Tenminste, daar heeft het alle schijn van nu teampartner Sauber overgekocht is door een vrij bekende Amerikaanse naam.
“Als je Formule 1 en NASCAR zou vergelijken met instrumenten, is de Formule 1 een Stradivarius en NASCAR met een houten lepel op een pan slaan.” Woorden van Jeremy Clarkson om uit te leggen dat Formule 1 en NASCAR een wereld apart zijn. Opvallend genoeg is Formule 1 wereldwijd maar lijkt het dan ook vaak een gevalletje ‘Europa versus Amerika’ te zijn. Want waarom zouden Amerikanen Formule 1 volgen, wanneer twee andere racesporten zo immens populair zijn? NASCAR en Indycar is genoeg entertainment uit te halen aan de andere kant van de grote oceaan.
Amerika in Formule 1
Toch krijgt de Formule 1 veel aandacht vanuit Amerika, neem bijvoorbeeld Gene Haas die in zijn team Haas F1 enorm veel geld stopt. Er komt nu naar alle waarschijnlijkheid nóg een team vanuit de Amerikaanse hoek. Of tenminste, een team wat we al kennen maar nu met een nieuwe investeerder. Andretti Autosport heeft namelijk volgens andere media een groot belang genomen in het team Sauber.
Andretti koopt Sauber
Andretti Autosport wordt gerund door ‘de zoon van’. De naam Andretti doet de meesten denken aan Mario Andretti die in de jaren ’70 succesvol in de Formule 1 reed. Andretti Autosport is van diens zoon, Michael Andretti. Hij heeft al een goed arsenaal aan teams: een succesvol team in de IndyCar, twee teams in de IMSA, een Formule E- Extreme E- en een Australian Supercar-team. Met de koop van Sauber wil Andretti nu ook een stap maken naar de Formule 1.
Alfa Romeo?
Hoe is Sauber nog te vinden op de grid? Het heet nu Alfa Romeo Racing, maar zit nog wel onder Zwitsers leiderschap. De aankoop van Sauber door Andretti is trouwens een deal waar Andretti Acquisition Corporation zo’n 80 procent aandelen wil kopen in Islero Investments, die de touwtjes van Sauber in handen hebben. Wat een deal als deze gaat doen met de naam Alfa Romeo is volslagen onbekend, want die worden er eigenlijk min of meer buiten gelaten. Concrete plannen om de naam Andretti Autosport aan het team toe te voegen zijn er nog niet.
Bestuurders
Dat allemaal in het team waar geweldige vent Bottas in 2022 landt. De aankoop van Sauber door Andretti zou ook weer nieuw licht schijnen op wie er naast de Fin komt te zitten. Naast huidige opties Guanyu Zhou of ‘gewoon’ Antonio Giovinazzi, komt nu ook Colton Herta op de lijst. Deze 21-jarige rijdt voor Andretti Autosport in de IndyCar en zou op de lijst staan voor een switch naar Formule 1. Des te meer omdat Gainbridge, zijn grootste sponsor, ook mee zou doen aan de deal met Sauber.
Alle partijen zijn niet erg vocaal over het plan. Baas van Sauber Frédéric Vasseur zegt bij de Turkse GP dit weekend dat dit ‘niet aan hem is momenteel’ en ook vanuit Andretti Autosport wordt alleen gezegd dat terug de F1 in leuk is, maar er eerst gericht wordt op de huidige stand van zaken. Verwacht dus zeker een vervolg. (via The Race)
HZW zegt
Zal wel “Andretti-Ferrari” worden als het contract van Alfa Romeo afloopt.
bernoulli zegt
Opvallend nieuws!
Saillant detail: in NASCAR rijdt Andretti met… Honda. Had dus zomaar het derde Honda-team kunnen worden. Als.
bernoulli zegt
Indycar dus. Pff.
SpeedGeek zegt
Ik dacht juist aan BMW bij het lezen van dit nieuws. BMW gaat met Andretti in zee voor het LMDh project. Daarnaast runt Andretti ook al namens BMW het FE project. BMW is natuurlijk nu uit de FE gestapt maar Andretti wilt graag nog door.
Zal dit de kier open zetten voor BMW om mogelijk terug te keren als motoren leverancier wanneer de nieuwe motoren (2025 toch?) in de F1 geïntroduceerd worden?
Henkie zegt
Alleen zaten zij niet bij de onderhandelingen voor de nieuwe motor. Honda ondanks dat ze eruit stappen wel. Ook Audi en Porsche zaten bij die gesprekken/onderhandelingen.
Maar zeg nooit nooit. Zal wel gaaf zijn als de merken weer terug komen in de Formule1.
HZW zegt
Het plan is om de MGU-H te elimineren voor het 2025-2026 nieuwe motoren reglement.
Waardoor het een meer simpele V6 Turbo Hybrid motor wordt.
De MGU-H is de reden dat er weinig nieuwe auto fabrikanten toetreden.
Honda heeft velen jaren nodig gehad om de MGU-H op het niveau van Mercedes te krijgen.
Een MGU-H is gecompliceerde techniek.
ghini zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
HZW zegt
Ik zie eerder Audi of Porsche in zee gaan met Sauber, als ze besluiten toe te treden tot de F1.
cloverleaf zegt
Zou wel lachen zijn als met Colton Herra weer een Yank in de F1 komt. Heeft hij aan de geweldige vent wel gelijk een taaie kluif
bernoulli zegt
Moet ‘ie alleen nig ff zijn best doen voor zijn Superlicentie.
HZW zegt
Ik zou zeggen Porsche terug in de F1, Audi gaat wel erg hard richting “Full Electric”, dus zie het nut niet om in F1 deel te gaan nemen.
Audi heeft nu het vizier Op elektrische “Daker” deelneming voor 2022, met waarschijnlijk “Ken Block” als één van de coureurs.
flyerbunch zegt
Red Bull samenwerking met Porsche voor de motoren en dan gaan ze motoren leveren aan andere teams (Andretti) ipv overal een Mercedes motor in te proppen zoals eerst de geruchten waren bij Alfa Romeo. Nyck lijkt opeens uit het plaatje te zijn verdwenen?