Kennelijk weet niemand dat Alfa Romeo’s zowel sportief als comfortabel zijn en is dát de reden dat niemand er eentje koopt.
Het is altijd een lastig compromis voor autofabrikanten. Maak ik mijn auto heel sportief of heel comfortabel? Het hart zegt sportief, het hoofd (en rug) zegt comfortabel. Voor een fabrikant als Alfa Romeo lijkt die keuze vrij eenvoudig: een Alfa koop je met het hart, dus moeten de auto’s sportief zijn.
Het probleem is alleen dat niemand daadwerkelijk een sportieve auto koopt. Althans, niet genoeg om Alfa Romeo te laten overleven. Dus wat willen ze doen? Meer klanten scoren door te focussen op de comfortabele kwaliteiten van Alfa Romeo’s. Dat is wat een woordvoerder tegen het Britse Autocar zegt.
Betekent dit nieuws dat Alfa’s comfortabele sloepen gaan worden? Nee, dat niet. Alfa’s moeten allebei zijn: comfortabel en sportief, aldus de woordvoerder. Al moet de autofabrikant meer gaan communiceren dat hun auto’s comfortabel zijn, zo zegt de woordvoerder, want kennelijk weet niemand dat nu. En dus koopt niemand een Alfa. Overigens viel ons in onze duurtest al op dat de Giulia zowel comfortabel als sportief kan zijn, dus wat dat betreft liegen ze niets.
Er is overigens nog iets dat Alfa wil gaan doen om meer klanten te scoren: een kleine, elektrische crossover. Dat deze er aan zat te komen, wisten we al. Nu schrijft Autocar dat dit in 2022 staat te gebeuren. Het idee is dat deze op hetzelfde platform komt te staan als bijvoorbeeld de Peugeot e-2008. Klinkt niet als het beste recept, een gerebadgede crossover Peugeot, gelukkig gaat Alfa dan ook het een en ander aanpassen onder de huid.
Zo zegt de fabrikant dat de crossover die onder de Tonale moet komen, een sportief autootje gaat zijn. Hopelijk gaat ie dus iets meer pit krijgen dan de 136 pk en 260 Nm die de elektrische Peugeot van onze rijtest maakte. Daarnaast moet de crossover ook ‘specifieke geluiden maken die een emotie bij zowel de auto als de bestuurder moet opwekken’. A-ha. Denk hierbij niet aan een nep motorgeluid, ‘in een Alfa is niks nep’. Wat voor geluid het dan wel gaat zijn, is niet geheel duidelijk. Alleen dat het ook een agressief geluid kan zijn, als de bestuurder daar om vraagt. Wij zijn benieuwd hoe dat over twee jaar gaat klinken.
lincoln zegt
Bedankt Alfa Romeo ..
Bedankt ..
daniel1975 zegt
@lincoln: je kan altijd nu nog een sportieve Alfa kopen?!
dwfc zegt
Tegen 100 per uur voor de eeuwigheid !
scotts zegt
Ik vraag me echt af waarvoor je “sportiviteit” nodig hebt in Nederland. We rijden meestal 100 op de cruise-control, staan vaak in de file, rijden in woonwijken met drempels of worden strak in de gaten gehouden door snelheidscamera’s. Ik rijd in Nederland nooit wegen die leuk zijn om een potje te sturen. In de meeste andere landen is het niet veel anders en dit gaat ook niet meer veranderen. Dat dit geen verkoopargument kan zijn, had Alfa Romeo zelf ook wel kunnen bedenken.
Daarnaast heb ik me nog nooit “sportief” gevoeld in een auto, maar dat geheel terzijde.
posthumus zegt
@scotts: Bochtjes
lincoln zegt
Bij ons in het durp hebben we rotondes en verkeersdrempels all over the place ..
De Zwitserse Alpen zijn er nix bij ..
Sport yeahhhh ..
dwfc zegt
Deze advertentie is op de NL markt gericht
flutterby zegt
@scotts: sportief heeft niets met topsnelheid te maken maar alles met wegligging. Ook comfortabele auto’s kunnen 250-300 km/u hoor.
scotts zegt
@flutterby:
Dat snap ik, maar hoe vaak kom je in Nederland ook maar een heel klein beetje in de buurt van de grenzen van een onderstel, of hoe vaak rijd je een paar snelle bochtencombinaties waar een uitmuntend stabiel onderstel echt een groot verschil maakt. Voor normaal (of ietsjes bovengemiddeld) gebruik is het onderstel van pakweg een golf voldoende. Mijn punt heeft niets met snelheid te maken, maar met het gegeven dat de gemiddelde consument in drukbevolkte gebieden geen “sportieve” auto nodig heeft, en dat het daarmee dus voor het overgrote deel van de mensen geen argument is om een auto te kopen. De enkele petrol-head die het belangrijk vindt dat de auto een week per jaar in de dolemieten fantastisch rijdt is een te kleine doelgroep. Alfa Romeo had dit zich eerder moeten en kunnen realiseren zodat ze zich ook op andere unique selling points hadden kunnen richten.
flutterby zegt
@scotts: Eens, doe mij maar comfort en vlot. Voor die beleving kan je beter in een MX-5 of Mini Cooper S stappen. Vaker nog goedkoper dan een sportieve daily.
emping zegt
@scotts: in de polder zijn genoeg wegen waar je redelijk sportief kan rijden.
joki zegt
Iedere bocht kan een glimlach op je gezicht toveren. Daarom hoef je niet als een gek te rijden hoor! Gewoon de juiste wagen en wat plezier in het leven hebben…
993carrera4s zegt
@scotts: Imago. Er is ook niemand die een Porsche nodig heeft, toch verkopen ze als warme broodjes. Wat mensen wel nodig hebben zijn MPV’s, praktisch, komfortabel, value for money, maar die hebben een suf imago, men heeft liever een Sufje helaas.
cdlop01 zegt
Er zijn vooral nauwelijks dealers over helaas. Geen verkooppunten geen verkoop. Daarnaast wordt de markt en gesponserde pers gedomineerd door Vag zeker in Nederland en Duitsland. Prachtige wagens Alfa Romeo, hoop dat ze de kans krijgen bij Psa. Met een suv als ev Psa kloon hou ik mijn hart vast.
daniel1975 zegt
Het is wel dat zelfs comfortabel auto’s tegenwoordig goed de bocht kunnen nemen. Ik bedoel niet op F1 niveau maar veiliger en harder dan in de 70’s en 80’s
dwfc zegt
Toen was het veel spannender zonder al die technische meuk
lekkerlinksrijden zegt
@dwfc: dat was autorijden pur sang, alles voelde en hoorde je en kers op de taart: jij was de kreukelzone
dwfc zegt
Toens hadden we allemaal nog een bierbuik als stootkussen, so what !
alfapeter zegt
Er zij allerlei redenen waarom Alfa het niet goed doet in verkoop.
Vooreerst is er de, naar mijn mening onterechte, matige reputatie. Dat los je niet in één keer op maar vraagt meerdere generaties van meerdere modellen. Dat brengt ons tot de inconsistentie in het modellengamma. Relatief succesvolle modellen te lang aanhouden om ze dan zonder vervanger te laten verdwijnen is niet een matige strategie, het is gewoon géén strategie. Ieder nieuw model moet dan eigenlijk gewoon vanaf nul beginnen en dat zal altijd een moeizame start zijn.
Wat de Giulia betreft zijn er nog andere redenen voor de beperkte verkoop. Geen sportwagon is er één maar deze geldt slechts voor West Europa. Belangrijker denk is dat er geen echte instapversie bestaat zoals een goedkopere handgeschakelde 1.6 met iets van een 150pk. Ik vind het zelf een kwaliteit dat je sowieso een 2.0 benzine of 2.2 diesel hebt maar voor een aantal landen levert dat een dure wagen qua taxen en verzekering op.
Dan is ook het feit dat de Giullia in vergelijk met de Duitse concurrenten wel erg beperkt is in hoe hij samengesteld kan worden. Zo komen de Veloce sportzetels steeds met alu dashboard sierlijsten, carbon is er enkel met alcantara en hout is enkel bij de dure TI voorzien. Dat gecombineerd met een matige keuze aan kleuren, interieur en exterieur, maakt dat niet iedereen zijn gading kan vinden en dan toch maar liever een Audi of BMW kiezen waar veel meer mogelijkheden zijn.
Verder is de Giulia niet de top qua binnenruimte of praktische bruikbaarheid van de koffer maar dat zijn dingen waar niet alle gebruikers hetzelfde belang aan hechten.
Wat echter overblijft is de rijkwaliteit en die is absoluut fantastisch.
lincoln zegt
@alfapeter ..
Keurige uiteenzetting ..
Wou dat ik het zo kon verwoorden ..
dwfc zegt
Zijn sollicitatiebrief voor Board Member bij Alfa staat hier afgedrukt !
alfapeter zegt
Ik ben altijd beschikbaar zolang ik maar een auto van de zaak krijg.
LaLancia zegt
@alfapeter: ik geloof nooit dat het “gebrek” aan personaliseringsmogelijkheden bij Alfa het probleem zijn. Bijna alle BMW’s en Audi’s zijn zwart/zwart, wit/zwart, of grijs/zwart. Die combinaties levert Alfa ook.
raoufff zegt
Lekker achter de vangrail staan op de A4 met -5 wachtend op de ANWB die mijn 159 2.2 JTS weer gaat wegslepen vindt ik allesbehalve comfortabel.
Paul58 zegt
@raoufff: koop dan ook geen JTS van GM;)
lekkerlinksrijden zegt
@raoufff: oh was jij dat
autodidact zegt
@raoufff: maar wel sportief!!
Paul58 zegt
Zolang de auto’s sportief genoeg rijden blijf ik trouwe klant:)
karhengst zegt
Dit toont ook maar weer hoe ver de media van de mensen staat. Alle journalisten serveerden de vorige 3-Serie af, want te comfortabel. Alles wat op enigszins veerweg en demping duidde werd als slecht weggezet. Men moest en zou sportief rijden.
De media vraagt, Alfa draait. Wat blijkt, men wil vooral een sportief imago verkocht krijgen. Een lekker sportief uiterlijk op een verder burgerlijke wagen die vooral praktisch en goedkoop is. Een TI pakket en wat klavertjes op een 120 pk instapper. Er is een reden waarom de C-klasse lange tijd de verkopen aanvoerde.
flutterby zegt
Voor mij geen sportieve auto meer. Ik kan best een potje sturen, maar niet op het circuit. Ik weet van een goedkoop autotje het limiet wel te vinden, maar met een auto van ruim 50k doe ik dat niet. Nee, doe mij maar comfortabel, vlot en het liefste een elektromotor op de achteras.
karhengst zegt
@flutterby: Wagens van 50k zijn doorgaans ook ruim anderhalve ton, als ze al niet tegen de 1700kg aanhikken zoals afgeladen D-segmenters tegenwoordig. Het gros heeft bovendien nog een diesel in de neus of een nog zwaardere hybride aandrijflijn. Daar is toch niet mee te hoeken? De wegen zijn te druk, te smal, of beiden tegelijk. En tegen de tijd dat je ze kan betalen ben je oud en wijs genoeg om in te kunnen schatten dat van de dijk lazeren serieus vervelend zou kunnen zijn.
Ik heb het idee dat het sportieve van dit segment toch wel een erg geromantiseerd beeld is van tijden dat de basisversies net zoveel eigen als het huidige B-segment.
ericd zegt
Dat gezeur over prestaties. Waar je nergens mee uit de voeten kan. Veel mensen bekeurd vanwege hardrijden. De ‘sport’ is een auto juist tot aan 100 km/u lekker te laten voelen.
alfa147ti zegt
Ik rij nu twee en half jaar in een Giulia en kan kan alleen maar zeggen top, ik weet wel waarom er geen Alfa’s verkocht worden omdat het ene naar het andere model uit produktie gaat en er dan geen vervanger voor is en wat dacht je van de dealers die er nog amper zijn, je kan hier toch niet je brood mee verdienen, laten ze bij Alfa nu eerst eens zorgen dat er wat modellen zijn en dan bedoel ik niet van die opgehoogde auto’s maar gewoon mooi gelijnde auto’s misschien komt het dan nog goed, en laad de Alfa’s aub alstublieft een beetje sportief zijn er zijn al genoeg emotionele auto’s die je kan kopen.
herve11f zegt
Heb een Stelvio QV gekocht, is inderdaad wat voorbijgestreefd qua interieur tov bvb een Mercedes, maar hey….
Dat rijdt, remt en gaat de hoek om als geen andere SUV. De plezantste auto dat al gereden heb.
goodvibrations zegt
Alfa heeft wel potentie maar dan zouden ze echt een consistente line-up moeten hebben en in stand houden…
Nieuwe mito (5 deurs graag)
Nieuwe giulietta wellicht ook een sedan en station.
Hoge giulietta (tonale?)
Giulia kaal tot moddervet…
Face lift of nieuw model met gelijk een premium interieur…
Stelvio, facelift of nieuw model
Af en toe een bijzondere sportwagen lanceren..
Leentje buur toepassen voor een compleet elektrische lijn…
Vervolgens… Volhouden!
geertvn zegt
Mijn Giulia q is zachter geveerd dan mijn vorige 159 ti