Ook bij Alfa wordt flink aan de weg getimmerd. In twee jaar tijd moeten er acht nieuwe modellen bij de dealer staan.
Het introductiefestijn begint dit jaar met de nieuwe 4C Spider, een auto die zich onlangs al naakt liet fotograferen in Geneve. In 2015 belooft Alfa ook een nieuwe Quadrifoglio-uitvoering. Waarschijnlijk een 4C Quadrifoglio, al houden de Italianen dat nog even voor zichzelf.
De acht nieuwe modellen moeten tussen 2016 en 2018 gerealiseerd worden. Het zou onder meer gaan om een opvolger van de Giulietta en twee SUV’s.. FLASHBACK! Inclusief de Giulia natuurlijk, die we misschien eind 2015 al mogen verwelkomen. Ook kondigt Alfa de nieuwe Spider aan. Deze Mazda-Romeo roadster wordt in samenwerking met de Japanners gebouwd. Maar je weet, niks is zeker.
Oh, voordat we het vergeten: Alfa’s nieuwelingen zouden weer achterwielaandrijving en/of vierwielaandrijving krijgen. Het klinkt allemaal perfect!
Het aanvullen van het modellen-aanbod is onderdeel van een nieuwe positionering van Alfa. Sergio Marchionne wil dat Alfa Romeo weer als topmerk gezien wordt en heeft grote ambities. In 2013 verkocht Alfa 74.000 auto’s. Dit moeten er volgens Marchionne in 2018 minstens 400.000 zijn. Oftewel, een vervijfvoudiging binnen 5 jaar.. You go girl! Maar het zou heel misschien kunnen lukken, Marchionne wil namelijk een monsterbedrag van 5 miljard(!) euro investeren in Alfa.
Of Alfa Romeo haar beloftes waar gaat maken? Dat is (en blijft) de grote vraag. Het Italiaanse merk roept vaker dat ze dit soort plannen gaan uitvoeren, maar in de praktijk ligt het vaak anders.
hummer95 zegt
Laat ze eerst maar eens met de opvolger van de 159 komen.
fiatsco zegt
Wat gun ik Alfa toch een mooie nieuwe toekomst. Het gave is dat het merk nu vanaf schroot opnieuw kan worden opgebouwd. Het lijkt er in ieder geval op dat men nu wel weet wat er belangrijk is bij Alfa: emotie
Er komt trouwens ook een Maserati Ghibli met 560pk. Leuk speelgoed!
jelly zegt
Heel benieuwd!
mashell zegt
Weten ze bij Alfa niet dat dromen niet uit komen als je ze doorverteld?
alcantara zegt
@mashell: vertelt
berlinetta zegt
De laatste tijd gonst het wel van de geruchten bij Alfa. Zou het dan nu toch eindelijk eens kunnen? Laten we hopen van wel. Ik zie Alfa’s een beetje als sportievere Volvo’s (nu dan waarschijnlijk ook nog eens met RWD). Perfect.
spidermann zegt
@berlinetta: een Alfa is altijd sportief en mooi, iets wat men meestal niet kan (nooit) zeggen van Volvo’s.
berlinetta zegt
@spidermann: Ik bedoel ook niet dat Volvo’s sportief zijn. Ik zie Volvo een beetje als een vergelijkbaar merk. Ongeveer dezelfde prijsklasse. Net iets hoger geplaatst dan merken als VW, Opel en de Franse merken, maar ook net weer iets lager geplaatst dan de ‘premium’ merken.
moveyourmind zegt
@spidermann: Alfa Romeo’s kunnen ook met gemak veel hogere kilometerstanden aan. Je ziet nauwelijks Alfa’s met vier ton of meer te koop staan. Daar rijdt de eerste eigenaar natuurlijk zorgeloos veel kilometers bij.
Volvo’s met vier ton of meer hebben gelopen staan massaal te koop. Die vallen natuurlijk al bijna uit elkaar.
FB_100003908191927 zegt
@moveyourmind: op het alfaforum zijn er inderdaad die meer dan 4 ton gelopen hebben. en dan hebben we het over de benzinemotoren. het grootste probleem is dat iedereen nog steeds roept dat alfa troep is. waardoor de mensen bij een reparatie van 1000 euro zeggen dat hij het niet meer waard is en bij een volvo of premium spul zeggen ze bij een rekening van 2500 euro nog, maar dan heb je er nog jaren plezier van
mashell zegt
@spidermann: klopt, Volvo’s zijn mooi en comfortabel. De S60 en V60 zijn met afstand de mooiste wagens in hun klasse. Sportief wordt overschat, dat is leuk voor even, niet voor elke dag.
tupperware zegt
Als dit uitkomt dan wordt Alfa weer de Italiaanse BMW, ooit was Alfa het voorbeeld van BMW dus het kan verkeren..
HZW zegt
en waar haalt Fiat dat geld vandaan voor al deze plannen. ???
tupperware zegt
@HZW:
Uit de VS, daar schijnen ze wel winst te draaien.
pjp911 zegt
@HZW: van fiat
henkhupelschoten zegt
Dit is goed nieuws! Ben echt blij dat er weer meer alfa’s komen laatste 10 jaar zijn er maar weinig echt speciale alfa’s gemaakt persoonlijk vind ik dat de Brera/spider en 4c, maar ben wel blij met dit nieuws, zien er altijd geweldig uit alfa’s
tupperware zegt
Alfa belooft een nieuwe Quadrifoglio-uitvoering+ het gerucht van een 300 pk 4C = 4C QV?
phaeton zegt
@tupperware: Dat lijkt mij ook het meest waarschijnlijke. Het paradepaardje weer even in de schijnwerpers zetten.
Overigens is RWD lang niet onmogelijk: immers wie had het van Renault verwacht? Die Fransen doen het met een klein model, maar toch. Kort een Ghibli in en teken een tweede fraaie koets en het staat er.
Een deel van de 5MLD moet naar de motoren, want die 1.4 is alweer 10 jaar oud en die driecilinders uit de 500….
tupperware zegt
@phaeton:
Welke 3 cilinders in de 500?
Bijna alle 500tjes hebben de Twinair motor en dat is een 2 cilinder, een ultramodern blokje.
Die 1.4 wordt continu doorontwikkeld en is stukken betrouwbaarder dan de 1.4 van het merk waar jij zo geil van bent. De 1.4 multiair (niet in de 500) stamt uit 2009.
Maar goed, ik heb vaginaaltjes zelden kunnen betrappen op “autokennis”..
phaeton zegt
@tupperware: 3 cilinders ipv 2 cilinders: fair point, my bad. Maar waar haal je vandaan dat ik een VAG liefhebber ben?
c-greg zegt
Wat ik mis in het verhaal Is dat ze q4 2015 met een d segment auto komen (159 opvolger) en dat de c klasse hoogstwaarschijnlijk voorwiel houd. En dat de 1750 tbi naar meer dan 300 pk gaat en er v6 bij komen die naar de 500 pk gaan.
Alfarobert zegt
Is Sergio Marchionne soms familie van Victor Muller? Net zulke grootse plannen,maar ze waarmaken is een ander verhaal.Zou mooi zijn 8 nieuwe modellen in 2 jaar maar zelfs ik (Alfist in hart en nieren)geloof er allemaal niets van.
heidekonijn zegt
@Alfarobert: Ditto. Ik geloof het als ik de bestelbon kan tekenen.
Trouwens : 5 Miljard om te concurreren met Audi die 22 miljard gaan investeren. Over vier keer dat bedrag.
Zelfs in hun dromen schiet Fiat tekort.
tupperware zegt
@heidekonijn:
Die 22 miljard moeten ze daar wel verdelen over het 5 voudige aan modellen, al vind ik het wel een flink bedrag voor een paar nieuwe Xeroxen en ledjes..
heidekonijn zegt
@tupperware: Precies, 22 miljard voor het restylen van Volkswagens versus 5 miljard voor het opgraven en reanimeren van een merk. Spuug en plakband…
Gelukkig zal het wel weer gelogen zijn.
w0o0dy zegt
@heidekonijn: het is de vraag of de 5 miljard het totale budget is of dat de andere partijen in de groep ook nog “mee-investeren”. Als Chrysler bijvoorbeeld het rwd platform kan/mag/moet gebruiken krijgen zij dan ook een flinke rekening voor de ontwikkeling van Alfa’s rwd platform of niet? Maserati idem…. De Spider is goedkoop qua R&D want daarvan heeft Mazda al grotendeels het werk klaar.
5miljard is niet zoveel maar motoren en versnellingsbakken zijn al grotendeels klaar voor de toekomst. Dus platform en ophanging+ de styling zijn waarschijnlijk de grootste kostenposten.. en met veel delen kan er veel met een past miljard. Maar we gaan het zien.. of niet.
heidekonijn zegt
@w0o0dy: Spider zou niet naar Alfa gaan maar naar Fiat. Overigens als men denkt met de grote jongens te kunnen concurreren door met wat Chrysler chassis van de nineties te schuiven… ach laat ook maar.
smokin zegt
@heidekonijn: Ik lees nergens dat Alfa Romeo met Audi wil concureren. Zouden ze ook niet moeten willen denk ik.
heidekonijn zegt
@smokin: Volgens zowat het hele internet denkt Marchionne er zo over : Alfa moet premium worden. Het lijkt me dan niet zo vergezocht dat dit ze recht tegenover Audi zet. Noem me gerust gek.
Als je trouwens eens wil lachen met hilarisch slechte powerpoints :
http://www.chryslergroupllc.com/Investor/Webcast/Pages/FCA-Investor-Day.aspx
Mijn god wat een clowns.
smokin zegt
@heidekonijn: Ik zit even deze te bekijken: “Harald Wester – Alfa Romeo Brand” maar da’s best een goeie presentatie.
En ze slaan in mijn ogen daarmee de spijker op hun kop. Maar het staat wel lijnrecht tegenover een eventuele wens om concurrent van Audi te worden. Want in dat geval zouden ze gewoon de modellen van FIAT moeten blijven “verbeteren” zoals Audi dat doet met VW.
Niet verkeerd bedoeld, maar da’s nu juist waar ze van af willen stappen. Een nobel streven lijkt me.
heidekonijn zegt
@smokin: Die mensen zijn al jaren dik betaalde managers, honderdduizenden Euro’s per jaar, en komen nu vertellen dat Alfa al jaren kapotgereden wordt. Door hen. Applaus! Goed gedaan! Geef ze nog wat geld!
stanny zegt
Opvolger van de brera, 159 en GT !
spiderman zegt
Goh, waar hebben we deze plannen van de man met de trui meer gehoord? Oh ja, in 2011, 2012 en 2013. Inmiddels hadden die nieuwe modellen er allemaal al moeten zijn, maar iedere nieuwe persbijeenkomst geeft vooral opgeschoven deadlines. Die mooie 4C Spider geloof ik nog wel, maar de rest… Als Alfist hoop ik van harte, maar zien is geloven.
Robert zegt
“Ook bij Alfa wordt flink aan de weg getimmerd. In twee jaar tijd moeten er acht nieuwe modellen bij de dealer staan.”
Ja, en water is nat. En sprookjes bestaan niet. Ik gok er op dat dit nieuwsbericht de komende twee jaar nog zeker drie keer opnieuw wordt gecopy-paste, met hooguit wat getweakte cijfertjes er in om nog enige originaliteit te suggereren.
Mijn gevoel zegt dat we Alfa Romeo binnen vijf jaar kunnen bijschrijven aan het lijstje Rover, Talbot, Simca, NSU, enz., enz.
bisazza zegt
Wat is toch de (mijns inziens) onuitputtelijke interesse in Alfa? Vanaf kleins af aan ben ik groot gebracht met het Alfa virus voordat ik überhaubt binnen 12 jaar officieel mocht rijden. Niet de beste auto qua afwerking, rammeltjes etc maar wel puur rijplezier. De oude Giulia.. Een model qua rijgedrag, uitstraling en potentie waar de mensen in München zweet op het hoofd van kregen. Dit merk heeft zo enorm veel potentie voortbordurend op de historie van het merk. Huidige modellen daar gelaten maar (wellicht is het persoonlijk) maar als ik in mijn oude RWD 61′ spider stap krijg ik een
bisazza zegt
@bisazza: glimlach op mijn gezicht. Ben ik moe maar voldaan na een dagje toeren. Als ik daarna in mijn daily BMW stap weet je wat voor een progressie de auto’s hebben gemaakt maar toch raakt dit merk mij nog steeds als geen anders. Dergelijke (on-topic) berichten al vaker gelezen maar mijn devies, droom is Alfa een los onderdeel te maken van Fiat. Passionisten die hun eigen ding kunnen en mogen doen en ’the rest will follow’ voor de jongeren onder ons: http://youtu.be/n_eOOU3KXNc
Good night y’all
mout zegt
De vorige 10 dingen die Marchione geroepen heeft (over Alfa, maar ook over Lancia en Chrysler), zijn geen van alle doorgegaan…
moldauferrari zegt
Ik gun ze een mooie toekomst maar laat ze nu eerst maar een ment een nieuw model komen en niet met een model waar maar weinig van gebouwd worden zo als de 4C. Ik vind dat Marchione vee belooft maar maar weinig doet ook al heeft hij wel de Fiat weer winst gevend gemaakt. Nu nog Alfa er weer boven op helpen.
heidekonijn zegt
@moldauferrari: 44 miljoen Dollar verlies in het eerste kwartaal…
moldauferrari zegt
@heidekonijn: ik bedoel daar mee de Amerikaanse tak van Fiat, Chrysler bijvoorbeeld
heidekonijn zegt
@moldauferrari: Inderdaad, die maken winst, zonder hun zou het 235 miljoen verllies geweest zijn. Winning!
Sracerr zegt
Dit wordt niks!. hebben we al zo vaak gehoord. blijf de 159 TI toch bloedmooi vinden.
heidekonijn zegt
@Sracerr: Idem. Onbegrijpelijk dat ze hem niet meer maken.
sergio72 zegt
Ik hoop zo dat dit gaat lukken met Alfa! Verdienen ze echt!
gearhead zegt
Wat heeft alfa toch veel credits zeg. Jaar na jaar serveren ze knudde modellen, jaar na jaar beloven ze een hoop. En toch gaat men voor alfa direct op het ruggetje liggen mahahaha
smokin zegt
@gearhead: Er zit een geartje los in je head. Even vastschroeven en opnieuw reageren. ;)
eelco74 zegt
@gearhead: En hoeveel Alfa’s heb jij gereden om daar een zo deskundig oordeel over te kunnen vellen ?
Ach, volgens je profiel heb je geen enkele auto en ook max 6 jaar je rijbewijs. Dus dat verklaart een hoop…
celicatwincam zegt
Krijg bij Alfa toch een beetje het Spyker idee waarbij Sergio als Victor acteert, een hoop geschreeuw maar weinig wol…
Verder vind ik Alfa’s er altijd goed uit zien, vooral de 8C en 4C van de nieuwere modellen, verder spreekt de 159 me ook nog steeds aan. Blijft een van de mooiste stations..