Het heeft misschien wel veel te lang geduurd, maar van uitstel kwam gelukkig geen afstel. De Alfa Romeo Tonale dames en heren.
De toch wel magere line-up van Alfa Romeo zou in 2021 een mooie uitbreiding krijgen in vorm van de Tonale. Helaas mocht dat niet zo zijn. De SUV werd uitgesteld en men moest nog langer wachten op de compacte SUV van het Italiaanse automerk. Aan al dat wachten is eindelijk een einde gekomen. De Alfa Romeo Tonale is officieel, inclusief alle details.
Geen concept of andere flauwekul. Zoals je de SUV ziet op de foto’s, zo staat ‘ie straks te shinen in de showroom. Een nieuw stukje Italiaans trots, geproduceerd in de fabriek te Pomigliano d’Arco. Het uiterlijk van de auto is typisch Alfa Romeo. Niet-kenners kunnen bij de achterkant misschien nog een beetje twijfelen. Het zijaanzicht en de voorzijde bevatten in elk geval genoeg elementen die Alfa ademenen.
Niet alleen het uiterlijk is lekker vers en nieuw. Datzelfde geldt voor het interieur. Twee losse schermen vormen de basis van moderne technologie voor dit model. Bij elkaar opgeteld heb je het over 22.5-inch aan scherm. Een minpuntje is helaas de integratie van Amazon Alexa in de Tonale. De spraakassistent van Amazon is niet in het Nederlands beschikbaar. Wij zijn gewend bijvoorbeeld Siri of Google Assistent te gebruiken. Deze assistenten zijn wél onze taal machtig. Een schoonheidsfoutje. En gelukkig geen echt grote ramp, want hoe vaak babbel jij tegen de auto in de praktijk?
Aandrijflijn
Gaan we nog even verder met het prijzen van de moderniteit in het geval van de Tonale. De aandrijflijn van deze SUV kent meerdere vormen. Als benzine hybride en als plug-in hybride met vierwielaandrijving. Instapper is een 130 pk hybride 1.5-liter viercilinder benzinemotor. Daarboven zit een 160 pk variant en het topmodel is de 275 pk PHEV Q4. Alfa Romeo zegt dat je maximaal 80 kilometer volledig elektrisch kunt rijden met deze plug-in hybride. Verder accelereert het topmodel in 6,2 seconden naar 100 km/u. De motoren zijn gekoppeld aan een 7-traps automatische versnellingsbak met dubbele koppeling. En laten we ook de diesel niet vergeten, een 1.6-liter blok met 130 pk en 320 Nm aan koppel. Uitgerust met een 6-traps automaat en voorwielaandrijving.
Concurrentie en marktlancering
De Alfa Romeo Tonale gaat concurreren met onder andere de Audi Q3, BMW X1 en de Mercedes GLA. De SUV meet 4,53 meter in de lengte en 1,6 meter in de hoogte. Het model is 1,84 meter breed. De marktlancering van de Alfa Romeo Tonale is in april van dit jaar. Er komt onder meer een extra aangeklede Edizione Speciale editie. Prijzen volgen in een later stadium.
mattr zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
rrk147 zegt
Het is allemaal rijkelijk laat, maar het klinkt wel goed! Hybride, goed design, digitaal dashboard. Hopelijk heeft deze in zich wat de 156 deed, en vooral leasend Nederland te kunnen bereiken.
rutgerg zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
viezefreddyw zegt
Vind hem best fraai, maar omdat het ontwerp 3 jaar geleden al is geïntroduceerd komt hij al zowat verouderd over. Maar an sich best een mooi ding. Strakke vormgeving met her en der klassieke Alfa Romeo ontwerpen. Het interieur vind ik niet zo geweldig. Beetje saai en inspiratieloos. Het enige typische Alfa Romeo dingetje zijn de 2 ronde kokers voor de tellers (naja, scherm..).
Of het gaat concurreren met de Audi Q3, BMW X3 en Mercedes GLC lijkt me overigens sterk. Het lijkt me een auto voor het segment waarin de X1 en dergelijke in opereert.
royaledeluxe zegt
Het interieur lijkt heel hard op de Mazda cx-5… alhoewel er wat meer bulten in de alfa zitten.
Paul58 zegt
@viezefreddyw: toch echt wel een X2. Tonale is qua afmetingen ook groter dan een X2.
ghini zegt
Ciao Bella! De prijs voor gaafste uitlaten gaat naar de Tonale, ze hebben de productie gehaald, dat hoopte ik al maar was bang dat ze zouden verdwijnen. We kenden hem al maar ik vind hem nog steeds geslaagd. Lampen zijn ook goed en zeker als ze dat drie op een rij gaan herhalen helemaal prima. Erg benieuwd naar eerste rijtests en vooral de phev. Dan nog ff wachten op de snellere stoere uitvoering en die bestellen.
centocinquantanove zegt
Zeker een fraaie auto, ben benieuwd naar de eerste rijtests.
maarre AB. Gisteren waren de foto’s en filmpjes al gelekt. Waarom zou je die niet posten?
Ik zal vast niet de enige zijn geweest die jullie gisteren al heeft gemaild.
banderas zegt
@centocinquantanove: embargo
centocinquantanove zegt
Mwa, normaliter is een embargo alleen houdbaar als niemand lekt. De foto’s zwerven al rond op legio sites, dan is het wel gebruikelijk dat je dat wat al openbaar staat ook mag publiceren.
willeme zegt
@centocinquantanove:
Het mes kan twee kanten op snijden. Of je schendt het embargo of je hebt de informatie onder embargo. Je kan het niet altijd uitkiezen wat het beste uitkomt ;-).
karhengst zegt
De GLC is het segment van de Stelvio. Ik denk dat je de GLA bedoelt @rubenpriest. Hetzelfde voor het BMW vergelijk, dat zal de X1 wel moeten zijn.
Dit is een boven verwachting fraaie wagen geworden. Ik ben absoluut geen fan van dit segment, maar de designelementen zijn echt heel fraai. Dat interieur doet ook gewoon alles goed met zoveel mogelijk knopjes. Enkel de iDrive controller lijkt te ontbreken, en het is de vraag in hoeverre de luchtroosters van Mercedes-kwaliteit zijn.
Le-on wheels zegt
Aan de traditionele dikke overkapping van de digitale meters zie je hoe lang deze auto al in ontwikkeling is.
mashell zegt
Een eeuwenoud raadsel is dus ook opgelost: Sint Juttemis valt op 8 februari.
rutgerg zegt
@mashell: vallen pasen en Pinksteren ook allebei op diezelfde dag?
mashell zegt
Jazeker, dat is ter nagedachtenis dat heel lang geleden Keulen en Aken ook op deze dag gebouwd zijn.
ukbob zegt
@mashell: plusje!
Roskampies zegt
Benieuwd hoeveel tonijn vissers er zullen zijn.
Zou straat beeld verfraaien! Bella machina!
lecomte zegt
Ik vind hem best geslaagd.
outlook zegt
@lecomte: nu de levertijd nog…
bernoulli zegt
Mooie SUV. Alleen geen idee in welk segment ik hem nu moet plaatsen. Ergens tussen de duurdere Q3 en de goedkopere X3?
Dacht bij de concepts altijd dat het een soort SEAT Arona zou worden, maar blijkbaar toch groter.
v10m5 zegt
Jammer dat elke nieuwe auto van Alfa Romeo zo’n zware bevalling is voor het concern. Tegen de tijd dat het op de markt komt is het een “gewoon” en niet bijzondere auto. 😔
Pordon zegt
Dit gaat geen succes worden vrees ik. De auto ziet er zowel van buiten als van binnen uit alsof deze auto al 4/5 jaar geleden is uitgebracht en nu eigenlijk toe is aan een facelift.
rutgerg zegt
@pordon: maar Alfa Romeo facelifts gaan altijd erg snel. Kijk maar naar de Giulia en de Stelvio… Een italiaans vlaggetje voor de pook, 2 nieuwe kleuren en apple carplay beschikbaar maken. Tada facelift….
Jagris zegt
@pordon ben ik helaas ook bang voor. Hoewel ikhet een erg mooie auto vind hoor ik weinig innovatiefs en ziet het interieur er zelfs al een tikkeltje verouderd uit. Ik hoop toch dat alfa met haar toekomstige modellen een toch wat innovatievere auto neerzet.
Johanneke zegt
Eeuwig zonde dat ook deze auto geen bumpers in carrosseriekleur heeft.
mashell zegt
Ik voorspel dat deze wel twee keer zo goed gaat verkopen als de Stelvio…
Den zegt
Niet slecht, alleen t blijft in mijn hoofd klinken als Toenail.
bernoulli zegt
Haha. En bedankt! :) Can’t be unheard.
Het zal de Tonale-pas zijn. Net als de Stelvio een plek waar je helemaal niet met dit soort kamerolifantjes wilt rijden.
kenner zegt
Het resultaat als Jaguar een compacte crossover zou maken
hondafn2 zegt
Ik wist niet dat ze in Italië geen kentekenplaat aan de voorkant moeten hebben…beetje vertekend beeld voor ons Europeanen. Oftewel in de praktijk komt deze alsnog op een minder fraaie plek, waarschijnlijk linksvoor.
jarnobakker zegt
Doe mij die nieuwe mazda maar.
Paul58 zegt
@jarnobakker: voor mij de Tonale. Geen ervaring nog dus misschien te vroeg om te oordelen
,afijn.De Stelvio rijdt echt in ieder geval onovertroffen voor een SUV, en dan vooral het bochtenwerk. Als de Tonale daar een beetje in de buurt komt zou dat wel lekker zijn.
goodvibrations zegt
Exact.. Het enige waar ik zorgen over heb bij deze auto.. Als het voelt als de Stelvio kan het wel eens een hit worden..
krikke240z zegt
Ik vind het eigenlijk niks. Oogt al gedateerd en iets wat saai. Vrees er dan ook een beetje voor of we hem veel gaan tegenkomen op straat.
Dutchdriftking zegt
Die groene kleur is wel geniaal hoor, alleen daarom al doen, en omdat het een Alfa is natuurlijk. Even zonder gekheid, kan die 147/Mito opvolger op dit platform u ook komen? Het design op zich spreekt mij aan, maar de cross-over koets niet.
basman147 zegt
Helaas, vooral in de kleinere klassen is het alleen nog maar SUV’s voor Alfa.
Hopelijk krijgt de Guilia nog wel een opvolger met een normale hoogte.
mashell zegt
Het is een prachtige groene kleur, goed gejat van Alpina maar dit is een Alfa en daar is maar een passende kleur voor: rood!
Hubert zegt
Lelijk opgelost op de snelheidsmeter : de letters worden ineens omgedraaid…
Verder aardige auto die hopelijk Alfa van een beetje cash voorziet zodat ze leuke auto’s kunnen ontwikkelen.
rutgerg zegt
@Hubert: nog niet eens gezien, maar wat een rare oplossing voor een niet bestaand probleem zo ja…
mashell zegt
Lelijk is wel een understatement als het om die snelheidsmeter gaat. Ik heb een klein beetje OCD en als ik over de knullige excentrische kentekenplaat heen zou kunnen stappen dan zouden die twee getalletjes verkeerd om een reden zijn om deze wagen te laten staan.
eklasse zegt
Knipoog naar klassieke Alfa’s. 2600Spider bv
potjak zegt
Persoonlijk vind ik een Mazda CX-5 beter in balans dan deze Alfa. Dat vind ik jammer want op detailniveau vind ik het allemaal erg fraai, als geheel is het helaas allemaal net niet.
mashell zegt
Dit lijkt me meer een CX-30 concurrent. En waar de CX-5 nog een beetje vreemd is met die stofzuiger neus, is de XC-30 extreem goed vormgegeven.
potjak zegt
@mashell: die ziet er ook goed uit zeker. Alleen die zit prijstechnisch niet op hetzelfde niveau als een BMX X1, Audi Q3 etc, ik mijn perceptie ook een stukje kleiner.
Alfonso_Alfist zegt
Deze Alfist ruilt er zijn Giulietta niet op in. Afgezien van PHEV wat karige vermogens tov de concurrentie, dat was in de Twinspark tijden wel anders. Als ie nou in 2017 was uitgekomen dan was het een moderne wagen. Nu is het achter de feiten aanlopen en heb je bijvoorbeeld bij een Volvo XC40 een volledig elektrische midi SUV met moderner interieur. Voor zijn segment wel één van de mooiere maar wordt er niet hebberig van zoals bij de 156, 159 of Giulia
Bella Macchina zegt
80 elektische kilometers lijkt me meer dan behoorlijk in deze klasse maar ik vraag me wel af wat dit betekend inzake het gewicht en de prijs van de auto. Voor de rest laat hij me, net zoals iedere SUV/Crossover, volkomen koud. Het centrale scherm als een aftermarket item zo bovenop het dashboard is trouwens een regelrechte ergernis.
haroldt zegt
Dit kan wel eens een succes worden. Mooi en tijdloos. Zoals bij de meeste alfas.
kevertje zegt
Prachtig ontwerp. Kunststukje op het dashboard na. Dezelfde eenheidskoek/leverancier als het gros van de concurrentie?
dree16v zegt
Nou ik ga wel voor een CX-5 als ik moet kiezen in dit segment.
mclovin zegt
Prachtige wagen 👍