Het is niet de duurste auto ooit geveild, die titel kleeft sinds juli aan de Mercedes-racer van Juan Manuel Fangio, maar wel de duurste Alfa Romeo.
Het gaat om een ex-Scuderia Ferrari Alfa Romeo 8C-35 uit 1935, een auto die 25 jaar na de oprichting van Alfa Romeo tot stand kwam en maar weer eens aantoont dat de juiste klassiekers het tegenovergestelde van een Spyker-aandeel doen: rendement opbrengen. En flink ook.
De Alfa 8C-35 kwam in de Portello-fabriek tot stand om weerstand te kunnen bieden tegen de Silver Arrows van Mercedes-Benz en Auto Union met haar C-Type. Iets dat coureur Tazio Nuvolari dan ook regelmatig lukte. Onder de kap ligt een 3,8 liter achtcilinder lijnmotor die dankzij zijn superchargers 330 pk levert.
Over het reilen en zeilen, de overwinningen, en alle eigenaren heeft veilinghuis bonhams een fraai stukje getikt. Het totaalbedrag op de Bonhams-veiling tijdens het driedaagse Goodwood Revival kwam, inclusief buyers premium, uit op 7.069.294 euro.
speklap zegt
Mooie machine!!
rob68 zegt
Leuk voor de heb.
E34M5Touring zegt
Slechte restwaarde man, zo’n Alfa…….
ramshoek zegt
@E34M5Touring:
Artikel gelezen???
lamborgfan zegt
@E34M5Touring: Ja, maar deze doet het misschien wel..
fejjie zegt
Die Ferrari sticker is waarschijnlijk de verklaring voor de hoge prijs.
Arnoud zegt
@fejjie:
Het cavallino rampante embleem (zoals die ‘sticker’ officieel heet) is al sinds 1929 in gebruik. Reeds lang voor de stichting van Ferrari. Het is niet aan het merk Ferrari gebonden maar aan Enzo Ferrari persoonlijk. Hij was in een eerder stadium ook teambaas van de raceafdeling van Alfa Romeo.
robbie zegt
@Original_Arnoud: Scuderia Ferrari bedoel je waarschijnlijk. Dit schild staat voor het raceteam van Enzo Ferrari.
Voordat Enzo een eigen merk begon gebruikte bij Alfa’s om mee te racen.
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Scuderia_Ferrari
tweetyv6 zegt
@fejjie: het is geen sticker, maar geschilderd. Enzo Ferrari had toen geen eigen merk, maar racete met Alfa’s; de scuderia Ferrari. Een van de tegenstanders was de scuderia Alfa Romeo uit Portello, het fabrieksteam van Alfa. Door onenigheden tussen de leiding van Alfa en Enzo Ferrari over wat voor auto’s Enzo zou krijgen, besloot hij uiteindelijk om zelf auto’s te gaan maken. Wat zeker ook waarde toevoegt is dat de beste coureur ooit met deze wagen geracet heeft; Tazio Nuvolari
j00rs zegt
Wauw! Ooit……..
Corrado16v zegt
Hoe zat het dan met die mintgroene 250GTO? Die was toch een stukje duurder dan de Mercedes? 35 miljoen dollar staat me bij.
robbie zegt
@Corrado16v: dat was geen (openbare) veiling.
Corrado16v zegt
@robbie: Oh, ik wist niet dat dat een vereiste is om het record te vestigen. Wat is het verschil dan? Bij de 250GTO alleen gegadigden ??
VeniVidiVici zegt
Prachtige machine, maar zou zoiets met dat prijskaartje niet in m’n garage durven zetten.
zondagsrijder zegt
Hoop dat deze veilinggekte er een keer toe leidt dat Ferrari de stoute schoenen aantrekt en een nieuwe superlichte, ongeblazen, carburator, 2,5/3 liter V12 auto op de markt brengt. Je zou toch denken dat er gezien de populariteit van deze oude machine’s en het enorme contrast met de (weinig smaakvolle) drive-by-wire machines van nu inmiddels wel een markt voor is.
lambo4all zegt
@zondagsrijder: precies! Met Een moderne versie van spaakwielen, een carbon carroserie en.. Direchte inspuiting. Of moeten ze de webers lekker laten sputteren? Ben alleen bang dat de EU dit geen goed idee vindt.. Veiligheidsgeneuzel enzo..
speklap zegt
Prachtige machine!
thijsied zegt
Nice! Ik was binnen bij de Bonhams auction tent, stond heel wat leuks. Zal vanavond eens wat foto’s op Autojunk zetten.
Alfarobert zegt
En ineens hebben mensen hier interesse voor de geschiedenis van Alfa Romeo. Heel wat beter als de geschiedenis van Volkswagen he.Dat begint altijd met de 2e wereldoorlog een ene Adolf H.
Arnoud zegt
@Alfarobert:
Ik geloof dat er bij elk artikel op Autoblog over concepts en nieuwe modellen van Alfa Romeo gemijmerd wordt over de terugkeer van Alfa’s glorie dagen. Dus Alfisten genoeg hier.
audifreak zegt
@Alfarobert: Niet per se de geschiedenis van Alfa, maar de geschiedenis van die jaren 30 races is sowieso wel interessant (en of je het nu wil of niet, ook Mussolini bemoeide zich met Alfa). Wat wel grappig is: de in het artikel genoemde Nuvolari vertrok als coureur uiteindelijk naar Auto Union waar hij een reeks legendarische overwinningen boekte. Reden van zijn overstap? Ontevredenheid over de kwaliteit van zijn Alfa’s. Wat dat betreft is er eigenlijk nog maar heel weinig veranderd!
tweede_woning zegt
@audifreak: ik zie het al , Audi freak .
Ilquadrifoglio zegt
@audifreak: Nuvolari won met Auto Union nog niet de helft wat hij met Alfa Romeo won. Het ging overigens niet zo zeer om de bouwkwaliteit, maar vooral om de competitiviteit van de late jaren ’30 modellen. Alfa Romeo mocht van het IRI zeer beperkt in racetechnologie investeren, waardoor de Duitsers uiteindelijk een te grote voorsprong kregen.
audifreak zegt
@Ilquadrifoglio: Voorsprong door techniek dus.. toen al!
Dat Nuvolari niet veel meer overwinningen boekte voor Auto Union is behoorlijk logisch, aangezien hij er wegens het uitbreken van de tweede wereldoorlog helaas niet al te lang voor heeft kunnen rijden..
Ilquadrifoglio zegt
@audifreak: Nou meer voorsprong door de blanco cheques van een meneer met een klein snorretje. Die voorsprong was overigens van korte duur omdat Alfa Romeo al in 1938 met de Tipo 162 het antwoord had. De Silberpfeilen waren pas ongeveer vanaf ’35 oppermachtig te noemen.
topless zegt
@audifreak:
Adolf Hitler sponserde AutoUnion en Mercedes voor elk 500.000 Reichsmark. Daar kom Alfa inderdaad niet tegenop.
AutoUnion, Vorsprung durch Nazi Geld.
P.S. Google voor de lol eens op GP Duitsland 1935.
schellekens006 zegt
Die enige oude alfa die niet weg is geroest daarom 7 miljoen waard… Ik snap het wel.
ramshoek zegt
@schellekens006:
De meeste weggeroeste klassieke Alfa’s zijn nog altijd de moeite waard om te restaureren. Da’s bij andere merken niet altijd het geval (vul zelf in).
Trouwens, eigenlijk was alleen de Alfa Sud kwalitatief echt onder de maat…
MAB zegt
7 miljoen.. Is heel alfa romeo opbl dit moment wel zoveel waard?
tweede_woning zegt
@MAB: geschat op 1 a 2 miljard ….
rufctr01 zegt
Ik zie maar 2 pedalen, een automaat?
topless zegt
@rufctr01:
Het rolletje is het “gaspedaal”, het rechter pedaal de rem en het linker de koppeling.
johannes79 zegt
@rufctr01: nee remmen deden ze toen door de mond zo ver mogelijk te openen en boven het raampje te kijken…..