Als je een Italiaanse exoot wil rijden denk je misschien direct aan Ferrari. Maar met een Alfa Romeo rijd je er net zo exclusief bij in Nederland.
BOVAG heeft weer wat cijfertjes bekend gemaakt over de autoverkoop in Nederland. Collega @Loek praatte je vanochtend al bij over de grootste winnaars in de markt. Hoewel dat relatief is. De totale markt, die toch al niet al te vet is de laatste jaren in Nederland, heeft dit jaar weer een dipje gepakt van 3,7 procent tot op heden. EV’s verkopen weliswaar ietsje beter. Maar bijna niemand koopt meer een normale nieuwe auto in Nederland.
Zoals we het wereldwijd ook zien, is er echter wel iets opvallends aan de hand. Écht dure auto’s gaan wel als een speer. Zo pakt Rolls-Royce een grote plus in Nederland, maar ook Ferrari gaat lekker. Sterker nog, in augustus werden er weer 12 verkocht in ons land. Er zijn jaren geweest dat dat de score was voor het hele jaar. De Ferrari 296 ging 3 keer over de toonbank, de Purosangue ook drie keer, de Roma twee keer en de hardloper was gek genoeg de SF90 met vier verkopen.
Helaas zien we deze liefde voor Italiaans metaal niet terug in de verkopen van Alfa Romeo’s. Alfa Romeo heeft in augustus namelijk net zoveel auto’s verkocht als Ferrari. Nou ja goed, eentje meer als we heel precies zijn. Het zijn allemaal Tonale’s. Want de Giulia ging…0 keer over de toonbank. En de Stelvio…Ook 0 keer. In het hele jaar zijn er nu 16 nieuwe Giulia’s en 7 nieuwe Stelvio’s verkocht. Je rijdt er dus exclusief bij als je een van deze kopers bent.
Maar ja, we moeten jullie nu wel even streng toespreken. Dit kan zo niet he jongens (m/v/i). Wij op de redactie willen allemaal potverdikke binnen nu en afzienbare tijd een tweedehands Giulia op de kop tikken voor weinig. Maar als jullie ze nieuw niet kopen, gaat dat niet werken natuurlijk. We schrijven al die positieve artikelen niet voor niks hè. Vort, laat die Dreier voor wat het is en koop een Gjuul. Waarvan akte.
MaartenD zegt
Hoe frustrerend moet het wel niet zijn om autoverkoper bij een alfa romeo dealer te zijn. Heb je het hele jaar geen bal te doen…dan gaat een werkweek wel tergend langzaam…
DeWitteCondor zegt
De werkplaats daarentegen …
Nee geintje natuurlijk
MaartenD zegt
Hahaha :)
mashell zegt
Die heeft toch gewoon een 0 uren contract? En nog een paar bijbanen als Jaguar, Mitsubishi en Honda verkoper?
barchettadriver zegt
Moet je eens een barchetta naar de VS halen. Nog veel exclusiever dan welke Ferrari dan ook. Én het lijntje van de 166MM op de koets.
Jan zegt
Ey de 4c van Thomas, geniale auto! heb diverse malen in deze auto mogen rijden.
Wat een plezier wat een beleving, weinig auto’s die hier in de buurt komen, zelfs dure exoten leggen het nog af op beleving.
Nieuw verkoopt Alfa wellicht weinig in NL maar jong gebruikt doen ze nog aardig zaken volgens mij.
Een jonge knappe Giulia kost nog serieus veel geld!
koosonderbeenloos zegt
Haha klopt! Die is van Thomas! Mijn voormalige buurman! De dag dat ik deze foto maakte had ik met hem een ritje gemaakt in de 4C, en kwam ik hem later nog tegen, tegelijk met die F355!
Jan zegt
Ah wat leuk !! ken Thomas al jaren, heb al zijn auto’s wel gereden. Mooie vent.
mc96 zegt
Dat is de tragiek van de Guilia en de Stelvio. 95% van de auto’s worden in de lease gereden en dan maakt de restantwaarde van een BMW, Mercedes of Audi dat het gewoon niet interessant is om een Alfa te rijden. Zelfde geldt voor auto’s als de Stinger.
jaapiyo zegt
Dat terwijl de restwaarde van de Giulia (mede daardoor) ironiscg genoeg heel puik is.
JelmerS zegt
Als Alfa gewoon een up to date opvolger had voor deze modellen dan was het een ander verhaal dan dat ze nu deze opgewarmde kliekjes voor de hoofdprijs proberen te verkopen. Ik kan alleen hopen dat Alfa en Lancia genoeg vrijheid krijgen om dingen net wat anders te doen binnen de Stellantis gelederen
Specht zegt
In de rest van europa zal het niet heel veel beter zijn gok ik.
En die Junior gaat dat echt niet rechttrekken qua aantallen.
Management van Alfa en Stellantis kunnen er niks van, maar dat is al jaren zo.
Zonder de ontwikkel budgetten die de duitsers in hun premiummerken gooien ga je het nooit redden en verder lopen ze al jarenlang consequent achter de feiten aan qua modellen en specificaties.
Gele Koplamp zegt
Afgelopen vakantie meer Stelvio’s en Giulia’s gezien dan bijv. Tesla’s. (o.a. Duitsland, Zwitserland en Italië)
Daar doen ze het best aardig. Zelfs de Tonale zag je daar met enige regelmaat.
donjunior zegt
Ook niet gek toch? Hoe graag ik ook een Giulia zou willen. Deze zijn niet te betalen. Ook in de lease niet. Voor minder geld heb je een duitser en dat vind de leasemaatschappij qua wederverkoop toch fijner en dus kiest men liever deze.
gwnbmw zegt
De tegenhanger van een 3 serie koop je voor het geld van een 5 serie, en de bmw is in 10 jaar tijd wel up to date gehouden. Dan is de keuze natuurlijk gauw gemaakt.
petroldrinker zegt
Hoeveel vd Alfa’s zijn ook daadwerkelijk verkocht en hebben ze de aantal merk registraties niet als verkopen gezien bij de ANWB??
pier zegt
Tja, een Giulia begint bij net geen €69k en de Stelvio bij 78,5k. Dat zijn forse bedragen voor auto’s die in 2016 zijn geïntroduceerd.
Paul58 zegt
Dat is waar en jammer maar is natuurlijk enkel in NL. De Giulia had een hybride motor moeten hebben om voor hetzelfde geld verkocht te worden als een bmw 3 serie. In andere landen liggen de prijzen gewoon dicht bij elkaar. Toch jammer want ik vind de huidige motorisering in een Giulia fijner dan hybride. In Nederland kost dit helaas extra geld.
alfagtv6 zegt
Tsja na al die jaren nog steeds een prachtige auto die Giulia, maar die prijs….. het zit er gewoon niet in helaas. Als ik vrij kon kiezen en de prijs lag op het niveau van een 3-serie of A4/5 dan wist ik het wel!
Alfa5 zegt
Ik draag AR een warm hart toe, maar ik moet constateren dat m’n Tonale een redelijk exclusieve verschijning is. Dat is leuk (je rijdt wat aparts) en tegelijkertijd ook niet want op deze manier wordt het wellicht de laatste AR.