Ontworpen door de opa van de ontwerper van de Multipla, tevens neef van de man verantwoordelijk voor de Edsel. Gossie, het ding heeft een thuis nodig, waar is z’n moeder?
Een klassieker Alfa Romeo, dan denk je aan rooie racewagens. Heel oud, met losse spatborden en achtcilinder lijnmotoren of jonger maar voorzien van de mooist vloeiende carrosserieën denkbaar. Prachtige voorbeelden zijn de Alfa Romeo (tipo) 33 Stradale, Alfa Romeo 33/2 en de eenvoudiger maar ook heel prettige Giulia‘s. Kort geleden deed Alfa het nog eens dunnetjes over met de 8C Competizione. Ze lieten zien dat ze wisten hoe de lijnen op een auto horen te lopen. Iets wat bij de Giulietta en MiTo maar niet wil lukken. Wellicht zijn de huidige ontwerpers te vele bij deze Alfa Romeo GT 1900 CSS Zagato blijven hangen.
Ooit, rond 1955, zijn er 42 van deze 1900’s gemaakt bij Zagato. Voorin een meesterwerkje uit die tijd: de 1975cc DOHC viercilinder in ‘CSS’ specificatie. De CSS (ook verkrijgbaar met minder lelijke carrosserie) was het paradepaardje medio jaren ’50. Vijf versnellingen, 115 pk en een uitgekiend onderstel. Met genoeg uitloop was een topsnelheid van 180 km/u mogelijk.
Voor de lieve som van €600.000,- is nu een exemplaar op te halen in Italië. Slechts 50.000km op de teller dus een redelijke kans dat ‘ie nog rijdt. Op de foto’s ziet deze 1900 Zagato er goed verzorgd uit. Je daarbij wel intens van het merk houden om hiervoor te vallen. Advertentie: klikkerdeklik.
bazzelijn zegt
Als ik t geld had: graag! Prachtige wagen!
alcantara zegt
@bazzelijn: Waarom zou je hiervoor kiezen als je een budget van 600k te besteden had? Er zijn veel leukere auto’s te koop voor dat bedrag.
jrk68 zegt
@alcantara:
Als je hier 6 ton voor uit kan geven speelt geld sowieso geen rol. Dit zet je in je collectie en als je er op uitgekeken bent verkoop je hem weer. Grote kans dat je er nog iets op verdient ook….
nickjacker14 zegt
@jrk68: alleen hopen dat deze alfa dan niet uit elkaar valt
jrk68 zegt
@nickjacker14:
14 is zeker je IQ….
bofkont zegt
@nickjacker14: Oh gut een broekje uit 97 roeptoetert ook wat.
Zou zeggen verdiep je eens in de historie van Alfa romeo.
alcantara zegt
@bofkont: Inderdaad, verdiep je eens in de historie, want dan kom je erachter dat ze allemaal veel technische mankementen vertonen en heel snel roesten.
bofkont zegt
@alcantara: Oh gut, ook weer zo’n van horen zeggen weetje.
Hoeveel Alfa’s heb je gehad ??
Roesten deden alle auto’s vroeger daar is Alfa geen uitzondering op.
Sterker nog, zelfs de moderne Mercedes/ford/Audi roesten nog steeds.
Ik heb een Audi S3 gehad die is er voor bijgespoten, gelukkig onder de audi garantie.
Heb ik met geen enkele van mijn 6 alfas’gehad. Ook hebben ze me nooit laten staan, enkel normaal onderhoud. Dus verdiep je wat beter in de historie geld ook voor jou.
bofkont zegt
@bofkont: geldt flapdrol!
bofkont zegt
@alcantara: Tja goede vraag, misschien dat iemand met veel geld hem wel mooi zou kunnen vinden? niet iedereen vind moderne meuk mooi.
En daarbij over persoonlijke smaak valt niet te twisten, ik vind hem geweldig!!
ferry832 zegt
Kort geleden heeft Alfa wel een behoorlijk aantal klassiekers gemaakt.
De Montreal, de Alfetta`s GT en GTV`s, de Giulia, de Sud, de SZ/RZ, enz. enz. Geen enkel ander merk kan buigen op zo`n grote schatkist aan modellen. Helaas s Alfa nu al enige tijd dood.
OT ; geweldige auto en zou hem graag hebben. 600 K heb ik helaas niet liggen maar als ik het had zou ik denk ik toch wat anders kopen. Je moet echt geld over hebben.
SJ zegt
@ferry832: Grotendeels met je eens, alleen snap ik niet wat de Alfasud in dat rijtje doet.
heidekonijn zegt
@SJ: Perfect punt op de i. Voor mij liever een lownose SSZ, maar die kosten dan weer iets meer. Fantastisch mooie auto.
ferry832 zegt
@SJ: Ik denk dat je de Sud niet moet onderschatten. Oke, hij roeste al in de folder maar in de basis was het een zeer goede auto die toen zijn tijd best vooruit was.
Bovendien vind er maar eens 1 in goede staat.
heidekonijn zegt
@ferry832: Daar ging het fout. 1972. Toen de Sud kwam en Milano uit de badge verdween. Het vuile gif van fwd sloop binne. Walgelijk.
ferry832 zegt
@heidekonijn: Ik snap goed wat je bedoelt maar persoonlijk heb ik het meeste met de Alfa`s vanaf pak em beet 1970 tot 1993. Wat mij betreft zijn dat ook echte Alfa`s. Ondanks de Fiat bemoeienissen. Het zelfde geld voor Lancia, 1970 tot 1993 hebben voor mij toch begeerlijke auto`s voort gebracht.
Ik geloof dat jij een echte liefhebber bent maar voor het Lancia en Alfa waar jij van houdt is echt geen plaats meer. De romantiek van die auto`s heeft plaatsgemaakt voor pure zakelijkheid en kille verkoopcijfers. Er is geen enkel merk meer wat de eigenschappen draagt die Alfa en Lancia ooit hadden. Misschien BMW ( wat betreft identiteit ) maar ook die schieten hun doel voorbij met de zoveelste nische of uitbreiding. Overigens bedoel ik niet dat BMW overeenkomt met de twee oude merken maar ik vind wel dat BMW een voorbeeld kon zijn voor Alfa. Nu twijfel ik daar wel eens aan.
heidekonijn zegt
@ferry832: Met permissie, maar dat is flauwekul. Net die waarden, rwd, power, onderstel, balans, kracht, schoonheid en eigenzinnigheid, daar hebben de voormalige nichemerken Mercedes, BMW en Audi de afgelopen twintig jaar samen meer dan 90 miljard (!) Euro in geinvesteerd en als resultaat hebben ze de Renaults en Ford Mondeos van de verkoppcharts verdrongen. Ze zijn nu de meest winstgevende autobedrijven op aarde.
Bij Alfa werd sinds 2009 nul Euro planmatig geinvesteerd. Logisch gevolg….
heidekonijn zegt
@heidekonijn: Dat je zelf val op recentere Alfa’s is geen flauwekul natuurlijk. Ieder wat’ie wil en de Montreals en GTVs lust ik ook wel.
ferry832 zegt
@heidekonijn: Overigens reed die Sud met fwd niet slecht. Volgens mij waren ze er snel bij en de rij eigenschappen van die auto werden toen niet door veel andere auto`s benadert. Daarom voor mij toch een echte Alfa en een echte klassieker.
heidekonijn zegt
@ferry832: Wat is dat toch met ‘rijdt niet slecht’? Alsof ik beweer dat alles wat niet een behoorlijke Alfa is slecht zou rijden. Massas autos rijden prima, het zijn alleen geen Alfa’s. De Sud en alles wat erna kwam was een copromis. Water bij de wijn. Bij de 147 was er nog een paar ppm wijn in het water. Nu is er alleen nog slopelfiatmeukwater. Fijn, maar als ik dat wil koop ik dat toch, waarom het aanbieden met een Alfa badge? Niemand trapt er meer in. Verkoop in Europa -37% binnen een jaar. Geen goed idee dat waterdieet. Consumenten wiilen het niet.
ferry832 zegt
@heidekonijn: Tuurlijk heb je gelijk en het beleid van Alfa slaat kant nog wal. Voor mij bestaat Alfa ook niet meer maar denk eens aan het volgende.
Voor mijn vriendin hebben we een nieuwe Mito gekocht. Deze auto heeft niks meer van het oude Alfa DNA in zich. Geen ppm wijn meer zoals je schrijft. Waarom dan een Mito ?
Omdat ik nog steeds een auto wil die niet op iedere hoek van de straat staat. Het design is altijd nog onderscheidend genoeg ( mooi of lelijk is persoonlijk ). In een wijk met misschien wel 1000 Polo`s, Rio`s enz. ben ik nog geen andere Mito tegen gekomen. Dat is wat ik nog steeds waardeer. Ik wil altijd iets anders dan andere. Dat het een omgebouwde Fiat is maakt me ook niet uit. Hiervoor had ze een Grande Punto en die reed altijd goed. De Mito trouwens ook maar ik waardeer hem als een Fiat.
desjonnies zegt
@ferry832:
de Sud, ontwikkeld door ene Mijnheer Hruska (een Oostenrijkse Hongaar uit de Hans Ledwinka school (Tatra) waar ook de oude Porsche uit voort is gekomen) heeft DE standaard gezet voor de kleine middenklasse auto’s
De Sud was de eerste voorwielaandrijver die neutraal stuurde en die een formidabele wegligging had.
De Sud wordt daarom ook genoemd als voorvader voor alle FWD Opels, Fords en Renaults.
mout zegt
@ferry832: Wat ze nu maken worden ook allemaal klassiekers: Er worden er zó weinig van verkocht, dat zelfs hun C-segmenters collectors items worden.
desjonnies zegt
@ferry832:
over de Sud :
http://www.klassiekerrally.nl/iconen-de-alfasud/
ferry832 zegt
@desjonnies: Bedankt voor het stuk en door jou zelf geschreven zie ik. Met recht een echte klassieker dus en de auto had een beter lot verdient.
Mijn ouders hebben vroeger een Sud gehad maar helaas 1 van de slechtere serie.
pieterveer zegt
*verzorgd
eline93 zegt
Voor 600k zou ik voor iets heel anders gaan!
911GT2 zegt
600K is dat dan inclusief ANWB lidmaatschap? Anders laat ik hem effe schieten… owja en omdat hij lelijker is dan een kale kip!
bofkont zegt
@911GT2: Tja over persoonlijke smaak valt niet te twisten, maar ik ben zeer benieuwd wat je zelf rijdt.
heidekonijn zegt
@bofkont: Ik gok op een driewieler.
bofkont zegt
@heidekonijn: lol zou me niets verbazen ;)
911GT2 zegt
@bofkont: Iets wat altijd rijdt. Al 47 jaar lang!
bofkont zegt
@911GT2: Een oude 911?
911GT2 zegt
@bofkont: Was het maar zo ;) Nee ik moet het helaas doen met zijn vader. Ik heb oa een 1965 kever.
bofkont zegt
@911GT2: Niks mis met een Kever, echte karakter wagen.
911GT2 zegt
@bofkont: True. Ik rij er met plezier in rond in ieder geval.
bofkont zegt
@911GT2: Maar je zal je verbazen hoe goed die oude alfa’s zijn, de motoren zijn bijna onverwoestbaar.
911GT2 zegt
@bofkont: Dat wist ik dan weer niet.
Alwood zegt
@bofkont: als ze het nooit doen gaan ze wel lang mee ja ;-)
*lacht in vuistje*
heidekonijn zegt
@Alwood: Gilarisch. Lang over moeten nadenken?
Alwood zegt
@heidekonijn: nee maar als het om Alfa gaat klapt het er aan de lopende band uit.. bwahahahaha
bofkont zegt
@Alwood: Hmm vrij weinig verstand van auto’s heb je zo te horen.
Alwood zegt
@bofkont: nou… als autokennis van je mening over alfa af moet hangen kom ik niet ver idd. wat een conclusies zo op de late avond poepoe
bofkont zegt
@Alwood: Nee die eerdere grap van je hoogstaand hoor ;)
Laten we het er maar op houden over persoonlijke smaak valt niet te twisten.
Jij hebt liever een vierkante volvo.
Alwood zegt
@bofkont: ah, de immer onderschatte schoonheid van vierkant en rechte lijnen :) heerlijk. Met de 75 begrepen ze het goed wat dat betreft
bofkont zegt
@Alwood: Alfa 75 heb ik ook nog gehad, een 2.0 twinspark heerlijke wagen btw.
Idd ook aardig vierkant maar minder dan de volvo’s.
Maar ach zoals ik al eerder aangaf over persoonlijke smaak valt niet te twisten.
Persoonlijk ben ik een ook zeer groot liefhebber van de C70 coupe, in Saffron kleur fenomenaal.
kempenaer zegt
@911GT2:
Hehehe.
bmwpowerm5 zegt
als ik 6 ton over had voor een klassieker kocht ik een mercedes 300sl gullwing
ferrari250gto zegt
@bmwpowerm5: Moet je nog even verder sparen. Met 6 ton kom je er niet
alassad zegt
Ik zou niet weten wat er mis is met de lijnen van de giulietta of de mito, beiden de mooiste in hun klasse!
Kvgorp zegt
Ow ik zou zo graag een Alfa Romeo SZ willen. Stukje jeugd sentiment.
jrk68 zegt
@Kvgorp:
In Duitsland staan er een paar te koop vanaf 25k.
The Gallery in Brummen heeft een mooie gele SZ staan voor 40k.
Nog altijd stevige bedragen maar je leeft maar 1 keer en wat is er mooier voor een petrolhead dan je droomauto bezitten.
heidekonijn zegt
@jrk68: Er staats zelfs een Nederlandse te koop in schijnbaar prima staat voor 30k op anamera.
jrk68 zegt
@heidekonijn:
Voor zo’n zeldzaamheid zeker een koopje. Ik heb het altijd een leuk ding gevonden maar ik ben volgens sommige saaiepieten hier ook wel een beetje raar.
Misschien dat ik er ooit eentje koop.
w0o0dy zegt
Als @Alwood: dit zo lelijk vindt dan ben ik zeer benieuwd naar zijn mening over de Volvo P1800 (laat staan de P1800es)…
Alwood zegt
@w0o0dy: ik vind dit niet op een Volvo P1800 laat staan 1800ES lijken. In de verste verte niet.
w0o0dy zegt
@Alwood: de iets te hoge voorkant, de lijn van het passagierscompartiment en zo dus de algehele lijn vanaf de zijkant gezien lijkt er best veel op anders… de rest is wel duidelijk anders. Lijkt issue totaal niet op de es maar die is pas echt lelijk.
bofkont zegt
Pffff wat een schoonheid, fenomenaal mooi.
Een van Alfa’s mooie kunstwerken door de jaren heen.
600k is wel belachelijk veel geld, maar het is net wat de rijke verzamelaar zal geven voor zoiets.
zanveld zegt
Voor 6 ton koop je tegenwoordig heel Alfa Romeo
bofkont zegt
@zanveld: Zou zeggen doe Marchione eens dat bod ;)
zanveld zegt
@bofkont: Heb ik gedaan, maar hij kon het niet aannemen was te genereus volgens hem
bofkont zegt
@zanveld: Hahahaha, humor heb je wel ;)
Arnoud zegt
@zanveld: Hahahaha! Kostelijk… :-D
willemh zegt
“Op de foto’s ziet deze 1900 Zagato er goed verzorgt uit.” –> verzorgD…
Alwood zegt
@willemh: check thanks!
KaCh1ng zegt
2liter 4 cilinder 115pk met een top van 180km/h voor 600k € :D
ferry832 zegt
@KaCh1ng: Gek toch ? Zo weinig vermogen voor een relatief grote motor. Gelukkig doen ze dat bij Audi een stuk beter !
heidekonijn zegt
@ferry832: Of wacht, dat heette toen DKW en had een tweetakt van 20 pk. Prut. Prut. Prut.
ferry832 zegt
@heidekonijn: Vraag me af of die weet wat DKW is of was.
heidekonijn zegt
@ferry832: Een soort gestroomlijnde trabant. Meer wil je niet weten.
desjonnies zegt
@ferry832:
Dat Kreng Weigert !
kempenaer zegt
Rare smalle deurtjes. Die vouw in de zijkant loopt ook een beetje te laag.
lemans96 zegt
6 ton voor een vierpittertje met 115pk… Dat zou ik dan toch eerder aan een V8 of V12 uitgeven(boxer 6 of 8 ook goed).
norge zegt
Nee sorry, normaal gesproken vind ik Alfa,s prachtig, maar dit ?
Hupke zegt
Voor 600K weet ik wel wat leukers te vinden.
Nuja moet het dit zijn of een ouwe Aston wist ik het ook wel maar toch, het ding is niet 600K leuk naar mijn mening.
desjonnies zegt
Een typisch stukje vakmanschap van Zagato.
Waar aria’s zingende plaatwerkers met zandzakken en hamers de carosserie in elkaar timmerden.
Overgoten met een Alfa Romeo saus.
Was ‘ie overgoten geweest met een Aston Martin saus, zou íe 5 keer duurder geweest zijn.
Een koopje dus.
En zeker zo mooi.
Vanquish zegt
Super mooi!
hanzel zegt
Ik wilde me niet mengen in deze oeverloze discussie maar ik kan het niet laten
de Historie van Alfa gezien, ja
de historie van Audi geizen : ja
Alfa zeer rijke historie van races en dergelijke tot aan talloze overwinningen toe
Audi tja ooit heel heel lang geleden 2 merken ( voor zover ik weet) NSU Horch DKW en Auto Union samengevoegd tot nu Audi tot aan de jaren ( hang me er niet aan op) 70, altijd 2takters met als je mazzel had id 20 pk en was in de jaren 70 licentiebouw met je raad het nooit Volkswagen…. need i say more, en Audi was toen het luxe merk van VW.
.
Ik heb vroeger ooit een tijdje in een Sudje gereden en (de TI 105 pk) gereden geweldig karretje wat mij opviel aan die auto was de rotsvaste wegligging en het beroemde of befaamde rode lampje op het dashboard dit brandde totdat de motor op bedrijfstemperatuur was en daarna kon je helemaal los met dat ding, heb btw zelf 3 Alfa’s tot nu toe gehad en stuk voor stuk zeer degelijke auto’s en met toch wel respectabele km standen.
155 2.0 8v ruim 260.000 op de klok
155 2.0 16v ruim 150.000 op de klok
156 18.16v met net 100.000 op de klok
En allen beesten van auto’s vond ik de laatste toch wat minder krachtig dan zijn voorganger de 155 maar dan wel weer vele malen mooier qua lijnen en uitrusting, en zeker niet onbelangrijk zeer betrouwbaar nooit geen ellende gehad met geen van 3en.
.
Maar nu even OT dit modelletje is leuk maar mooi is anders het is uniek dat is zeker maar 600.000 heb ik hier niet voor over dan koop ik toch liever een andere Alfa de Montreal bijvoorbeeld en kan ik het overige geld besteden om deze in topconditie te krijgen.