Alfa Romeo is de beste.
Als je het F1 seizoen tot op heden gevolgd hebt, zou je kunnen zeggen dat Mercedes het beste werk heeft geleverd. En dat is ook zo. Echter, als we kijken naar de progressie dan wel degressie die de teams ten opzichte van vorig jaar hebben meegemaakt, dan zien we toch een ietwat ander plaatje. Wat wij petrolheads altijd al geweten hebben blijkt gewoon te kloppen: Alfa Romeo is geweldig goed. Ten opzichte van vorig jaar heeft Alfa Romeo namelijk de meeste vooruitgang geboekt als we het aantal punten van toen en nu procentueel met elkaar vergelijken.
Alfa Romeo scoorde in de eerste twaalf races dertien punten meer dan in dezelfde tijdspanne vorig jaar. Des te knapper als je bedenkt dat Kimi Raikkonen bijna alle punten binnenhaalt voor het team. Dat gezegd hebbende is het wel zo dat Alfa Romeo, dat vorig jaar nog de Sauber-naam droeg, in 2018 slecht uit de startblokken kwam en gedurende het jaar zich verbeterde. Het valt dus nog even te bezien of de stijgende lijn ook in de tweede seizoens’helft’ vastgehouden kan worden.
Op de tweede plek zien we in het grafiekje McLaren staan. Post-Alonso heeft McLaren op dit moment van het seizoen al dertig punten meer dan vorig jaar binnengetikt. Enkele puike vijfde plaatsen van Carlos Sainz dragen daar flink aan bij, hoewel Lando Norris ook zijn steentje bijdraagt. McLaren wordt geacht een van de weinige teams te zijn die voordeel heeft van de kneiterharde banden die Pirelli dit jaar gemaakt heeft.
Op de derde stek vinden we Toro Rosso terug, met een plusje van vijftien punten. Dat is precies het aantal punten dat Kvyat scoorde met zijn podium in Duitsland. Als het om teams gaat die weinig punten halen, draagt zo’n dagsuccesje natuurlijk het risico met zich mee een vertekend beeld te geven in de jaar-op-jaar beoordeling. Desalniettemin is iedereen het erover eens dat Kvyat en Albon tot op heden lekker bezig zijn geweest. Of dat sentiment gaat veranderen ligt niet zozeer aan de resultaten die Toro Rosso in de rest van het seizoen nog gaat halen, maar meer aan wat Albon kan ten opzichte van Verstappen en Gasly ten opzichte van Kvyat.
Op de vierde stek zien we dan Mercedes terug. Eigenlijk is dat vrij bizar. Een verbetering van 21 procent klinkt in dit geval op het eerste gezicht wellicht niet indrukwekkend, maar we hebben het over het kampioensteam van vorig jaar. De ruimte voor verbetering was dus het kleinst en toch heeft Mercedes al 93 punten(!) meer gescoord dan deze tijd vorig jaar. Het doet het daarmee ook beter dan grootste concurrenten in de vorm van Red Bull Racing en Ferrari.
Die twee teams vinden we namelijk terug op de plekken vijf respectievelijk zes, waarbij Ferrari het eerste team is dat in de min gaat (-14%, -47 punten). Red Bull boekt nog een klein plusje van 21 punten (+9%), wat op zich ook vrij opvallend is omdat Max Verstappen het team grotendeels in zijn eentje moest dragen. Vorig jaar had Max nog meer dan een beetje hulp van Ricciardo, die bijvoorbeeld won in China en in Monaco.
Gezien de grote verwachtingen kan je zeggen dat Ferrari de grootste loser is in dit alles, maar procentueel gezien zijn de écht grote losers Racing Point (-47%, -28 punten), Renault (-52%, -43 punten), Haas F1 (-61%, -40 punten) en Williams (-75%, -3 punten). Zelfs in dit lijstje staat Williams dus onderaan. Hoewel verliezen voor niemand leuk is, mag van dit kwartet echter toch vooral Renault het zich aanrekenen dat het enkele jaren na de overname van Genii/Lotus nog steeds op dit niveau acteert. Sterker nog, dit jaar gaat het team niet in de vooruit, maar zakt het nog verder weg. De excuses zijn wel zo’n beetje op zou je zeggen. Hon hon hon 1.000 chevaux!
Image-Credit: Alfa Romeo via Twitter
Dutchdriftking zegt
De verbetering van Mercedes is toch het meest indrukwekkend!
atrak zegt
@dutchdriftking: Nee vooral McLaren is mij meegevallen dit seizoen.
arhanso zegt
@dutchdriftking: Ik denk ook dat erg indrukwekkend is. Aan de top staan is 1 ding. Aan de top blijven is een 2e.
Calimero zegt
Die foto bovenaan het artikel, het lijkt net een snackbar van een paar jaartjes geleden ;-)
Maar goed, on-topic dan maar; ik ben benieuwd hoe Sauber zich verder gaat ontwikelen. In de BMW tijd was het een team wat er toe deed.
Maar dat kun je net zo zeggen van Mc Laren in de Mercedes tijd.
Robert zegt
@milan0: Ferrari zal nooit toestaan dat hun satellietteam beter zal presenteren dan hun eigen team. Desnoods knijpen ze het vermogen van de klantenmotoren ietsiepietsie af. Alleen al daarom zal Alfa Romeo (v.h. Sauber) nooit meer de middenmoot ontstijgen. Of er moet na 2020 een nieuwe motorenleverancier (Cosworth? Porsche? VW?) zich gaan bezighouden met dit team – maar dan zal de huidige teamnaam waarschijnlijk ook als eerste sneuvelen.
karaya zegt
@rrrobert: Het team is eigendom van Alfa Romeo…
Robert zegt
@karaya: Alfa Romeo, de ooit zo trotse, haast adellijke Italiaanse autofabrikant, die is afgezakt tot een kwijnend adoptiekind van de Fiat Chrysler groep. Die ook de meerderheid van aandelen bezit in Ferrari. Datzelfde Ferrari wat volgens mij als enige merk nog íets voorstelt binnen deze groep, want zowel Fiat áls Chrysler áls Alfa Romeo áls Lancia kwijnen langzaam weg, met stokoude modellen en een zwaar uitgedunde modellenreeks. Ik geloof dat alleen de bedrijfswagentak nog fatsoenlijk rendeert.
Toen recent de verhalen de wereld ingingen dat FCA mogelijk zou fuseren met Renault, was het eerste wat er werd uitgesproken: dat betekent mogelijk het einde van zowel Alfa Romeo als Lancia.
karaya zegt
@rrrobert: Het team is eigendom van Alfa Romeo. (ik herhaal het nog maar een keer) Waarom zouden die met een andere motor dan Ferrari gaan rijden? Ben je stoned of zo?
Ik denk dat er genoeg grote spelers zijn die graag de merknaam Alfa Romeo zouden willen verkrijgen.
Misschien ben je vergeten dat meneer Piëch niet zo lang geleden Alfa Romeo wilde kopen.(voor een niet malse prijs) Hij kreeg nul op rekest.
Calimero zegt
@rrrobert: Ja ik snap het soms ook niet. De omzet en winsten van de FCA groep zullen wel in Latijns Amerika met Fiat en door Jeep worden gedraaid anders begijp ik de cashflow daar niet. In Europa is het al jaren een dood paard en in de rest van de wereld ( afgezien van de Amerika’s) wil het ook niet echt vlotten.
Blijkbaar beschikt Exor over een bodemloze put reserves.
jpsienen zegt
@milan0: Jeep is inderdaad de cashmaker binnen FCA, gevolgd door Mopar. Het feit dat AR in de F1 actief is siert de club (met dank aan wijlen Sergio), want het is een duidelijk teken dat er geïnvesteerd wordt in dit mooie en ‘rijke’ merk.
Hopelijk blijft er in de toekomst een plekje behouden voor AR, zowel in de autosport als in de industrie.
martijn_vangammeren zegt
@rrrobert: De kleine Lancia doet het anders heel erg goed in Italië en maakte een heuse wederopstanding mee. Neemt niet weg dat de merken slecht draaien. Wat ook mij pijn doet. Ze hebben wel een roadmap voor de aankomende jaren uitgebracht van hun merken en dus hybrides en waarschijnlijk 1 of 2 volledig elektrische auto’s. Ze dreigen die boot echt te missen en het zal me ook niet verbazen moest Fiat Chrysler een ‘kodak/Blackberry doen.
sirprize zegt
Met statistieken kun je alles war krom is recht lullen ?
sirprize zegt
@sirprize: *wat #waarblijftdieeditknop
autodrome zegt
@sirprize: jij bent denk ik op de kleuterschool blijven hangen …
sirprize zegt
@autodrome: volgens mijn Masterdiploma niet, maar kijk dit filmpje maar eens. Leer je misschien wat van https://youtu.be/sxYrzzy3cq8
dirkv zegt
@sirprize: Bij MB zullen ze zich wel zorgen maken gaan maken over Alfa Romeo;)
Erik zegt
@sirprize: helemaal mee eens!
Ik heb liever 5% salaris verhoging van € 5.000,- erbij dan 5% van € 2.000,-
karaya zegt
Las gisteren dit op autoblog: “Hij mag dan in een van de minst competitieve auto’s van het veld rijden” (Alfa Romeo)
Het kan verkeren…