn twijfels aan…
ruben zegt
mijn hart zegt ja.
mijn verstand zegt echter nee…
met de huidige milieu wetten en normen lijkt dit op een zinloze en vooral dure investering. Een volledig nieuwe v8 ontwerpen en fabriceren en gebruiken voor slechts 1/2 model(len) lijkt me daarom zeer sterk.
Sciurida zegt
Ok ik ben een complete noob op dit gebied, maar kan iemand mij uitleggen wat het voordeel is van een ‘kleine’ V8 in vergelijking met een normale v6??
Treff zegt
eerst geloven en dan meteen laten zien!!
Zou wel mooi zijn, want ben heel benieuwd naar de opvolger van de 166!!
tim zegt
“Maar een lekkere geblazen V8 moet toch ook de truc kunnen doen?”
Ik neem aan dat jullie V6 bedoelen?
-edit: yep, ff aangepast!-
luwek zegt
@sciurida,
volgens mij loopt een V8 een stuk relaxer en soepeler dan een V6 waardoor hij comfortabeler is (hit me when I’m wrong) en aangezien de V8 in de USA nog steeds zeer populair is zou een ‘zuinige’ V8 daar marketingtechnisch interessant zijn
OverSoft zegt
Waar blijft die 159GTA nou? Die zou toch ook al lang uit moeten zijn?
Laue zegt
waarom zelf een V8 ontwikkelen als je net de V8 Specialist in huis heb gehaald…
MCK zegt
Ik heb een idee, Alfa!
Twee MiTo QV blokken aan elkaar lassen in V configuratie. Het resultaat: Een 2.8L V8 met Multiair en twin-turbo, minimaal 340pk!
Haal daar nog even 2 cylinders vanaf et voila; de nieuwe 2.1L V6 met Multiair en twin-turbo, minimaal 255pk!
Zolang het geluid maar hetzelfde blijft, zeg ik: Doen, Alfa!
Sportiva-Italia zegt
@MCK: Wel een goeie opmerking, dat zou wel een goeie grap zijn ;)
Maar wat ik er van merk, is dat ze meer op de Turbo-toer gaan, icm Multi Air. De Lancia Delta heeft nu net een nieuwe Dual Fuel (benzine/LPG) motor gekregen (de bekende 1.4), die eerst naar 135 pk gaat en later, in 2010 wordt deze nog wat opgekieteld en komt ook de 1.8 Turbo Jet aan bod met naar ik zelf vermoed 230 pk.
Maar aan de andere kant: je weet het maar nooit met die Italianen, maar het lijkt me wat stug, want ook in Amerika is er meer vraag naar compacte en zuinige(re) auto’s. Ben er nog geen serieuze berichten over tegen gekomen. Alleen maar geruchten. Afwachten dus..
Merry zegt
Ik denk dat er een kern van aap in zit
Maar een alfa met een V8 zou de wereld er een stuk mooier op maken.
erik zegt
zo’n motor uit de Tipo 33, 2.5 liter, 10.000 toeren (ja, 1969 :)) dat lijkt me wel wat, en met een turbo en multiair zou een 2,5 liter unit er makkelijk 350-400 pk uit kunnen persen (vgl. specifieke vermogens van de 1.4 enzo)
DavidZ zegt
In Europa is vrijwel geen enkele vraag naar een V8 benzine, en alle helemaal niet van een Italiaans merk (Ferrari e.d. uitgezonderd).
In The States heeft Alfa zo’n slecht imago, dat ook geen enkele Yank er aan zal beginnen. En nog veel beroerdere reputatie dan Chrysler. En zoals we allemaal weten: eer het grote publiek zo’n product als wél hoogwaardig gaat zien, ben je minimaal 20 jaar verder.
Maar altijd amusant hoor, als de vierwielige lamme met de blinde verder gaat. Gaan we in de toekomst nog veel leedvermaak achtige dingen over lezen.
tom zegt
Robbie jij bent wel de koning van de onzin topics? Laat me raden…nog geen 20?
Vincenzo zegt
wel davidz, stap maar snel in je golf of astra. Wat een onzin kraam je weer uit.
De V8 wordt inderdaad ontwikkelt voor de states natuurlijk. Zal weer een julweeltje worden, met een kijkje in de keuken bij Maser natuurlijk :)
Quadrifoglio zegt
@DavidZ: ik denk dat je niet helemaal op de hoogte bent van hoe Alfa Romeo in “the States” bekend staat. Als je er een tijd lang niets verkocht hebt (Alfa Romeo) dan kun je inderdaad ook niets opbouwen en dus ook niets zeggen of het wel of niet zal verkopen.
Leon zegt
Begin jaren ’90 had Mazda een aantal kleine zespitters in de aanbieding, waaronder een 1.8 en een 2.0. Dat waren heerlijke blokken, enorm soepel (korte slag in verhoduing tot bijv. een 3.0 V6) en het benzineverbruik van een viercilinder. Een een erg mooi geluid. Dus in dat opzicht lijkt een kleine V8 zo gek nog niet.
Trouwens… BMW had ook een kleine zescilinder (2.0) en Maserati ook (geblazen).
Grote Smurf zegt
Mazda bouwde vroeger ook wel een 2,5 liter V6. Als je ziet dat Fiat nu 1,2 liter 4-cilindermotoren bouwt, als je ziet dat VW modulaire motorblokken maakt (4 cilinder 1,9L, 5 cilinder 2.5L, 6 cilinder 3,0L; 2 x VR6 = W12) dan denk ik: de stukken zijn er, nu nog de lijm! V8 van 2,4 liter, lekker licht en compact…
sjoerdmini zegt
Het idee van een v8 is toch veel koppel bij lage toeren, zodat je rustig kan toeren en zo nu en dan de straatstenen uit de grond kan trekken.
Dat is wat Amerikanen willen toch?
Waarom maak je dan een v8 met lage cylinderinhoud? Dan krijg je veel sneller een korteslagmotor, met relatief minder koppel op een relatief hoog aantal toeren.
Ergo: dit is niet echt logisch….
Of zie ik iets over het hoofd?
Citrofiel zegt
Ehm, het zou leuk zijn… Maarre… Zelfs als hij komt zullen we er maar heel weinig van zien (en horen) komen. Eigenlijk maakt het me niet zoveel uit. Hoewel… Over 20 jaar een mooie 169 met V8 op de kop tikken voor weinig lijkt me wel weer leuk.
Gio zegt
Ze zulen de motor pakken van de 159GTA en deze wat downsizen. We zullen het dus eerst weten, eens de GTA uitkomt. Wanneer? Tja nobody knows. In iedere geval ze gaan er al snel moeten mee uitpakken want de 166 is gepland voor volgend jaar.. en vermits we daar bijna zijn…
RW zegt
Waarom niet hetzelfde truukje doen als VAG heeft gedaan voor de Audi TT-RS met de 2,5 liter 170pk 5 cilinder uit de Amerikaanse VW Passat?
FPT heeft namelijk nog een oude 2,4 liter 170pk 5 cilinder liggen uit o.a. de Stilo Abarth. Hop, wat turbo’s erop, multiair erbij, en de 300-350 pk moet toch wel haalbaar zijn.
donstil zegt
Autocar komt met dit “nieuws” aka gerucht en site’s nemen het over. Autoblog schrijft er een stukje over, plaatst een link naar de autocar site en dat leverd hun weer hits op en hits zijn geld zoals jullie zullen weten.
Heel slim dus om dit soort geruchten de wereld in te slingeren.
Polygoon zegt
Ik geloof er eerlijk gezegd niet veel van. Een geblazen V6 (eventueel twin-turbo) voldoet zeker aan de noden.
VonStroke zegt
Ze hadden gvd beter in een nieuw onderstel geinvesteerd in plaats van een stuk schroot uit 1995 onder de 169 te schuiven. Een prachtige V6 is net zo interessant als een dure V8.
(mocht dit verhaal kloppen natuurlijk)
bmw zegt
Kan iemand met technisch verstand uitleggen wat het effect is van het downsizen op het gedrag van een V8?
Jorisr zegt
Enkele jaren geleden is er bij het bekendmaken van info over de nieuwe 0,9 liter 2-cylinder multi-air motor van Fiat al duidelijk aangegeven dat deze 2-cylinder blokken modulair in te zetten zouden zijn.
Men gaf daarbij expliciet aan dat dit de mogelijkheid zou geven tot het relatief gemakkelijk ontwikkelen en exploiteren van een 8-cylinder motor als men dat zou willen.
Dit geeft aan dat ze in ieder geval over dit concept hebben nagedacht.
Misschien is men bij fiat met een opvolger voor de 1.4 4-cylinder bezig met een modulair concept waarmee ze meteen de basis voor een 8 cylinder willen leggen.
Vince zegt
Idee is leuk, inderdaad maar eens kijken wat er van terecht komt. Leuk detail, in de F1 rijden ze al jaren met kleine V8’s van 2.4 liter.
Lotus-Omega zegt
terwijl de italianen bekand staat om down sizing…
ik geloof het nog niet!
Leon zegt
@bmw: Bij een lagere cilinderinhoud kan men ervoor kiezen om de slag van de zuigers korter te maken. Het voordeel daarvan is dat de versnelling en vertraging van de zuiger bij een bepaald toerental veel minder hoeven te zijn. Hierdoor zal de motor sneller reageren op gas geven en in staat zijn hogere toerentallen te halen. Door de kleinere cilinderinhoud zal het vermogen ook minder zijn, vergelijkbaar met bijv. een 3.0 V6. Het gaat dus bij de keuze voor 8 cilinders in plaats van 6 (bij dezelfde totale cilinderinhoud) voornamelijk om het gevoel en het geluid.
Alfa Corse zegt
Wellicht dat dit meer duidelijkheid geeft:
http://www.autoedizione.nl/2009/10/14/de-v8-komt-er-ook-weer-aan/
daan zegt
Ik hoop zo dat de opvolger van de 166 eindelijk is achterwiel aangedreven wordt, en als daarbij nog komt dat er een v8 in komt te liggen, zal het echt een strakke auto worden.
bmw zegt
@Leon thx, nu weet ik al iets meer!
gvr zegt
@davidz
je kent je autogeschiedenis niet goed.
MCK zegt
Binnenkort komt eerst de Milano, ik neem aan dat de nieuwe 1750 TBi motor daar een belangrijke motor zal worden (op basis van de modulaire 2-cylinders die Jorisr noemt). Die zal uiteraard uitgerust worden met Multiair.
In dat opzicht is een 3.5L V8 met Multiair en twin-turbo goed mogelijk. Gezien de 1750 TBi (zonder Multiair) nu al 200pk levert, zou de twin-turbo V8 versie minimaal 400pk kunnen leveren. Zonder twijfel wel meer… Een ongeblazen versie zou dan in de buurt van 350pk komen.
Een V6 derivaat (2 cylinders eraf) zou dan een 2625cc V6 zijn met minimaal 300pk, in ongeblazen vorm ~250pk.
Gezien de 1750 TBi 200pk levert, heb je zo een hele mooie line-up!
RenesisHP zegt
Ik zou het zonde vinden. Alfa heeft toch een aardige geschiedenis met V6 motoren. Die blokken klinken geniaal.
GOD zegt
een V8 is een allrounder waar je echt elk soort blok van kan maken. 2 liter tot meer dan 10 liter.
laag toerig veel koppel tot en met super hoogtoerig.
dikke zware roggel of dikke jank, het kan allemaal.
grootste voordeel van een V8 configuratie is de balans van het blok. veel beter is er niet. ook is america groot geworden met de V8.
zo zijn er nog tal van redenen waarom de V8 zo geliefd is.
als ze in america voet aan wal willen zetten is een V8 de enige keus die ze hebben en tevens ook de beste keus.
ik zie geen reden waarom het niet zou kunnen.
eigen blok dan wel niet een blok van chrysler of misschien wel een blok dat ze samen gaan ontwikkelen.
MATSS zegt
komt de V8 uit de 8C niet oorspronkelijk van Ferrari???
RenesisHP zegt
@MATSS:
Ja en nee. Het blok komt bij Maserati vandaan.
De Maserati blokken zijn in de basis weer Ferrari blokken.
six-trey zegt
Alfa Romeo 196 HEMI klinkt wel goed :P
M-lover zegt
tuurlijk… iedereen downsized…
northspotting zegt
V6 twinturbo of V8 in de 159 GTA… ik hoor nooit iets!
Broodje aap :P
gummer zegt
So what?
peter zegt
V8 + FWD ??? = > madness
robbie zegt
@peter: Als je beter leest dan weet je dat de 169 RWD kijgt! Niemand heeft het over V8 + FWD…
peter zegt
dan lees ik idd te snel – zie dat nergens staan. Ik weet wel dat men dat ooit opperde voor de 169. De klant – jamaar jullie zeggen toch dat FWD ideaal is, jullie verkopen auto’s met sportieveuitstraling + FWD en nu ineens RWD ? de verkoper – uuh ja maar euh tja euh
Megakix zegt
..ik heb nooit begrepen waarom Alfa niet gewoon seriematig is overgegaan tot de productie van de 8C..een briljant mooie tweezitter, met een lieflijk V8 (;-))…maar ze vonden het blijkbaar nodig om ‘ineens’ exclusief te worden, zoals de FXX bij Ferrari etc…waarom ?????
LPJ zegt
Beste Peter, ook nu al gebruikt Alfa Romeo AWD voor de wagens met meer pk (net als Audi overigens). FWD blijft meer dan goed genoeg voor de doorsnee 130 pk varianten.
Tommy2 zegt
Een 3 liter V8?? Haha, ja leuk voor op je brommer ja maar een V8 die amper 300 pk zal kunnen leveren is geen V8. Een V8 moet groot zijn (minimaal 4 liter) voor een mooi vol geluid, en anders hoeft het niet!
Maak dan maar een 3 liter V6 Alfa.
Petros zegt
http://bva-auctions.com/auction/lot/1457