Doen ze goed, daar in Italië.
Het is geen verrassing dat Alfa Romeo nog altijd moeite heeft met het grootschalig aan de man brengen van auto’s. Omdat het ook weinig zin heeft om het tegen de grote Duitse en Franse fabrikanten op te nemen, moet het tactisch te werk gaan om zichzelf staande te houden. Door hun gamma uit te breiden met een aantal pareltjes, en mogelijk nog meer, lijkt dit vrijwel direct een impact te hebben op hun verkopen.
Natuurlijk zitten er een paar haken en ogen aan, al moeten we zeggen dat het nog vrij beperkt blijft met de tegenvallers. Alfa Romeo verkocht afgelopen jaar eigenlijk alleen minder Giulietta’s. De verkopen van de stijlvolle bolide daalden met iets meer dan 30 stuks. Dit maakten ze echter weer tot op zekere hoogte goed door meer dan 20 MiTo’s extra te verkopen.
Al met al stegen de verkopen van 998 naar 1.714 stuks. Niet zozeer een verdubbeling, maar hoe dan ook een enorme stijging. Deze is grotendeels te danken aan de Giulia, die bijna verdriedubbelde in aantallen, en de Stelvio, die als nieuwkomer binnentrad.
Model | Verkoop 2017 | Verkoop 2016 | Verschil t.o.v. 2016 |
---|---|---|---|
4C | 25 | 19 | + 31% |
Giulietta | 454 | 488 | - 7% |
Giulia | 755 | 269 | + 180% |
Mito | 243 | 222 | + 9,5% |
Stelvio | 236 | 0 | - |
Overige | 1 | 0 | - |
Totaal | 1.714 | 998 | + 71,7% |
Het is overigens opmerkelijk dat Alfa Romeo dit jaar maar liefst zes extra 4C’s verkocht ten opzichte van het voorgaande jaar. Daarnaast ging er wel één hele ‘overige’ Alfa Romeo naar een voor ons onbekende Nederlander. Wellicht dat de beste man/vrouw zo’n schitterende 8C Competizione op de kop heeft weten te tikken?
Lees hier meer over de best verkochte auto’s van 2017 of de totale autoverkopen van afgelopen jaar.
kilum zegt
Toch ook nog meer Mito’s. Dat verbaasd mij wel een beetje. Maar als je dit zo ziet gaat het niet echt om grote aantallen bij Alfa.
viezefreddyw zegt
@kilum: Komt omdat de Mito er nog steeds erg goed uitziet voor zijn leeftijd. Een guitig karretje die je mooi kan aankleden en erg goed rijdt. Het ding werd dit jaar alweer 10 jaar terug geïntroduceerd. En zeg zelf, keurig wagentje om te zien. Toch?
https://goo.gl/images/ooW4xy
poes zegt
@viezefreddyw: ik vind het oprecht nog steeds een mooi ding. Maar wel duur! Kwam ik laatst achter tijdens samenstellen. En inmiddels echt verouderd.
kilum zegt
@viezefreddyw: Ben ik zeker met je eens. Ze zien er gewoon nog steeds goed uit.
doublechevron65 zegt
@viezefreddyw: en eh… de Euro-Muurtest… tja de basis van de Punto. Maar idd nog steeds een mooi design, dat kunnen ze in Italia, dat was het dan ook wel.
viezefreddyw zegt
@doublechevron65: Je weet ook waarom de Punto zo slecht scoorde? Omdat hij geen veiligheidssystemen had als lane departure warning etc? De botsproef was verder gewoon prima.
doublechevron65 zegt
@viezefreddyw: Jup en een paar andere dingetjes. Goed allemaal logisch voor een autootje waarvan de basis ver in de vorige eeuw ligt. Goed veel updates intussen, maar toch is de prijs harder gegaan. Ook de MiTo loopt gewoon achter de feiten aan waarvoor je diep in de buidel mag tasten.
Gulli zegt
@viezefreddyw: ja dat verbaasde me enigszins. Mijn 2016-6 1-serie heeft al die ongein ook niet. Zou die dan ook 0 sterren krijgen?
c-greg zegt
@gulli: verhaal zat na mijn weten iets anders in elkaar. de 0 sterren kwam omdat je de meest basis punten hebben getest, deze had nog gewoon 2 airbags en voor de rest niks. botsproeven waren gewoon voldoende zo doende scoort de duurdere uitvoering gewoon 3 sterren.
fouadski zegt
@viezefreddyw: prachtige auto! Maar goed rijden? Persoonlijk niet mee eens, al heb ik wel de schraapdiesel versie gereden. Wegenbelasting waren ze toen nog geloof ik
fouadski zegt
@fouadski: wegenbelasting vrij
rikus zegt
@viezefreddyw: Dat is het grootste pluspunt aan Alfa’s. Ze verouderen niet snel, qua uiterlijk. Ze blijven heel lang mooi.
Donstil zegt
@viezefreddyw: Vind het anders behoorlijk gedateerd worden.
SimonMc zegt
@kilum: verbaasT
rhellema zegt
@SimonMc: verbaast…zonder hoofdletter t
SimonMc zegt
@rhellema: Joh
rhellema zegt
@SimonMc: ja, ik stelde me gewoon even net zo kinderachtig op als jou. Iedereen maakt taalfouten, waarom die drang om dat dan te moeten verbeteren? Maak jij nooit fouten ofzo?
min2max zegt
@kilum: Ik zie net de verkoopcijfers van de VS. In de maand december zijn 2.034 Alfa’s verkocht! Op termijn wil Alfa alleen in Amerika 50.000 auto’s verkopen per jaar.
2wheeler zegt
Gun het ze van harte! De Giulia is een fraaie verschijning. Even off-topic: wanneer gaat het mogelijk zijn om een tabel goed weer te geven op Android?
racerx zegt
@2wheeler: iOS app heeft er ook last van… Ik blijf erbij dat ik best een abonnementje zou willen afsluiten, maar dan moet er wel een keer een goede app worden uitgebracht.
Esprit_de_Flandre zegt
1714 stuks. Dat mag gerust nog eens verdubbelen…
ikschrijfookoverautos zegt
@esprit_de_flandre: Hoe meer, hoe beter!
min2max zegt
@ikschrijfookoverautos: Wat een positief bericht in het nieuwe jaar. Dank. Leuk artikel ook. Ten aanzien van je opmerking over de geregistreerde 8C Competizione zat je er niet veel naast. In TopGear was in mei 2017 een artikel over de duurste Alfa in Nederland te koop: Alfa 8C Spider! Deze is in december voor het eerst tenaam gesteld.
Link: https://www.topgear.nl/autonieuws/de-duurste-alfa-romeo-van-nederland/
SIGNALEMENT
Kenteken: PS-615-K
Merk: ALFA ROMEO
Model: AR8C SPIDER
Datum eerste toelating: 4 mei 2010
Datum eerste tenaamstelling: 15 december 2017
Datum laatste tenaamstelling: 15 december 2017
Kleur: rood
BPM: € 94.670
Soort eigenaar: Bedrijf
Volgnummer eigenaar: 1
Kilometerstand: 2.975 km
Vermogen: 450 PK
Brandstof: Benzine
Schakeling: 6v, semi-automaat
Energielabel: G
CO2-uitstoot: 377 g/km
Vermogen: 331 kW / 450 pk
Topsnelheid: 290 km/h
Acceleratie 0-100: 4,4 seconden
Massa: 1.650 kg
ikschrijfookoverautos zegt
@min2max: Dankjewel! En bedankt voor de heads-up, was puur een gokje/hoop ;)
renegade zegt
@ikschrijfookoverautos: wat is die ene overige auto? Zijn deze aantallen inclusief grijze import?
ikschrijfookoverautos zegt
@renegade: zoals @min2max aangeeft was het een Alfa 8C Spider! :) En bij mijn weten zijn het alle nieuwe registraties van 2017, of daar grijs bij ingegrepen zit lijkt mij wel?
raymster zegt
@min2max: Deze lijstjes bestaan toch alleen uit kentekens van auto’s die voor het eerst een kenteken krijgen? De 8C is een gebruikte auto met eerste toelating 2010.
kilum zegt
@esprit_de_flandre: Vertienvoudigen zou ook niet gek zijn.
chrisvis zegt
@Esprit_de_Flandre: dat dacht ik ook deze middag, toen ik het artikel van de model3 hier las?
min2max zegt
@chrisvis: Nog in het oude jaar weer een hele lichting Tesla 3’s afgeleverd in het mooie Amerika. De aflevering deed mij denken aan de gekte bij de eerste iPhone’s. Snel afwikkelen en vlug naar de volgende klant. Ik schrok wel van de prijzen. Een kennis betaalde $62,000 (basisprijs $35k). Laten we nog even genieten van zelf autorijden nu het nog kan. Misschien is Alfa Giulia wel de laatste ECHTE liefhebbersauto voor een groter publiek (prijzen vanaf € 41k).
torsen zegt
Nieuwe Giullietta graag.
ikschrijfookoverautos zegt
@torsen: Hier ben ik het mee eens :)
berlinetta zegt
Geen aantallen om van te juichen, maar het is een begin. Ik hoop dat die stijgende lijn doorzet.
Edge zegt
Een 8C Competizione op de kop tikken die al enige tijd uit productie is? Lijkt mij sterk. Niet dat ik weet wat het dan wel zou kunnen zijn. Wellicht dat er een demomodel van de Stelvio verkeerd/anders geregistreerd is?
ikschrijfookoverautos zegt
@edge: True, maar zoals je wellicht bij onze ‘vrinden’ van TopGear hebt gelezen, zijn er dit jaar wel meer auto’s verkocht die al uit de productie waren, zoals de Opel Antara.
Edge zegt
@ikschrijfookoverautos: Ja inderdaad. Al lijkt het mij dan nog zeer onwaarschijnlijk dat men van een wagen als de 8C nog ergens een demomodel of voorraadmodel heeft staan. Dan verwacht ik eerder dat ze zo’n
Opel Vectra159 in een loods hebben gevondenikschrijfookoverautos zegt
@edge: hahaha wie weet!
min2max zegt
@edge: Sterk of niet in december is een Alfa 8C Spider met kenteken PS-615-K voor het eerst op naam gezet. Zie ook mijn reactie hierboven.
Joost zegt
De stijging van de MiTo viel mij ook meteen op….
En verdubbelen? Van heel weinig naar iets meer is al snel verdubbeld…
desjonnies zegt
De derde neus met de meer prominente zwarte Alfa grille doet de Mito’s uiterlijk goed, heb proef gereden met de 170pk in Veloce uitvoering met TCT bak en da’s een lekker scheurijzer.
Alleen die tanklepjes hè !
Edge zegt
@desjonnies: En nou? Toch maar naar de Mercedes-dealer gegaan voor een A160?
racerx zegt
@desjonnies: Hahaha och och och, er zal ook eens een scheef woord over Alfa gesproken worden. Desalniettemin: touché.
rd1991 zegt
Misschien is er nog wel een Disco Volante op kenteken gezet ?
lexaudi zegt
Och zonde.
trustmeiamanengineer zegt
Mooi, goed nieuws! Hopelijk zet deze trend zich voort. Des te meer keus over een paar jaar op de tweedehands markt ook!
Een nieuwe Giulietta moet wel “ff snel komen. Want de huidige zou ik zelfs als Alfa fanboy niet meer nieuw kopen nu. Ben uiteraard wel met een schuin ook naar Giulietta QV’s aan het kijken, de 147 is op gegeven moment wel eens aan vervanging toe.
E34M5Touring zegt
Heel mooi! Hopelijk zet deze lijn zich voort. Toch blijf ik het zonde vinden dat er geen Sportwagon komt van de Giulia. Als ik op de weg kijk hoeveel stationcars er rondrijden kan ik me niet voorstellen dat zo’n ding niet zou lopen. Maar goed.
racerx zegt
@E34M5Touring: in NL verkocht de 156 ook als een trein, weet alleen niet hoe dat in de rest van Europa zat…
E34M5Touring zegt
@racerx: Ja dat was een succesnummer voor Alfa. En ook daar werden redelijk wat Sportwagons van verkocht. Vind het echt jammer, want heb onlangs een Stelvio bekeken, prachtige auto hoor. Maar qua interieurruimte heb ik liever m’n 159 Sportwagon.
racerx zegt
@E34M5Touring: Begrijp ik, een stationrijder stapt niet zomaar over op een SUV. Zou ik in ieder geval ook niet gedaan hebben.
eelco74 zegt
Ik gun het ze van harte, ik blijf het een mooi merk vinden. Toen ik als een van de eerste een 156 bestelde verkochten ze 3500 155’s per jaar. Net zo veel als in de eerste 3 maanden van de 156 (q4 1996). Kennelijk was Nederland in die tijd minder grijs en saai.
Dus met deze aantallen van de giulia hebben ze nog wel even te gaan voor ze de aantallen van de 156 en ook de 159 gaan halen.
kennone zegt
Ben wel benieuwd welke die ene overige is
lacker zegt
@kennone: ik ook, maar waarschijnlijk zal een administatiemedewerker zijn/haar werk niet netjes gedaan hebben en vergeten te melden, dat er een Mitootje verkocht is.
min2max zegt
@kennone: Een Alfa 8C Spider met kenteken PS-615-K voor het eerst op naam gezet. Zie ook mijn reactie hierboven
str8six zegt
Word er niet warm van.
dirkv zegt
Een verdubbeling van de verkopen is altijd goed maar het blijft een klein stukje van de taart die ze nu hebben en ik vraag me af of Alfa nu eindelijk is een keertje winstgevend gaat worden.
min2max zegt
@dirkv: De CEO van Alfa Romeo en Maserati heeft recent aangegeven dat 2018 het jaar wordt dat Alfa break-even zal draaien. De verkopen zijn in 2017 voor het eerst in vijf jaar weer boven de 100.000 (maar nog ver van de 200.000 die Alfa in haar topdagen wist te verkopen). Ook verkoopt Alfa Romeo in Europa (en ook in Nederland) weer meer auto’s dan Jaguar en Porsche (de andere sportieve heritage merken vroegere concurrenten van Alfa). In Nederland stijgen de verkopen 70% t.o.v. 2016. In Italië, Spanje en Frankrijk is dat rond de 25%. Alfa heeft veel Alfisten, laten we hopen dat we weer gaan groeien in Nederland naar meer dan 9.000 Alfa verkopen (ik dacht in 1999).
racerx zegt
@min2max: Laten we het hopen, maar het blijft koffiedik kijken natuurlijk… Alfa heeft gelukkig een trouwe fanbase, maar ik zie ze nog niet heel veel klanten wegtrekken bij de Duitse drie. Daarvoor is de Giulia wat mij betreft net wat te duur.
min2max zegt
@racerx: De grote vraag is inderdaad of de gemiddelde Nederlandse consument wel op het prachtige Italiaanse design en stijl van Alfa Romeo Giulia en Stelvio zit te wachten. Nederlanders zijn van huis uit calvinistisch. Nederlanders, ook de rijkere, zijn gewend gewoon en ingetogen te doen, vooral niet te koop te lopen met successen of bezittingen. ‘Gewoon blijven’ is hier in Nederland een begrip waar mensen trots op zijn, en dát is elders (VS en China) echt anders. Wij Nederlanders willen sportieve luxe en stijl, maar we kopen die producten liever als occasion op marktplaats. Bovendien is de bovenlaag van de bevolking die zich deze nieuwe Giulia en Stelvio’s Quadrifoglio nieuw kan veroorloven klein, ongeveer 5 procent.
Uit onderzoek blijkt dat de wereldwijde verkoop van luxeproducten (met heritage), blijft stijgen, met name door de stijgende consumptie door Chinezen.
De metamorfose van Alfa Romeo is nog niet voltooid. Er staat een verdere uitbreiding van het modellenscale op stapel. Want volgens de CEO van Alfa Romeo en Maserati, Reid Bigland, werkt meer exclusiviteit en luxe. Het afgelopen jaar heeft Alfa Romeo zijn marktaandeel overal weten te vergoten. Een sterk signaal dat de klant het nieuwe modellenaanbod weet te waarderen.
Die Nederlandse consument, die komt langzamerhand wel over de brug. Een luxeproduct zoals de nieuwe Stelvio Quadrifoglio is voor voldoende mensen een manier om zich van de rest te onderscheiden. Zelfs als ze daarvoor financieel krom moeten liggen. Met veranderingen verlies je altijd klanten, maar waar het om gaat is of het niet veel meer nieuwe en waardevolle Alfa Romeo klanten oplevert.
racerx zegt
@min2max: Ik gun het Alfa iig van harte, vind het wel van lef getuigen om vanuit het niets met een RWD chassis op de proppen te komen. Ik ben alsnog van mening dat voor de gemiddelde NL’er de vanafprijs gevoelsmatig 5K lager had mogen liggen, mooi gepositioneerd tussen gemiddelde Duitser en bijvoorbeeld een Mazda 6. Hopelijk denkt de gemiddelde Chinees/Amerikaan er anders over.
dirkv zegt
Ik hoop nm van wel, want mooie auto’s bouwen kunnen ze. Bedrijfsvoering gaat de Italiaanse vrienden iets minder goed af.
Waar blijft de station uitvoering van de Giulia potjandorie!!!
min2max zegt
@dirkv: De station komt er voorlopig niet omdat deze auto’s alleen in Europa verkopen. Alfa moet haar beperkte investeringsbudget inzetten op auto’s die ze globaal kunnen verkopen (vooral ook in VS en China, daar kan Alfa groeien). Mercedes komt met de nieuwe CLS ook niet meer met een Stationwagon (Shooting Brake). De CLA wordt in VS ook niet als station verkocht.
dirkv zegt
@min2max: Duidelijk verhaal maar “waarom” vergeet Alfa de noord Europesche markt? Die zijn liefhebbers van stationwagens… zie Passat, MB c en e klasse, Audi A4 en A6 enz allemaal zeer succesvol als station. En dan vergeet ik nog een paar merken die het goed doen als station.
Moet je je eens indenken dat de CEO van Mercedes morgen zegt “er komt geen station versie van de nieuwe E klasse want in China willen ze alleen maar sedan uitvoeringen”. !?!?
min2max zegt
@dirkv: Je geeft heel goed het probleem aan. Mercedes en Co hebben de dalende markt van Station wagons stevig in handen. Voor Mercedes loont het zich, omdat ze klanten willen blijven bedienen. Bij Alfa is de 159 te lang uit productie. Alfa heeft dus geen klanten meer die ze kunnen bedienen. De vraag is of er ook één Giulia meer wordt verkocht. Mensen zoals ik hebben gekozen voor de Giulia sportsedan met neerklapbare achterbank zouden mogelijk de Sportwagon hebben gepakt. Dus minder sedan verkopen. De totale markt van premium Stationwagons is in Europa nog maar 30.000 groot. Daar is voor een nieuwkomer niet veel te halen. Je ziet het al met de Giulia. Mercedes C, BMW 3 en Audi A4 verkopen tot 3.000 auto’s per jaar in NL. Alfa verkoopt er rond de 750. Audi en Mercedes verkopen denk ik rond de helft of meer stationwagons. Bij BMW ligt dat al eerder lager. Groei is wel mogelijk met SUV’s. Het aantal SUV’s bij Alfa zal de komende jaren wel toenemen (model onder en boven de huidige Stelvio op hetzelfde Giorgio-platform. Helaas is een SUV duurder dan een Stationwagon, zeker in NL met BPM. Het nieuwe Alfa Romeo is net als in de zestigerjaren een minder mainstream merk dan we met Alfa 156 en 147. Een kleiner (aantallen in NL) maar fijner (sluit aan bij heritage en Alfa DNA) Alfa Romeo voor de happy few. Hopelijk worden dit jaar (volledig Stelvio verkoopjaar) meer dan 2.000 verkopen. Ik heb mijn Giulia nu bijna een half jaar en heb de Alfa dealer na de aflevering niet meer hoeven te bezoeken. Het rijdt, rijdt, rijdt en rijdt met heel veel fun :-)
dirkv zegt
@min2max: Bedankt voor je verhaal, je slaat de spijker op de kop!
Toch is het wel zeer jammer dat er geen Giulia sportwagon komt, wat een plaatje moet dat zijn.
Veel plezier met jou Giulia, prachtige auto!
dijan zegt
@min2max: Al 6 maanden? En hij rijd nog steeds? Nou ,dat moet wel gemeld worden.
min2max zegt
@dijan: De klemtoon staat op fun!
dijan zegt
@min2max: Waar staat dat? Je schrijft of het een prestatie is dat je met een n ieuwe auto een half jaar de dealer niet hoeft te bezoeken.
min2max zegt
@dijan: Ik heb het feit willen benoemen zonder oordeel. Het punt dat ik wilde maken is dat ik als Business Controller erg blij (en tevreden) ben met mijn nieuwe Alfa. Mijn laatste nieuwe Alfa 156 reed ik twintigjaar geleden!
racerx zegt
@min2max: Mooi toch, geniet ervan! Moest je met de 156 wel binnen een halfjaar naar de dealer? ;)
mashell zegt
Alfa profiteert gewoon van de #metoo hype. Veel mensen willen daarom alsnog een MiTo terwijl er een nieuwe Fiesta en Polo op de markt zijn.
drdrift zegt
Afgelopen weekend met een Guilia Q gereden, deze had 560 ipv 510 pk. Mooi balans in chassis, fantastische remmen, prima bak en een mooie koppelrijke motor. Wel rammeltjes en wat zompig op hoge snelheden, al met al een geslaagde auto. Maar het is lang geen R35, laat staan een M3 of C63. Krap 8’tje.
min2max zegt
@drdrift: MotorTrend en andere vakbladen oordelen anders. De Alfa staat daar op de eerste plaats. Is ook gekozen door TopGear als auto van het jaar 2016 (beste van het beste) en door MotorTrend uitgeroepen in 2017 tot auto van het jaar.
drdrift zegt
@min2max: ja heb het gelezen idd, ze zullen er wel meer verstand van hebben, maar vraag mij af of er wellicht commerciele motieven een rol spelen. Is zeker de beste Alfa ooit, no doubt
nord zegt
@drdrift: wat doet het er toe je een rammeltje hoorde (was je blij toen je het hoorde?) en dat je denkt dat hij zompig aanvoelt op hoge snelheden (onzin)
Je wilt gewoon zeggen dat je geliefde andere merken Zogenaamd beter zijn, zodat je kunt stellen dat je iemand bent die de betere keuzes maakt in het leven. Had je het tankklepje niet nog even gecheckt? Echt zeker weten dat die scheef zit.
dijan zegt
@nord: Was jij ook bij die proefrit? Je wilt gewoon zeggen dat Alfa Zogenaamd beter is? Jij kan zomaar niet stellen dat jij de betere keuze maakt om de Alfa te kiezen. Nou .ik heb er uitgebreid mee proef gereden en het is gewoon niet mijn ding. En op hoge snelheid zoekt de Alfa. En er zat wel meer scheef als alleen het tankklepje.
nord zegt
@dijan: Neehoor! Alfa’s zijn helemaal niet beter. Interesseert me ook niet welke beter is, wat me wel interesseert is dat er nogal veel onzin verkocht wordt, alsof auto’s voetbalteams zijn.. Ik hou ook niet zoveel van voetbal, heb veel homovrienden en geef om mijn uiterlijk en woon binnen de grachtengordel. Mijn woning echter, dit ga je gaaf vinden, is rammelvrij en elk deurtje is perfect recht. Geldt ook voor mijn jas. Tof hoor, autistisch zijn is toch wel een gave.
rrvliet zegt
@nord: Ik snap niks van je analogie. Wat wil je zeggen?
racerx zegt
@rrvliet: Dat je over Alfa Romeo geen negatieve mening mag hebben en alle minpunten voor lief moet nemen omdat het een Alfa is. Enige smet op een verder mooi merk: de fanboys.
mclovin zegt
Sta er echt van te kijken hoe weinig die dingen verkocht worden schijnbaar… En dat terwijl ik toch regelmatig een Mito, Giulietta en tegenwoordig ook de Giulia zie rijden. Of lijkt dat alleen maar zo, omdat ze extra opvallen tussen de grijze massa?
hollandbest zegt
Tijd voor een nieuwe B en C Hatchback
martingtv zegt
Duurt wel lang voordat alfa met een handgeschakelde 1.6 turbo giulia komt. Kunnen ze die motor ook in giulietta leggen.