De planners van Alfa Romeo zijn druk bezig geweest. Helaas is er wel een gaatje geslagen. De komende twee jaar krijgen we geen nieuwe modellen! Pas in 2012 plannen de Italianen weer groot nieuws, met drie nieuwe auto’s bestormen ze dan Amerika.
De drie nieuwe modellen? Een 159-opvolger, een 159SW opvolger én de langverwachte SUV.
De nieuwe Giulia word een slag groter dan de 159. Er komt meteen al een station-variant van en de auto maakt meteen de oversteek naar de US. Dit doen de Giulia en Giulia SW samen met een nieuwe midi Alfa SUV. Een model dat oorspronkelijk nog voor 2010 gepland stond.
In 2013 wordt het Amerikaanse team versterkt door een 5-deurs MiTo en een nieuwe Alfa Spider. Later volgen ook nog een opgefriste Giulietta en tweede SUV van het merk.
Op korte termijn zullen het eerst de huidige Brera en Spider verdwijnen. Medio 2011 gaan die er uit en pas in 2013 krijgen zij een opvolger, zoals eerder genoemd. Zowel deze Spider als de SUV’s zullen veel techniek met Chrysler delen. De andere modellen, ook de Giulia, komen 100% bij Fiat zelf vandaan. Met het groeien van Alfa Romeo lijkt Lancia inmiddels wel op een heel laag pitje te staan. (bron: kickingtyres)
phantom zegt
Een tweede suv?? voor de USA market misschien logisch, maar ik zie veel liever een opvolger voor de 166 waar ze al jaren lang mee drammen maar er niets mee doen.
Stef_4 zegt
Jammer dat we weer zo lang op moeten wachten..die Giulietta ziet er toch erg goed uit:)
pan zegt
toch mooi nieuws, die giulia
Flamingo zegt
kut geen 166 opvolger. Wel leuk van die SUVs hou ik wel van
guilietta en Mito moet ik niks van weten, zijn vrouwenmobillen
duke zegt
OMG….. niet doen!!!!!!!!!!!
GTA_Torino zegt
Sergio Marchionne stelde duidelijk het vertrouwen in het merk Alfa. Nu, ik hoop dat het Alfa-DNA niet teniet gedaan wordt door om de plas over te steken…
Wél heel sprekend dat Sergio Marchionne himself de presentatie deze namiddag deed voor FGA. Uitermate interessant!
Danny zegt
Zullen ze net als Peugeot en ?? Citroen ?? doen. Een auto die er precies tussenin valt. 407 + 607? = 508.
Op zich geen slecht idee, kan je van allebei een graantje meepikken met maar 1 model, ipv zoals Audi het bijvoorbeeld doet, van 1 platform 9 modellijnen neer te zetten.
G_deGroot zegt
Verstandige beslissingen.
Ik bedoel, de 159 is mooi, maar toch nog steeds net een beetje te klein, vooral de sedan. Als ze de Giulia groter maken zal niemand de 166 missen. Vooral als deze ook nog eens RWD wordt. (Zal wel, aangezien het moet aanslaan in de VS). Aan de andere kant wordt zo ruimte overgelaten voor een echte topsedan, die Lancia zou kunnen vullen (Wees eerlijk, Lancia zou anders niks te doen hebben).
Verder niks dan lof over de SUV’s, het kan nooit kwaad om het modellengamma uit te breiden, en Alfa kennende worden het zeker ooglijke wagens!
Esprit_de_Flandre zegt
mid-SUV en een tweede SUV? Veronderstel dat dit dan XC60 en XC90 concurrenten worden? Of gaan ze de Amerikanen verblijdden met een kleinere SUV? Wie weet, tegen die tijd staan de olieprijzen alweer hoog en zijn ze te laat met zo’n grote bak.
@Danny: Is ook noodzakelijk voor de Amerikaanse markt. Een 159 is te klein voor die mannen. De US-opvolger van de Passat wordt ook een stuk groter.
Laue zegt
als iets bekend over de press conference die fiat vandaag zou hoduen? ik speur het hele internet af… maar niets gevonden.
Esprit_de_Flandre zegt
De Kamal is ondertussen al 7 jaar oud, maar zou nog altijd in het gamma passen. Ze hadden die eigenlijk al lang moeten maken. Aan het succes van soortgelijke modellen bij de Duitsers en Zweuden te zien hebben ze veel geld misgelopen.
floryn zegt
ja dit geeft een leuk kijkje in de keuken van de autobouwers. Volgens mij is al wel eens vaker geprobeerd om de markt in de USA te bestormen, maar daar is niet zo veel ruimte voor dit soort merken. Ik hoop dat het ze lukt, maar met een partner als Chevrolet is dat ook niet echt gegarandeerd.
AudiQuatro zegt
en de GT dan?? Krijg die geen opvolger??
Flamingo zegt
@AudiQuatro:
ja idd en de 8C?
AudiQuatro zegt
@Flamingo: die wordt al lang niet meer geproduceerd. gelimiteerde oplage van 500 coupe`s en 500 spiders. Hopelijk komen ze nog met een special edition. Niet dat ik die kan betalen maar een rijtest zou wel leuk zijn!
lincoln zegt
ze zouden bij Alfa graag auto,s willen maken die de goedkeuring van de autobloggers weg kunnen dragen ..
maar ze willen ook wel eens wat verdienen ..
Dimglor zegt
Mja ze focussen wel sterk op de Amerikanen….
Die Mito en die Giulietta vind ik anders wel niet mis ;)
Jammer dat je de Mito niet zoveel ziet rondrijden hier…
Gio zegt
Ik begrijp er geen snars van. Hoe zit het dan met de opvolger van de 166 ? Al de klanten die in het bezit zijn van een 166 en wille upgraden, kunnen niet en zijn genoodzaakt om over te stappen naar de concurrentie!! Is toch onbegrijpelijk dat ze dat klantensegment in de kou laten staan.. Ik ben in het bezit van een 159, maar ben niet zinnes een opvolger aan te schaffen, tenzijn dat die met een heel zware motor komt. Een 2.4 is me net iets te weinig in motorblok en power (voor een diesel). Die 3.2 is ook te weinig voor de benzine versie. Zie filmpje op ADHD. Ja, ze maken rare keuzes bij Alfa. Ik hoop dat ze toch gaan inzien dat die 169 toch wel nodig is. Die moest normaal gezien zelf DIT jaar uitkomen!! Man man man, tgaat niet goed met Alfa precies.. zonde..
w0o0dy zegt
@Gio: denk je nou echt dat Alfa modellen kan gaan maken voor een paar duizend eenheden? Een opvolger van het formaat 166 is relatief prijzig, heeft gigantische concurrentie en zal nog steeds in relatief kleine aantallen kunnen worden weggezet. Een 159 is leuk, maar zoals je zelf al aangeeft zijn de motoren te licht voor mensen die meer power willen maar een loeidure zeer sterke variant is te extreem…
Dus…. je maakt één model tussen de 159 en 166 qua grootte (of zelfs de maat van de 166) en maakt een breed palet aan motoren beschikbaar van 1750 Multi-air (200pk) en 1,9jtdm tot 3,3/3,6 liter v6 (evt met turbo’s) en tot en met minimaal een 3 liter (twin-)turbo diesel…. Zo beperk je de ontwikkelingskosten, biedt een breed palet aan en kunt daarmee veel verschillende soort kopers trekken: zuinig en ruim (check!), luxe en comfortabel (check!), sportief, vlot en niet heel prijzig (check!) en Sportief, snel en groot en luxe (check!)
Alfa Romeo moet volume zien te draaien en op de kosten letten anders kunnen ze beter wat anders gaan doen… ik denk dat de strategie voor de Giulia kan werken. SUV’s suck, maar goed in de amerikaanse markt is 100.000 stuks verkopen niet bijzonder en dat is exact wat Alfa nodig heeft.
Gio zegt
@w0o0dy:
Je hebt wel een punt. Laten we dan maar kijken naar het model tussen de 159 en de 166. Echter kijk ik niet uit naar een variant van de Guglietta of the Guglia, wees daar maar zeker van. Want business straalt het zeker en vast niet uit, en daar zijn wij (alfa 159 en 166 eigenaars) wel naar op zoek.. Ze kunnen dus beter met iets goed afkomen dan.. Ik ben benieuwd..
Raptor zegt
Ik woon in een stad waar veel Italianen wonen.
Hier rijden redelijk veel Mito’s, 147, 156, 159, 166, GT, GTV, Spider, Brera EN een 8C! Soms ook een paar mooie old-timers, en elke week zie ik wel een Maserati of Ferrari.
Flamingo zegt
@Raptor:
Woon jij in Nederland of in Italie?
Spiderman zegt
Het goede nieuws is in ieder geval dat Alfa Romeo ook na het 100-jarig bestaan nog toekomst heeft. Nieuwe Giulia als opvolger van de 159 klinkt goed, al hoop ik niet dat die te groot wordt. Grote Alfa´s doen het traditioneel altijd minder dan compactere (denk aan de Alfa 90, de 6, 164 etc uit de jaren 70-80-90). In de afgelopen jaren waren ze vooral succesvol met de compactere 156 en 147.
Jammer dat de GT na dit jaar weg zal vallen, nog altijd een prachtige coupe in beste Alfa traditie. Verdient een opvolger. De Brera en Spider mogen best een jaartje langer mee met de nieuwe 1750 TBi motor (beetje opstrakken van vering en demping, stoelen iets lager, dashboard wat aanpassen en je kunt zo nog een paar jaar voort). Daarna die prachtige concept-Spider van Pininfarina uit Geneve graag als opvolger!
Bob zegt
De 159 komt met de 1750 motor nu pas tot z’n recht. Opmerkelijk dat men nu al spreekt van een opgefriste Giulietta, het ding is nog nauwelijks op de markt.
@Danny
Als ik denk aan destijds de Vectra C, die als opvolger van de B en Omega in de markt werd gezet geen goed idee.
aJackie zegt
vind de afbeelding bij dit stuk zeker geslaagd, alleen mis ik een echt Alfa-gezicht bij alle modellen. De nieuwe Giulietta en de Mito hebben “open” ogen terwijl bovenstaand ontwerp weer t strakke front heeft wat mij persoonlijk meer aanspreekt!!
Is altijd wel een van de 7?? schoonheden geweest de neus van een Alfa, please draw those back on the cars……
VonStroke zegt
@Bob: Stukken minder dan je denken zou. De 1750 is een schitterende motor, maar in de 159-afstelling heeft ie weinig of niets met ‘Alfa’ te maken.
alfa mannetje zegt
@VonStroke: leg dat nu eens uit , die holle uitspraken kan niemand iets mee . Ben benieuwd.
Marcel zegt
Grote alfa’s doen het niet goed? De 164 was een van de grootste successen voor Alfa. Verkocht bijna net zoveel als 33s indertijd maar wel met een grotere winstmarge.
De 166 daarna zakt weer in maar had dan ook wat concurentie van de 156. In de tijd van de 164 liep de 75 op de laatste benen, maar ook tijdens de gehele productie tijd van de 155 draaide de 164 erg goed (niet voor niets 10 jaar in productie geweest)
De kamal is iets te veel 147 maar met wat schaafwerk kan die er weer jaren tegenaan. Goede zet en zeker als je er een leuk aantal van kan verkopen in de US. Brengt weer leuk geld binnen voor bv een GTA van de Giulia. Ben heel benieuwd naar het design, de maat en de motoren van die Giulia.
Guido zegt
Mooi, heb ik met mijn 166 nog steeds de grootste Alfa voor een heeele tijd ;)
Cantago zegt
Tot 2012 geen nieuwe modellen? Dat duurt behoorlijk lang nog dan… Ik weet niet of dat zo goed is voor je merk?
Autoliefhebber zegt
Zozo, grootse plannen!
Maar we zullen nog even geduld moeten hebben. :(
DonSei zegt
@Gio
166 klanten kunnen straks pronken met de kleine masser ;)
Timo zegt
Misschien toch maar bouwen die SUV, de Alfa 4×4’s zijn nooit slecht geweest, herinnert zich iemand de crosswagon nog..vond ik prachtige wagen , jammer dat die geen opvolger kreeg op 159 basis….
Rick-dos zegt
Als je dit verhaal en daarbij behorende plannen nog serieus neemt dan ben je wel een érg verstokte Alfist.
Hoe vaak hebben we dit riedeltje, of van gelijke strekking, niet gehoord?
duckje zegt
goed plan alfa!
ga er voor
;)
één dingetje dat ik niet begrijp:
waarom doen ze de spider zo snel al weg
:cry: