Alle ins en out vertellen we je in het occasion aankoopadvies van de Alfa Romeo Stelvio (type 949)
Alfa Romeo. Italiaans design en Italiaans temperament. Het merk is en blijft populair onder een grote groep die hard fans, ook wel Alfisten genoemd. Eerst opgeslokt door landgenoot Fiat en nu onderdeel van het grote Stellantis dat merken als Citroën, Opel, Jeep en Lancia in zijn stal heeft.
De echte Alfisten hebben het jaren niet makkelijk gehad. Er was lang weinig nieuws onder de zon. Na lang wachten was daar In 2016 dan de Alfa Romeo Giulia en in 2017 in zijn kielzog een SUV voor iedereen die eigenlijk helemaal geen SUV wil; de Stelvio.
De naam Stelvio is uiteraard gekozen vanwege de wereldberoemde Stelvio-pas. De Stelvio-pas staat bekend om de vele haarspeldbochten. Als je als Alfa Romeo dan toch een cross-over maakt, dan wel een lekkere sportieve natuurlijk.
De Stelvio was in Nederland een redelijk succes voor Alfa begrippen. In 2017 gingen er 236 op kenteken en in 2018 247 stuks. In 2019 zakt de Stelvio naar 163 exemplaren. Toch echt een liefhebbersauto die ook veel zakelijk gereden is, ondanks het ontbreken van extra bijtellingsvriendelijke versies.
De auto kwam in 2017 op de markt en kreeg in 2018 al zijn eerste update. Die zitten vooral onderhuids. De twee minst krachtige diesels krijgen er allebei 10 pk bij en in het interieur wordt de afwerking en het materiaal naar een hoger niveau getild. Ook het infotainment systeem krijgt een welkome upgrade.
In 2022, dit jaar, is er een facelift doorgevoerd op de Stelvio. LED Matrix koplampen waarin drie keer een L-vorm te zien is. Helemaal in lijn met de Alfa Romeo Tonale. Ook nieuw is een 12,3 inch digitaal instrumentarium. Verder in het interieur geen aanpassingen.
Concurrenten van de Alfa Romeo Stelvio zijn auto’s als de Audi Q5, de BMW X3 maar ook de Porsche Macan. Van de 510 pk sterke Stelvio Quadrifoglio moet je denken aan concurrenten als de Porsche Macan Turbo (440 pk), de Jaguar F-Pace SVR (550 pk) en de Mercedes-AMG GLC 63 S (510 pk).
We rijden in dit aankoopadvies zelf in de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio met 510 pk en een nul naar honderd acceleratie van 3,8 seconden.
Aandachtspunten
Als je een tweedehands Alfa Romeo Stelvio wil kopen, dan hebben we een aantal tips voor je. De betrouwbaarheid is op zich orde, maar loop toch even door de lijst met Alfa Romeo Stelvio problemen van dit occasion aankoopadvies heen.
Carrosserie en interieur
Delen van de carrosserie zijn van aluminium gemaakt om gewicht te besparen. Roest ook niet zomaar. Wel een wat blikkerig geluid bij het sluiten van de portieren, maar daar heb je tijdens het rijden geen last van.
In het interieur is het wat zoeken. Sommige kunststofdelen komen wat hard en goedkoop over, maar het stuur ziet er dan weer prachtig uit. Zeker in vroege exemplaren kom je veel klachten tegen over een krakende middenconsole. Is goed op te lossen door het helemaal te demonteren en weer stevig in elkaar te zetten, wellicht met hier en daar wat dempend materiaal ertussen.
De bouwkwaliteit is zeker verbeterd in het tweede bouwjaar, maar bij exemplaren van 2017 hoor je de klacht vaak terug. Als je zelf handig bent kun je het zelf doen, maar kost wel wat tijd. De garage kan het ook voor je doen, maar kan tijdrovend zijn.
Het infotainment in de vroege bouwjaren is ondermaats. Wel Apple Carplay en Android Auto, maar het 8 inch scherm voelt niet scherp aan. In 2018 is het infotainment geüpdate en kreeg het een 8,8 inch touchscreen en meer scherpte. Je kunt het niet zomaar vervangen, dus wij zouden voor een exemplaar van minimaal 2018 zoeken als je infotainment belangrijk vindt.
Onderstel
Het onderstel deelt hij met de Alfa Romeo Giulia. Waarschijnlijk een belangrijke reden waarom de Stelvio voor een SUV zo fantastisch op de weg ligt. De klassieke ophanging met dubbele draagarmen voor en multilink achter is versterkt door het gebruik van aluminium voor veel van de componenten plus adaptieve dempers en Alfa’s Chassis Domain Control systeem dat schakel, gas, tractie en stabiliteitscontrole regelt.
Het is een interessant platform. De Giulia is achterwiel aangedreven en deze Stelvio is voorzien van vierwielaandrijving (Q4). Het accent ligt daarbij wel op de achterwielen. De instapdiesels waren ook te koop met enkel achterwielaandrijving.
Let op de gemonteerde banden. Onder een snelle auto als de Stelvio Quadrifoglio hoort rubber van een A-merk. Als dat niet zo is, kan je je afvragen waar er nog meer bespaard is op onderhoud.
Optioneel voor de SUV zijn keramische remschijven. Daarover zijn klachten van piepen bekend en ze warmen minder snel op dan de standaard stalen schijven. Keramische remmen gaan in theorie een autoleven mee. In de praktijk echter niet en ze zijn ook nog eens kostbaar om te vervangen. Controleren dus! Het werkgebied moet een glans hebben en op de randen mogen geen beschadigingen te zien zijn.
Aandrijflijn
In de basis is er niet veel mis met de aandrijflijn, maar er willen nog wel eens elektronische gasklepfoutmeldingen verschijnen. Vroege 2018 auto’s hadden last van koelvloeistoflekkage veroorzaakt door een slang van slechte kwaliteit. In oktober 2018 is die onder garantie vervangen, maar even checken of dat netjes gebeurd is.
Verder worden er problemen met de oliepomp gemeld. De spoel wil nog wel eens stuk gaan. Probleem is dat de nieuwe oliepomp vaak hetzelfde euvel weer ontwikkeld. Je komt online eigenaren tegen die al vier keer de oliepomp hebben moeten vervangen. Je zou zeggen dat ze leren…
Er zijn een aantal terugroepacties voor de Stelvio (en Giulia, delen onderstel en motoren) geweest. Denk aan remmen en ABS systeem. Er is ook een terugroepactie geweest rondom de cruise control voor exemplaren tot half 2018. Die zou niet snel genoeg uitschakelen als je het rempedaal intrapt. Een software-update lost het probleem op, maar even checken of de terugroepactie bij jouw exemplaar is uitgevoerd.
Elektronica
Elektronica is helaas een bekend euvel bij de Stelvio. Zo zijn elektrische problemen bekend met dingen als de achterklep en het opstarten van het navigatiesysteem. Ook oververhitting wil nog wel eens voor komen.
Wat je ook veel ziet is problemen met de standaard gemonteerde accu. Die is zwak. Na een paar dagen stilstand gaat het batterijlampje al branden. Het start en stop systeem en de accu zijn geen vrienden. Het opladen van de accu tijdens normaal gebruik loopt niet in de pas met het stroomgebruik, met name door dat start en stop systeem. Die kun je uitschakelen, maar dat moet je steeds opnieuw doen natuurlijk.
De kwaliteit van de accu loopt zo langzaam terug en dan krijg je vanzelf problemen. De accu legt het loodje, of het Battery Management System gaat systemen uitschakelen. Bijvoorbeeld de stoelverwarming en de spiegel en achterruitverwarming. Dit gebeurt dan even na een koude start.
De oorzaak van het euvel is dat als de Stelvio koud wordt gestart de dynamo NIET gelijk begint met laden. Laden betekent namelijk een belasting voor de motor en dat betekent extra brandstof en dat betekent extra CO2 uitstoot. Fabrikanten betalen voor iedere gram te veel een hoge boete. Net als consumenten overigens….
Rij je alleen maar kleine stukjes en staat de auto dan ook nog lang stil tussendoor, zeker nu het kouder is, gaat het mis. Accu’s krijgen dan niet de kans goed op te laden en kunnen zelfs leeg raken.
Wat is eraan te doen? Als eerste moet gecontroleerd worden of de laatste software update van de BCM (Body Control Module) aanwezig is. Alfa heeft daar vorig jaar een update voor uitgebracht die de oorzaak van het probleem zou moeten aanpakken. Check bij aankoop op de update is uitgevoerd en laat je accu contoleren. Als de accu al moe is, kun je hem beter meteen laten vervangen.
De Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio is voorzien van parkeersensoren rondom, een achteruitrijcamera en een elektrisch schuifdak. Helaas komen ook sensor-gerelateerde elektronische problemen die al deze elektronica van informatie moet voorzien regelmatig voor. Test de aanwezige systemen voor zover mogelijk tijdens een proefrit goed uit.
Exemplaren die in 2018 zijn gebouwd hebben soms problemen met de ruitenwissermotoren. Ook een vaker gemeld probleem is spontaan werkende ruitensproeiers, knipperende binnenverlichting en weigerende knipperlichten. Deze problemen zijn vreemd genoeg te herleiden naar een storing in het infotainment systeem. Daar moet je wel voor naar de garage.
Motoren
Benzine
- 2.0T 200 pk / 330 Nm AWD
- 2.0T Veloce 280 pk / 400 Nm AWD
- 2.9 V6 biturbo 510 pk / 600 Nm AWD
Diesel
- 2.2 JTD 150 pk / 450 Nm RWD (vanaf 2018 tot 2020 160 pk)
- 2.2 JTD 180 pk / 450 Nm RWD (vanaf 2018 190 pk)
- 2.2 JTD 210 pk / 470 Nm (AWD)
Aanbod Alfa Romeo Stelvio op Marktplaats
Op moment van schrijven zijn er zo’n 126 Alfa Romeo Stelvio’s op Marktplaats.nl te vinden. Prijzen voor de Alfa Romeo Stelvio variëren van 27.500 euro tot ruim 80.000 euro. Voor het totale aanbod van de Alfa Romeo Stelvio kun je natuurlijk terecht op Marktplaats Auto.
Wij reden in een Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio ui 2018, beschikbaar gesteld door EAF Auto’s in Voorschoten.
cloverleaf zegt
Dankbaar!!!! Ga er morgen goed voor zitten!
karhengst zegt
De wereldberoemde Stelvioberg?
Had gelukkig de koffie al binnen anders kon ik m’n beeldscherm gaan poetsen.
De beste kooptip: Haal een Giulia. Fraaier, lichter, meer Alfa.
Svenska II zegt
De Stelvio berg heeft ook alleen haarspeldbochten naar boven, en naar beneden niet! Rare berg…
mx5wijf zegt
Er is geen Stelvio berg, alleen een Stelvio pas…
We zijn duidelijk geen bergvolk!
petroldrinker zegt
Geweldige auto, altijd genoten van de onze, die motor is echt een moordenaar
PunicaOase zegt
Toch wel een flinke lijst met aandachtspunten.. bijna een Audi :-P
mokummaser zegt
Ik rijd nu ruim een jaar in een Stelvio Veloce uit 2018. Beste auto die ik ooit gehad heb. Geen enkele van de aandachtspunten uit het filmpje ben ik tegen gekomen. Ook het gezeur over het navigatiesysteem vind ik onzin. Systeem werkt top, ga geluid en visuals. Waarom heb je zo’n grote IPad nodig in je auto die enorm afleidt? En zo’n kermis/bordeel mode in een moderne Mercedes gaat toch nergens over? Auto rijdt ook top omdat hij relatief licht is door veel aluminium en carbon cardon as. Auto is veel comfortabeler dan gedacht omdat altijd veel focus op sportiviteit wordt gelegd in reviews maar auto rijdt als een vliegend tapijt en is ook stil (ik heb 20 inch velgen). Interieur is mooi Italiaans maar ik heb chocolade leer en sportstoelen wat gezelliger is dan zwart met kerkbankjes. Een totaal onderschatte topauto, maar goed Hollanders rijden (of moeten rijden) liever een Skoda. Mooi om te zien ook, de mooiste SUV wat mij betreft, samen met de Grecale nu.
lexis zegt
Pracht auto’s, stiekem wil iedere petrol head daarmee wel eens rijden maar velen durven het niet. Dit design vind je enkel op Italiaanse autos, tja van stijl kennen ze iets in Italy. Wel jammer van de vele gremlins en waarschuwingslampjes, maar daar zijn bepaalde BMW producten ook niet vrij van. Bv onze cooper f56 die toch veel bedieningselementen uit de BMW stal gebruikt is er ook niet vrij van, vooral bij koud en vochtig weer , lampjes van de cruise, esc die opspringen of navi scherm dat gewoon uitvalt tijdens het rijden. Gelukkig lost het zijn eigen voorlopig wel op.
goodvibrations zegt
Sinds de Stelvio niet meer in een SUV gereden die zo strak stuurt en vertrouwen geeft..
Had mijn zinnen op de Tonale gezet.. maar dat is helaas een totaal ander niveau..
Blijft een prachtauto.. mis(te) wel een plug-in variant.. Hoop dat ze nog EVs gaan maken met dit weggedrag 😊
racerx zegt
Uitstekend excuus om een blokje om te doen met de ‘Q’, zo’n aankoopadvies. Voor een SUV een hele gave auto. Ik denk echter dat voor 99% van de potentiële kopers een ritje met een 2.0T Veloce oid wat meer hout had gesneden om beeld/geluid bij de tekst te verzorgen…
DeWitteCondor zegt
Ik zag op JijBuis een filmpje van een eigenaar van een benzine Stelvio. Hij was laaiend enthousiast maar noemde ook dat de motor gevoelig was voor correct oliepeil maar daarnaast ook wel olie verbruikte. Dat is aldus Alfa normaal. De adder onder het gras is dat Alfa in al haar wijsheid heeft besloten geen fysieke peilstok in te bouwen, maar enkel een onbetrouwbare digitale meter. Dat was tricky omdat zowel te veel als te weinig niet best is voor de motor en het vrij nauw luistert.
Alex zegt
Deze Stelvio Q heeft gelukkig wel een oliepeilstok hoor … ;-)
zdev zegt
Als je in dit segment in de markt bent, doe dan een proefrit in een F-Pace SVR. Rijdt net zo lekker, prachtige wagen, en heeft als geheime wapen een V8 met supercharger in plaats van een V6 met turbo’s zoals de Stelvio, Macan en GLC 63 hebben.
mokummaser zegt
Daar heb ik geen seconde aan gedacht. Ik heb wel naar de Macan en Q5 gekeken, maar het is heel lastig voor liefhebbers van Italiaans om niet voor de Stelvio te kiezen.
Een Stelvio geeft je een totaal ander gevoel en rijdt evengoed of beter. Maar onbekend maakt onbemind en aangezien geen hybride mogelijkheid is de Stelvio kansloos voor de leasers.
De F Pace verkoopt overigens nog minder goed, en dat begrijp ik ook wel want naar mijn mening is het een anonieme auto met een matig interieur en Jaguar is niet meer wat het geweest was qua stijl en uitstraling.
Maar goed, Alfa is ook op sterven na dood……maar ik heb hoop zie ook de wonderlijke wederopstanding van Maserati. Ineens fantastische auto’s van heel goede kwaliteit met de MC20, Grecale en Granturismo. Dat kan met Alfa ook, want gelijke merk kracht. De Stelvio is echt al top overigens.
Onvoorwaardelijke merkliefde voor Alfa en Maserati geeft de mogelijkheid tot wederopstanding, en dat geldt voor mij ook.
Ik heb aantal jaar QP V gereden, briljant, en op die uitstraling dreef het merk jaren, met de inferieure Ghibli en QP IV. Maar het is goed gekomen.
Jaguar daarentegen lijkt helemaal lost.
vetnek zegt
Kwam de video op youtube tegen welke ik na een minuut uit gezet heb. Dank voor de uitgebreide hoeveelheid tekst zodat ik alsnog aan de juiste informatie kan komen.
Alex zegt
Als een ruim 4,5 jaar lange eigenaar van een Stelvio Q kan ik zeggen dat het battery management systeem (BMS) inderdaad tranen trekkend is en wat nog erger is dat Alfa Romeo er helemaal niets aan heeft gedaan (en voorzover ik weet nog steeds niet doet). De accu wordt langzaam leeg getrokken en niet alleen als je veel kleine stukjes rijdt. Bij mij werd ik hiermee geconfronteerd na anderhalf jaar terwijl ik dagelijks ruim 100 km woon-werkverkeer (snelweg) kilometers reed. Het Start-Stop systeem werkte (zonder waarschuwing) opeens niet meer, net als het ontdooien van de zijspiegels en achterruit…. gelukkig bleef de stoelverwarming wel werken… in het kader van de verkeersveiligheid zeg maar (???@##$@???). Ik ben nu aan mijn derde accu toe en heb inmiddels een AGM 95 Ah accu laten monteren… ben benieuwd hoe lang die het uithoudt… het S&S wordt nu automatisch uitgeschakeld zodra ik de auto start dus daar heb ik ook geen last meer van… het navigatiesysteem is een lachtertje… dat is simpelweg op te lossen door een ander systeem via Apple Carplay te gebruiken… en niemand hoeft zich af te vragen waarom ik na deze klaagzang nog steeds in deze auto rijd…. heel simpel… dit is de best rijdende auto die ik ooit in bezit heb gehad en tovert elke dag een glimlach rond de mondhoeken, een minuut nadat ik op de rode startknop heb gedrukt…. ;-))
edhageman zegt
wij hebben een Stelvio, diesel 210 pk. Wij wonen in Zuid Spanje, veel bergen, veel bochtige wegen Man, wat ligt die wagen op de weg, als een blok. Onze 1e Alfa Romeo, daarvoor reden wij een XC 90, zwaar, traag, maar betrouwbaar. Toen wij de Alfa kochten kregen wij alleen maar negatief commentaar, Dé clichés, roest, afschrijving, onbetrouwbaar, ga maar door. Allemaal onzin…is men jaloers, omdat men stiekem ook een Alfa wil? Nooit meer een ander merk. Het blijft bij Alfa. Alfa for ever….