En met het afscheid van Antonio Giovinazzi bij Alfa Romeo Racing hebben ze ook een nieuwe coureur aangesteld.
Primeurtje voor de Formule 1. Antonio Giovinazzi moet plaatsmaken bij Alfa Romeo voor een Chinese coureur! Het is voor het eerst dat een coureur uit het Aziatische land het heeft weten te schoppen tot de Formule 1. Helaas is het niet ‘onze’ Ho-Pin Tung. Maar de 22-jarige Guanyu Zhou schittert volgend jaar naast Valtteri Bottas.
De komst van de Chinees kan een goede ontwikkeling zijn voor de Formule 1. Want hoewel de F1 normaal gesproken jaarlijks China aandoet voor een Grand Prix, leeft het niet echt in het land. Met de komst van een coureur uit eigen land kan daar verandering in komen. Het brengt toch een stukje nationaal trots met zich mee op deze manier.
Zhou heeft al enige F1-ervaring als testrijder bij Alpine. Op dit moment is de coureur in strijd voor de titel in de Formule 2. Kortom, een potje sturen kan deze jonge coureur wel. Wat ook de reden is dat Alfa Romeo dit nieuwe bloed verkiest boven Antonio Giovinazzi.
Antonio Giovinazzi zat 3 jaar bij Alfa Romeo Racing
Wat de Italiaan gaat doen is nog niet bekend. Alfa Romeo bedankt Giovinazzi voor zijn jaren bij het team. Teambaas Frédéric Vasseur zegt dat de keuze niet makkelijk is geweest.
bernoulli zegt
“Kortom, een potje sturen kan deze jonge coureur wel. Wat ook de reden is dat Alfa Romeo dit nieuwe bloed verkiest boven Antonio Giovinazzi.”
Ik dacht dat er nog 30.000.000 redenen waren?
berlinetta zegt
Giovinazzi zal ik niet gaan missen. Kan me niet herinneren dat hij ooit iets moois heeft laten zien op de baan en ik denk dat hij voornamelijk een stoeltje kreeg bij de gratie van Ferrari.
Maar ik ben benieuwd wat deze nieuwe jongen weet te brengen. Weet iemand of hij ook echt goed is of is het weer de zoveelste paydriver?
gregorius zegt
100% paydriver die ‘net aan’ voldoende punten heeft om naar de F1 te mogen.
3e jaar in de F2.
Jaar 1, het de Vries jaar, was hij 7e, terwijl teamgenoot Giotto 2e werd.
Jaar 2: werd hij 6e, terwijl teamgenoot Illiot 2e werd. Nog achter Mazepin.
Dit jaar doet hij het aardig; maar staat hij nog altijd niet op 1 in de F2; in zn 3e jaar.
Kortom: prima coureur die je auto niet kapot gaat rijden. Maar hij gaat je auto ook weer niet hoger laten eindigen dan andere coureurs.
Design_Driven zegt
Er waren al Alfa Romeo dealers in China met een banner die Zhou succes wenste dus echt een verassing is het niet. Ik vermoed dat Giovinazzi gewoon lekker naar Ferrari gaat al test en simulator rijder.
Edge zegt
Hij wordt nu ook gelinkt aan het Formule E stoeltje van Dragon Penske. Zou ik persoonlijk ook geen verkeerde keuze vinden, mits het voor één jaar is. Ik zie in Giovinazzi wel iemand die samen met Ferrari hoge ogen kan gooien in het WEC vanaf 2023.
Dutchdriftking zegt
In 2023 mag hij weer terug komen en mag Bottas met pensioen.
toniominestrone zegt
Hypocrisie ten top, de keuze was niet makkelijk! Gezien de financiële situatie van het team lijkt het mij een ” een, tweetje”.
antoonniels zegt
Here comes the moneyyyy. Money money money dollar dollar.
Alex_79 zegt
Jammer maar begrijpelijk. De link tussen Ferrari en Alfa Romeo is al even weg sinds de Stellantis holding het merk heeft overgenomen dus erg veel backing hoeft Gio niet meer op te rekenen. Wel knap dat hij tot nu toe álle GP’s dit jaar heeft uitgereden, helaas vaak rond plek 11,12,13 want tot meer lijkt de auto niet in staat. Leuk feitje is dat Giovinazzi ook als paydriver binnenkwam, hij had in zijn F3 tijd als teamgenoot/ drivercoach van Sean Gelael dienst en kreeg als dank een flink pakket sponsor geld mee waar hij zijn stoeltje in de – toen nog – GP2 mee bekostigd heeft. Na zijn tweede plek dat jaar achter Gasly werd hij pas door Ferrari opgemerkt. Hij zal wel als simdriver of WEC coureur aan de bak kunnen en volgens mij werkt dragon volgend seizoen met magnetron marelli krachtbronnen, dus die link is al gelegd. Of Zhou het Zhou veel beter doet is afwachten, vond hem niet zo slecht als Stroll of Latifi maar hij was wel wisselvallig
rutgerg zegt
Komt er nu een verlengde L versie van de Alfa Formule 1 auto?
weereentankleeg zegt
@rutgerg: 😂😂 Made my day
jippie zegt
En in 2023 stapt Lync & Co in de F1.
etronabt zegt
Het is toch wel jammer dat er geen plek is voor echt talent bij deze teams. Sponsorgeld is te belangrijk voor het voortbestaan van het team.
conflagration zegt
Ik denk dat dit voor alfa ook erg helpt om in China meer naamsbekendheid te krijgen, dus misschien is dit alleen daarom al een gouden zet voor het merk.
Nu alleen hopen dat ze niet te veel richting de Chinese markt gaan, dat zou ook weer zonde zijn