
Mjajajajajajaja.
Sergio Marchionne staat alweer bijna veertien jaar aan de top bij Fiat Chrysler Automobiles. Nu zou je zeggen dat veertien jaar geen jubileum is waarbij je per se groots uit wilt pakken, maar Ome Sergio denkt hier duidelijk anders over. Natuurlijk, het kan te maken hebben met het feit dat hij FCA in het jaar voor zijn pensioen nog een laatste eer wil bewijzen, dus kwalijk nemen we het hem niet. Sterker nog, gezien al het lekkers dat FCA op het punt staat te onthullen, kunnen we alleen maar glimlachen.
Het zijn rumoeren die alweer tijdenlang rondgaan, maar nu het Britse Autocar een exacte datum op de potentiële onthulling heeft weten te plakken, beginnen we van binnen stiekem toch een beetje warm te worden. Dit ondanks de reputatie die het concern heeft weten op te bouwen, wat betreft ‘toekomstige modellen‘. Marchionne werd in 2004, op 1 juni, aangewezen als CEO van FCA, wat zou betekenen dat we binnen nu en drie weken een aantal nieuwe wagens voorgeschoteld krijgen.
Het gaat hier vooral over de modellen die Alfa Romeo te bieden heeft. Momenteel is de keuze binnen het gamma van het Italiaanse merk tamelijk beperkt, maar met deze mogelijke uitbreiding moet dat veranderen. Naar verluidt werkt Alfa Romeo aan een grotere SUV, die zich nog boven de Stelvio moet scharen, en een Giulia Coupé. De vooralsnog naamloze SUV weegt volgens verschillende bronnen ongeveer 200 kg meer dan de Stelvio en moet als vijf- en zevenzits op de markt komen. De extra kilogrammen schijnen te worden opgevangen door een milde hybride motor.
De Giulia Coupé komt er, naar verluidt, als twee- en als vijfdeurs. Dit is echter niet het meest spectaculaire aan de wagen, daar hij vermoedelijk over een bijzonder flink motorblok zal beschikken. De Italianen schijnen de wagen te willen voorzien van een 2,9-liter V6 met ERS-techniek, die om en nabij de 650 pk moet gaan produceren. Hoeveel waarde we aan dit gerucht mogen hechten valt te betwisten, maar ik noteer 1 juni in ieder geval in mijn agenda.
Met een grotere Alfa SUV kan de Maserati SUV het helemaal vergeten (behalve wellicht als basis dienen).
@rolandrru: Niet alleen de suv met wellicht een nieuwe giulia coupe en de daarbij enorme vermogens laten de de mensen die veel te zware en langzamere Maserati’s al helemaal staan.
Een nog grotere SUV en een te dure en onpraktische coupe… Gaan ze het daarmee echt redden? Ik zou zeggen dat ze eerst cashcows gaan bouwen ipv deze auto. Alfa heeft immers al de naam en ook nog de 4C om bekendheid te genereren. Zorg nu eerst maar eens dat het bedrijf financieel gezond wordt.
Los daarvan: als die coupe er daadwerkelijk komt, durf ik nu al te zeggen dat ik waarschijnlijk groot fan zal zijn.
@berlinetta: Dat was ook mijn eerste reactie, maar bij nader inzien is de Stelvio een redelijk compact ding (voor SUV-begrippen). In andere landen dan Nederland is zo’n full-size SUV wel een interessant aanbod, bijvoorbeeld in de VS waar Alfa voet aan de grond wil krijgen. Wellicht dat dat nog niet zo’n gek idee is.
Bij de Giulia coupé ben ik het wel helemaal met je eens. Ik denk dat mensen die dat geld te besteden gaan hebben, andere keuzes zullen maken. Mijn hart doet een vreugdesdansje, maar m’n portemonnee schudt nee.
@dondeboer: Maar in mijn ogen is het dan wel de vraag of ze het gaan redden in de VS? Ik zou mijn pijlen eerst op Europa richten. Daar is Alfa immers het grootst en daar wonen volgens mij ook de meeste potentiële klanten. Als je in Europa weer meedoet, dan zou ik gaan uitbreiden. Maar ik verkoopstrateeg oid dus ik ben benieuwd hoe anderen erover denken.
@berlinetta: “Maar ik verkoopstrateeg”
stfu then!
@berlinetta: Ik ook niet, maar feit is wel dat luxe en grote SUV’s goed verkopen. Maar of de kopers zitten te wachten op Alfa weet ik niet.
Bij gebrek aan kennis over marketing en met een referentiekader dat vooral uit Nederland bestaat, lijkt het me het handigst om eerst een C-segmentlijn te bouwen als opvolger van de Giulietta, met hierin een hatchback, de uiteraard onmisbare SUV en een ‘vierdeurscoupé’ (<ja, dat is een verkapte sedan, maar die verkopen minder goed). En dan geen ingewikkelde en mooie technische vondsten, gewoon een redelijk betaalbare, goed sturende voorwielaandrijver op basis van beschikbare techniek (de bekende 1.4 en 1750 turbo) en een echt mooi interieur. Achterwielaandrijving is leuk voor puristen, maar de gemiddelde koper kijkt vooral naar de portemonnee en de praktische bruikbaarheid, dus dure techniek is paarlen voor de zwijnen.
En dan een nieuwe MiTo op basis van de nieuwe Punto (die zal er toch ooit wel een keer komen?), wellicht zelfs een b-segmenter SUV en een Alfa Spider op basis van de 124/MX5.
Ja, heiligschennis allemaal, maar gevoelsmatig zitten daar de volumes..
@dondeboer: Zo denk ik er dus ook over. Zorgen dat je volumemodellen gaat maken die ook daadwerkelijk gekocht worden en niet die alleen zogenaamde puristen of fanboys interessant vinden.
@berlinetta: Azie (en dan vooral China) is een nog grotere potentiele markt dan Europa.
@ikleesookoverautos: Ik snap dat er andere markten zijn die veel belangrijker zijn dan Europa, maar Alfa is daar niet bekend. Dus ik weet niet of het nou zo slim is om meteen modellen te ontwikkelen voor markten waar ze amper meedoen.
@berlinetta: dan worden ze dus wel bekend.
@ikleesookoverautos: maar dat geeft geen garantie op verkopen terwijl er wel ontwikkelingskosten voor die markt worden gemaakt.
@ikleesookoverautos: Ik vrees dat @berlinetta hier wel een punt heeft, al heb ik eerder zelf ook aangegeven dat het handig kan uitpakken voor andere markten, maar het is wel echt een gok. Auto’s ontwikkelen voor een nieuwe markt is risicovol. Infinity heeft met de Q30 een goede en wat mij betreft goed smoelende auto in de markt gezet met de focus op Europa. Maar mensen willen klaarblijkelijk geen Infinity. Het heeft Lexus ook heel veel moeite gekost om hier een speler van formaat te worden, en ze kunnen in vergelijking tot de Duitse drie nog altijd geen echte aantallen maken, dat terwijl het echt goede auto’s zijn. Enige voordeel is dat Alfa veel historie kent en dat ze in Azië graag in Europese auto’s rijden, omdat een dure importauto daar een statussymbool is.
@berlinetta: in de VS zijn ze helemaal geil van Alfa
http://www.bloomberg.com/amp/news/articles/2018-01-04/alfa-romeo-bets-big-on-america-and-wins
@berlinetta: Zo zou je eerst wel denken inderdaad. Maar een nog grotere SUV dan de Stelvio zou best een cashcow kunnen zijn. De Stelvio is niet al te groot en een hoop andere merken bieden een redelijk grote SUV aan. Peugeot bijvoorbeeld met de 3008 en 5008.
Verder lijkt het mij verstandig dat er een nieuwe Mito en Giulietta komt. Zeker in Europa zijn dat belangrijke segmenten.
@berlinetta: ik weet niet of je het weet maar ze hebben inmiddels wel 170.000 auto’s afgeleverd het afgelopen jaar. Dat is 62%!! Groei.
@w0o0dy: oops 115.000 IPV 170.000 maar toch wel 62% groei
@berlinetta: een “onpraktische” coupe met 5 deuren (oftewel een liftback zoals de A5 of 4GC) kan je juist extra winstmarge opleveren en praktischer zijn dan een sedan. De 2 deurs coupe is er voor het mooi en natuurlijk omdat het door de grotere portieren en vensters gewoon prettiger rijdt.
@mashell: Een coupe rijdt prettiger door grotere deuren en grotere ramen??
@citroen4life: jazeker. De grotere ruiten, door het grotere portier geven meer licht en een beter zicht. Rijdt gewoon lekkerder dan een 4 of 5 deurs. Daarom is het ook zo jammer dat de 3 deurs modellen (die dat ook hebben) verdwijnen.
@mashell: de meeste reaguurders hier zijn veel minder niche dan Alfa Romeo werkelijk is, wat weten zij er nou van wat het volgende model van Alfa zou moeten zijn. Wat Alfa doet is up-market gaan zoals Citroën of Skoda nu doen. Dit pakt goed uit. Dan ga je niet klooien met prijspakkers enzo..
@giulio: Alfa richt zich op de Amerikaanse markt (dikke SUVs en geen stationwagen).
@mashell: begrijpelijk dat ze het doen, ze moeten eerst groeien in de massa. Maar voor ons toch jammer, zou toch lekker zijn: de huidige guilia met 2.0T weegt als berlinetta 1404 kg. SW variant zou dan onder 1450 kg kunnen blijven. Het bekende squadra receptje erop, performance pack (voor mechanische sper). En heel misschien is er nog een tuner die het esp uitschakelbaar weet te krijgen … zou toch wel een droomwagen zijn.
@berlinetta: De Levante is met een vanafprijs van 112.000 euro nog wel een heel stuk duurder dan de Stelvio met een vanafprijs van 55.000 euro.
@berlinetta: In andere landen zullen die auto’s het waarschijnlijk wel gewoon goed doen, omdat ze daar wel smaak voor auto’s hebben en geen rijdende blikken kopen zoals een Up!
@berlinetta: jongens jullie snappen er helemaal niks van. Alfa balanceert al sinds oprichting op het randje van faillissement en op momenten dat de ingeslagen koers succesvol lijkt doen ze altijd vooral waar ze zelf zin in hebben en precies niet waar de markt om vraagt. Als je je druk maakt om de toekomst van een merk, ga je dan lekker druk maken om seat oid. Alfa moddert wel lekker door zoals het altijd heeft gedaan ;)
Ik zet 1 juli 2020 alvast in mijn agenda.
@edge: met je halfvolle glas..
@Edge: exact. “Volgende maand” lees “over twee jaar wellicht”
Hahahahahaha, nee
Hoelang blijven die Mito en Giulietta als showroom vulling figureren? Dat wordt bijna gênant. Een grotere SUV, want de Stelvio en de Levante zijn niet aan te slepen?
@jorden: Als ik mij niet vergis stond er enige tijd geleden een bericht hier op Autoblog waarin werd geschreven dat de Giullia binnenkort uit de showrooms verdwijnt, evenals de 4C. Van de Mito durf ik het niet te zeggen.
Verder is die grote SUV wel logisch. Alfa wil nog steeds doorbreken op de Amerikaanse markt, en naar Amerikaanse maatstaven is de Stelvio gewoon een kleine SUV. Als je ziet hoeveel van die grotere SUV’s daar verkocht worden, is het vrij logisch dat Alfa een graantje mee wil pikken.
@Edge: De Gulia uit de showroom? Last van een zonnesteek?
@sanderp: Blijkbaar. Dat moest natuurlijk de Giulietta zijn. Excuus!
Het artikel waar jullie naar refereren is niet die in de autocar link maar deze:
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/alfa-romeo-bolster-suv-range-performance-hybrids-and-larger-model
Ik zou mijn adem niet inhouden, zo sterk is hun informatie geloof ik ook weer niet.
Klinkt best wel goed opzich. Zou wel liever éérst de nieuwe Giulietta zien, maargoed. Een soort über Q met ERS lijkt me wel helemaal heerlijk. Maar ik ben stiekem meer benieuwd naar de mild hybrid (met de 2.0T). Flinke bak vermogen (extra), met een lager verbruik. Blok zou in de Giulia en Stelvio wel eens goedkoper kunnen worden dan de Veloce nu is, vanwege de BPM.
Zijn ze al in ‘testverpakking’ gespot? Zo nee, dan geloof ik er niks van… Heeeel misschien een studiemodelletje of tekening… verder verwacht ik niks serieus meer van dat concern.
@punicaoase: ze kunnen die grotere SUV natuurlijk ook als Maserati Levante verpakt hebben.
41.000 Giulia’s, 25.000 Stelvio’s, 35.000 Giulietta’s, 12.000 MiTo’s en 1400 4C’s.
De Giulia doet het aardig in Uk, Frankrijk, Duitsland en best goed in China, VS en Italië.
De Stelvio scoort in Italië en China vrij goed.
@w0o0dy: Het verrast me dat er nog zo veel Giulietta’s worden afgezet, voor een toch vrij achterhaald model. Toont maar weer aan dat dat een belangrijk model is.
Tja, een Gulia station, een nieuwe Mito en Gulietta (desnoods met een cross-over variant) levert waarschijnlijk meer euros op, maar wie ben ik?
@dutchdriftking: inderdaad, tijd dat die kerel met pensioen gaat
Volgens mij zijn er eerder mensen die op een achterwielaangedreven C-segmenter zitten te wachten ter vervanging van de F20/F21 1-serie. Een nieuwe Giulietta met RWD lijkt mij een heel fijne stuurmansautootje.
@AutomotiveDesigner: zeker! 1serie kreeg FWD niet waar? De kans om BMW ook hier weer van de troon te stoten
Gek genoeg heb ik niets gelezen over de nieuwe 1.0 drie cilinder en 1,33 viercilinder (tot 180pk) die FPT heeft aangekondigd. De 1.4 tjet zal door deze twee worden opgevolgd maar ook de 1.2 en de twin-air gaan waarschijnlijk door deze twee worden vervangen.
Ik zou graag eerst een nieuwe guiletta en mito zien. Vervolgens een Gulia station en coupé met Q versies (ook niet te lang mee wachten!)
@m5rijder: idd, q versies. Op de guilia is de rosso competizione kleur alleen verkrijgbaar op de quadrifoglio. Snap ik echt niet, want op quillietta is het wel gewoon verkrijgbaar.
Ik zou graag eerst een nieuwe Giulietta en Mito zien. Vervolgens een Giulia station en coupé met Q versies (ook niet te lang mee wachten!)
Meer Alfa’s!! :D
En nu in rap tempo die rwd Giulietta ontwikkelen en produceren!
En voor mij zo snel mogelijk een SW. Mijn 159sw is inmiddels 8 jaar oud. Ik heb een hekel aan SUV’s en volgens mij ben ik niet alleen als ik kijk naar al die Renault, BMW, Mercedes, Peugeot stations op de weg…
@giulia64: Volledig met je eens. Ik vind het onbegrijpelijk dat ze geen station meer in het segment van de 159 maken hoewel vrijwel iedere andere Europese constructeur daar actief is. De ontwikkelingskosten lijken me verwaarloosbaar want de Giulia is eenvoudig aan te passen. Ze zijn blijkbaar zo gefixeerd op Amerika dat ze hun Europese basis gewoon vergeten. Nochtans lees ik op Amerkaanse blogs dat daar ook wel liefhebbers van stations zijn en het is misschien een kans voor Alfa om anders dan anderen te zijn.
Het is belangrijk voor een autofabrikant om het model te maken dat relevant is voor een opvolger van het model. Dus nu in de toekomst kijken welk model een lange levensadem geeft. Dan krijgt een range van SUV’s en van upmarket (lees luxer uitgevoerde en met aspiraties die dicht bij het DNA van een merk liggen) voorrang.
Ik wacht nog altijd op een Alfetta opvolger van de 166.
Ze willen misschien mee surfen op de voorstelling van de nieuwe BMW X5. Volgens verschillende forums wordt deze de komende maand al voorgesteld.
Ik ben ook benieuwd wat ze in de VS van plan zijn. Chrysler heeft slechts 2 voertuigen meer, waarvan de 300C in basis al meer dan 10 jaar oud is net als hun 5.7 Hemi. Ik wacht al 5 jaar op een nieuwe 300C en Chrysler V8. Als je ziet hoeveel merken en heritage FCA heeft moet je met wat creatief te rebagden toch de gouden jaren van Chrysler kunnen terug halen.
mijn voorstel
Chrysler Newport: een compacte sedan op basis van de Gulia, de Dodge varriant noem je Corronet.
Chrysler 300: nieuw platform voor grote luxe sedans dat gedeelt word met de Dodge Charger
Chrysler 300 coupe: 2 deurs en cabrio varriant van de challenger met Chrysler neus op een nieuw platform voor full size coupés.
Dodge Dart: rebranden naar een mini sedan zo als de 2 serie, deel dat platform met de Typo zo dat die RWD word en je hebt het leukste auto consern volledig in lijn met de herritage van de merken.