Wouter had er vroeger een poster van en nu mag hij er gewoon in rijden: de Alfa Romeo SZ!
Je kunt niet zeggen dat ze bij Alfa Romeo bang waren uitgevallen eind jaren ’80. Toen brachten ze namelijk de Alfa Romeo SZ op de markt, die een vrij revolutionair design had. En dat is nog zacht uitgedrukt.
De basis van het design werd gelegd door niemand minder dan Robert Opron, die man die eerder twee Franse designiconen tekende: de Citroën SM en CX. Net als die auto’s is de Alfa SZ eigenlijk nergens mee te vergelijken. Behalve dan misschien met de Lancia Hyena, maar die heeft het een en ander geleend van de SZ.
De SZ heeft meer troeven in huis dan alleen een spectaculair design. Onder de motorkap vinden we namelijk een Busso V6. Met 210 pk en 245 Nm koppel is de SZ ook aardig rap en bovendien klinkt dit blok nog altijd heerlijk.
De Alfa Romeo SZ is ook een echt collector’s item, want er zijn er maar 1.036 van geproduceerd. Deze zijn allemaal gebouwd door Zagato. Daar heeft de SZ ook de Z in zijn naam aan te danken. Niet zozeer aan het design, want daar had Zagato weinig mee te maken.
De SZ waar Wouter in deze video in rijdt is nummertje 31 van de 1.036, die momenteel wordt geveild. Kijk vooral de video om de Busso V6 te horen en te zien hoe Wouter deze posterauto ervaart.
SpiderIV zegt
Mooi stukje Alfa – geschiedenis!
pa045 zegt
Prachtig! Eens een echte collectable.
torsen zegt
De neus van de SZ is bijna de perfecte combinatie van minimalistisch strak design met genoeg rondingen om toch nog elegant te zijn.
Voor mij misschien wel de meest geslaagde neus die Alfa ooit op een auto gezet heeft.
De achterkant is een ander verhaal. In plaats van minimalistisch gaat het meer richting simplistisch of zelfs grenzend aan inspiratieloos.
In ieder geval was ergens het budget op want anders hadden ze misschien een fatsoenlijke achterbak kunnen realiseren in plaats van dat rare klepje aan een touwtje waar het reservewiel achter zit.
sudbina zegt
Il Mostro.
Heerijk! Een van mijn favoriete Alfas.
toniominestrone zegt
Heerlijke auto
spidermann zegt
Staat op Alfa 75 platform, wat sowieso geweldig is met RWD en transaxle versnellingsbak.
Alfarobert zegt
Nou Wouter,Jij hoort toch te weten dat de SZ en RZ in 4 kleuren leverbaar waren, rood,zwart en de RZ ook in het geel en nog een kleur maar die weet ik zo ook niet meer,haha
machielvdd zegt
De SZ kon je in elke kleur krijgen, zolang het maar rood was. De RZ kon je ook in elke kleur krijgen, zolang het maar een kleur uit de Duitse vlag was.
cossiekiller zegt
De Belgische vlag bedoel je? 😁
vaakbenjetebang zegt
Hier staat een mooi boek op de plank over de SZ, met veel interessante informatie. Eén van de opvallendste zaken is dat de auto (iets) zwaarder is dan de 75 V6, terwijl er ‘Modar’ in plaats van staal voor de plaatdelen is gebruikt. Best wel wonderlijk.
Het is echt zo’n auto die ik als 75-liefhebber op mijn bucket-list had staan, maar daar ben ik toch wat van teruggekomen. Ze zijn wel heel erg duur geworden voor wat ze uiteindelijk zijn: een flink gemodificeerde 75 V6 – en die heb ik al. Ze zijn nu zo duur dat je er eigenlijk amper meer fors mee kunt rijden, en daar zijn ze toch voor. En dan zijn het ook nog eens geen heel erg fantastisch gebouwde auto’s ook nog, met op sommige punten problematische onderdelenvoorziening. Laat onverlet dat het een ultiem coole auto blijft.
SpiderIV zegt
ach wat is duur? Geld moet rollen en dat doet dit erg leuk.
vaakbenjetebang zegt
@SpiderIV: Dat ben ik met je eens, geld moet rollen, liefst op vier wielen. Maar om nou te zeggen dat een SZ een orde van grootte of meer leuker rolt dan een flink aangepaste 75 V6 zoals ik die hier al heb staan? Dat mag ieder voor zich uitmaken, maar ik vind het verschil persoonlijk niet wereldschokkend.
ttr6 zegt
Leuk, je hebt een 75 V6? Welke. Ik heb zelf jaaaren geleden de 3.0 gehad en stiekem denk ik wel eens over er 1 te zoeken voor de verzameling. Aan de andere kant…..ik denk dat ‘ie in mijn herinnering lekkerder is dan dat ‘ie nu is.
Ben benieuwd hoe die jou nu bevalt.
vaakbenjetebang zegt
@ttr6: heb er al 25 jaar permanent minimaal eentje dus ze bevallen me prima! Zijn het de beste auto’s ooit gebouwd? Welnee, verre, verre van. Maar ik vind ze evengoed geweldig.
lekkerlinksrijden zegt
Leuk om eens een weekend te genieten, maar meer ook niet voor mij.
monsieurleloure zegt
Ik mis Rolf Wouters in het stuk….
camber24 zegt
@monsieurleloure: ik scrollde door de comments om deze opmerking te zoeken. ‘Meneer Sjon, rij de wagen even voor’.
tmenges zegt
Van voren is het wel een stoer ding maar vanaf de zijkant gezien is dit toch gewoon een gedrocht waar je je hond uittrapt?
vacano zegt
Stond in de jaren 90 op het punt er een te kopen maar door de verkoper twijfelde ik en toen ik een week later de beslissing had genomen hem toch te kopen was ie verkocht.
Nog steeds spijt van want is een iconische auto ondanks het eigenlijk een 75 is. Heb toen dan maar een 164 3.0 V6 QF gekocht. Heerlijk om mee te rijden maar aan de lopende band naar de dealer
spidermann zegt
@vacano: scheisse
hans75 zegt
geweldige auto..
Die poster hangt bij mij nog steeds in huis..ergens in de hal, al meer dan 25 jaar….. (tering wat gaat de tijd snel…ik verbaas me er nog steeds over dat mijn vrouw nooit heeft durven voorstellen hem naar de garage te promoveren… zelf ga ik dat natuurlijk nooit doen)..
Paul58 zegt
Wat een heerlijke auto met als kers op de taart die lekkere 6 cilinder. Een aparte verschijning. Dit is echt een klassiek voorbeeld van een auto die op foto’s niet helemaal tot zijn recht komt. In het echt een stuk indrukwekkender.
mustang750supersnake zegt
hoe gaaf dattie ook van voren uitziet…de rest is n lachertje….
MaartenD zegt
Ik zou ook wel willen weten of de auto’s uit de veiling ook voor het hoogste bod verkocht worden, zoals € 80.450 voor de Ferrari 599, kan het mij bijna niet voorstellen maar dat vind ik wel interessant om te weten…
machielvdd zegt
Als een auto verkocht is, staat dat er altijd bij vermeld. Zie het archief: https://thecollectables.nl/c-autoveilingen/verlopen
eternia1 zegt
Voor mij persoonlijk, de mooiste auto ooit gemaakt. Pure magie en klasse!