Ziet Kimi Raikkonen de F1 wereld spoedig door zijn achteruitkijkspiegel, of krijgt hij toch een nieuw contract?
Kimi Raikkonen is al decennialang een van de populairste F1 coureurs in de paddock. In sommige opzichten is dat eigenlijk wel een beetje vreemd. Terwijl veel collegae van Kimi al dan niet geforceerd de vrolijke PR professional uithangen, heeft Kimi daar lak aan. Of nou ja, meestal dan. De Fin is lekker zichzelf, geeft veel antwoorden die slechts uit één lettergreep bestaan en is bij vlagen zelfs een beetje nors. Daarnaast rijdt hij gewoon kneiterhard in auto’s en drinkt hij af en toe kneiterveel alcohol. Ironisch genoeg is het juist deze verfrissende ‘eerlijkheid’ die veel echte mensen kunnen waarderen.
Wat ook wel bijdraagt aan de allure is dat Kimi de F1 altijd puur op talent heeft gedaan. Althans, zo lijkt het zeker vanaf de buitenkant. Voor hard werk heb je respect, voor talent heb je bewondering. De anecdotes over de vroege jaren van de Fin in de sport zijn legendarisch. David Coulthard werd er bij McLaren helemaal gek van dat Kimi maar wat lag te slapen in zijn motorhome totdat ze hem riepen om in de auto te gaan zitten, waarna hij doorgaans meteen even snel/sneller was dan de noest arbeidende DC.
Het is dit jaar twintig jaar geleden dat KR7 debuteerde in de F1 bij Sauber met welgeteld 23 races in lagere formuleklasses achter zijn naam. Sindsdien hebben veel coureurs op (veel) jongere leeftijd hun debuut gemaakt in de sport, maar destijds was dat een sensatie. De FIA had Kimi zelfs een voorwaardelijke licentie gegeven voor vier races, om eerst maar eens te laten zien dat hij het kon.
Inmiddels zijn we twintig jaar, 21 zeges, 18 poles, één wereldtitel en een tweejarig uitstapje in het WRC verder. Kimi rijdt opnieuw voor het team waarvoor hij zijn debuut maakte, hoewel dat nu Alfa Romeo Racing heet. Maar of dat nog veel langer zo blijft, is de vraag. Teambaas Frédéric Vasseur geeft namelijk en plein publique toe dat men bij Alfa Romeo twijfelt aan de veteraan. Bij soymotor.com zegt Fred:
We weten dat de grid zich aan de top zal beginnen te vormen. Mercedes zal zijn beslissing nemen, dan is het de beurt aan Red Bull en op een gegeven moment is het onze beurt. Op dit moment hoeven we niet te beslissen. We weten in ieder geval dat we nu twijfels hebben over Kimi, terwijl Antonio op het moment alleen maar vooruitgang boekt.
Frédéric Vasseur, krijgt spoedig een aantal Finse woorden met weinig lettergrepen naar zijn hoofd geslingerd
Het is een beetje apart dat Vasseur zo open is over zijn twijfels richting de meest ervaren man van het veld. Misschien is het vast een beetje expectations management richting Kimi. Het gerucht gaat namelijk dat Ferrari volgend jaar Mick Schumacher bij Alfa Romeo wil installeren. Maar daarnaast wordt ook Bottas genoemd als opvolger van zijn landgenoot.
Ga jij Kimi missen als hij van de grid verdwijnt? Of wordt het zo langzaamaan tijd? Laat het weten, in de comments!
isn1981 zegt
Beide…Ik zal hem missen maar het is ook tijd om te stoppen denk ik. Ik zou hem wel aan de andere kant van de microfoon willen zien met 1 lettergreep vragen…🤣😂
geelbarrel zegt
@isn1981: dat doet ie pas bij de GP van Finland
Instyle zegt
Als verslaggever zegt Kimi tegen Lewis: Max quick won the race. Lewis: yes.
Kimi: thanks for interview.
pomoek zegt
Ik zal hem niet missen. Prima dat mensen hem wel kunnen waarderen, ik heb dat niet zo, stoor me eerder aan die eenlettergrepige antwoorden en stuurse gedoe.
Afgezien daarvan. Hij wordt dit seizoen om de oren gereden door zijn teamgenoot met weinig ervaring en matig talent. Op zich is dat geen probleem. als je je werk leuk vindt, en wat is er niet leuk aan F1 coureur zijn, doe dit dan zo lang als mensen je een stoeltje gunnen, a la Schumacher.
Maar ik snap het volkomen dat Vasseur aan hem twijfelt. de resultaten worden bijna met de race slechter.
verplicht zegt
Ik zou eerder twijfelen aan Gio. Het ‘talent’ heeft het maar wat moeilijk met Raikonen. De stats vertellen niet het hele verhaal maar wel dat ze elkaar niet tot nauwelijks ontlopen de afgelopen 2 seizoenen. En dan meestal nog in het voordeel van Raikonen ook.
Dat zou óók kunnen betekenen dat die Sauber Romeo gewoon niet harder gaat en beide het maximale uit de auto halen. En dan is er mijn inziens geen reden om Raikonen te droppen. De oude rot haalt dus nog steeds het maximale uit de F1 auto die het team hem tot beschikking stelt.
Aan de andere kant snap ik ook dat de toekomst (lees geld) bij Mick Schumacher ligt. Maar ook van dit talent ben ik vooralsnog niet van onder de indruk.
herve11f zegt
@verplicht: 100% eens
brammetjedeb zegt
Vettel eraf rijden en dan zeggen dat ze toch niet om punten aan het racen waren. Dat vind ik vrij hilarisch ja. Maar om daar nou een stoeltje voor bezet te houden… Snap eigenlijk niet dat ie na Ferrari niet gewoon in één of andere lol competitie is gaan rijden. Toch weinig eer te behalen zo…
slickrick zegt
Als Kimi stopt met F1 dan gaat hij weer aan zijn andere hobby beginnen….zuipen. Het is en blijft een icoon, zal hem zeker missen.
terazino zegt
Plaatsmaken voor nieuw talent lijkt me het beste.
gregorius zegt
Ik zou me eerder zorgen maken om die auto. Dat ding is in principe de 1 na slachtste auto van t veld, want Russel in de Williams is in principe sneller. Giovanacci rijdt nu voor z’n 3e jaar (toch?), En komt nog altijd Räikkönen niet structureel voorbij… Dus om Räikkönen nu te bekritiseren.. (ook al lijkt hij ook wel een beetje klaar)
spacemoon24 zegt
Bwoah, het is meer een hobby voor hem dus hij hoeft het niet te doen als hij het niet wilt.