Het gaat niet goed met Alfa Romeo, dat weten we al heel lang. Fiat Group CEO Sergio Marchionne heeft nu officieel aangekondigd dat er wéér een andere strategie gaat komen om het merk er bovenop te krijgen.
Alfa worstelt maar komt nog altijd niet boven. De Alfa Romeo 4C is vandaag voor het eerst door een Nederlander beproefd maar de totale uitlevering gaat een stuk trager dan gehoopt. In de Verenigde Staten gaat de 4C niet vóór de zomer van volgend jaar op de wegen verschijnen terwijl deze voor eind dit jaar beloofd was aan de Amerikanen. Het is de zoveelste vertraging in een terugkeer naar de Amerikaanse markt, klanten daar moeten maar even lekker gaan fietsen. Ook is het nog altijd niet duidelijk of de 4C in de VS verkocht gaat worden via de 70 Maserati dealers of de 210 Chrysler-Fiat dealers die het land telt. Afgelopen woensdag verlaagde Fiat Group de winstverwachting wegens slechte aanhoudende verliezen in Europa en teruglopende verkopen in Brazilië.
Komend voorjaar zal hij daarom een nieuw vijfjarenplan onthullen voor de Fiat Group en Chrysler. Ome Sergio ziet een sleutelrol weggelegd voor Alfa in de revival van de Fiat Group, waarbij een nieuw achter- en vierwiel aangedreven platform een sleutelrol moet gaan spelen. Dit platform wordt momenteel ontwikkeld door een klein team engineers die direct rapporteren aan Alfa & Maserati CEO Harald Wester. Het platform zou niet alleen voor Alfa maar ook voor Dodge (Challenger en Charger) en Chrysler (300) modellen gebruikt moeten gaan worden. Alfa wil met dit platform vier nieuwe modellen op de markt zetten: de Giulia sedan en wagon, een grote sedan en een mid-size SUV. Dankzij dit platform moet Alfa Romeo de strijd aan kunnen met Mercedes en BMW. Helaas moet de eerste nieuwe auto die op dit platform gebouwd gaat worden nog even wachten: op z’n vroegst in 2015 of 2016 zullen we een opvolger zien van de Alfa 159 in de vorm van de nieuwe Giulia.
Marchionne verwacht eind april 2014 bij het onthullen van de eerste kwartaalcijfers over dat jaar meer details te kunnen geven over het hervormen van Alfa Romeo. Of het handig is om voor de vierde keer in negen jaar een koerswijziging door te voeren? Misschien niet, maar de in 2010 aangekondigde strategie die ervoor moest zorgen dat Alfa Romeo 500.000 auto’s per jaar zou gaan verkopen in 2014 is net niet helemaal gehaald. Alfa stelde de verwachtingen in 2011 bij naar 400.000 en in 2012 naar 300.000 maar ook dat laatste doel is alles behalve haalbaar: afgelopen jaar verkocht Alfa Romeo 102.000 auto’s.
Autoblog zou Autoblog niet zijn als we het plan niet al onderschept zouden hebben:
Treurig maar waar: het ziet er met deze aankondiging nog beroerder uit voor Alfa Romeo dan dat het al deed. Wat vinden jullie? Is Sergio Marchionne nog wel de man om dit merk te revitaliseren of kunnen ze de Italiaan beter uit het personeelsbestand wippen?
Specht zegt
Verkoop Alfa nou maar aan Volkswagen. Dat zijn in mijn ogen nog steeds de enige die het merk erbovenop kunnen krijgen.
Marchionne moet gewoon truien gaan kopen en met Fiatjes en Chrysler meuk gaan spelen.
Pulizano zegt
@Specht: Alfisten hebben al heel veel moeten slikken de laatste jaren. Maar een FWD Alfa Romeo Gulia “TSI” die eigenlijk onderhuids een zielloze Jetta/Audi/Seat is, dat is een brug te ver.
sudsprint zegt
@Pulizano: Ik ben een Alfa fan in hart en nieren. En ook ik hoop aan de ene kant, dat Alfa niet door een duitser wordt overgenomen. Maar aan de andere kant, zou ik toch graag en frequenter nieuwe Alfa’s op de markt zien verschijnen. Zolang ze Alfa maar echt Alfa laten zijn, hebben ze mijn zegen. En waarom een Tsi in een Alfa en geen TBi/Mjtd in een volkswagen?
Pulizano zegt
@sudsprint: Omdat die motoren door Fiat ontworpen en geproduceerd worden. Het zal voor VAG veel eenvoudiger, logischer en goedkoper zijn om hun TSI/TDI motoren erin te lepelen. Ook zullen ze dan hun FWD platformen behouden.
sudsprint zegt
@Pulizano: Dat is waar. Dan maar als basis een Tsi blok en doormiddel van kop/inlaat/uitlaat een Alfa waardige sound creëren.
Pordon zegt
@Pulizano: Sjah ach dus dan liever het merk maar dood laten bloeden?
Pulizano zegt
@Pordon: Liever niet, maar het doel is niet om Alfa an sich the laten overleven maar het Alfa-DNA. Ken jij één Lancia-fanaat die het warm krijgt van de nieuwe Ypsilon/Delta/Thema modellen?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Pulizano: dat is de eeuwige spagaat van een mooi merk als Alfa (of Saab): hoe maak je een auto die én de merk-adepten aanspreekt én ‘algemeen genoeg is’ om er veel van te verkopen, en dus te overleven… Citroën doet dat mooi met de DS lijn dacht ik maarja, ook Citroën is op sterven na dood. Voorlopige conclusie: het roer helemaal om is de enige manier. Zie Jaguar!
heidekonijn zegt
@Pulizano: Goed, kies maar da : VW techniek of stokoude Chrysler meuk. Want meer hoef je van Sergio niet te verwachten. Waar Mazda, BMW, Mercedes, Nissan-Renault en anderen investeren in nieuwe modellen, markten en design, is Sergio alleen maar bezig met het overnemen van een bijna-bankroet Amerikaans bedrijf. Geniaal!
w0o0dy zegt
@heidekonijn: 2 miljard dollar winst waarvan nu maar 58.8% naar Fiat gaat… ik snap wel waarom 100% eigendom verwerven hoger op zijn prioriteitenlijst staat dan miljard euro investeren en maar 100.000 auto’s extra fabriceren en afwachten of je daar geld op moet toeleggen of niet.
heidekonijn zegt
@w0o0dy: Chrysler, toen ze gered moesten worden, had een schuld van 7. miljard. Dollar. Zeven.
Vandaag heeft Chrysler een schuld van DERTIEN punt 7 miljard Dollar. 13.7.
Hun Credit Rating is : “junk”.
Ik weet niet hoe jij het deed in economie maar zou jij daar je spaarcenten in willen steken? De dove helpt de blinde. En wil dan de strijd aangaan tegen topatleten, de wereldwijde nummers één.
Maar goed, genoeg over de mogelijke toekomst. Meneer Marchionne is aan het roer sinds 2004. Al veel potten gebroken sindsdien? De enigen die het goed doen zijn Ferrari. Toevallig de enigen waar hij met zijn kleffe handjes niet aan mag komen. En de enige die in productie en ontwikkeling investeren.
5 modellen met eigen motoren en eigen platform. Alfa heeft 2 semi-slopels en een Dallara.
w0o0dy zegt
@heidekonijn: ik weet niet waar jij die info vandaan haalt, maar de Net Industrial Debt was 888 miljoen dollar op 30 september… Tegenover leningen staat ongeveer 11,5 miljard aan cash.
http://www.reuters.com/article/2013/10/30/mi-chrysler-earnings-idUSnPnDE2std6+160+PRN20131030
heidekonijn zegt
@w0o0dy: Van het prospectus van de Chrysler IPO, mijn beste : “As of June 30, 2013, our total debt, including the debt of our subsidiaries, was $13.7 billion”
Staat nog meer leuks in waar je haar van gaat rechtop staan en dan van uitvalt. Laten we zeggen dat het maar goed is dat niemand bij ons van een Chrysler pensioen moet leven. Harde tijden…
w0o0dy zegt
@heidekonijn: tja, dat is nou eenmaal het gevolg van het faillissement…. maar Chrysler’s IPO gaat niet gebeuren.. en Fiat gaat geen 5 miljard neerleggen voor de resterende aandelen.. De Pensioenen moeten betaald kunnen worden dus moet er (snel) veel geld komen. Alleen weet iedereen dat de IPO een drukmiddel is waar niemand beter van wordt. Fiat’s kredietstatus zou te leiden hebben van de IPO (lastig verhaal) en de investeringen in Chrysler (door Fiat) zouden in gevaar kunnen komen. De reden van die IPO is dat men denkt op die manier dichterbij de beoogde 5 miljard te kunnen komen.
Fiat aan de andere kant moet eigenlijk zo’n 3,5 miljard lenen/financieren om de resterende aandelen Chrysler te kunnen kopen (naast de middelen die men al heeft) om ook nog geld over te houden voor investeringen (bijvoorbeeld in Alfa). Maar als men dat als leningen ophaalt in de markt dan wordt de Credit rating van Fiat slechter en de leningen duurder…
Slimmer dus om een deal te sluiten waarbij Fiat NA de overname middelen gaat gebruiken om de pensioenen te betalen en GEEN mega financieringen nodig heeft die de toekomst nog moeilijker maken. Als Fiat 100% van Chrysler binnensleept dan kan de cash van Chrysler worden gebruikt EN kunnen de winsten weer terug vloeien naar Fiat (wat tot op heden niet is gebeurd want Chrysler keert geen dividend uit naar Fiat.
Kortom een lastig stukje Corporate Finance waarbij de constructies in elkaar grijpen en voor problemen kunnen zorgen. Als het Fiat echter lukt om binnenkort 100% van Chrysler binnen te halen dan is de weg vrij om de boel grondig te herstructureren en herfinancieren… en dat is voor iedereen beter.
Met Chrysler koopt Fiat vooral heel veel volume en potentieel. De aantalen auto’s die Alfa Romeo kan wegzetten met een auto die beter is dan de A4, 3 serie, c-klasse (op elk vlak beter) zouden bij lange na niet genoeg zijn om de miljarden te rechtvaardigen die er nu in gepompt moeten worden om die auto te ontwikkelen en te bouwen. 200.000 Alfa’s is gewoon bij lange na niet genoeg. Daar KAN dus de sleutel niet liggen. 600.000/700.000 auto’s op dezelfde basis met gedeelde motoren, versnellingsbakken, electronica, daar ligt de sleutel. Maar daarvoor moet eerst de deal met Chrysler helemaal rond zijn…
heidekonijn zegt
@w0o0dy: Einde vd rit : ze kopen een put.
lambo4all zegt
Ze kunnen zeggen wat ze willen, maar zolang er niks gebouwd wordt ben ik nog niet overtuigd.
saxoke zegt
210 dealers in de vs.
Logisch dat t daar ni verkoopt. Veel te weinig verkooppunten op n veel te grote afstand.
Edge zegt
En terwijl Ome Sergio op kantoor de koers blijft wijzigen en de boel blijft uitstellen, moeten wij Alfisti met lede ogen aanzien hoe Alfa niet veel meer voorstelt. Alfa moet weer spannend worden. Maak die RWD-sedan nou eens zodat ook de gemiddelde huisvader of leaserijder niet meteen op BMW aangewezen is als hij wat speels wil… Zo’n halocar als de 8C en 4C zijn prachtig, maar absoluut niet weggelegd voor het grote publiek dat Alfa moet bereiken…
Pulizano zegt
@Edge: Exactly!
heidekonijn zegt
@Pulizano: Geen probleem, als we de plannen niet leuk vinden, gewoon even wachten en er komen nieuwe : “I think we will be in a position to outline more at the end of the first quarter of 2014”. Juist ja. Ondertussen broeden de Duitsers uit met welke modellen ze elkaar in 2019 de duvel gaan aandoen.
Carreza zegt
Hoeft zeker niet zo negatief te zijn, die nieuwe strategie. Waarschijnlijk zal het gewoon een aanvulling zijn van de huidige strategie + targets naar beneden bijstellen.
Rob zegt
Puur uit nieuwsgierigheid: wat waren die andere 3 ” strategieën ” ?
heidi zegt
@Rob:
1: tomaten voor de saus voor op de spaghetti verkrijgbaar in de bedrijfsrestaurant van Alfa Romeo uit een andere provincie;
2: Bitcoins i.p.v. de euro als betaalmiddel;
3: Asielzoekers te werk stellen in de fabriek.
Deze drie strategieën zijn dus mislukt.
desjonnies zegt
Alfa’s grootste vijand is Alfa of de Italianen, niet de concurrentie.
Laten ze daar nu eens maling aan hebben en hun eigen ding DOEN.
DOEN dus.
Niet lullen maar peotsen !
De Fransen zijn al in de valkuil getrapt door proberen “Duitse” auto’s te bouwen, terwijl mensen die een FRanse auto willen, iets Frans willen, anders kopen ze wel een Duitser.
Rick-dos zegt
jerry zegt
Het vijfde vijfjaren plan in vijf jaar.
Volgens mij kunnen ze beter een 1 jaar plan doen per 1 jaar.
jerry zegt
@jerry: Ach.. correctie, het is het vierde plan.
moveyourmind zegt
Slimme zet om de focus op de introductie in de VS te leggen en de Europese marktpositie vrijwel helemaal te verkwanselen. Alfa Romeo is zichzelf onderweg sowieso kwijtgeraakt. Met weemoed denk ik terug aan de tijd dat Alfa’s nog bonkig vormgegeven mannelijke auto’s waren.
w0o0dy zegt
Waarschijnlijk is het feit dat Chrysler nog steeds niet volledig in handen is (ook) schuldig aan de vertraging maar tegelijkertijd ligt de sleutel ook in de opvolgers van de 200 en 300 en de Challenger, Charger. Aangezien die allemaal vervangen moeten worden binnen 3 of 4 jaar is het potentiële volume er ALS Chrysler helemaal is ingelijfd. Die deal moet erdoor omdat je geen techniek daar wil hebben liggen als de deal niet door zou gaan. Vertraging is naar maar de schade die ze nu zouden leiden met een cheapass halfbaked Giulia met fwd in deze markt is waarschijnlijk nog erger… dat kost de groep misschien zelfs de kop. Wel een par honderd miljoen of miljard investeren en dan toch geen succes dat landen nekslag worden.
Zyanox zegt
Zoals Jeremy Clarkson al zei: “I have an idea, why don’t they just make a car that has an engine in the front with rear wheel drive, and call it, well I don’t know, the Spider?”
ferry832 zegt
Die man in die slobbertrui is niet te vertrouwen en in mijn ogen niet bekwaam. De auto`s die onder zijn bewind op het toneel zijn gekomen, zijn niet succesvol. Ik weet nog dat de Giulietta steeds werd uitgesteld totdat Marchionne helemaal tevreden zou zijn. Nou wat een succes is dat geworden ! Net als de Mito, Delta en wat ander spul.
Lancia en Alfa zijn geen schim meer van de merken die het ooit geweest zijn en ik zie het ook niet meer beter worden onder zijn bewind. De 4 C is mooi maar slaat natuurlijk nergens op. Investeer liever in auto`s die gekocht worden i.p.v. een eendagsvlieg. Nee, Marchionne investeert liever niks en verkoopt liever niks heb ik het idee. Zie Renault en Peugeot, ook die leiden verliezen maar tonen wel ondernemers mentaliteit door nieuwe modellen te ontwikkelen en uit te brengen. Bij Fiat zie je dat niet. O ja ze hebben nu een Fiat 500 obesitas maar ook dat zal een flater worden.
Gelukkig hebben Alfa en Lancia in het verleden veel mooie auto`s gemaakt en daar kijk en rij ik nog steeds met veel plezier in. Overigens hebben wij ook een nieuwe Mito maar daarin vind ik niks van het oude Alfa terug. Wel een fijn autootje maar verder niks karakter of Italiaanse flair. Alfa bestaat wat mij betreft allang niet meer.
nibor zegt
@ferry832: Mooi verhaal. Alleen maakt Renault geen verlies. Je bedoelt denk ik Citroën en Peugeot i.p.v. Renault en Peugeot.
heidekonijn zegt
@RRenault: Ik denk dat hij in het geval van Renault toonDEN bedoelt. Als ze destijds bij de pakken waren blijven zitten en maar even alle ontwikkeling hadden opgeschort, we het er vandaag al niet meer over hadden.
pjotr zegt
Sorry hoor, maar dit was toch al ruim een jaar geleden bekend?
heidekonijn zegt
Zucht. Die mafkees denkt nog altijd dat hij met zakversleten Chrysler onderstellen waarmee Benz faalde toen ze nieuw waren, niet enkel Alfisti kunnen overtuigen, maar ook nog eens premium merken kan beconcurreren. wil iemand hem nu eindelijk eens onder de trein duwen? Of moeten we echt wachten tot het hele verhaal is ingestort?
faithnomore zegt
Waarom koopt bmw hen niet, kunnen alfa’s een soort budget BMW’s worden. Krijgen we tenminste terug alfa’s die de naam waardig zijn. Intussen toch al 20 jaar geleden.
Een beetje zelfde verhouding als Seat en audi bvb.
michelinman zegt
Ik ben eigenlijk benieuw naar wat er over 10 jaar van Alfa en Lancia geworden is…
michelinman zegt
Niet als reply bedoeld…
lamborgfan zegt
Aai shit.. Dit wordt voor een symbolische euro aan VW groep verkocht over een aantal jaar.
rob68 zegt
Goh, ik wist niet dat er zoveel capabele bestuurders hier op de AB zaten.
mmot05 zegt
Ik weet het niet hoor maar volgens mij weet ome Sergio echt wel waar hij mee bezig is, wat voor meerwaarde zal een splinternieuwe 159 opvolger (gehad) hebben voor het merk nu er hevig weer heerst in de autobranche, en over een paar jaar trekken de auto verkoopcijfers weer omhoog en dan sta je daar met je verouderde model. Ik vind het niet erg dat lange wachten, maar met één voorwaarde; ze moeten straks wel met wat fatsoenlijks aankomen.
heidekonijn zegt
@mmot05: Inderdaad. Net daarom dat Mercedes, BMW en Audi niet meer investeren in nieuwe mo… oh, wacht.
mmot05 zegt
@heidekonijn: mwoah beetje appels en peren, door jou genoemde merken doen het heel goed vanwege hun sterke positie op de markt waardoor ze ook heel aantrekkelijk zijn met leasen, dat is alfa nooit geweest mede dankzij de slechte restwaarde, daar moeten ze eerst aan werken, daarom wil ik dat ze iets goeds neerzetten.
heidekonijn zegt
@mmot05: En hoe kregen ze die sterke positie op de markt? Door ontwikkeling stop te zetten en onderstellen van Opel te kopen?
mmot05 zegt
@heidekonijn: hoezo ontwikkelingen stopzetten?, gewoon uitstellen en ondertussen doorontwikkelen, net zoals ze dat met de Giulietta gedaan hebben. Het is gewoon niet de juiste tijd voor een d-segmenter.
Ach ja, misschien ben ik wel een beetje te naïef betreft dit onderwerp, toch hoop ik stiekem dat ik gelijk heb.
heidekonijn zegt
@mmot05: Toon ze maar, de nieuwe Alfa’s sinds 2004.
mmot05 zegt
@heidekonijn: als je hiermee doelt op een echte echte laatste nieuwe Alfa dan kom ik niet verder dan 1985 (Alfa 75) laat staan na 2004, maar als je een beetje reëel bent is de Giulietta toch wel een heuse nieuwe Alfa, naar mijn mening goed gelukt ook .
Onafhankelijke autobouwers zijn al lang verleden tijd, wil je overleven moet je gewoon oderdelen/platformen met elkaar delen,je kan er gewoon niet meer omheen.
heidekonijn zegt
@mmot05: Die redenering wordt hier duchtig gebezigd. En ze slaat echt helemaal nergens op. Allicht zal er wel altijd iemand eigenaar zijn van een merk. Maar goed,
Stelling 1: alleenstaande merken bestaan niet meer. Nonsens : BMW bestaat nog, Morgan bestaat nog
Bij extensie, familiebedrijven als Toyota, Ford, Peugeot bestaan nog
Bij extensie, bedijven die gedeeltelijk zijn opgegaan in conglomeraten maar die apart hun ding doen, zoals Mercedes en Jaguar bestaan nog.
Stelling 2: Alfa kan het niet alleen af : waanzinnige stelling, want Alfa maakt al sinds eind jaren 80 deel uit van FGA. Waar dus ook Ferrari, Maserati, Lancia en Fiat van uitmaken.
Even vergelijken, bij VAG laat men Audi gebruik maken van onderstellen van Bentley en motoren van Lamborghini.
Dan zou je toch denken dat men bij FGA Alfa’s zou kunnen bouwen met onderstellen van Maserati en motoren van Ferrari? En dat kunnen ze ook, kijk maar naar de 8C. Maar daar stopt het dan.
Ipv een nieuwe Thema 8.32 gaat Lancia de prullebak in. Ipv een nieuwe 75 maakt men liever een Maserati op basis van een 300C.
Hopeloos.
eelco74 zegt
@heidekonijn: Je ziet gewoon dat de markt nog steeds krimpt. En investeren in nieuwe modellen en dan vervolgens verlies draaien omdat ze niet gekocht worden is slecht ondernemerschap. Kijk een naar de PSA groep, ondanks dat ik Citroen als merk een warm hart toe draag. Veel nieuwe modellen, maar geen stuiver winst en nog meer dalende verkopen.
Bovendien zijn is 80% van de autokoper helemaal niet meer merkentrouw.Autorijden is niet meer voor liefhebbers, op die hele kleine groep na hier op autoblog. Die ook nog eens denkt het beter te weten dan de gemiddelde CEO.
heidekonijn zegt
@eelco74: Seat +30+%, Alfa -30%.
Als je niet in je product investeert zit je idd in een dalende tendens.
eelco74 zegt
@heidekonijn: Je blijft ook een basis school econoom ook he, Seat mag dan wel 30% plus in omzet hebben, maar maakt ook al jaren geen winst. En welke nieuwe modellen heeft Seat dan, een 3 deurs Leon ?
heidekonijn zegt
@eelco74: Je hebt me helemaal. Ik ben een basisschool econoom. Alles gaat prrrrima met Alfa en FGA. Dalende verkopen is net goed want aannemen dat fundamentals ertoe doen is dom. Het resultaat is er ook helemaal. FGA is de nummer twee wereldwijd en VAG heeft een grotere schuldenput dan Namibie. Of was het toch andersom? Help me even hier want ik ben te dom…
heidekonijn zegt
@heidekonijn: PS Seat heeft het laatste modeljaar 3 nieuwe modellen gelanceerd, varianten niet meegerekend. Mogelijk heeft het feit dat ze een gamma hebben, iets te maken met het feit dat ze verkopen? Maar dat is mogelijk niet ingewikkeld genoeg?
Rob zegt
Misschien moeten we het accepteren dat het roemruchte Alfa Romeo van vroegâh niet meer terug komt? Niet onder FIAT, niet onder Audi, niet onder BMW, niet onder wat dan ook.
Misschien moet daarom het hoofdstuk/tijdperk ” Alfa Romeo ” wel beëindigt worden. Al het nieuwe wat Alfa Romeo nu nog gaat brengen voldoet toch niet aan de eisen die verwacht wordt. Tenminste, aan de eisen die de Alfisti verwachten of zelfs eisen….
Waarom wil diezelfde groep mensen dan zo graag dat het merk blijft bestaan, terwijl je weet dat het toch niet meer zoals vroegâh wordt?
En ja, Alfa Romeo gaat gemist worden als ze definitief stoppen. Zeker weten, maar is dat erg, gemist worden? Er zijn zoveel dingen die gemist worden:
ik mis Nirvana, de Nintendo 64, rijksdaalders, Grolsch bier uit Groenlo, een liter peut voor 80 cent, het weerbericht van Erwin Krol, DAFjes, Freddie King en radio zonder Giel Beelen, maar wil ik het daarom terug? Neen, de herinnering is fijn (misschien wel beter dan het werkelijk was) en het is goed zo. Het heeft blijkbaar zo moeten zijn. Zo gaat dat met het verstrijken van tijd.., toch?
Waarom doen we dat dan niet met Alfa Romeo?? Lekker missen met ons allen. Kunnen we over 10-20-30 jaar aan onze kids vertellen hoe geweldig Alfa wel niet was, in plaats van nog 10-20-30 jaar door te gaan met foeteren op het automerk….
heidekonijn zegt
@Rob: Prima. Jaguar, Volvo. Situatie tien jaar geleden, situatie nu, na een significante investering in het product, lange termijn planning. Zijn ze nog relevant en levensvatbaar denk je?
Specht zegt
De reden dat Alfa gewoon moet blijven bestaan, is omdat er ook fatsoenlijke sportieve en mooie auto’s moeten blijven op de weg.
En de enige manier om dat te bereiken is door een fatsoenlijke en succesvolle autoproducent met geld teveel. Prima klusje voor VAG dus. Alfa kan best onder de vleugels van Porsche of Lamborghini/Audi voortbestaan. Sowieso zijn de duitsers duidelijk veel beter met hun modellen strategie. Alfa doet de laatste jaren niks anders dan modellen uitbrengen om vervolgens daar mee te stoppen zonder dat er een opvolger van is. Op die manier houd je nooit klanten vast. Ik heb de duitsers nog nooit een model uit productie zien nemen terwijl de opvolger pas 2 jaar later in productie gaat.
En verder dat gezeur over potentiele TSI motoren in Alfa’s, alsof die Twinair meuk in de MiTo nou zo’n succes is… En over de JTS (opel meuk) en 16v Twinspark (Lancia/Fiat meuk) zullen we het ook maar niet hebben.
faithnomore zegt
@Specht: voor mij dan toch liever bmw, dan zien we terug alfa’s met aandrijving op juiste as.
Of eventueel mercedes, hoewel, dat cla gedrocht voorspelt niet veel goeds in de sub 40k categorie
gearhead zegt
Inmiddels is de alfist een ervaren fluffer geworden dankzij dat op handen gedragen alfa. Sterfhuis of verkoop het aan BMW. Toch rwd en dan beetje in het vaarwater van audi gaan zitten. Zijn de fluffers uiteindelijk toch tevreden
niex zegt
hmmm alfa maakte al heel lang leuke achterwielaandrijvers, het overgaan op fwd was een vergissing denk ik. toch waren de 155 en 164 hele leuke en mooie aparte auto’s destijds, en ze reden geweldig als er niet weer een of andere elctronisch probleem was. ik denk een combi van weinig lef laatste tijd en een slecht imago kwa duurzaamheid wat uitgedrukt wordt in restwaarde. zelfs nieuwe alfas konden je gek maken!!!
en toch, de 156 en 159 dat waren toch successen? die zag je veel rijden en waren mooie wagens. ik snap echt niet dat daar geen opvolger voor kwam, net als de 166 die hoewel minder geslaagd kwa design (persoonlijk) toch ook aardig te zien was. in zon auto wist men dat je van autos hield en niet keek naar de kosten/km. en ze werden ook geleased. nee, ik dacht dat ze toen juist vooruit gingen en toen kwam deze vent op het toneel volgens mij….
eelco74 zegt
@niex: sterker nog de 33 en de 156 zijn veruit de best verkochte alfa’s. De 156 verkocht meer dan alle 75, Giulia, Sei en 90 modellen bij elkaar. Hieruit blijkt dus ook in hoeverre de klant achterwielaandrijving belangrijk vind.
Audi weet ook een prima een premium merk op een Volkswagen basis met een beter interieur en wat chromen strips te bouwen. De Alfisti moeten gewoon minder blijven mijmeren over een bijna 30 jaar oud ontwerp als de 75. En een nieuwe Alfa kopen, dan stond de fabrikant er ook een stuk beter voor..
tweede_woning zegt
@niex: BMW gaat naar FWD omdat eigenlijk geen mens weet of interesseert welke aandrijfvorm .
heidekonijn zegt
@tweede_woning: … bij BMW.
desjonnies zegt
Is er nou niemand die hier begrijpt dat zowel Afla als Lancia nooit echte volume merken zijn geweest?
Ik rijd Alfa en het bevalt me goed, maar een Alfa noch een Lancia is een allemans vriend.
Daar zijn het veel te individualistische merken voor.
Hetzelfde geval was het met Saab, daar reden altijd nette mensen in of mensen die rijk waren en het niet wileden laten zien
De markt is veranderd, giga hoge ontwikkelingskosten, delen van platforms dus moet je wel volume draaien.
Dus zit Marchionne met het probleem dat hij als deels eigenaar van Chrysler een geheel nieuw platform moet ontwikkelen dat moet voldoen aan de eisen van de Amerikaanse consument en waarvan nog eens twee regelrechte scheurijzers van gemaakt kunnen worden.
Ik geef het je te doen met een Amerikaanse vakbond als ‘zaken’ partner die een andere agenda heeft als jij.
Had Marchionne de Chrysler deal niet gemaakt, dan was de hele Italiaanse auto industrie nu al onderdeel geweest van de geschiedenis.
En vergeet niet, hij moet in de toekomst kijken, wie staan er te trappelen om de wereld te gaan veroveren ?
CHINA !
heidekonijn zegt
@desjonnies: En BMW etc, die dat allemaal wel kunnen, en zijn begonnen met een achterstand op Alfa, vergeten we voor het gemak even. Als je dat doet, klopt je redenering effectief. Als.
desjonnies zegt
@heidekonijn:
Dat weet ik, maar Alfa heeft de pech gehad een tijdje lang in het bezit te zijn geweest van de Italiaanse staat, daarna zijn ze deel geworden van de FIAT group auto (een Italiaans Leyland scenario waarbij eeuwige concurrenten op de thuismarkt ineens moesten samenwerkenonder het grote FIAT) en dat terwijl BMW die tijd gewoon nuttig heeft kunnen besteden.
Daarnaast heeft Alfa als Italiaans merk ook nog eens de pech gehad dat er een wet was waarbij men verplicht was om schroot in het metaal te verwerken -zie de slechte reputatie van de Italiaanse merken uit die tijd- en zie het voordeel van BMW.
heidekonijn zegt
@desjonnies: Er zal best wel geknoeid zijn destijds – onder meer door meneer Prodi – maar heeft iemand al eens stilgestaan bij het feit dat er nauwelijks nog BMWs te vinden zijn van die periode? Hier loopt een 1997 525 in de straat die kaafrot is. Ik bedoel maar, zo’n geweldig product is het nu ook weer niet. Maarrr, als een 5-serie rijder een nieuwe vijf wou de afgelopen 30 jaar hoefde hij/zij enkel naar de dealer te gaan. Wat heeft de 75 rijder allemaal moeten doorstaan ondertussen? Geen wonder dat iedereen afhaakt.
mazdarx8 zegt
Fiat groep faalt hier altijd al in, neem nou de fiat punto uit 2002.
Dat was een behoorlijk succesvolle auto die fiat veel verkopen heeft opgeleverd.
veel mensen blijven het zelfde merk rijden en willen dus weer een fiat, maar er komt geen nieuwe Punt!
Er had allang een nieuwe fiat punto klaar moeten staan, zomenteen kelderen de verkopen en denken ze bij fiat, ”he, laten we nu eens beginnen met een nieuwe punto te ontwikkelen”.
Volkswagen zorgt gewoon dat er om de zoveel jaar een nieuw model komt van polo, golf ect.
Fiat niet, fiat lijkt wel strategieloos te zijn, ze brengen af en toe maar wat modellen uit en dan weer niet.
teoran zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
teoran zegt
@teoran: nutteloos net als jij
teoran zegt
Edit… Jij bent waarschijnlijk dommer dan de gemiddelde Nederlander! Ook gierig? Dan ben je compleet. Jullie zijn een soort dat altijd spot met anderen. Daaraan zie je dat jullie niet meer waard zijn dan een deurmat !
teoran zegt
En marrchione is geen Italiaan maar Canadees.
spiderman zegt
Als Alfa onder de vlag van VW een herkenbare plek mag blijven innemen als sportief merk met eigenzinnig design, dan heeft het mijn zegen. Zo blijven doormodderen tot de dood erop volgt is ook niks. En Chrysler als basis voor je nieuwe modellen net zo min. Sergio Slobbertrui mag weg, zijn leiding heeft niks anders gebracht dan mooie verhaaltjes vol onhaalbare doelstellingen.
alfaspeed zegt
@heidekonijn : ik zou zeggen meld je in Turijn daar kunnen ze nog een droogwaterkapitein gebruiken !!
heidekonijn zegt
@alfaspeed: Nee, anders zal ik op auto edizione wat met de wolven meehuilen. Oh, “Sergio wat ben je al een decennium goed bezig, het gaat zo geweldig.” “Oh, Sergio, wat heb je een mooie trui”. “Vertel ons nog eens een verhaaltje over hoe goed het volgend jaar gaat met Alfa, leg nog eens een plan op tafel”. Terwijl -wat mij betreft- de enige autoproducent die er wat toe doet naar de haaien gaat.
alfaspeed zegt
@heidekonijn: ja het is zwaar als je alle hoop hebt verloren en de blaadjes vallen. Maar alles wat je nodig hebt zit tegewoordig in het ziekenfondspakket.gaat het zo weer wat beter.!! Ja en alle positieve mensen zijn gevaarlijk.hahaha!!
heidekonijn zegt
@alfaspeed: m’okayy..
ac75 zegt
Met de 8C en carbon 4C heeft Alfa teruggegrepen naar de jaren voor WO2 toen het 1 auto per dag maakte voor de welgestelde clientèle. Het succes voor Alfa begon pas met de Giulietta in 1954, een compacte en tot dan ongekend sportieve sedan die voor een relatief breed publiek bereikbaar was. Nodig nu is een betaalbare vierdeurs achterwiel aangedreven compacte sedan die qua grootte tussen de BMW 1 en 3 serie in ligt, met een relatief spartaans interieur en waarbij de nadruk ligt op sportief en lekker autorijden in plaats van gadgets. Deze auto moet de goedbedoelde Mito en Giulietta 3 vervangen en mogelijkheden bieden voor upscaling tot een D-segment auto.