Nog twee jaar wachten, dan kunnen we een kleine crossover van Alfa Romeo kopen.
Wie nu naar de digitale showroom van Alfa Romeo gaat, ziet daar twee modellen. Giulia en Stelvio, meer is er niet te kiezen. Dat is weinig, maar daar komt nog dit jaar verandering in. Ergens dit jaar moeten we nog een kleinere SUV van de Italianen zien; de Tonale. Voor wie liever een kleine crossover van Alfa Romeo koopt, hebben we vandaag goed nieuws. Die moet namelijk in 2023 verschijnen, schrijft Automotive News Europe.
Het is niet voor het eerst dat we horen over die kleine crossover van Alfa Romeo. Eind vorig jaar konden we de naam bekendmaken: Brennero. Vernoemd uiteraard naar de Brennerpas. Deze wordt, net als nieuwe, kleine crossovers van Jeep en Fiat, gebouwd op PSA’s CMP-platform. Crossovers als de DS 3 Crossback, Peugeot 2008 en Opel Mokka zijn al gebouwd op dit platform.
Met CMP kunnen autofabrikanten in principe alles maken wat ze willen. Benzineautos, hybrides, maar ook volledig elektrische auto’s. Volgens ANE is Stellantis dan ook van plan om zowel EV-versies als hybride- en benzineversies uit te brengen van de drie auto’s.
Overigens is Jeep iets interessants van plan met hun kleine crossover. Denk je Jeep, dan denk je immers aan vierwielaandrijving. Standaard heeft het CMP-platform echter alleen voorwielaandrijving. Jeep zou dan ook van plan zijn om een speciale hybrideversie te maken van hun crossover, waarbij er op de achteras een elektromotor is geplaatst. Heb je toch nog vierwielaandrijving. Voor zover bekend krijgen de Brennero en de Fiat dit systeem niet.
Over de kleine Fiat is verder niet zo heel veel bekend. De nieuwe Jeep wordt als eerste in de Poolse Tychy-fabriek gebouwd. Deze rolt volgens de ANE-bronnen in juli 2022 van de productieband. Alfa Romeo’s kleine crossover volgt een half jaar later in januari 2023. Fiat is als laatste aan de beurt, in juli 2023.
De laatste Alfa Romeo Cross-over waar wij mee reden?
mashell zegt
Er staat 2023, dat is al over twee jaar, dat kan niet kloppen, er moet natuurlijk 2032 staan…
dwfc zegt
Haha … Ik zet 100 € in dat het Niet 2023 is .
dwfc zegt
In financiele kringen heeft alfa volgende betekenins :
Alfa is de outperformance die een beleggingsfonds heeft behaald bovenop wat verwacht zou mogen worden volgens een bepaald beleggingsmodel. Een positieve alfa geeft aan dat een fonds het beter heeft gedaan dan op basis van de gegeven beta verwacht mocht worden. Evenzo geeft een negatieve alfa aan dat het fonds een underperformance heeft, gegeven de …
We spreken hier dus over een negatieve alfa :-)
En die romeo … tje als je zo lang op je lief moet wachten.
rwdftw zegt
Meh
Als je zoekt op Alfa Romeo Roadmap dan hadden de showroom nu al vol moeten staan. Naast de Giulia zou er een SUV moeten komen. Die hebben we inmiddels, en dat is de Stelvio. Tot zover wat er uit kwam van de roadmap. Daarna zou er een full size sedan (denk 166 opvolger) moeten komen. Dan nog 2 SUVs, waarvan de Tonale er dan eentje zou zijn. Dan nog 2 “specials”, te weten de GTV op Giorgio platform en een nieuwe 8C. Als laatste kondigde men een hatchback aan. 2020 was het einde van de roadmap en het enige wat we gezien hebben zijn twee heerlijke rijdersauto’s die iedereen mooi vind maar niet wil kopen, en een concept.
Ondertussen redt AR haar kont door samen te werken met Tesla zodat ze op papier een lagere uitstoot hebben.
Wat gaan we krijgen? Waarschijnlijk helemaal niets. Of een concerngenootje met een Alfa badge erop geplakt.
Het had zo mooi kunnen zijn. Helaas, gebrek aan visie, 10+ jaar oude modellen zonder opvolger en kopers die wel willen maar niet doen.
Richmond zegt
@rwdftw: als ze de gebruik maken van her cmp platform hoeft het allemaal niet zo moeilijk te zijn. Ze moeten in feite alleen een koets en interieur ontwerpen. dan moet 2 jaar best haalbaar kunnen zijn. 508 platform kan gebruikt worden voor een Giulia en 166 opvolger. Weliswaar geen achterwielaandrijving maar her is niet alsof mensen massaal de Giulia kopen vanwege de achterwielaandrijving.
rwdftw zegt
De Tonale zou op een platform van de Jeep Renegade staan. De aankondiging was op de kop af 2 jaar geleden, 5 maart 2019. Hij zou in februari 2022 in de showroom staan. De GTV had het Giorgio platform dus die zou ook snel op de markt kunnen komen. Maar we weten hoe dat ging.
De Giulia is overigens prima, 3 jaar plezier van gehad. Maar de markt zit niet op een grote sedan te wachten en 50-60K voor een Stelvio is ook flink geld. Er moet wat kleiners op de markt komen. En dan meteen met een modern ICE systeem en andere foefjes die je nu eindelijk op de Juul kan krijgen.
karhengst zegt
Als ik de reviews mag geloven is juist de rijbeleving de voornaamste reden waarom je er eentje zou moeten kopen. Want op andere vlakken kan het model niet tippen aan dat wat de Duitsers en een verdwaalde Brit weten te bieden terwijl ze qua prijs toch echt wel gelijk liggen. En zeker de Benz en de Jag zijn auto’s die niet per se minder begeerlijk maken qua in- en exterieur.
Persoonlijk gaf de 508 me een luxer gevoel zowaar dan de Giulia, terwijl dit wel een goedkopere auto is.
alcantara zegt
Wat een naam….klinkt als Benno L
moveyourmind zegt
Jammer dat bij het bij Alfa Romeo ook gedaan lijkt te zijn met de (compacte) hatchback. Als er éën merk was dat in deze klasse er een feestje van wist te maken met modellen als de Sud, 33 en 147. En dan ook nog eens te bedenken dat Peugeot met de 208 een heel mooie en goede basis heeft.
DeWitteCondor zegt
@moveyourmind: eeuwig zonde inderdaad. Die hatchback is dan de Brennero. Alleen dan onnodig hoog op de poten met wat plastic meuk.
bernoulli zegt
Maar krijgt ‘ie ook Airbumps?
remco zegt
Dit wordt weer een reskinned DS3 Crossback zoals de Mokka dat ook al is. Daardoor heeft Opel ook zo snel een nieuwe Corsa en Mokka kunnen lanceren.
karhengst zegt
Ongetwijfeld. Al moet ik zeggen dat ik de DS3 Crossback dan voor z’n segment nog een geinig karretje vind. Ben wel benieuwd wat men er van maakt met een AR sausje er over. Liever had ik een AR 208 gezien, dat is pas echt een lekker op het netvlies liggend model geworden in een segment wat door saaie doosjes wordt gedomineerd.
vpowert zegt
Interessant dat Alfa Romeo met z’n premium positionering met een SUV in dit segment komt. De Tonale als vervanger van de Giulietta snap ik, maar nog een maatje eronder nog? Bij de andere premium merken zie je bijna nooit een SUV kleiner dan een C-segmenter. BMW heeft niks onder de X1 (de MINI Countryman is ook meer C-segment) Mercedes gaat niet kleiner dan de GLA, Lexus houdt op bij de UX, Volvo doet niets onder de XC40, alleen Audi heeft de Q2 onder de Q3 en die is zo prijzig dat je ‘m nauwelijks ziet.
HelldogBE zegt
Er zijn toch wel veel geruchten dat er een XC20 aankomt die met het genre Q2 moet concurreren. Al vrees ik dat het geen prijskraker zoals de V40 zal/kan worden, waardoor het inderdaad een moeilijk segment is als (net niet?) premium-automerk
dijan zegt
Ook met de sjoemeldiesel te leveren?