Alfa Romeo heeft nu net als Ferrari en Maserati een eigen Classiche-programma.
Als prestigieus merk hoor je er niet bij als je geen speciaal ‘heritage’-programma hebt. Ferrari heeft al geruime tijd de Classiche-afdeling, maar sinds vorig jaar is er bijvoorbeeld ook Maserati Classiche. Nu maakt Alfa Romeo bekend dat ze met een soortgelijk programma komen. Je raadt het al: dit heet Alfa Romeo Classiche.
Alfa Romeo Classiche heeft eigenlijk twee bezigheden, waarbij de een wat makkelijker is dan de ander. De eerste bezigheid is het uitdelen van certificaten. Die zijn er in twee soorten. Je hebt een ‘certificate of origin’ en een ‘certificate of authenticity’.
Wat is het verschil? Met het cerificate of origin worden het productiejaar, de originele specificaties en het serienummer van de motor vastgelegd. Een certificate of authenticity gaat verder. Daarvoor wordt de auto helemaal geïnspecteerd om te kijken in hoeverre de auto origineel is en of alles naar behoren werkt. Dat kost wat, maar dat verdien je misschien ook weer terug als je de auto gaat verkopen.
Daarnaast biedt Alfa Romeo Classiche restauratieservice aan. Oftewel: je kunt je Alfa helemaal fabrieksnieuw laten maken door Alfa Romeo zelf. Overigens kun je ook voor minder ingrijpende zaken terecht bij Alfa Romeo Classiche. Voor kleiner onderhoud aan klassieke Alfa’s zijn ze ook niet te beroerd.
Dit alles is overigens minder nieuw dan het lijkt. Het Alfa Romeo Classiche-label is weliswaar nieuw, maar sinds 2015 was er al FCA Heritage. Dit is later weer omgedoopt tot Stellantis Heritage. Deze afdeling deed in feite hetzelfde, maar dan ook voor Fiat, Lancia en Abarth. We wachten nu dus met smart op de lancering van Fiat Classiche, Lancia Classiche en Abarth Classiche.
Paul58 zegt
Goede zaak dit. Als er één merk is met begeerlijke klassiekers is het Alfa Romeo wel. Prachtige, en qua techniek vooruitstrevende sportieve auto’s gebouwd in de loop der jaren.
Dutchdriftking zegt
Kan dit ook voor een 159 op diesel?😎
wimof zegt
redhead zylinderkopftechnik en https://subi-performance.com/ kunnen aan al uw motorenwensen voldoen.
Ongetwijfeld zijn er meer maar begin hun sites al es te bekijken.
Hubert zegt
Yep, ik kop hem in.
Fabrieksnieuw maken kunnen we hier veel goedkoper…
cossiekiller zegt
Goedkoper? Dat weet ik nog zo niet. Dat nieuwe pand moet ook betaald worden…
O plaat zegt
Tja geld moet er op een manier binnen komen en sinds geen kat hun nieuwe wagens koopt is dit best slim.
rikus zegt
Ik ga wel even langs Stipt.. Wat mat interior cleaner en zo’n doekkie eroverheen en dan schijnt ie ook weer fabrieksnieuw te zijn.
maferick74 zegt
Met genoeg geld kan toch alles…. als je 40k tegen een Alfa 33 gooit kan ie toch ook weer als nieuw eruit zien?
rollingstoned zegt
Maar een Alfa 33 is het dan ook niet waard. Een Tipo 33 daarentegen… ;-)
lavoro zegt
In maart al in dit theater geweest toch?
machielvdd zegt
Nee, dat was dus nog FCA/Stellantis Heritage (zie laatste alinea)
cossieworthie zegt
OMG, hoe gaan ze dat doen. Ze wisten toen nog niet wat ze in welke auto gingen stoppen als hij op de productieband stond laat staan dat ze het nu nog zouden weten.
Ze gaan in ieder geval van betere kwaliteit zijn als dat ze toen zijn afgeleverd, Allé het valt af te wachten wat ze verstaan over fabrieksnieuw🤣🤣🤣🤣🤣
bobje zegt
Ik heb nog een bergje roest van wat ooit mijn Alfa Sud was. Kunnen ze ook reincarneren tot een hele Sud?
Edge zegt
Ik denk dat je daar wel een mooie Certificate of Authenticity voor kunt krijgen
awesome zegt
Issue auto’s fabriceren ze niet. Tijd zat voor wat restaurtaprojecten.