Stellantis kan de Alfa Romeo toekomst eventjes goed veilig stellen.
Een doemscenario waart door de showrooms van Alfa Romeo. Het kan niet anders of die dealers moeten meerdere merken verkopen om een klein beetje omzet te kunnen genereren. Natuurlijk, de werkplaats is een absolute goudmijn als ze nog 159’s in onderhoud hebben, maar je moet toch echt nieuwe auto’s verkopen die ooit occasions kunnen worden.
Op dit moment zijn er maar twee modellen die Alfa Romeo levert en beide modellen zijn niet bijster populair. Een groot probleem is dat de zakelijke rijder niet shopt bij Alfa, in tegenstelling tot in de late jaren ’90. Toen koos elke zichzelf respecterende vertegenwoordiger en marketingmanager zo’n 156 JTD. Maar er gloort hoop aan de horizon. Stellantis (de nieuwe eigenaar van Alfa Romeo) heeft aangegeven dat het merk sowieso 10 jaar de tijd heeft.
Alfa Romeo toekomst onzeker?
Nu komt daar beter nieuws bij, want Sauber is bezig met Alfa Romeo om hun contract te verlengen. Op dit moment is ‘Alfa Romeo’ actief in de Formule 1. Dat is natuurlijk niet helemaal het geval. Het is nog altijd het Sauber F1-team uit het Zwitserse Hinwill. Alfa Romeo en Sauber hebben een sponsordeal. Ze hebben bij wijze van spreken ‘het dikste sponsorpakket’ waarbij het Sauber-team de Alfa Romeo-naam aanneemt.
In 2018 begon de samenwerking. Het ging niet al te best met Sauber op financieel vlak. Op deze manier kon FCA zijn merk promotoren (en hun twee nieuwe producten, de Stelvio en Giulia). Daarnaast was Sauber uit de financiële problemen.
Vasseur
Nog een voordeel, Alfa Romeo kon zo fungeren als een junior-team voor Ferrari. Precies, net zoals Toro Rosso zich verhoudt tot Red Bull. De sponsor-deal tussen Alfa Romeo en Sauber liep eind 2020 af, maar er werd een contract voor één jaar afgesloten. Frederic Vasseur, teambaas van Alfa Romeo:
Ik denk dat we een hele goede en positieve discussie gehad hebben om het contract te verlengen. Ik hoop dan ook dat we doorgaan. Bij Stellantis moeten ze een beetje reorganiseren na de fusie. Maar ik ben gelukkig en hoopvol met de laatste bevestigingen van Stellantis omtrent Alfa Romeo. Het is voor hen een enorme aanwinst om deel te nemen aan Formule 1. Andersom is dat ook zo: Alfa Romeo is een iconisch merk dat al meedeed aan de F1 in de vroege jaren. Ik hoop dat we het snel rond krijgen.
Frederic Vasseur, is petrolhead en rijdt dus zelf ook Alfa Romeo.
De samenwerking tussen Sauber en Alfa Romeo gaat overigens wel ietsje verder dan alleen een sponsordeal. Zo zijn de Alfa Romeo Giulia GTA en GTAm ontwikkeld door Sauber Engineering. Volgens Vasseur is dat nog maar het begin. Sauber Engineering moet namelijk een goed draaiende toko worden waarmee daadwerkelijk inkomsten gegenereerd kunnen worden.
Leuk weetje, ondanks dat de auto ‘Alfa Romeo’ heet, is de naam van de auto (dit jaar heet ‘ie C39) een verwijzing naar de vrouw van Peter Sauber, Christiane. Alle Saubers hebben een typenaam dat begint met de C. Schattig, he?
Via: Motorsport.
fabian159 zegt
Het probleem is het leasebeleid van bedrijven. Ik had een giulia offerte staan die bijna werd goedgekeurd op het moment dat er vanuit de groep een beleid werd gelanceerd dat elke landelijke organisatie mocht kiezen tussen 2 modellen (of uit VAG of uit Ford) dus werd het een audi a4 (ook niet slecht maar 1e keuze was toch alfa) of een zaaddodende mondeo.
De alfa was ook iets goedkoper dan de a4 en niet eens de basis motor maar VAG geeft wereldwijde organisaties cashbonussen per auto die door hen geleased wordt en alfa doet dat niet.
petroldrinker zegt
@fabian159: heel irritant ja, maar hoe je het wend of keert, heeft VAG het dan beter voor zichzelf voor elkaar dan een alfa ofzo
negennegenzest zegt
Pfff laat Alfa toch sterven. Het is al jaren niets meer, en eigenlijk sinds de tweede wereld oorlog als niets meer.
viezefreddyw zegt
@negennegenzest: Het door jou geliefde merk was ooit ook niets meer. Moest in de jaren ‘90 steun hebben van andere merken als Mercedes en Audi met de ontwikkeling van de 500E en RS2. Als dat niet gebeurde was het misschien ook wel zo dood als een pier en failliet. Gebeurde niet en werd overgenomen door VAG en is sindsdien een goedlopend en winstgevend merk. Wellicht gaat dat nu ook gebeuren met Alfa Romeo en Stellantis. Je weet het niet…
Paul58 zegt
@viezefreddyw: laten we het hopen. Waarom zou je iets een faillissement toewensen vraag ik me dan af. Ik gun het Alfa liever, het zorgt voor leuker straatbeeld. Toch saai wanneer er alleen maar van dezelfde auto’s rondrijden.
mark997gt3 zegt
@viezefreddyw: Porsche werd pas overgenomen door VAG toen het al heel goed met ze ging. Rond 2012. Porsche SE is weer de belangrijkste aandeelhouder van VAG. VAG is weer 100% eigenaar van Porsche.
Komt erop neer dat familie Porsche eigenaar en zeggenschap over VAG en Porsche.
Paul58 zegt
@negennegenzest: heb je een onder steen geleefd ofzo? Het gamma is klein maar de auto’s zijn heerlijk. Niet alle auto’s die Alfa heeft gemaakt natuurlijk maar bij welk merk is dat niet? Kijk bijvoorbeeld eens naar een Guilia. Dit is samen met de 3 serie de benchmarkt als je sportief rijden ambieert. Iets de dood in wensen met een prachtige historie, wat ook nog is geliefd door een groot aantal autofanaten zegt meer over jou dan over Alfa Romeo:). Laten we hopen dat er binnen het bestuur van Alfa Romeo/stellantis meer weloverwogen keuzes worden gemaakt en dat de modellen het Alfa dna behouden.
156sw zegt
Liever dat het klaar is met Alfa dan dat het onderhuids een PSA product is, dan is er ook weinig meer aan. Niet dat er met PSA objectief gezien iets mis zou zijn, maar je wilt toch geen ‘PSA platform’ rijden met een Alfa badge, dat klópt gewoon niet. Dan liever een waardig einde. Ténzij er nu weer daadwerkelijk Alfa’s ontworpen gaan worden, maar dan met financiële steun van het moederconcern. Vraag is of die dan wel zouden verkopen want dat doen ze nu ook niet :-(
escort77 zegt
@156sw: volgens mij wordt al zeker 30 jaar lang geroepen dat Alfa Alfa niet meer is en dat het nieuwste model geen echte Alfa is. En vervolgens na een paar jaar blijken er toch wel wat liefhebbers voor te zijn.
Paul58 zegt
@escort77: ik kan je vertellen dat de Giulia een échte Alfa is (al vanaf de introductie). Bij de 159 had ik dat niet bijvoorbeeld.
knapzuur zegt
En dat was in de tijd van een Tipo platform ook een probleem? Of in de tijd van een GM Fiat Small Platform? Of wil je zeggen dat de laatste iteraties van het Spider platform lekker dynamisch waren? Uiteindelijk maakt het platform vrij weinig uit zolang er maar naar de juiste balans gezocht word.
156sw zegt
@knapzuur: fair enough. Het lijkt me wel mooi als er onderhuids toch de nodige verschillen zijn (niet alleen een ander jasje), voor ieder wat wils. Laten we afwachten wat de toekomst brengt.
knapzuur zegt
“Toen koos elke zichzelf respecterende vertegenwoordiger en marketingmanager zo’n 156 JTD.”
Wederom dit beeld klopt niet met de late ’90, tuurlijk die JTD was er al en voor een diesel vrij populair maar de massa reed met een 1.6 TS, 1.8 TS of 2.0 TS en een enkeling de 2.5 V6. Pas vanaf de 110/115 pk JTD kon het allemaal een beetje verkocht worden en dat was omstreeks 2001/2002.
goodvibrations zegt
Op zich goed nieuws. Auto’s bouwen kunnen ze wel (zij het met vertraging.. waardoor bij introductie het een lastige competitie wordt).. maar ze missen bij Alfa al zo lang een strak gestructureerd beleid. De keurige “drum beat” van VW is zo netjes, toen het MEB platform kwam kon je al voorspellen dat het gedeeld zou worden met andere merken waardoor ze snel de markt effectief penetreren..
Ik vind de ID4 en Q4 etron en Skoda Enyaq prima een eigen gezicht hebben.
Laat ze bij Alfa maar een mooie touch geven aan de PSA onderstellen en voor het eerst eens “mee doen” met de drum beat.. dat zit er vast wel potentie in!
vacano zegt
Toch een puinhoop dat Sergio heeft achtergelaten. Chrysler/Dodge na de succesvolle jaren van de Neon, Stratus, Sebring, Voyager en Grand Voyager is het niet véél soeps meer, Bij Alfa Romeo zelfde verhaal, van populair op sterven na dood, Lancia ligt op IC. Plymouth is begraven, Fiat teert op het succes van de 500 tot dat ooit voorbij is.
Ram en Jeep doen het ondanks sterk verouderde technieken nog moeite om te overleven, maar hoelang nog?
Dat huwelijk met PSA gaat volgens mij niet lang duren want ook die hebben hun problemen.
Opel is ook helemaal niet meer zo populair als vroeger en de poging om met DS een Premiummerk te worden is echt belachelijk. Citroën heeft volgens mij ook problemen want een vervanger voor de C6 is er ook niet.
escort77 zegt
@vacano: de DS9 is toch de opvolger van de C6?
bernoulli zegt
Zonder het artikel te lezen: 20 nieuwe modellen tot 2026 zeker?
alfafever zegt
“Natuurlijk, de werkplaats is een absolute goudmijn als ze nog 159’s in onderhoud hebben”
Lekker makkelijk scoren Willeme. Is de jouwe zo storingsgevoelig dan?
Paul58 zegt
@alfafever: mijn 159 jtdm was redelijk goed wat betreft onderhoud. Niet perfect maar bijvoorbeeld meer gezeik gehad met een Opel Vectra 2.2 jts en mini cooper S