Kijk, dat is het betere nieuws.
Het is misschien wel de belangrijkste auto in de geschiedenis van Alfa Romeo. We hebben het over de Tonale. Deze auto moet Alfa Romeo er weer bovenop gaan helpen. In hun klasse doen de Giulia en Stelvio het nog niet eens zo slecht, maar in deze klasse is Duits dominant. Ze hebben een cashcow nodig.
Daarom gaat Alfa Romeo het ook een klasse lagerop zoeken met de Tonale. De Tonale is net als de Stelvio een SUV vernoemd naar een bergpas. Deze klasse is op enorm populair, dus logisch dat Alfa Romeo een graantje probeert mee te pikken. We weten inmiddels al iets meer over de nieuwe compacte crossover.
Een belangrijk onderdeel zal elektrificatie zijn. Het Italiaanse Motori Quotidiano weet te melden dat in de fabriek in Melfi vorige week de nieuwe aandrijflijnen intern zijn voorgesteld. Het zou gaan om een 1.3 liter grote viercilinder met turbo. Deze ligt overdwars aan de voorzijde, terwijl de elektromotor aan de achterkant is gepositioneerd.
Er zullen verschillende gradaties zijn tot een systeemvermogen van maar liefst 250 pk. De elektromotor zal gevoed worden door een accupakket van 11,4 kWh, zoals de Jeep-modellen die ook krijgen. Daarmee moet het mogelijk zijn om 50 kilometer enkel en alleen elektrisch te rijden. Maar daar stopt het niet met elektrificatie, er zullen ook benzine- en dieselmotoren komen met een mild-hybrid systeem. Een 48V motor zorgt dan voor ondersteuning van de verbrandingsmotor. De Alfa Romeo Tonale staat gepland voor 2021.
snellerdaneenaudi zegt
Bah wat lelijk
michaelknight zegt
@snellerdaneenaudi: die foto 5 ook… vergelijk deze SUV ff met een charmant jaren 70 model :-)
appeltaartislekker zegt
Behalve in Nederland, want BPM en niet Duits. Wat heel jammer is.
str8six zegt
@appeltaartislekker: het eerste wel idd.
posthumus zegt
@appeltaartislekker: Volvo doet het anders ook best aardig en is ook niet Duits
Dutchdriftking zegt
Niks mis mee. Maar wanneer komen er knappe vervangers voor de Mito en Guilietta?
eelco74 zegt
@dutchdriftking: ik denk dat je het met de tonale moet doen.
dees zegt
@dutchdriftking: Als je de snelheid bekijkt bij FCA, zo rond 2025
jpoers zegt
@dees: qua conceptmodel denk ik dat je dan inderdaad aan die koers moet denken.
hans33sw zegt
@dutchdriftking: in de giulietta zit je al zo hoog, dat is praktisch een suv
pjotr zegt
Voor de vutter met Italiaanse flair ?
silverscope zegt
Hij lijkt een beetje uit verhouding smal en hoog. Wellicht gezichtsbedrog, ik hoop het althans
blackmilo zegt
@silverscope: zo hoort dat bij een echte alfa, scheef en schots maar wel met trots
pa045 zegt
@blackmilo: ze begrijpen het gewoon niet in Italië. Een auto met softtouch dashboard en premium knopjes moeten ze maken. Hoge kwaliteitsbeleving. Maar alles gaat kapot..
karaya zegt
@pa045: Vreemd, ik heb een 159 van 12 jaar oud, alles heel en alles doet het.
Geen afgesleten premium knopjes zoals in een Audi.
pa045 zegt
@karaya: Dat bedoel ik. Alfa snapt het niet. Je moet geen kwaliteit maken. De kwaliteitsbeleving moet er zijn! Dat schijnt premium te zijn. Net als hoge reparatiekosten. Zo hou je het pleps uit je auto’s. Alfa en Fiat maken de auto’s te goed en goed te onderhouden. Dat is niet premium..
autodidact zegt
@pa045: zachte dashboards met premium knopjes blijken inmiddels ook achterhaald. Volelektrisch, softwarematig vooruitstrevend en connected moet het zijn!
vroaaaaaaaaaar zegt
@silverscope: ja, die foto’s van die grijze zijn behoorlijk vervormd door raar camerastandpunt en verkeerde lens. De mooie schouder/heuplijn zoals op afbeelding 3 is, naar ik mag hopen, zoals ie zal zijn.
berlinetta zegt
Ik vind het maar een raar ding met smalle en te ver naar binnenstaande bandjes.
lebeaunl zegt
Best nice. Maar ze hadden de kentekenplaat toch ook vooraan onder de V kunnen zetten, in plaats van zo geforceerd hip aan de zijkant? Anyway, ik gun AR wel een cash cow :-)
viezefreddyw zegt
Eigenlijk zijn ze er te laat mee, zoals Alfa Romeo dat altijd is. 2021 is nog ver weg en ze zijn van plan om in dat jaar een auto op de markt te brengen die de concurrentie nu al jaren op de markt uitbrengt. Het ontwerp zal straks ook weer flink verouderd zijn. In 2021 is het ontwerp alweer 2 jaar oud. En Alfa Romeo en beloftes is nooit een gouden combinatie geweest. Als zij 2021 zeggen bedoelen ze eigenlijk 2024.
Heb de concept zien staan in het museum en vond hem niet fraai maar gewoon mooi. Komt omdat ik vrijwel niets met het segment ‘SUV’ heb.
basman147 zegt
@viezefreddyw: als hij in 2016 of 17 geïntroduceerd was als vervanger van Mito (2007) en Guilietta (2009) hadden ze er mijns inziens nog goed mee kunnen scoren. In 2021 is het echter een van de vele, vele kleine SUV’s op de markt, en kan je alleen nog maar op prijs nieuwe klanten veroveren. En de Alfist die een Guilietta heeft te vervangen gaat waarschijnlijk kijken naar een gebruikte Giulia. Bedankt Fiat…
vonklausenburg zegt
Gaat gaaf worden als deze in 2029 in de showroom staat!
lithiumion zegt
FCA bewijst het; je kunt een suv ook wèl MOOI maken!
BaRa zegt
@lithiumion: Jaguar, Tesla, LaRo, Mazda… die tellen niet mee?
BaRa zegt
@bara: Vergeet ik Volvo #facepalm
hiostu zegt
@bara: Welke Tesla SUV is mooi? Niet de Model X in ieders geval…
lithiumion zegt
@bara: Je opgenoemde rijtje vind ik wel aardig, muv de Tesla suv(…?), die ken ik niet. Alleen vind ik de Tonale met kop en schouders er boven uit steken. Overigens; vind ik dat de Stelvio wel in het rijtje ‘wel aardig’ past
davelepeef zegt
@lithiumion: nouja, ze kunnen ‘m mooi verzinnen… Of ze ‘m ook zo mooi bouwen is een ander verhaal…
mwti zegt
Een opgeleukte Mazda MX-5 maar dan met onderhoudskosten.
reactief zegt
Haha. Die lijn over de flank vergelijken met die op de GT 1300 Junior… Jaja, hij lijkt er bijna op. Wat een malloot, degene die deze vergelijking bedacht heeft…
coupedriver zegt
@reactief: Ik dacht net hetzelfde toen ik door de foto’s ging…
gandini zegt
Die wielen moeten echt breder naar buiten.
Ik schrik van mezelf dat ik het zeg, maar wat dat betreft zouden ze even (heel kort) bij de Urus moeten kijken.
dare2think zegt
De meeste echte ‘cashcows’ zijn ook echte allemansvrienden. Meestal weet Alfa het wel te verprutsen op een cruciaal punt waardoor het een nicheproduct blijft. ([kuch] Levante)
Loek zegt
@dare2think: zo verprutst dat het een Maserati is ;)
johnwaters zegt
Gelukkig komt er ook een dieselversie.
alfablog zegt
Zou m graag als EV zien.
De motor is inmiddels een eind weg van de ronkende viercilinders van ooit of de Busso V6. Dan liever onderhoudsvrij in een mooie verpakking
cazzo046 zegt
Groot fan van Alfa, maar dit is nix.
johnwaters zegt
@cazzo046: nix? in welke taal schrijf jij?
porker zegt
@johnwaters: het is de moderne tijd, vrind.
johnwaters zegt
@porker: ik merk vooral veel luiheid.
bernoulli zegt
Die concept is nog wel grappig, maar dat grijze ding is net de zoveelste Chinese SUV.
porsche928 zegt
Alfa verkoopt voor geen meter meer.
racerx zegt
Te laat, bijna niemand al nog een hybride. Benzine of full EV, anders zie ik het somber in voor de Tonno.
davelepeef zegt
@racerx: ik twijfel vaak over de tonno maar meestal wordt het toch weer de pepperoni. Of de calzone, die maakt de pizzabakker hier erg lekker. Beetje vochtig soms, da’s wel jammer…
racerx zegt
@davelepeef: Hahaha!
dwfc zegt
Wat te denken van dit ! https://www.hln.be/auto/mogelijke-opvolger-alfa-romeo-8c-maakt-internet-gek~a3396e84/ Dat de redactie dit ontgaan is …daar zitten toch een paar Alfisten bij …
Loek zegt
@dwfc: Daarom is ‘ie ons ook niet ontgaan ;) https://www.autoblog.nl/nieuws/deze-koplamp-prijkt-op-een-retrotastische-supercar-131489
rikus zegt
Ik voorspel dat het net zo’n gigantisch succes word als de Brera.
HyperTeHK zegt
Een 4 cilinder turbomotortje wie zit hier nu op te wachten, maak er gewoon een EV van veel beter voor de autoliefhebber.