Alfa Romeo wacht eventjes af of Donald Trump de boel weer gaat terugdraaien.
Afgelopen weekend kon Jaap je al bijpraten over de stagnerende vraag naar elektrische auto’s. We zitten een beetje op een kantelpunt dat een EV de norm gaat worden en de auto met verbrandingsmotor op zijn retour is, zeker in een welvarend land als het onze.
En nee, dat is nog niet overal zo en het duurt even voordat iedereen de overstap durft te maken. Sommige mensjes zijn dermate bang dat ze op extreem conservatieve en populistische partijen gaan stemmen, om elke vorm van vooruitgang te stoppen.
Verkiezingen bepalen shift naar EV’s
Nu moet je een verkiezingsuitslag respecteren. Als bedrijf moet je er ook heel erg rekening mee houden (je weet wel, de Politiek-Juridische factoren van de DESTEP-analyse van de macro-omgeving). Voor Alfa Romeo zijn er voldoende redenen om heel eventjes een paar belangrijke verkiezingen af te gaan wachten.
Zo staan er belangrijke verkiezingen op stapel in de VS. Daar is nu een ernstig verwarde man de president, maar er staat een oranje Oerang Oetang klaar om weer 50-60 jaar terug de tijd in te gaan. En jij maar denken dat in Nederland de keuze nogal matig is. Maar Alfa Romeo wacht ook eventjes af wat de EU gaat doen.
Uiteindelijk weet Alfa Romeo welke kant het op wil gaan: elektrische auto’s. Echter, afhankelijk van het politieke klimaat gaat men bepalen hoe snel die shift zal gaan. Dat zegt Jean-Philipe Imparato tegen Automotive News Europe.
Elektrische SUV kan ook wachten
Zo wil Alfa Romeo een grote Fastback SUV in de showrooms hebben voor de Amerikaanse en Chinese markt. Die auto zal dan komen te staan op het STLA-Large-platform, waar bijvoorbeeld ook de nieuwe Dodge Charger op staat. MAAR!!! Als Donald Trump de meeste stemmen krijgt (eh, wacht, kiesmannen, want in 20217 werd Trump president, maar had hij niet de meeste stemmen), dan zal Alfa Romeo dit model gaan uitstellen. De verwachting is dat Trump de boel weer terug gaat draaien en dan wil je niet een EV op de markt brengen.
Dus mocht Trump aan de macht komen, zet men het grote SUV-project eventjes op pauze en krijgen wij Europeanen eerst even een kleine elektrische hatchback. Op dit moment heeft Alfa Romeo zijn plannen al klaar voor de toekomst. Vanaf 2027 zijn alle nieuwe Alfa Romeo’s elektrisch, tenzij men in de EU en de VS de regels versoepeld. Dan zullen ze er eventjes mee wachten.
Via: Automotive News Europe.
Imagecredit: Alfa Romeo met lampen op het dak door Noortje Blokland via Autoblog Spots!
jaapiyo zegt
Make Alfa Romeo Great Again…
rollingstoned zegt
+1. Maar of dit dan de manier is? ;-)
“Zo wil Alfa Romeo een grote Fastback SUV in de showrooms hebben voor de Amerikaanse en Chinese markt.”
Amerikanen kunnen ze beter naar de WeightWatchers sturen aangezien meer dan 68% aan (morbide) obesitas lijdt, en de Chinezen hebben meer baat bij een psycholoog dan een grote SUV vanwege hun minderwaardigheidscomplex*.
* Lengte is in China een statussymbool geworden Voor diverse overheidsbanen wordt een minimumlengte geëist. In 2001 speelde een rechtszaak tegen een bank in Chengdu die voor mannelijke sollicitanten een minimumlengte van 1.68 meter eiste en voor vrouwelijke 1.55 meter.
* Chinezen willen graag langere benen omdat lengte als een statussymbool wordt gezien in China. Bovendien eisen veel bedrijven dat hun werknemers tenminste 1,65 meter lang zijn. Chinese mannen zijn ook bekend om hun voorkeur voor lange vrouwen, aangezien die ook eerder een lange zoon of dochter ter wereld zullen brengen.
jaapiyo zegt
Potverdrie dan moeten wij Nederlanders van normaal formaat (1.90) dus eigenlijk allemaal naar China…
rollingstoned zegt
Als je graag in grote zeecontainers wil rondrijden, vooral doen ;-)
basman147 zegt
Persoonlijk zou ik graag zien dat Alfa Romeo iets met een verbrandings-motor in het gamma houdt, maar als daarvoor Trump moet terug keren in het Witte Huis steek ik wel een stekker in de Scudetto…
jaapiyo zegt
Het is te hopen dat de dems in de zomer stoppen met dit cynische schimmenspel en een ietwat conservatieve semi-nette kandidaat naar voren schuiven (lees: niet zo’n mafklapper als AOC). Of dat RFK een soort vliegwiel weet aan te zwengelen. Want man man man…Biden of Trump als ‘leider van de vrije wereld’. What a time to be alive…
rollingstoned zegt
Wordt hoog tijd dat ze eens een maximum leeftijd voor de POTUS gaan invoeren. Dan maken seniele bejaarden als Biden en mafklappers als Trump tenminste geen kans meer…
mashell zegt
Precies. Maximaal 60 jaar oud en maximaal $60 mag de kandidaat bijdragen aan de verkiezingscampagne. De kandidaat hoeft dan niet meer heel rijk te zijn maar kan door de partijen geselecteerd worden op kwaliteit.
tjorque zegt
Gewoon Europa dat zelf even spreekwoordelijke kleauten kweekt en zich wat minder afhankelijk van de USFA en de rest van de planeet opstelt. (Ik wou de “n” van planeet vervangen door een “r” maar dan ben ik te stout voor AB)
En het EU volk zal mss ook moeten begrijpen dat we op het punt staan waar we op sommige vlakken zullen moeten inbinden qua levensstandaarden en dringend moeten investeren in defensie, energietransitie, industrie en lokaal ontgonnen grondstoffen.
Omdat we de afgelopen 30 jaar op onze luie “jeweetwel” gezeten hebben en alles wat niet mooi in onze eigen achtertuin past geoutsourced hebben aan toch niet zo’n betrouwbare partners.
Het is helaas allemaal en en en, of aanvaarden dat onze grenzen verschuiven van uit het oosten, onze economie kapot gemaakt wordt van uit het verre oosten of we door klimaatvluchtelingen overspoeld (al dan niet aangedragen via de grenzen van die wannabee dictator handpop van Putin ) worden uit het zuiden.
Roze is m’n kleur niet maar, ik had het toch liever iets rooskleuriger gezien…
basman147 zegt
Ik hoop eigenlijk eerder dat de democraten een duidelijke meerderheid in de Senaat en het Huis weten te behalen, want ook de president van de VS kan zonder meerderheid maar verdomd weinig…
jaapiyo zegt
Niet helemaal waar. Murica heeft technisch gezien een ‘sterke’ president. Die kan middels een executive order in theorie er ook zelf een wet doorheen jassen. Het is alleen ‘gewoonte’ dat de POTUS daar louter in uitzonderlijke gevallen gebruik van maakt. Maar als de Donald wil houdt niemand ‘m tegen (behalve de CIA wellicht, JFK stijl).
SpiderIV zegt
Ik heb in de 35 jaar dat ik Alfa Romeo rijd en dat merk nauwgezet volg, al heel veel redenen en excuses zien langskomen waarom een model niet op tijd op de markt is gekomen.
Nu vele maanden van te voren al indekken is een aardige creatieve en nieuw!
Maar goed ………. ervaring leert: planning van Alfa Romeo klopt aardig als je minimaal 36 maanden extra rekent. Met die Trump is het dus + 4 volle jaren.
Het blijft een geweldig merk maar met meer geschiedenis dan toekomst.
rollingstoned zegt
Ja dat klopt. Maar dat valt voornamelijk te wijten aan het management van FIAT en Stellantis. Lancia hebben ze ook min of meer kapot gemaakt…
mc96 zegt
Alfa en uitstellen… ik vraag me af of het echt iets te maken heeft met welke president gekozen wordt. Dat uitstel komt er toch wel.
Specht zegt
MAGA! Laat Trump maar komen en die hele EV hype afschaffen.
potver7 zegt
“Trump, maakt meer kapot dan je lief is.”
Het enige dat Trump in z’n eerste regeerperiode ‘great again’ heeft gemaakt, is het merk Donald Trump. Maar nog net niet ‘great’ genoeg voor een herverkiezing.
mashell zegt
Ook Twitter heeft hij great again gemaakt met zijn onpresidentiele tweets. Voor Trump was Twitter stervende na Trump was Twitter volgens iemand wel 47 miljard waard.
jaapiyo zegt
Die laatste iemand is dan wel weer een held die een laatste bolwerk van vrije meningsuiting overeind houdt in een tijd waar deze voortdurend onder vuur ligt door de moderne boekenverbranders, oftewel wokies.
okdoei zegt
Er is al de 4-deurs coupé. Coupé betekende ooit standaard 2-deurs.
Nu is er de “fastback SUV”. Lekker schizofreen.
racerx zegt
Dus Dodge bouwt een niet onaantrekkelijke Charger, terwijl Alfa Romeo met datzelfde platform een enorme SUV wil maken? Omgekeerde wereld.
tweetyv6 zegt
Wat een kul.
Ook in de EU staat het verkoopverbod van auto’s met een verbrandingsmotor vanaf 2035 op losse schroeven.
En terecht.
JelmerS zegt
laat alfa eerst de Europese klant eens fatsoenlijk bedienen. De gemiddelde Europeaan weet de specifieke merkwaarden van alfa beter te waarderen dan elke inwisselbare Chinees of Amerikaan met een inwisselbare SUV.
Geef Alfa daarnaast ook even een beetje meer speelruimte met de platformen en techniek. Een extra B segment kloon met 156pk en 50kw batterij is niet de bedoeling. In het verleden wisten ze basic Fiat techniek ook net even wat warmer op te serveren