Alfa Romeo kondigde een tijdje geleden al aan dat het huidige 1.4 liter grote benzineblok van de MiTo vervangen zou worden motoren met de gloednieuwe (en revolutionaire) MultiAir techniek. En nu hebben we alle specs voor jullie. En een hele serie foto’s. Wat wil je nog meer?
Net zoals nu het geval is kunnen benzinerijders straks kiezen uit 3 verschillende benzinemotoren. Alledrie zijn ze 1.4 liter groot (net zoals nu) en de twee sterkste motoren zijn voorzien van een turbo. Er kan gekozen worden uit de volgende vermogens: 105 pk (was 78 pk), 135 pk (was 120 pk) en 170 pk (was 155 pk). Alle motoren krijgen er dus flink wat vermogen bij. En het mooiste is dat ze ook nog eens een stuk zuiniger en groener zijn geworden!
Volgens Alfa Romeo stijgt dankzij MultiAir het vermogen met zo’n 10% (en het koppel met 15%), maar het verbruik daalt met 10% (net als de CO2 uitstoot), de partikel uitstoot daalt met 40% en de uistoot van NOx zelfs met 60%! En om het verbruik nog verder omlaag te brengen zijn alle Mito’s met MultiAir motor ook nog eens voorzien van een start-stop systeem en een Gear Shift Indicator (GSI). Ook heeft Alfa Romeo de versnellingsbak aangepast om de prestaties en het verbruik te verbeteren.
En er is meer goed nieuws, want de 170 pk sterke variant krijgt van Alfa Romeo de historische aanduiding “Alfa Mito Quadrifoglio Verde” opgeplakt. De MultiAir versies van de MiTo zijn te herkennen aan hun donker gekleurde koplampen.
Het is te hopen dat de verkopen van de MiTo dankzij deze updates een flinke boost zal krijgen, want ik zie ze verdacht weining rijden (in Nederland). Sinds de lancering vorig jaar heeft Alfa Romeo wereldwijd al 60.000 orders mogen ontvangen voor de kleine MiTo. (via: alfablog.nl)
UPDATE We hebben video’s!
Alfa Romeo MiTo MultiAir – General views
Alfa Romeo MiTo MultiAir
Alfa Romeo MiTo MultiAir – Techiek
GerreLekker zegt
Fijn maar het blijft een afschuwelijk lelijke auto… Alfa onwaardig
jpoers zegt
mooie techniek, in een minder mooie verpakking. Hopende dat de techniek ook snel in de overige fiat’s te vinden zullen zijn.
Persoonlijk de minst geslaagde alfa romeo.
Hopende dat de milano er toch wel wat beter uitgaat zien in het echt.
rsh zegt
Misschien rijdt Robbie weinig rond in Amsterdam e.o. maar ik zie genoeg intercedentes/stewardessen/kapsters rijden in een Mito.
Mooi techniek, hopelijk verschijnt hij ook in mooie wagens.
robbie zegt
@rsh: Daar probeer ik idd zo min mogelijk te komen ;)
SHFT zegt
@rsh:
aub wat een cliché…
In het echt is het echt en pareltje! Leuke techniek hier ook!
Peter zegt
Prachtig idee, ook best mooie auto trouwens als er langer naar kijkt. Hopelijk is de uitvoering net zo goed en duurzaam als het idee, want bij mijn 147 gaat het met de verstelbare nokkenas al niet goed. laat staan bij deze complexiteit…
Hans75 zegt
Kom op zeg… praat niet zo met de alfablogmassa mee…
De Mito is gewoon een kek karretje, dat er beter uitziet dan zijn klassegenoten.. en nu ook nog eens betere prestaties heeft…
Ik vind dat ze goed bezig zijn in Milaan(slik…en Torino)
Natuurlijk zien alle Alfisti liever een achterwielaangedreven Giulia revival.. maar de tijd draait verder.. dat is ooit geweest..
SDM zegt
Leuk autotje en 170pk + 20% bijtelling(CO2:139) lijkt mij een prima lease combo. Planken maar dus, en dat kinderachtige gezanik over het uiterlijk moet maar eens over zijn. De meeste mensen die hem in het echt hebben gezien vinden het een leuke auto, basta.
SPK zegt
Mooie techniek in een mooi autootje, en met 170 pk moet hij volgens mij best wel vooruit willen. Gelukkig hebben ze iig die 78pk versie geschrapt, want dat was een belediging voor het merk.
In Nederland zijn er door dat geklungel met de importeur en dealers sowieso weinig Alfa’s verkocht de laatste tijd. In italië zag je ze toch wel regelmatig rijden.
Sjef zegt
@SPK: Er zijn er wel verkocht, maar heel veel mensen moe(s)ten dankzij dat geklungel maanden wachten voordat ze hun MiTo in ontvangst mochten nemen…
Ontopic: Goede ontwikkeling, ben benieuwd hoe lang het duurt voor de Duitsers een variant van deze techniek in hun wagens gaan lepelen. Ik vind de kleur van de MiTo op de plaatjes trouwen heel gaaf! Wat is het? Mat wit? Mat parelmoer? Het zou nog mooier zijn met antraciete velgen denk ik, die passen mooi bij de donkere koplampen.
Dr.Bob zegt
GSI ;)
johnny m zegt
jpoers , wederom : ook in de Fiats wordt multiair per direct gebruikt. Het is geen luxe maar noodzaak in de c02 manie.
De Mito moet je vaak zien en dan ga je hem waarderen , een ijzersterk ontwerp in een wereld waaarin onze hersenen geprogameerd zijn op de Golf ,die voor de massa zeg maar…
robbie zegt
@johnny m: Per direct? Overdrijven is ook een kunst ;) De Punto Evo krijgt als eerste een MultiAir motor onder de kap. De rest volgt op termijn, maar is nog niet aangekondigd.
BmwMPower zegt
Het boeit me eigenlijk niet zoveel dat er een nieuw blok inhangt, ik zie het liefst nog de GTA verschijnen.
Ooit.
Mardec zegt
Dit is een primeur :D het is de eerste keer dat ik zo een systeem ook daadwerkelijk in een auto terugzie :D
Alex zegt
De neus vergt nogal gewenning, maar voor de rest is het een leuke auto. Benieuwd of de kleinste Turbo nu ook een b-label krijgt.
johnny m zegt
Dat is zeker te hopen , een b-label. Zal de bpm korting nog harder meetellen ? Maar ja dat is nu nog een ondoorzichtig zooitje las ik vanmorgen.
Robbie, wat is dan jouw artikel , althans de boodschap erin ? . Vanaf deze maand worden de multiair motoren gebouwd , voor zowel Fiat als Alfa Romeo . M.a.w als je nu (per direct) een Mito 1,4 of Grande punto besteld krijg je de multiair .
jpoers gaf de opmerking en te hopen dat Fiat deze ook krijgt .Dat klopt , van overdrijven dus geen sprake .
Multiair techniek zal daarna ook op de andere motoren (ook diesels )gelevert worden , de techniek is daar immers op gebaseerd. De concurentie ”krijgt” het dus ook , wel betalen heet de boodschap dan.
robbie zegt
@johnny m: jouw opmerking: “ook in de Fiats wordt multiair per direct gebruikt.” werkt de indruk dat MultiAir in ALLE Fiat’s per direct gebruikt gaat worden.
Je had misschien beter kunnen zeggen: “ook in de Fiat Punto Evo wordt MultiAir per direct gebruikt.”
Op die manier kan er geen verwarring ontstaan. Want voor zover ik weet krijgen de Panda, 500, Sedici, Croma, Bravo, Doblo & Qubo (nog) geen MultiAir.
In de toekomst zullen ze dat ongetwijfeld krijgen, maar er is nog niks bekend over de termijn waarop dat gaat gebeuren.
johan zegt
Leuke auto! buiten het feit dat ik liever een MINI aan schaf…. waren die trouwens niet eerder met zwarte koplampen op de Camden?
FOne zegt
Het is een leuke auto, zie ‘m hier in het zonnige Groningen regelmatig voorbij komen..
3-Serie zegt
even naar de verbruikcijfers zitten kijken:
5.8, 5.6, en 6.0 liter officieel per 100km dat inclusief start/stop is niet echt revolutionair.
Een BMW 118i doet het met 143 pk en 5.7 liter en is aanzienlijk groter.
Had een lager verbruik verwacht
rsh zegt
@SHFT,
Kan ik er wat aandoen dat ik vooral dames met hoedjes en pakjes van KLM er in zie rijden dan?
En cliches zijn vaak wel waar ;-)
Peter zegt
Ik betwijfel of de Mito een groot succes is.. zelfs in moederland Italie zie je ze niet heel veel rondrijden. Jammer hoor.. het is geen schoonheid maar ook (m.i.) geen lelijke auto. In ieder geval weer eens iets anders als de in dit segment bijna obligate Mini.
Hopen dat deze mooie nieuwe motoren voor een boost kunnen zorgen. Ik ben sinds mijn eerste 75 altijd Alfist gebleven, zelfs als ik door omstandigheden moest kiezen voor een ander merk, en gun Alfa het allerbeste.
johnny m zegt
Robbie , jij laat het in jouw artikel maar weg omdat de kennis er waarschijnlijk niet is. Per direct multiair , alle motoren ( de diesels even niet) worden nu aangepast of de nieuwe (0.9 liter) is zo goed als klaar net als de 1.8 tb die al langer klaar is.
Multiair nieuws verspreiden dor de Fiat groep betekent dan ook dat iedereen multiair wil en geen ander meer , weet Fiat ook.
robbie zegt
@johnny m: Is begrijpend lezen echt zo moeilijk? Volgens mij zeg ik toch echt:
“In de toekomst zullen ze dat ongetwijfeld krijgen, maar er is nog niks bekend over de termijn waarop dat gaat gebeuren.”
Ik geef dus aan dat alle motoren van de Fiat Group op termijn voorzien zullen worden van MultiAir techniek. Alleen is dat op dit moment nog niet zo. Achter de schermen zijn ze ongetwijfeld druk bezig om motoren aan te passen en klaar te maken voor MultiAir. Maar op dit moment is het alleen nog maar leverbaar op de Punto Evo en MiTo.
De MiTo is de eerste auto waarop de techniek wordt gebruikt:
The forerunner of this revolutionary family is the MultiAir 1.4 engine, first introduced to the world on the Alfa Romeo MiTo model and offered with 3 different power levels (105 HP, 135 HP and 170 HP), all Euro5-ready.
Op dit moment is dus alleen de 1.4 MultiAir motor leverbaar. Andere versies zullen ongetwijfeld volgen (0.9 liter), maar zijn nog niet te bestellen.
En wat betreft het 1.8 TB (1750) blok moet ik je teleurstellen. Dat blok heeft (nog) GEEN MultiAir. Dit is wat Fiat zegt over de toepassing van deze techniek:
The first world-wide application of the Multiair technology will be the Fire 1400cc 16V Naturally Aspirated and Turbocharged engines.
The second application is a new Small Gasoline Engine (SGE – 900cc Twin-cylinder) where cylinder head design has been specifically optimized for the Multiair actuator integration. Here again, there will be both a Naturally Aspirated and a Turbocharged version. A specific Turbocharged engine version will be bi-fuel (gasoline- CNG).
Eerst komen ze dus met de 1.4 en daarna met de 0.9 liter tweecilinder.
johnny m zegt
en daarbij ”simpel” te realiseren , het betreft nl. geen nieuwe motor . Het bovenblok is aangepast. Bewust , want met min. kosten.
slappehap zegt
“Het is te hopen dat de verkopen van de MiTo dankzij deze updates een flinke boost zal krijgen, want ik zie ze verdacht weining rijden (in Nederland). Sinds de lancering vorig jaar heeft Alfa Romeo wereldwijd al 60.000 orders mogen ontvangen voor de kleine MiTo.”
Meer dan 30 (!) artikelen verschenen er hier al over Alfa Romeo’s MiTo.
HijZe werd zelfs al voorbarig opgehemeld tot auto van het jaar 2009, maar gelukkig, ze komt dit jaar niet voor in de Nederlandse autoverkoop top 100. Klasse, Robbie en collega’s, ga zo door!Feit is wel dat Fiat leuke dingen doet met haar motoren, en dat het daarbij voor de verandering weer eens gaat over benzinemotoren die aan de VAG-maatlat worden getoetst vind ik niet verkeerd.
robbie zegt
@slappehap: Aan ons heeft het in elk geval dus niet gelezen ;) Gelukkig ontgaat mijn licht cynische ondertoon je :D
johnny m zegt
Robbie, eerstens : Jij stelt dat de huidige benzine motoren van de Mitovervangen zullen worden door die met Multiair. Klopt helaas niet : zoals ik hier boven al aangaf blijft de huidige t-jet en andere turboloze 1.4 gewoon hetzelfde blok. De toepassing Multi-air is enkel het boven blok , kostentechnisch zo gedaan en met eigenlijk dezelfde afmetingen als het vorige motorblok.
Dus GEEN ”vervanging” van de huidige zoals jij steldt.
Nou kun je wel opmerken dat lezen zo moeilijk is maar ik reageerde op jpoers die opmerkte en hoopte dat de techniek ook in andere Fiats te kopen is. Mijn antwoord was dat Fiat ook gelijk levert , niet in alle , dat zal nog enkele weken duren .De panda , de 500 Meer zal het niet zijn.
De 1.8 tb moet je maar eens beter bekijken , de techniek dan.
Denk dat dit ook wel leuk is zo langzamerhand :
http://www.amt.nl/web/Nieuws/Autotechniek/Tonen-Nieuws-Autotechniek/Fiat-MultiAir-revolutie-in-motortechniek.htm
robbie zegt
@johnny m: We gaan vrolijk door hoor :D
1) Zijn de huidige T-Jet motoren straks nog leverbaar in de MiTo als de MultiAir motoren er zijn? Nee! Ergo: de MultiAir motoren volgen de T-Jet motoren op. De MultiAir motoren volgen de T-Jet motoren dus op. Of om het anders te zeggen: de MultiAir motoren lossen de T-Jet motoren af. Of om het nog anders te zeggen: de MultiAir motoren vervangen de T-Jet motoren.
2) Ik heb nooit ontkend en/of geschreven dat de andere Fiat/Alfa/Lancia blokken geen MultiAir krijgen. Ik heb alleen gezegd dat er op dit moment nog niks over bekend is. Op dit moment is het alleen officieel bekend gemaakt voor de Punto Evo & MiTo.
“dat zal nog enkele weken duren” Jij beweert dus dat Fiat binnen enkele weken (14 dagen?) gaat aankondigen dat de Panda en 500 MultiAir krijgen? Lijkt mij sterk.
Daarnaast wil ik 1 keer zeggen dat jij degene was die zei: “ook in de Fiats wordt multiair per direct gebruikt.”
Ik weet niet wat jij bedoeld met “per direct” en “de Fiats”, maar op dit moment zullen er alleen MultiAir motoren te vinden zijn in de Punto Evo.
3) Geef mij maar zwart op wit het bewijs dat het 1.8 TB (1750) blok gebruik maakt van MultiAir. Ik heb het complete persbericht uitgeplozen en het woord MultiAir komt daar NIET in voor.
Je kan het hier nalezen:
http://www.alfaromeopress.com/index.php?lng=2&group=3&method=cartelle&action=zoom&id=1340
http://www.alfaromeopress.com/index.php?lng=2&group=3&method=cartelle&action=article&id=10469
http://www.fiatautopress.com/download/2009/ALFA_ROMEO/SCHEDE_TECNICHE/090331_AR_1750_tbi_eng.pdf
En daarnaast is er nog een andere reden om aan te nemen dat de 1750 motor een MultiAir heeft.
a) Fiat zegt dat de MiTo 1.4 de eerste Alfa met MultiAir is. De Alfa 159 1750 is al in maart geintroduceerd (eerder dan de MiTo dus). En als de MiTo de eerste is kan de 159 het dus (nog) niet hebben.
b) Met betrekking tot de MultiAir techniek geeft Fiat aan dat het allereerst gebruikt zal worden op de 1.4 FIRE 16V motor en de nieuwe 0.9 liter tweecilinder. De 1.75 liter motor wordt nergens genoemd. Als jij me ander bewijs komt wil ik dat graag zien!
PS Bedankt voor de link, maar dat verhaal kende ik al een tijdje.
Nanning zegt
@johhny m: what about the 1.8TB..?
Sta juist op het punt om een Alfa met deze motor te bestellen… Begrijp nu dat deze motor nog niet zal profiteren van MultiAIR?
Mooi stukje techniek trouwens!
Ilquadrifoglio zegt
De huidige FPT 1750cc maakt nog geen gebruik van Multiair ;)
Hoewel dit binnenkort natuurlijk wel de bedoeling is.
robbie zegt
@Ilquadrifoglio: Thnx dat je me steunt ;) Zoals je ziet is het niet altijd even makkelijk om door te dringen tot johnny m.
UPDATE We hebben video’s!
Alfa Romeo MiTo MultiAir – General views
Alfa Romeo MiTo MultiAir
Alfa Romeo MiTo MultiAir – Techiek
damster zegt
MiTo: The Car you love to hate!
carwoman-ilse zegt
ik heb erg moeten wennen aan de mito… ik vind het geen lelijke alfa… maar alfa produceerd niet zoveel modellen dus als alfa iets doet dan wordt er meteen door de (bijna) geheel autominnend nederland kleinerig naar gekeken want dat doen ze altijd al naar alfa… mijn broer heeft een alfa en als er maar iets kapot gaat aan zijn auto dan zeggen (bijna) alle mannen op de verjaardag… ’tjha dat krijg je als je een alfa koopt’ het imago van alfa is in nederland helaas moeilijk te verbeteren… das jammer want ze maken mooie dingen!
johnny m zegt
Robbie punt
1 . De Multiair IS GEEN NIEUWE MOTOR ! Is gewoon een t-jet of 1.4 turboloos . Een fabrikant gaat geen motor ontwikkelen om na 2 jaar (de t-jet) weer een andere motor te ontwikkelen . Multiair is al een tijdje aan de gang. Daar is rekening meegehouden !
HET IS GEEN NIEUWE MOTOR !!!!
2. op dit moment is het wel bekend (!!!!) dat er nog meer multiair motoren komen incl diesels. Dus de 0.9 met waarschijnlijk 90 en 105 , een 2 cilinder. Allemaal bekend. Ze zijn in principe klaar zelfs , het KAN enkele weken duren. Marketingtechnisch zal alles bepalen.
3. klopt , maakt wel gebruik van de kleppen trein die lijkt op multiair en zal ook snel multiair zijn.
Robbie, de multiair is geen vervangende motor zoals jij in je aankondiging meldt.. als je de link kent zoals je zegt HAD JE HET KUNNEN WETEN . Nu zeg je iets anders.
robbie zegt
@johnny m:
1) Het is maar net wat je “een nieuwe motor” noemt. Het design van een blok gaat meestal wel zo’n 10 jaar (of langer) mee. Kijk bijvoorbeeld maar naar het 6.75 liter blok dat Bentley al ruim 50 jaar gebruikt. Wel kan je spreken van een nieuwe generatie of nieuwe versie. Je bent het hopelijk wel me mij eens dat de 1.4 blokken met MultiAir techiek een nieuwe versie/variant van de 1.4 T-Jet blokken zijn. En daarom wordt er (in het algemeen) gesproken over het feit dat de 1.4 T-Jet motoren worden vervangen door de 1.4 MultiAir motoren. In de prijslijsten en brochures van de nieuwe MiTo zal (naar alle waarschijnlijkheid) ook alleen nog maar de naam 1.4 MultiAir terug vinden en niet de naam 1.4 T-Jet.
2) Als je mijn antwoorden leest zie je dat ik ook zeg dat er een 0.9 twee cilinder MultiAir motor aan zit te komen. Deze zal naar alle waarschijnlijk te vinden zijn in de kleine Topolino. nieuwe generatie Panda en op termijn in de 500. Binnen enkele jaren (en niet weken) zal ongetwijfeld het complete Alfa/Fiat/Lancia etc. gamma voorzien zijn van MultiAir blokken. Maar voor fabrikanten is het nou eenmaal moeilijk om binnen enkele weken/maanden alle motoren in alle modellen aan te passen/veranderen. Kijk bijvoorbeeld maar hoe lang Volkswagen er over heeft gedaan om over te stappen van pompverstuiver diesels naar commonrail diesels. Er gaat zoveel tijd overheen vanwege: capaciteit in fabrieken, deals met leveranciers, planning ivm facelifts, marketing etc etc… Fabrikanten zullen dus altijd proberen om het zolang mogelijk uit te smeren. Fiat zal daarop geen uitzondering zijn.
F355GTB zegt
Eén van de weinige positieve ontwikkelingen in auto-land: meer vermogen én zuiniger. Dat was vroeger alleen bij diesels zo.
Alleen trekt dat “start-stop-systeem” mij niet zo. Ik heb af en toe de twijfelachtige eer om in een Prius te rijden. Als je in een hybride een dot gas geeft, moet de auto ook eerst even wakker worden. Dus dat zal met dit systeem ook zo zijn. Vind ik echt niet ideaal, zeker niet bij een merk met een sportief imago als Alfa.
Tevens moet ik als Alfa-liefhebber erg wennen aan het speelse (vrouwelijke) uiterlijk en het formaat van deze auto…
johnny m zegt
start stop is uitschakelbaar waarschijnlijk en vooral de c02 manie .
Formaat van de auto : de grootste in zijn klasse , B.
MattCurlew zegt
Mooie techniek hoor! Ben benieuwd hoe snel andere merken er mee komen
Maar de MiTo is dan weer zo’n kansloos lelijk ding (véélste lompe wielkasten voor zo’n dik, te hoge kont met lelijke bumper, vreemde en wat kale neus..) dat ze hem beter eerst in een ander model hadden kunnen proppen. Maar gelukkig volgt de Grande Punto snel
johnny m zegt
1. Robbie,jij noemt het nieuwe motoren !!! je bent toch geen Alfa marketing man :), dan kan ik het geloven maar blijf daar ver vandaan. Feit is dat het gewoon de 1.4 Fire motoren zijn. Ik neem ook aan dat je een zeker onderzoek doet en vooral onafhankelijk wilt overkomen als ”autojournalist ” . Dat mis ik echter wel.
Het klopt ook niet in het kader van het vorige verhaal over het alsnog doorgaan van de verkoop van licenties van multiair. Vandaar uit kun je dus concluderen dat het niet een compleet nieuwe motor betreft.
2.Nou een heel verhaal van wat waarschijnlijk gaat komen (en om het eigen gelijk (ergo ego) te voeden.Daar doe ik niet aan mee.
Het uitsmeren dat fabrikanten doen zal meevallen , immers de co2 regels ( denk aan 1 januari) komen steeds sneller en klanten moeten dit meenemen in hun beslissing , dus niets langzaam aan. De tijd dringt.
ps. je bent nog jong , laat je ego niet immer verheven zijn boven de feiten . Ik ben veertiger en heb allang geleeerd dat dat veelal contraproductief werkt. Immers, ik werk met klanten en jij ook , al denk ik veelal dat je dat ook niet altijd goed beseft.
robbie zegt
@johnny m: Ik ben zeker geen markteer van Alfa en al helemaal geen autojournalist! Je moet wel toegeven een 1.4 MultiAir motor een nieuwe variant is (en andere interne code heeft). In dat opzich is het dus zeker een ‘nieuwe’ motor te noemen. En al helemaal een vervanging voor de huidige generatie T-Jet motoren.
Voor de volledigheid nog even wat quote’s van mensen die zich wel autojournalist noemen:
“Alfa Romeo start nog deze maand met de levering de nieuwe Multiair-motoren in de MiTo.”
http://autotelegraaf.nl/autonieuws/nieuwsarchief/1004758613/alfa-mito-met-multiair-techniek/
De 1.4 MultiAir vervangt de twee 1.4 Turbo’s zoals die nu te koop zijn in de Mito. Alfa Romeo levert drie varianten van de nieuwe motor.
http://www.autovisie.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/archief/2009/09/multiair_in_de_praktijk_a/index.xml
De nieuwe 1,4-liter viercilinder komt met vermogens van 105, 135 en 170 pk op de markt.
De Multiair-blokken vervangen de huidige T-Jets.
http://www.autoweek.nl/autonieuws/11939/Alfa-Romeo-Mito-Multiair-in-drie-smaken
De Alfa Romeo Mito Quadrifoglio Verde heeft namelijk een nieuwe 1.4 TBi benzinemotor met Multiair techniek aan boord.
http://www.autoweek.nl/autonieuws/12536/Leasekanon-Alfa-Mito-Quadrifoglio-Verde
PS Hoe oud denk je dat ik ben? Ik voer een discussie juist graag gebaseerd op feiten. Dat blijkt volgens mij ook wel uit de diverse quotes die ik gebruik in mijn reacties. Als jij andere en/of betere informatie hebt dan hoor ik dat uiteraard graag! Ik pretendeer niet alles te weten (verre van), het komt dan ook vaak genoeg voor dat we artikelen van ons aanvullen met informatie die uit de comments komt, maar dan moet het wel betrouwbare informatie zijn.
We zijn hier immers allemaal om te leren.
CarloAbarth zegt
Jawel, vandaag de eerste circuit-kilometers MultiAir achter de rug, als we merken hoe lekker de 135 pk al is beloofd dat nog wat zeg!
http://www.fiatblog.nl/?p=1387