Echt waar: er komt een Alfa Romeo Tonale Veloce. Al moeten liefhebbers van vlotte compacte crossovers nu niet al direct richting de Alfa Romeo dealer snellen.
Alfa Romeo is een merk met een gunfactor. Zelfs toen het merk zo gedecimeerd was als het maar kan, wist FCA (nu Stellantis) er nog iets leuks van te maken met de Giulia en Stelvio. Een belangrijk aspect daarvan is de welbekende Alfa Romeo-passione toevoegen aan wat op papier een degelijke, welhaast saaie D-segmenter (crossover) is. Het is ze warempel nog gelukt ook: petrolheads waarderen de Giulia en Stelvio, ook al zou je er mee weg komen om ze te gebruiken als doodnormale auto’s. Zo schijnt het dat @willeme zijn F5-knop compleet versleten is om occasionaanbiedingen van de Giulia te verversen.
Veloce
Het helpt natuurlijk ook dat de Giulia ook twee leuke versies heeft. Natuurlijk is er de zeer extreme Giulia GTA(m) en de ‘originele’ Quadrifoglio, beide enorm dikke sportsedans met een 2.9 liter V6 met Ferrari-genen voorin. Mocht dat allemaal een beetje te veel zijn, maar de 2.0 (of 2.2 JTD) een beetje te weinig, dan is er de toffe Giulia (en Stelvio) Veloce. Daarin is die 2.0 nog een beetje verder opgevoerd en krijg je gewoon 280 pk: een stuk meer dan de reguliere 2.0. Nou gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat het Veloce-label meer een soort ‘Sportline’ wordt sinds je bij de facelift meerdere Veloce-smaakjes hebt en zelfs een diesel Veloce (2.2 JTD Veloce), maar het blijft het standaard recept om een iets gepeperde Alfa te hebben met het Veloce-label te hebben. Zoals Henk Westbroek al zei: Zelfs haar naam is mooi.
Alfa Romeo Tonale Veloce
Het klinkt in ieder geval als goed nieuws dat Alfa Romeo bekendmaakt dat er een Tonale Veloce komt. Sterker nog: die staat in de vandaag bekend gemaakte prijslijst, dus hoort gewoon bij de eerste edities. Een iets gepeperde Tonale: Alfa Romeo zou er iets leuks van kunnen maken. Helaas, helaas. Veloce blijft voor de Tonale bij een mooie naam. Want al is het de topversie, extra sportiviteit is (bijna) geen sprake van. De Tonale krijgt 130 pk of 160 pk uit een 1.5 liter hybridemotor en de Veloce krijgt geen enkele extra pk.
Sportief
Als doekje tegen het bloeden is de Alfa Romeo Tonale Veloce wel ietsje sportiever ingesteld dan de ‘basisversies’ Sprint, Super en Ti. Zo krijg je speciale Dual Stage Valve ophanging met elektronisch geregelde dempers, waardoor de vering net even dat stapje verder gaat. Ook krijg je donkere accenten in het exterieur en tegelijkertijd een hard contrast tussen de velgen. Daar zit namelijk een Brembo-remmenset met rode remklauwen. Die velgen zijn overigens ook speciale 19 inch velgen. Zoals gezegd, het is dus wel de topversie en er zitten wat sportieve randjes aan. Het moet wel gezegd worden dat de Edizione Speciale dezelfde toevoegingen krijgt en een lager prijskaartje heeft.
Prijslijst
Enfin, de Alfa Romeo Tonale Veloce is dus de sportieve Tonale, maar niet perse een sportieve auto. We kunnen wel mededelen dat de Veloce 51.500 euro gaat kosten en te allen tijde geleverd wordt met de 160 pk sterke motor. Zoals gezegd is die motor dus exact hetzelfde als de Edizione Speciale (vanaf 46.080 euro met de 130 pk motor en 48.080 met de 160 pk motor) én de Ti (47.920 euro). Als je 130 pk voldoende vindt, kun je de Sprint (44.500 euro) meenemen en de basisversie genaamd Super kost 42.000 euro. Dat laatste is dan ook de vanafprijs van de Alfa Romeo Tonale. Dat maakt het vergelijk met concurrenten dan weer interessant:
- Alfa Romeo Tonale 1.5 Hybrid 130 Super (130 pk) – 42.000 euro
- Mini Cooper Countryman (136 pk) – 42.890 euro
- Volvo XC40 T2 Essential (129 pk) – 43.395 euro
- BMW X1 sDrive18i (140 pk) – 45.044 euro
- Audi Q3 Pro Line 35 TFSI (150 pk) – 47.946 euro
- Mercedes-Benz GLA 180 Business Line (136 pk) – 51.212 euro
Specht zegt
Kek autootje die Tonale, maar waarom zou ik minimaal 42.000 euro uitgeven aan een minder praktische en minder fijn sturende auto als de voor 38.000 euro samengestelde Ford Focus wagon ST line 155pk die ik nu rijd?
Inmiddels 10.000 km mee gereden in een jaar tijd en voldoet perfect.
Kortom, Alfa zal toch echt met iets beters moeten gaan komen dan dit, want al dit soort SUVjes zijn niet praktisch genoeg voor een gezin van 4.
simonferrari zegt
Hoe is dat een vergelijk? Dan zou je ook kunnen zeggen: Waarom zou je een Lamborghini halen als een VW Passat ruimer en praktischer is? Men kiest niet altijd op praktische inzetbaarheid of prijs.
alcantara zegt
Een 2dehands Focus van 10k voldoet ook perfect voor een gezin van 4. Zeker als je maar 10.000km per jaar rijdt, zonde van de afschrijving om dan een nieuwe te kopen met een 3-cilinder.
schreute01 zegt
Gelukkig hebben we niet allemaal een gezin van 4. Zien we tenminste nog eens wat anders op de weg dan een praktische station.
560pk zegt
Iets anders dan een station? Ik zie alleen nog maar bejaarden crossovers, waarvan deze Alfa nummer driehonderdenzoveel is, op de weg.
rwdftw zegt
Het probleem is dat iedereen die dingen wil hebben. Jonge ouders want niet meer bukken met de Maxi Taxi, en ouderen wegens de hoge instap.
Porsche maakt ze, Lamborghini maakt ze en deze zomer kan je ook een SUV van Ferrari bestellen. Alfa zou ten dode opgeschreven zijn als ze geen SUV in dit segment propten.
Uiteindelijk zal een auto van het formaat Escalade hier ook normaal gaan worden.
racerx zegt
Exact, ik vind die sullige crossovertjes, ongeacht het segment, verschrikkelijke auto’s. Zeker de Captur kan ik niet uitstaan, kan ook komen doordat de gemiddelde bestuurder allesbehalve doorrijdt…
Deze Tonale mogen ze ook houden, 52K voor een crossover met 160pk. Voor dat geld weet ik wel wat anders… een CLA Shooting Brake bijvoorbeeld. De hierboven genoemde Focus ST Estate is ook een prima auto.
wceend zegt
Helemaal eens en ook een grondige aversie tegen die dingen. Al was het maar omdat ik er niet doorheen kan kijken op de snelweg. super onveilig, je kunt daardoor maar 5-10 meter vooruitkijken op de snelweg, geen idee wat ervoor gebeurt.
Ik vraag me wel af wat deze auto toevoegt, een Stelvio scheelt maar een paar duizend dan toch? Als je toch al een auto van een halve ton koopt neem die dan.
Toch heb ik liever dat Alfa deze blijft maken dan er helemaal mee stopt, hoewel een toekomst als jaguar of MG ook horror is.
kurtb zegt
Ik sluit me aan bij 560pk.
Veel liever meer (mooie) stations dan meer cross-overs.
Wat een bagger auto type is dat zeg.
Voor bejaarden die een hoge instap willen of wannabe hippe voetbal moeders die de dikke suv niet konden betalen.
Dat zijn de enige selling points namelijk.
Praktisch is het niet. (Alleen de hoge instap)
Economisch is het niet.
Lekker sturen is het niet.
Etc. Het is niks.
grandmasterb zegt
Volgens een andere autosite heeft de Tonale 500-1550 liter bagageruimte, lijkt mij toch genoeg voor een gezin van 4.
Veel mensen willen nu eenmaal een SUV, een sedan of stationwagon vinden ze ouderwets en vaak minder praktisch.
Johanneke zegt
Grappige is, een sedan is inderdaad minder praktisch, een stationwagen is in ieder opzicht beter dan een crossover. Zuiniger, lichter, sneller, stuurt beter, en vaak ruimer. Okay je zit minder hoog, iets wat fijn is naar mijn mening, een lager zwaartepunt.
Bagageruimte wordt gemeten tot de rand van het raam of hoedenplank, wat complete onzin is. Ik gebruik die ruimte zo vaak. Ik ga straks naar de stort met afval, dat wordt gewoon stapelen achterin de station.
Crossovers zijn voor domme mensen imo, het is denken dat het een grotere en imposantere auto is omdat het er groter uit ziet, terwijl stations en mpv achtige hatchbacks zoals de VW ID.3 ruimer zijn. En zuiniger. En sneller.
sonnybonds zegt
Ja vooral bejaarde oude mensen die vinden de hoge instap erg fijn.
Johanneke zegt
Oja je hebt absoluut een geavanceerde vering en dikke rode remklauwen nodig op je crossovertje met 130pk 😂😂
Jagris zegt
Een soort audi s-line pakketje, maar dan van alfa romeo dus
ghini zegt
Los van alle discussies hierboven en de tegenvallende extra prestaties: ik vind de Tonale toch echt het beste design hebben van zijn klasse. Ik hoop dat ze er veel weten te verkopen zodat Alfa Romeo weer wat steviger in zn schoenen komt te staan.
alfa147ti zegt
Met de Jeep samen, alleen jammer bij de Alfa van die achterkant met die vreselijke achterlichten die tegenwoordig op al die hokken zitten, die door lopen.
vetnek zegt
Spreekt voor zich dat er natuurlijk nog plug-in hybrides komen met 200+ pk en wellicht zelfs 508 PSE motorisatie met 360pk en 520nm