De Alfa Romeo 4C Spider is een behoorlijk aantrekkelijk karretje, maar is-ie ook een beetje schappelijk geprijsd?
Dat hangt af van het formaat van je portemonnee, want de 4C Spider kost een kleine 20.000 euro meer dan de normale 4C. Die moest ten tijde van z’n introductie 59.650 euro (inmiddels 71.055 euro, maar dan krijg je wel een luxer aangekleed model) opbrengen, voor de cabrio betaal je in ons land 81.550 euro. Dealers beginnen over enkele weken met het aannemen van orders (je kunt al wel een intentie tot koop overleggen, om voorrang te krijgen). Over de levertijd is nog niets bekend, maar bij een dichte 4C ligt dit tussen de 10 en 18 maanden.
Wat krijg je voor die tachtig ruggen? Een behoorlijk sportieve cabrio, die qua prestaties net zo leuk is als-ie eruit ziet. De tweezitter wordt namelijk voorzien van een 1.750 CC benzinemotor met turbo. Tel daarbij op dat deze Alfa bijna niets (974 kg) weegt en je begrijpt waar we heen willen: je sprint van 0-100 km/u in 4,5 seconden en de koek is pas op als de teller de 257 km/u aantikt.
scottishcarspotter2000 zegt
Dat is toch flink wat… Een Elise en een leuk tweedehandsje voor de boodschappen? Maarja, dan is t geen Alfa en dat doet het hem wel
tupperware zegt
@scottishcarspotter2000:
Denk toch dat ik de Elise hier maar eens op ga inruilen..
lekbak zegt
@tupperware: zozo, kapitalist ;)
Zou dit werkelijk te vergelijken zijn met je lotus? Ik denk dat de turbo de auto een heel ander karakter geeft. Ik wens je er in ieder geval veel plezier mee als je hem koopt. Hoe meer dit soort auto’s hoe beter.
tupperware zegt
@lekbak:
Kennis van me heeft een Elise met een 20VT motor, gaat nog een klap harder dan deze Alfa. alles valt of staat bij de manier waarop de turbo er in komt.
De ouderwetse aan, uit turbo’s zijn niet echt geschikt voor dit soort auto’s.
trustmeiamanengineer zegt
Heel gaaf ding! Wel behoorlijk aan de prijs, hoop er toch over een jaar of 10 een tweedehands op de kop te kunnen tikken.
De prijs van de coupe is trouwens gestegen naar € 71.055 vanaf nu…
JordyS zegt
@trustmeiamanengineer: Ah, dat zal ik nog even toevoegen, thanks!
jaapiyo zegt
@trustmeiamanengineer: Oh dat is balen. Door de roverheid/CO2 of doordat Alfa zelf meer vraagt?
trustmeiamanengineer zegt
@jaapiyo: Volgens Corsa Italia om de prijzen in Europa gelijk te trekken…
http://corsaitalia.com/officieel-prijzen-alfa-romeo-4c-en-4c-spider/
jaapiyo zegt
Mwaha, nou doe mij de coupé dan maar, dat zou toch al mijn keuze zijn als ze beide hetzelfde kostten. Of misschien als er opeens flappen uit mijn mouwen vallen moet ik ze allebei maar kopen.
larsdbs9 zegt
Wel een giga meerprijs tegenover de coupé
Foramen zegt
Ik vind nog steeds 60k voor de dichte versie een hele nette prijs. 20 voor een open dakje voelt dan ook een beetje jammer.
mashell zegt
Ziet er beter uit dan de coupe, is dus een meerprijs waard. Maar voor dit geld ging ik voor een Boxster.
Dimglor zegt
Da’s inderdaad best stevige meerprijs tov de coupé…
In België is het 51500 euro voor de coupé en 73000 euro voor de Spider!
Dus ook heel stevig prijsverschil…
mazdarx zegt
Een account manager hier rijd een 4C coupe, die zal wel straks wel de spider gaan rijden. Man wat een geld kost dit gekke ding…
jeppie zegt
Waarom is de prijs omhoog gegaan na z’n introductie?
Edge zegt
Een dikke 10k extra ten opzichte van de gewone 4C, die dan nog eens 10k duurder is dan bij introductie. Ik vind het toch maar erg veel voor een auto die niet eens stuurbekrachtiging heeft.
45k voor een kale coupé en 50k voor een kale Spider had ik meer dan voldoende gevonden.
w0o0dy zegt
@Edge: carbon…. De kostprijs van het ding is VEEL hoger dan bij “vergelijkbare sportwagens”
tupperware zegt
@Edge:
Als je bij een 4C stuurbekrachtiging nodig hebt vraag ik me serieus af of je überhaupt wel over armspieren beschikt..
Met zou ik hem niet eens willen hebben, ik baal al van de rembekrachtiging..
Edge zegt
@tupperware: nou, het is niet dat ik het nodig heb, ik heb zelf ook een auto zonder stuurbekrachtiging. Alleen verwacht ik van een autofabrikant anno nu wel dat ze een lichtgewicht auto weten te maken zonder in te hoeven leveren op het gebied van luxe (waar ik stuurbekrachtiging ook onder reken), zeker als ze 70k ervoor durven te vragen. Het had op zijn minst op de optielijst gekund. Dan hadden ze volgens mij ook een groter publiek aangetrokken, terwijl nu alleen de echte puristen zo’n ding kopen.
w0o0dy zegt
@Edge: ze kunnen een groter publiek helemaal niet aan. De carbon tub moet met een machine gemaakt worden en daar is er maar één van. Die heeft een maximale productie van 3000 eenheden per jaar. De optie om er gelijk 6000 te moeten maken om de additionele investering in machine nr 2 rendabel te maken zagen ze niet als haalbaar…
gtwillem zegt
Ik houd van Alfa, echt waar. Maar dit is gewoon kansloos, qua prijs. Ik zou iedereen een Boxtster GTS aanraden en er zelf ook een kopen.
Als ze nou eens die carbon monocoque ditchen, en hem uit aluminuim en lichtgewicht staal (ja, dat bestaat) op trekken, dan wordt het gewicht wellicht iets hoger, maar de prijs flink veel lager.
Lotus laat met de Elise zien hoe het hoort in dit gedeelte van de markt.
w0o0dy zegt
@gtwillem: De auto die jij beschrijft zou kansloos zijn. Te zwaar, dus andere motor, nog zwaarder, zwaardere remmen en ophanging dus. Nog meer gewicht etc……
Bij deze is er een dikke wachtrij. Wie zou er gelijk hebben?
gtwillem zegt
@w0o0dy: als ze een wachtrij hebben, ben ik zeer onder de indruk van de marketing afdeling van Alfa Romeo. Aan de auto kan het niet liggen. Ik was er niet heel erg van onder de indruk, absoluut potentie, dat zeker, maar niet perfect en die prijs is gewoon te hoog voor zo’n funmobiel.
Een Lotus Elise weegt zonder uit duur carbon opgetrokken te zijn toch ook rond de 800kg. Dus het is wel degelijk mogelijk.
Ilquadrifoglio zegt
@gtwillem: Met het verschil dat de Alfa 17 cm langer en 15 cm breder is ;-). Je kunt de 4C niet met klein plastic auto-tje als Elise of de loggere Boxter/Cayman vergelijken.
gtwillem zegt
@Ilquadrifoglio: qua ruimte inbhet interieur scheelt het nauwelijks. Een 4C is wel makkelijk met het instappen.
Ilquadrifoglio zegt
@gtwillem: Dat zal best… De positionering van de 4C eigenlijk uniek in de markt. Ik denk dat je hem het beste als het kleine broertje van 488 GTB kunt zien.
gtwillem zegt
@Ilquadrifoglio: Ik denk dat kolderieke marketing praat is. De concurrentie is de kleinere Elise en de grotere Cayman/Boxter. Als trackday auto en bochten ridder schaal ik de Elise hoger in. Als volwassen sportauto is de Cayman misschien wel de beste op de markt.
Daarnaast zijn er voor 80k heel veel andere leuke sportieve speeltjes te koop die mij meer overtuigen dan de Alfa 4C. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een gave auto, maar hoe die gepositioneerd is kan ik niet als logisch opvatten.
Ilquadrifoglio zegt
@gtwillem: Dus daarmee uniek in de markt ;-). Iedereen heeft zijn of haar persoonlijke voorkeuren. Voor mij is een zelfs een lekkere daily driver. Je moet alleen geen tere oortjes hebben :-D.
gtwillem zegt
@Ilquadrifoglio: Het is jouw daily driver?? Respect!!!
BJ zegt
@Ilquadrifoglio: Hmm… Volgens mij is het idee achter de Elise en 4C vrij vergelijkbaar dus zou niet weten waarom de vergelijking niet op gaat. Als je zelfs de stuurbekrachting weg laat ga je wel erg ver. Mijn eerste gedachte is dan dat de 4C gewoon te groot is in vgl met de Elise en dus nog lichter had gekunt. Of wel stuurbekrachting had kunnen krijgen… ;-) En ok, ik ben een beetje biased en een Cayman/Boxster is zwaarder, maar is toch moeilijk log te noemen. Ik weet, alles is relatief, en de Elise en 4C zijn natuurlijk (ultra)licht, maar als je in de markt bent voor een lichte, agiele sportwagen/pretmobiel zou ik ze zeker in de overweging meenemen. Het geluid, bouwkwaliteit en uitstraling zijn voor de Boxster/Cayman toch zwaar wegende pluspunten in mijn ogen, die sommigen voor lief nemen voor wat extra gewicht zonder al te veel op “analogie” en zeker niet in rij eigenschappen in te hoeven leveren.
Ilquadrifoglio zegt
@BJ: De enige filosofie die de 4C met de Elise deelt is het ‘extreem’ besparen van gewicht. De Cayman is weer een veel meer mainstraim sportauto (Z4, SLK en F-Type). Zaken als geluid en uitstraling zijn natuurlijk subjectief en laat je vooral niets wijsmaken wat betreft de betrouwbaarheid. Als jij mijn problemen met mijn ex daily driver (997) kunt oplossen krijg je eeuwig mijn respect.De garages zelf komen er namelijk niet uit…
berlinetta zegt
@gtwillem: Ik vind hem niet te duur. Concurrenten kosten evenveel, maar die hebben gewoon een andere aanpak. Alfa heeft een echte liefhebbersauto neergezet en liefhebbers betalen toch wel.
gtwillem zegt
@berlinetta: ik hoop het! Ik vind het echt een schitterende auto, maar de hardware mix zou mij moeilijk over kunnen halen eraan voor dat besrag te kopen. En voor dat bedrag is er gewoon heel erg veel leuks te koop.
berlinetta zegt
@gtwillem: Ik ben het zeker met je eens dat er voor dat geld genoeg leuks te koop is. Hoewel de 4C zeer in de smaak valt bij mij, zou ik toch zeker ook een proefrit bij enkele concurrenten maken.
reistje zegt
Nee gewoon nee. Met 60.000 was het een Lotus Elise concurrent. Wat een best goede prijs is want hij klinkt en ziet er echt prachtig uit in het echt.
Maar 80.000? Dan kan je ook een Cayman/Boxter kopen of een BMW Z4- 35i. Of als je nog 10.000 euro er bij spaart kan je gaan kijken naar een Exige S of een Jaguar F-type. Dan valt voor mij de 4cilinder Alfa toch snel af.
reistje zegt
@reistje: Voordat Wo0o0o0o00o0dy ook op mij reageert. Ja dit zijn wel auto’s uit een andere segment dat snap ik maar toch….
Ilquadrifoglio zegt
@reistje: Met deze Alfa is een tijd van 8:04 op de ring gezet, wat een nette tijd voor een auto met dit vermogen is. Op lange rechte stukken kom je namelijk al snel vermogen tekort. Om maar even aan te geven dat de auto veel meer dan een leuke badge en body te bieden heeft ;-).
gtwillem zegt
@Ilquadrifoglio: dus de goedkopere Hot Hatch als de Leon Cupra, Megane Trophy-R of de Civic Type-R is ruimer, praktischer, sneller op de weg én sneller op de Nordschleife…
w0o0dy zegt
@gtwillem: sneller op de openbare weg? Ehm nee. Sneller op papier misschien. Dit ding maakt gehakt van dat soort spul op bochtige wegen. De Nordschleife is teveel te lang (bijna) rechtuit waardoor het gebrek aan vermogen gaat meespelen. In de bergen is dit echt een serieus snelle sportwagen.
gtwillem zegt
@w0o0dy: sneller op papier sowieso. Daarnaast is het prestatiepotentieel van zo’n hatch veel bereikbaarder en bruikbaarder. Dus ehm, nee.
Op een B-weggetje zullen ze zeer aan elkaar gewaagd zijn, maar met een FWdauto is het makkelijker hard te gaan dan met een auto met middenmotor en achterwielaandrijving.
w0o0dy zegt
@gtwillem: die laatste opmerking klopt dus niet. Deze heeft zo weinig overstuur en weinig onderstuur door een uitzonderlijk goede balans 49/51 gewichtsverdeling en alle massa tussen de assen dat deze erg toegankelijk is. Het is meer een Elise/exige dan iets anders qua handeling.
Ilquadrifoglio zegt
@w0o0dy: 38/62 zul je bedoelen ;-)
w0o0dy zegt
@Ilquadrifoglio: nee 41/59 bedoelde ik (4 en 5 verwisseld) motortrend woog de amerikaanse/uitvoering en dat kwam er uit.
w0o0dy zegt
@w0o0dy: iets meer dan alleen 4 en 5 verwisseld, ook de 1 en de 9 staan aan de andere kant van / maar dat het meest gewicht achter lag wist ik natuurlijk wel.
gtwillem zegt
@w0o0dy: ik denk dat je een behoorlijk goede bestuurder moet zijn om die snelheid eruit te halen. Tot 7/10 van het potentieel heb je absoluut gelijk. Maar op de limiet is een voorwielaandrijver makkelijker hard te laten gaan.
Ik denk dat het wel een leuke test is om te zien hoe groot het verschil in snelheid, in werkelijkheid is, tussen de nieuwe generatie überhatches en de traditionele sportwagens.
Wat wel voor de Alfa spreekt is het moment dat je stil staat, kunt kijken naar een schitterend gelijnde koets, in plaats van een zwaar bespoilerde Honda Civic.
w0o0dy zegt
@gtwillem: het gevoel is totaal anders met zo’n auto. Neem een Elise en een z4… beide capabel en de z4 kan zomaar sneller zijn. De beleving in de Elise is totaal anders…
Ilquadrifoglio zegt
@gtwillem: Goed gezien inderdaad! En daarmee sneller dan o.a. een Porsche Cayman S. Maar wat is je punt? Ik denk dat er heel veel mogelijk is met allerlei hulpsystemen. Maar niets gaat boven de thrill van een analoge rijervaring.
jrk68 zegt
@Ilquadrifoglio:
Ach als je onder de Alfa de zelfde plakbanden legt als onder die hatchbacks toen zij hun tijd reden krijg je vast een ander beeld.
Van die Boyracers gaat alleen de Civic echt harder rechtuit.
Dr Elise heeft meer last van die handicap op de ring, die van mij loopt top net over de 200….
gtwillem zegt
@Ilquadrifoglio: groot gelijk. Daarom graag een handbak die de bovenstaande harches wel hebben en de Alfa niet ;-)
Ilquadrifoglio zegt
@gtwillem: Een handbak is lekkerder inderdaad ;-). Gelukkig zijn er nog zaken als mechanische grip en het ontbreken van stuurbekrachtiging. Maar geloof me dat je het stuur niet los wilt laten met die turbo die als een gek inslaat. En vroeger dan? Ach.. Toen was alles beter :-D.
lamborgfan zegt
Nu nog een lekker geluid erin en afstelling zonder onderstuur.. (Aldus ‘motor trend’ autocar smoking tire etc etc)
Forza zegt
80k! Da’s geen kattenpis. Benieuwd wat ie over pakweg 3 jaar waard is…
gtwillem zegt
@Forza: traditioneel doen gelimiteerd gebouwde Alfa’s als de ES30 en 8C het erg goed gebruikt. Alleen werden die in flink lagere aantallen gebouwd. Maar ik denk dat de prijs te hoog is, de zeldzaamheod te laag en het niet bijzonder genoeg is om heel erg weinig afschrijving te hebben.
c-greg zegt
@gtwillem: met een oplage van 13/14 auto’s per dag en een wachtrij tot 2016 lijkt hij anders aardig gewild.. Niet zo exclusief als een 8c idd maar vergeleken met de concurrentie (welke?) is het natuurlijk zeer weinig.
hedser_wijbenga zegt
Voor dat geld heb je ook een nette 2e hands f430
sydney zegt
@hedser_wijbenga: Ja, en een 2e hypotheek om ‘m ook daadwerkelijk te laten rijden ;)
steef2 zegt
Of een mooie DB9. Dan heb je ook nog een beetje comfort. En nog meer smaak.!;)
berlinetta zegt
@steef2: Als je comfort wil, kun je beter met een grote boog om deze auto heen lopen.
jrk68 zegt
@steef2:
Yep, leuk als je genoeg budget hebt voor onderhoud en brandstof….
Beide lopen aardig in de papieren bij zo’n twaalf pitter.
De runningcost van een Elise ligt nauwelijks hoger dan die van een Polo en de kosten van de 4C zouden weleens lager kunnen uitvallen dan die van een Golf….
ghost zegt
Graag alleen een setje koplampen hiervan voor mij, zodat ik dan een normale 4C een fatsoenlijke smoel kan geven.
toyotafortuner zegt
Wow +10k voor een open dak. Ik weet het nog niet zo. Maar ik vind de 4C en Spider toch zo ongelofelijk lekker
mrrallycross zegt
Doe mij dan maar een ford mustang.
doncorleone zegt
Gelukkig schrijven Alfa’s wel heel snel af ;-)
jochempie zegt
Hmm… Volgens mij is een dichte 4C en een 2e hands MX-5 voor de mooie dagen een beter idee..