MAMMA MIA!
Na maanden van onrust rondom een mogelijke terugkeer van Alfa Romeo is het vandaag eindelijk tijd om aan alle speculatie een einde te maken. We hoeven niet langer te twijfelen, want het is gewoonweg zo: het legendarische Alfa Romeo komt na 30 jaar absentie weer terug naar de Formule 1 als het Alfa Romeo Sauber F1 Team.
Volgens Sauber gaat het om een meerjarige deal voor zowel technische als commericiële doeleinden. Als resultaat zien we volgend jaar niet alleen Saubers met Alfa logo’s, maar krijgen ze onder de kap de nieuwste krachtbron van Ferrari. Door de nauwe banden met Ferrari zou het overigens heel goed kunnen dat hun huidige rijdersduo eruit wordt geknikkerd, om plaats te maken voor Ferrari junior en regerend Formule 2 kampioen Charles Leclerc en Antonio Giovinazzi, eveneens een Ferrari junior.
Uiteraard hadden hier genoeg mensen wat over te zeggen, zo ook Sergio Marchionne, de opperbaas van Fiat:
“This agreement with the Sauber F1 Team is a significant step in the reshaping of the Alfa Romeo brand, which will return to Formula 1 after an absence of more than 30 years. A storied marque that has helped make the history of this sport, Alfa Romeo will join other major automakers that participate in Formula 1. The brand itself will also benefit from the sharing of technology and strategic know-how with a partner of the Sauber F1 Team’s undisputed experience.”
Precies, dus naast het feit dat ze Sauber enorm uit de brand helpen en deze move hun wellicht weer terug naar het middenveld brengt, zal Alfa Romeo als merk de vruchten gaan plukken van deze samenwerking. Sergio doelt in zijn statement vooral op technologische kennis, maar de internationale aandacht die het merk zal krijgen door hun deelname in het grootste circus op aarde, zal ongetwijfeld meehelpen in de verkopen.
Daarnaast was de voorzitter van Sauber Holding AG ook behoorlijk tevreden:
“We are very pleased to welcome Alfa Romeo to the Sauber F1 Team. Alfa Romeo has a long history of success in Grand Prix racing, and we are very proud that this internationally renowned company has chosen to work with us for its return to the pinnacle of motorsport.”
Alfa Romeo zat tussen 1950 en 1988 in de Formule 1, waar ze optraden als constructeur en als motorenleverancier. De equipe reed zich direct in de schijnwerper door, met Nino Farina en Juan Manuel Fangio achter het stuur, de eerste twee wereldkampioenschappen ooit te pakken. Veel beter dan die succesjaren zou het niet worden, en nadat het team door de jaren heen verschillende vormen aan had genomen, kwam het feest halverwege de jaren ’80 aan zijn einde.
Met dank aan iedereen voor de tips!
viezefreddyw zegt
Yeah baby! Nice! Alleen zo kan het nog wat worden met Sauber. Weg met Ericsson en twee talenten er in knallen. Mooi!
babybenz zegt
@viezefreddyw: Wehrlein wel houden, Ericsson indd eruit.
Tonnie zegt
@babybenz: wehrlein gaat sowieso niet blijven, want mercedes-junior.
varln1991 zegt
Mooi dat de naam Alfa Romeo terug is in de formule 1. Met de 2018 krachtbron zou AR-Sauber misschien toch iets meer richting de andere achterhoede teams kunnen kruipen. Ik ben nu al benieuwd naar de livery van de auto.
jonathan1996 zegt
@varln1991: donkerrood zou zo ontzettend mooi zijn, klavertje vier erop en racen
duckmefaddy zegt
Maar verdwijnt Sauber? Of wordt het Alfa Romeo Sauber, oid? Zou het toch jammer vinden als de naam Sauber niet meer terug komt
duckmefaddy zegt
@duckmefaddy: Het wordt inderdaad Alfa Romeo Sauber. Toppie!
ikschrijfookoverautos zegt
@duckmefaddy: excuseer mijn enthousiasme, ik was per abuis de volledige naam van het team erbij vergeten te plaatsen!
Jochempie zegt
@duckmefaddy: Aldus Sauber F1 twitter: “We are delighted to announce that @alfa_romeo will be
joining us as Title Sponsor from 2018 onwards. The partnership includes a
strategic, commercial and technological cooperation. The team will be renamed
Alfa Romeo Sauber F1 Team.”
rixxerman62 zegt
Echt prachtig om zo’n historisch merk weer terug te zien
Jochempie zegt
Alfa Romeo is gelukkig goed bezig.
MaartenD zegt
Wat wordt er nou wezenlijk anders bij Sauber dan een Alfa Romeo logootje op de auto? Is dit niet gewoon Marketing en rijdt de Sauber weer gewoon net als dit jaar volgend jaar achter aan…
lekkaah zegt
@maarten020: vraag jij nou of iets marketing driven is in de F1?!
MaartenD zegt
@lekkaah: whahaha…touche ;-)
awesome zegt
@maarten020: Sauber reed dit seizoen met motoren van vorig seizoen, en die was significant trager dan de 2017 spec.
Tel daarbij op dat er geen money was om te ontwikkelen, laat staan een nieuwe auto bouwen, en ziehier de reden dat ze achteraan rijden.
Het word komend seizoen weer druk in het middenveld.
Ik verwacht dat Haas de rode lantaarn over gaat nemen, deze ontwikkelingen hebben vast gevolgen voor de samenwerking met Ferrari zoals die nu is.
Daaropvolgend vraag ik me af hoelang Haas het gaat redden zonder sponsoren.
duckmefaddy zegt
@awesome: Haas, of STR. Ik zie de combi Honda en Hartley/Gasly nog niet echt aan als punten scorend materiaal
awesome zegt
@duckmefaddy: dat kan ook nog.
Hoewel ik wel vertrouwen heb in de combinatie RedBull en Honda. Lekker in de luwte een goede motor ontwikkelen in samenwerking met Illien, dan gaat het wel goed komen.
spykerboy zegt
Het kan nog wat worden…
racerx zegt
Supervet, wat een topnieuws! Nu nog die HALO’s eraf en ik ga wellicht nog thuisblijven voor een F1 race ook
duckmefaddy zegt
@racerx: Ging je nu dan nog naar iedere race toe?
racerx zegt
@duckmefaddy: Hahaha, keurig.
JMWPvG zegt
@duckmefaddy:
str8six zegt
Knap van een noodlijdend concern dat ze twee van hun merken in de F1 hebben. Dan heb je duidelijk de goede prioriteiten gesteld..
desjonnies zegt
@str8six:
Ik geloof daf je niet goed geïnformeerd bent, nog niet zo lang geleden heeft een reaguurder die op financieel gebied bijzonder goed op de hoogte is, keurig uitgelegd dat FCA in waarde ongeveer ge ver-veertigvoudigd is sinds Marchionne aan het bewind zit bij FCA.
Hij wist dit geheel te onderbouwen met cijfers en in begrijpelijke terminologie
marinepower zegt
Ferrari is uiteindelijk ook maar ontstaan door Alfa Romeo, mooi dat het nu een beetje omgekeerd gaat. Goede zaak!
Gulli zegt
Gaan de auto’s nu Twinspark gebruiken? Of Multi-air? Krijgen ze een QV-klavertje op de flanken?
Of is Alfa Romeo slechts een reclame-uiting en wordt de rest van de technische know-how gewoon door concerngenoot Ferrari geleverd? Klinkt misschien wat negatief maar ik lees niet dat ‘Alfa Romeo terug is in de F1’. Ik lees dat ze hun naam aan een team hebben verbonden, net zoals Kyocera waarschijnlijk niet zorgt dat ADO beter is gaan voetballen.
Dutchdriftking zegt
@Gulli: Dat hangt er vanaf hoeveel geld die printerboer in het laatje brengt…
sabrerator zegt
@Gulli:
Ik denk dat Alfa Romeo net zoveel hiermee van doen krijgt als TAG Heuer met het bouwen van Renault-motoren.
Dus geld schokken, logo plakken en klaar.
tkoote zegt
Persoonlijk ben ik wat onverschillig over of Alfa nou wel of niet in de F1 zit, maar voor hun ambities in Amerika is dit een mooie pr-machine. Denk alleen dat het team van Haas hier ernstige problemen van kan ondervinden. Zij zijn tot nu toe zeer afhankelijk van Ferrari, benieuwd hoe groot de klap in zowel sportief als financieel opzicht voor hun zal zijn.
utregcity zegt
@tkoote: Alleen de F1 leeft helemaal niet in de VS. Ze hadden dan beter voor b.v. de Indycar kunnen gaan.
Dutchdriftking zegt
Toemaar, Rode Saubers welke niet helemaal achteraan rijden?
toniominestrone zegt
Wat euforisch waren wij allemaal niet toen een paar jaar geleden Lotus zijn come back maakte in de F1, zie wat er van over is! Vandaag de dag is het niets anders dan ordinair ” badges plakken” of het nu Aston Martin, Lotus of Alfa betreft, een hoop nostalgie en emotie meer is het niet.
ikschrijfookoverautos zegt
@toniominestrone: Lotus had hun zaken financieel niet op orde, dat zal hier wel anders zijn, gezien de backing die ze krijgen. Daarnaast is er niets mis met een beetje nostalgie ;) Sterker nog, hoe het ernaar uitziet zullen ze een redelijke stap gaan zetten, met die nieuwe krachtbron in het achtersteven.
toniominestrone zegt
@ikschrijfookoverautos: Gebaseerd op? Een motor is een ding een knap chassis is net zo belangrijk en dat zie ik bij Sauber nog niet zo snel gebeuren.
ikschrijfookoverautos zegt
@toniominestrone: Dat is zeker waar, maar als Sauber hun mojo van enkele jaren terug weet te vinden, dan moet dat best goedkomen. Daarbij hebben ze een meer dan vaardige teambaas, die de boel wel in een juiste richting kan sturen, denk ik zo.
cloverleaf zegt
@toniominestrone: Dit is wel iets meer dan stickertjes plakken. Ferrari’s antwoord op STR maar dan met een betere motor en wellicht nog wat andere goodies uit de schappen van Ferrari. Alfa als sportief merk kan deze marketing goed gebruiken me dunkt. Dit is enkel aan te moedigen.
toniominestrone zegt
@cloverleaf: Hey zal inderdaad een aardig B-team van Ferrari worden, hopelijk een team voor de middenmoot.
mark997gt3 zegt
@toniominestrone: helemaal met je eens. Gewoon een badge erop plakken. Ook de techniek komt gewoon van Ferrari. Pure marketing.
Bericht had moeten zijn: Sauber F1 gaat in 2018 met Alfa Romeo stickers rijden.
amrwd zegt
Badge engineering, een sticker op een auto plakken en je zit in de race.
Of zal alfa romeo inhoudelijk gaan bijdragen aan bv de Ferrari motor?
Ik denk van niet.
probono zegt
@amrwd: nu maar hopen dat iedereen de badge van AR mooi vind! Meer is het idd niet. (Geeft ook niets, marketing doet overal z’n qerk, zeker ook in de F1)
allesmetturbo zegt
Geniaal! Dat word F1 kijken met een rood petje op en een blikje red bull
trustmeiamanengineer zegt
Nice, gaaf hoor! Hopelijk kunnen ze met een nieuwe motor en betere coureurs wel beter meekomen volgend jaar, want voorlopig is het niet veel soeps…. Maar ik heb goede hoop en dat mooie logo weer veelvuldig terugzien is heerlijk! Kan ik ook eindelijk eens een F1 per kopen die matcht met m’n auto ;)
birgini zegt
Yihaaa! En met dit pakket kan het wel wat worden ook, super dit!
pomoek zegt
Feitelijk heeft Sauber dus geregeld dat ze de nieuwe Ferrari motor krijgen voor het nieuwe seizoen en i ruil daarvoor plakken ze AR stickers op de bolides. Niet verkeerd.
bluebird zegt
@pomoek: het is wel iets meer dan dat volgens mij. Het lijkt erop dat Sauber het Toro Rosso van Ferrari zal worden, eigen opleidingsteam dus. Apart, want de verwachting is dat TR straks gekocht zal worden door Honda. De pijplijn qua talenten lijkt leeg bij RB, blijkbaar heeft Ferrari wel wat in het vooruitzicht.
babybenz zegt
Dan mogen ze wel extra onderdelen gaan meenemen.
E34M5Touring zegt
Het zal wellicht weinig meer zijn dan een nieuwe motor en ander logo’tje maar ik vind het mooi! Mien merk weer op het circuit! Leuk!
VeniVidiVici zegt
Vond BMW Sauber F1 team toch beter staan!
kilum zegt
Nu Mercedes nog. Misschien kunnen die het 11e team terug brengen in de F1.
Edge zegt
@kilum: Dan hadden ze vorig jaar moeten inspringen toen Manor op het randje van de afgrond stond. Als men nu een nieuw team wil starten, moet dat haast vanuit het niks en dat kost natuurlijk stukken meer dan het overkopen van een financieel zwak team. Los van het feit dat een bestaand team al een startlicentie heeft en de hele procedure om als nieuw team toegelaten te worden tijd in beslag neemt.
berlinetta zegt
@edge: Is Force India dan de facto een opleidingsteam voor Mercedes?
bluebird zegt
@berlinetta: volgens mij niet. Wel krijgen ze waarschijnlijk korting op de motorblokken, omdat ze een mercedes protege (Ocon) achter het stuur zetten.
20klepper zegt
Hopelijk maken ze deze auto’s dan wel een keer betrouwbaar
Edge zegt
Toch knap, hoe Sauber de sportieve vooruitzichten in pakweg een halfjaar heeft weten te keren. Van oude Ferrari-blokken achterin en een Honda deal op zak naar een Ferrari deal op zak en een heuse titelsponsor in de vorm van Alfa Romeo.
berlinetta zegt
Het beste F1-nieuws wat ik in lange tijd heb gehoord. Ik hoop dat er serieus werk van gemaakt wordt en dat het zowel voor Alfa als voor Ferrari veel voordeel zal opleveren.
Rick-dos zegt
Een plakkertje op een F1 auto plakken en je bent weer “terug” in F1. How low they’ve sunk…
PAN zegt
@Rick-dos: ja helemaal waar , maar ze doen toch iets ermee! Dat is ook mooi, gaat om emotie. Heb zelf een alfa model van burago, dit vindt ik al prachtig..
mashell zegt
Hier zullen ze bij Haas wel van balen, die wilden immers graag het Ferrari junior team zijn.
bluebird zegt
Dat vraag ik me dus af. Het lijkt erop dat Haas juist meer zelfstandigheid wil, en dat Ferrari daardoor zij pijlen genoodzaakt zag op sauber te richten.
Calimero zegt
Hartstikke mooi voor Sauber. Vanaf seizoen 2018 zit er een Lancia sticker op de Scuderia Ferrari bolides? ;-)
( Na jarenlang /F/I/A/T/ en recenter Alfa Romeo)
raceface zegt
@milan0: lancia was toch al failliet/afgestoten van de F.C.A group??
bluebird zegt
@raceface: nee hoor, er wordt nog één model (Ypsilon) geproduceerd en alleen voor de italiaanse markt. Is niet veel, maar toch…
sracert zegt
Weer zo’n “klonenbak'” erbij. Snurkkkkkkk GAAAaaap
erik_leenheer zegt
Sauber blijft nog even leven dus? Dat team is echt een kat met 7 levens.
Grote naam terug in de F1. Dacht dat het slecht ging met A-R? Hopelijk worden de auto’s wel Alfarosso gespoten.
rob5nismo zegt
Dus na de honda deal worden we toch maar opnieuw het Ferrari junior team
Hupke zegt
Alfa Romeo als test team om meer data te verzamelen of als team in hun eigen recht?
ericc zegt
Had ze liever in de DTM gezien nu Mercedes weggaat.