Alfa Romeo introduceert een nieuwe 1.4-liter turbomotor en hangt die meteen in de Giulietta Sprint, zodat de Italiaan een stuk potenter wordt.
De Giulietta Sprint heeft in Parijs gezelschap van zijn klassieke opa (om het even heel oneerbiedig te stellen) uit 1954. Hij krijgt onder andere 17-inch wielen, die speciaal voor de Sprint-versie zijn ontwikkeld én dubbele uitlaatuiteinden. Daarnaast krijgt de Giulietta Sprint een sportief achterbumpertje en is het interieur waar mogelijk in koolstofvezelkleur afgewerkt.
De belangrijkste vernieuwing vinden we echter onder de motorkap, waar de 1.4 MultiAir Turbo-benzinemotor ligt. De Giulietta was al leverbaar met 105, 120 en 170 pk en daar komt nu een variant met 150 pk bij. Daarmee haalt de Giulietta Sprint overigens 210 km/u.
Het blok met 170 pk blijft gewoon beschikbaar, mocht je het nog een beetje pittiger willen maken. Echte snelheidsfanaten met een voorliefde voor Giulietta’s doen er echter goed aan de Sprint te laten lopen en te kiezen voor de Quadrifoglio Verde. Die heeft namelijk 235 pk.
Ook de diesel-fanaten worden niet vergeten door de Italiaanse fabrikant, want er komen drie diesel-versies: de 1.6 JTDM (105 pk), de 2.0 JTDM (150 pk) en de 2.0 JTDM (175 pk).
jakob zegt
plaatsen jullie altijd een artikel en voegen jullie er dan per minuut een paragraaf bij?
Jansen zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Edge zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
bluebird zegt
Voeg dan ook maar toe dat de sterkste variant nog steeds de QV versie is met de 1750 TBI van 235 pk ;) De GTA versie zal wel niet meer komen…
sebasjuhh zegt
@bluebird: sowieso beetje daar dat je als ‘snelheidsfanaat’ beter kan uitwijken naar een QV..:p die maakt zn 235pk op de een of andere manier toch niet helemaal waar.
bluebird zegt
@sebasjuhh: even langs squadra lost een hoop op. De vorige eigenaar van mijn 147 GTA gaf ook al aan dat de QV lang niet zo bruut is als de GTA. Ik rijd voorlopig nog even door dus ;)
desjonnies zegt
Als ik deze zie, begrijp ik niet waarom de 159 niet gefacelift is (nou ja ge-kont-lift) en niet met die fantastische 1750 benzina en 2 liter diesels is doorgeleverd.
E34M5Touring zegt
@desjonnies: Die 2.0l JTDm is ook nog in de laatste 159’s geleverd als 170pk. Staat een plaatje te koop in Rijssen. Sportwagon met Ti pakket.
omie zegt
Wat veelvuldig gebruik van het woord “overigens” zeg, las niet heel lekker door! Maar goed om te horen dat ze de motoren nog steeds doorontwikkelen! Ik heb de mito 155pk 1.4 turboblok, en dat is echt een heerlijk rappe blok die door blijft rammen tot het uiterste :D
Sracerr zegt
Ik vond de Multi air in de Bravo Sport niet lekker in de hoge toeren draaien. veel loeien en (te) weinig power. Wel zeer betrouwbaar de huidige Fiats, nooit geen probleem gehad in de 4 jaren. echt waar NOOIT.
bofkont zegt
Heb 2/3 jaar geleden eens een proefrit gemaakt met een Giulietta multiair 170, was toen net uit. Prachtige wagen en dat vind ik nog steeds! rijdt opzich niet verkeerd en vrij vlot, alleen die motor overtuigd niet echt, snel buiten adem bij hogere toerentallen. de heen en terug reis met de 156 GTA van mijn beste kameraad was stukken leuker!
jakob zegt
De Multiair moet het vooral van een beter verbruik hebben. Ik heb nog de ‘oude’ 120 pk T-Jet in mijn Giulietta, die geeft wat meer sensatie, en is veel vlotter dan je zou verwachten. In veel hernemingen doet die amper onder voor de 170 pk multiair.
bofkont zegt
@jakob: Daar zeg je me wat! een collega van mij heeft een grande tjet sport 120, laatst in gereden, en die vond ik eerlijk gezegd veel fijner. Echt veel feller op het gas.
thedammer zegt
@bofkont: wij hebben bravo t-jet met 150 pk en die eveneens heerlijk!!
bofkont zegt
@thedammer: Dat is idd een erg fijne auto/motor als ik dat zo overal lees.
Ook op diverse forums komt hij heel erg goed naar voren.
thedammer zegt
Als ze nou een gta versie zouden maken met +280 pk. Dan zou dat zeker mijn eerste keus zijn als ik een hot hatch zou kopen
bisazza zegt
Wat een misbruik van namen van legenden van vroeger zeg. Het is nu niets meer dan een actiemodelletje. Iets wat de filosofie achter een Junior totaal niet rechtvaardigd.
hiranjgarbhkkmissier zegt
Ik vindt toch nog wel steeds 1 van de mooiste Alfa’s ooit geproduceerd. Mooie lijnen, het is een tijdloos model qua design. Groeten, Hiranjgarbh K K Missier