Jawel, na 15 jaar afwezigheid wil Sergio Marchionne in 2012 weer een levende Alfa Romeo in de States zien. De introductie, die eigenlijk al met de 8C werd ingezet moet in de komende twee jaar plaatsvinden. Het is maar de vraag of Alfa hiermee weer in ere hersteld wordt, we kunnen in ieder geval eindelijk een uiterste introductiedatum van de achterwielaandrijver vaststellen.
De opvolger van de 166, die zo verschrikkelijk lang op zich laat wachten, zal zeer waarschijnlijk het introductiemodel worden. Willen ze een kans hebben in Amerika dan lijkt een grote sedan namelijk wel de beste optie. Natuurlijk gebaseerd op de nog te introduceren nieuwe Chrysler 300C. Een tweede logische stap lijkt een SUV. Hoewel er in Amerika een aardige markt voor eco-mobielen is, zijn ze de grote viermaalvier uiteindelijk toch niet uit te pesten. Het zijn twee moeilijke markten, met zware concurrentie, maar als je een klein marktaandeel te pakken hebt verkoop je wel meteen veel auto’s.
Tegelijkertijd zal Chrysler het redelijk klein houden. Ooit nog één van de grote 3, nu gaan ze voor een marktaandeel van 8%. Onder Cerberus daalde het marktaandeel van 13 tot 9 procent. Door de afwezigheid van nieuwe modellen voor op de korte termijn zal groei nog even uitblijven. De Delta is natuurlijk een zoethoudertje, maar zal in Amerika waarschijnlijk geen grote afzet vinden. Als hij al op de markt komt natuurlijk. (bron: Reuters)
Dimglor zegt
Positief nieuws… Hebben ze daar op slag weer enkele mooie wagens rondrijden…
Dimglor zegt
Ik was plots niet meer ingelogd…. Strange… Maarja de reactie blijft dezelfde natuurlijk…
Maar die Delta vond ik echt niet kunnen… Gewoon een Chrysler badge opplakken en het staat hem niet eens…
En waarom zouden ze niet met de Alfa mito daar op de markt kunnen komen?
Ze gaan de fiat 500 en de ford fiesta daar toch ook op de markt brengen?
de sjonnies zegt
Dat betekent dat de zwartkijkers geen gelijk krijgen, Alfa wordt niet verkocht en doet zelfs aan expansie.
De Amerikanen hebben altijd wel een zwak voor dit merk gehad, ondanks de schandalige kwaliteit van het plaatwerk van de laatste Alfa’s die in de States verkocht werden.
Ik hoop dat ze weer een moois sports-saloon gaan neerzetten.
Avanti !
alfa mannetje zegt
”schandalige kwaliteit van het plaatwerk van de laatste Alfa’s”
wat was het probleem en waarin uitte zich dat dan ?
de sjonnies zegt
@alfa mannetje:
Zeker geen Giulietta gehad of een Alfetta of een Sudje, vooral Sudjes roestten in de folder.
Heeft zo’n beetje geduurd tot de 75 en de 155 dat Alfa een behoorlijke koets kon gaan bouwen
Lag trouwens niet aan Alfa, maar aan een Italiaanse wet die een hoog schrootgehalte voorschreef voor de Italiaanse staalindustrie voor de productie van ‘nieuw’ staal.
The360box zegt
Wateen lelijke fotoshop.:?
ferry832 zegt
Goed nieuws, geeft aan dat ze in ieder geval plannen hebben met Alfa en een groei willen realiseren. Dit kan alleen maar met mooie concurrerende en hopelijke onderscheidende modellen. Dat platforms uitgewisseld worden is begrijpelijk en hoeft geen belemmering te zijn om aan Alfa een eigen karakter te geven. Hoop wel op meer eigen motoren en zou graag een opvolger van de 166 willen zien.
tripple zegt
amerikanen hebben altijd een zwak gehad voor alfa, vandaar dat ze niet aan te slepen waren.
Benjamin1 zegt
Als er 1 Alfa over de dam is volgen er vanzelf meer…..
(Ps, ik was ook opeens niet meer ingelogd, foei autoblog!
alfa mannetje zegt
ach ,er zijn ook autosites die (inhoudelijk) commentaar op een bepaald merk ook belonen met in 1 keer : niet meer ingelogd en ook niet meer mogelijk.
Imom zegt
@alfa mannetje:
Inderdaad,hoe fanatiek kun je zijn.
Mijn sudje was een pracht van een wagentje maar na 1,5 jaar was de 3é deur bovenaan al volledig weggeroest,na 2 jaar waren de deurklinken al volledig weggeroest,als ik hem verkocht heb was hij 5 jaar oud,ik zal maar niet vertellen hoe hij er dan uitzag en wat ik allemaal mee gemaakt heb met pannes (kan het allemaal niet vertellen op één namiddag)
Zoals ik al zei mijn sudje was een fantastisch wagentje,hij had een ziel zoals sommigen beweren maar zou ik nog een Alfa durven kopen met mijn zuur verdiende centjes ondanks dat het allemaal veel verbeterd is ???????????????????.
de sjonnies zegt
@Imom:
Voor een trip down memory-lane, lees deze maar eens… ;)
http://www.klassiekerrally.nl/iconen-de-alfasud/
alfa mannetje zegt
@de sjonnies: een Giulietta heb ik gehad , zoek nog een goede Sud. Geen probleem , de reden van het roest ( het onderwerp heeft m.i een te hoog verjaardags feestje gehalte , dat terzijde..) wat niet die die jij aangeeft .
Wat ik erger vind is autos die anno 2009 nog harder roesten als een gemiddelde pitbul die op een posbode rent.
de sjonnies zegt
@alfa mannetje:
Sudjes vind je op autoscout24, maar dan wel verfijnd zoeken op heel Europa – moet je wel wat doen om ze op te halen (maar zo ben ik in Italie iets zeer zeldzaams tegengekomen voor 2 keer nix dus gekocht en gehaald)
Verder stond er altijd een oranje late Sud met orgineel kenteken te koop Was Marktplaats volgens mij. Niet goedkoop. Leek me wel een ‘echt’ exemplaar
de sjonnies zegt
@alfa mannetje: Heb slechtere gezien
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=vqiwidk4zenz
Ahura zegt
200C (zoals de concept), 300C (in grote lijnen de huidige maar wat moderner) en een nieuwe Voyager. En verder? Misschien de Delta en wellicht nog een leuke coupe/cabriolet? Denk dat Chrysler dan wel even klaar is ;) Ben benieuwd naar de 166 opvolger. Als ik naar de Mito en 147 opvolger kijk verwacht ik een niet erg mooie opvolger..
Timmie zegt
Voor Marchionne maakt het al lang niet meer uit of Alfa in ere wordt hersteld. Als er maar geld binnenrolt…
ferry832 zegt
@Timmie ; Welke autofabrikant wil dat tegenwoordig nou niet? De tijd dat de echte liefhebbers de macht hadden is definitief voorbij. Zakelijkheid, veiligheid, milieu en keihard geld verdienen is het belangrijkste. Kijk maar naar de merken die daar succes mee hebben zoals de VAG groep.
Esprit_de_Flandre zegt
@Alfamannetje: “wat was het probleem en waarin uitte zich dat dan ?”
Moet je dat nog vragen?
JeroenS zegt
Ja Alfa’s roestte ja.. En de 75 kan er ook wat van!
Mar ik zie geregeld duitsers/jappanners/zweden uit eind ’80 begin ’90 rijden die in de wielkasten (dit zie je namelijk het snelste als je er niet onder kan liggen) gigantisch krokant zijn!
Alex zegt
De Sud werd gedeeltelijk geproduceerd met Russisch staal, met dank aan een overeenkomst tussen Fiat en Lada. Tel daar nog eens bij op dat de arbeiders die de wagens in elkaar draaiden niet bepaald de besten in hun vak waren (werklozen en landarbeiders die een crash course in autotechniek hadden gekregen), plus de reeds door Sjonnies genoemde schrootquota en je hebt een prachtrecept voor slechte kwaliteit.
En tegenwoordig is vooral de achteruitgaande lakkwaliteit het probleem. Niet alleen mag er op de meeste auto’s nog maar één laklaag worden aangebracht (uit economisch oogpunt), daar komt bij dat het uit milieuoogpunt waterdragende lak moet zijn en geen synthetische lak. Ik heb op een ander forum gelezen dat als gevolg daarvan een fouttolerantie van 85% bij de meeste autobouwers als aanvaardbaar wordt beschouwd.
alfa mannetje zegt
Daar waar het voor bewapeningsstaal juist een pre is lang in de buitenlucht te liggen heeft het staal voor Alfa Romeo door de vele en langdurige stakingen van die arbeiders hetzelfde effect van de buitenlucht , een hoop roest dus.
Jimmie zegt
Dat Russische staal is een mythe en zou Russisch staal meteen crap zijn? Tegenwoordig zijn ze een van de grootste leveranciers…
Schroothoop metaal is ook zo’n mythe. Kan best zo zijn hoor maar elke auto bestaat tegenwoordig uit een groot deel gerycled materiaal en dat ging vroeger ook niet anders dan gewoon omsmelten die hap.
In het geval van de Alfasud had het meer te maken dat die boeren regelmatig aan het staken gingen en de kale chassis buiten in de regen stonden voor dagen/weken.
integralechubasco zegt
@jimmie
ik ben geen expert in het omsmelten van staal maar wat ik wel weet is dat naarmate je meer schroot in de staal meesmelt het slechter van kwaliteit wordt maar goedkoper per gewicht…
de sjonnies zegt
@integralechubasco:
Wat ik al schreef, heb ooit een stukje geschreven over de Sud en de problemen, link staat hierboven ergens.
op klassiekerrally.
Verder is de metaallurgie enorm verbeterd, het mengen van verschillende metaalsoorten tot een goede blend, dat heeft de industrie enorm geholpen.
Van lakproblemen alleen maar last op een Mercedes bestelwagen, de lak is ronduit slecht en te dun gespoten.
alfa mannetje zegt
@de sjonnies: vandaar dat je er over begon , je linkje , met inhoud, was al weer in de vergetelheid geraakt :)
ferry832 zegt
Zo zie je dat er nog steeds veel meningen zijn waarom Alfa vroeger snel roesten. Volgens mij is het een combinatie van factoren maar niet alleen de roestgevoeligheid van de Alfa uit de jaren 80 was het probleem. Ook de slechte kwaliteit en duurzaamheid van andere onderdelen hebben het imago van Alfa geen goed gedaan. Helaas zijn er nog veel betweters die nog steeds denken dat Alfa slechte kwaliteit lever, ook al hebben ze nog nooit een Alfa Romeo gehad.
O.T. Het mooiste van Alfa Romeo in Amerika was toch wel de Amerika uitvoering van de 75.
integralechubasco zegt
Er is toch een afbeelding waarbij je ongespoten carrosseriedelen ziet van de alfasud op een verlaten parkeerterrein? De carrosseriedelen of chassis moesten nog verwerkt worden maar door voortdurende ziekmeldingen en stakingen bij de fabriek geraakten ze maar niet tot de spuit- en assemblageafdeling. Ze stonden daar te branden in in de zuiditaliaanse zon…
integralechubasco zegt
http://www.klassiekerrally.nl/iconen-de-alfasud/
@de sjonnies, leuk stukje… heb de alfasud ondanks zijn alfatypische rij-eigenschappen ook een beetje een (door boxer/hruska) volkswagenbastaard gevonden.
Peter zegt
@integralechubasco: De Alfasud een volkswagenbastaard? Er bestonden wel meer boxermotoren. Alfa koos voor deze optie vanwege het lage zwaartepunt en zo een voorwielaandrijver te creëren met een neutraal weggedrag. Overigens was de Sud er voor de Golf en eigenlijk de eerste voorwieltrekker (als we de Mini even negeren vanwege een heel ander concept) met sportieve kwaliteiten.
de sjonnies zegt
@integralechubasco:
De NSU Golf ( want de Golf WAS een NSU ) is als je het op de keper beschouwd een Alfa Sud bastaard, ontworpen bij Guigiaro na de Sud en duidelijk geïnspireerd op de Sud.
Wisten jullie trouwens dat de Sud de maatstaf is geweest voor de hele rits: VW Golf, Opel Kadetten, Ford Escorts, Toyota’s, Nissans, etc. Deze merkeken hadden geen ervaring met compacte voorwielaandrijvers en durfden de sprong in het onbekende te maken dank zij de Sud !
Bob zegt
@ferry832
Ik heb al diverse 156’s gezien met verrotte bodems, goed waren ook auto’s van alweer bijna 10 jaar oud dan. Maar op bv PSA modellen van die leeftijd zul je dit nooit zien.
ferry832 zegt
@Bob: Ik kan me bijna niet voorstellen dat de bodems van de 156 na 10 jaar doorrotten. Je zal vast uit ervaring spreken maar het lijkt me sterk. Je refereerd aan PSA modellen maar die staan ook niet allemaal bekend als degelijk en probleemloos.
integralechubasco zegt
@ de sjonnies
ik doelde vooral ook op de kennis die ruska van volkswagen meenam naar alfa…
…en zo is de lancia delta I weer een verlengde golf I… optisch dan…
de sjonnies zegt
@integralechubasco:
Da’s maar gedeeltelijk waar deze ‘Porsche school” eigenlijk de Ledwinka school ( de Tatra Man ) stond erom bekend dat men de configuratie van achterwielaandrijving en motor achterin (gewicht van de motor geeft meer grip op de achterwielen) promootten.
Verder was deze groep ingenieurs zeer begaan met luchtweerstand avant la lettre, getuige de vormgeving van de Tatra’s en de kever.
Hruska had een bepaald pragmatisme ontwikkeld en dit is een van de invloedssferen geweest.
integralechubasco zegt
@ferry832
daar staan 156’s niet om bekend, doorrotten van de bodem, bovendien zie je roest van op het chassis eigenlijk alleen nog maar bij auto’s van voor het ‘verzink’ tijdperk… zoals bij de mijne…
Jimmie zegt
@integralechubasco: niet om bekend, maar er zijn wel gevallen waar het gebeurd.
Probleem is in veel gevallen dat men denkt onderhoudsvrij te zijn aan de onderplaat, terwijl men vroeger gewoon wat tectyl smeerde ter preventie.
RVS is te duur en verzinken is slechts een roestvaste laag. Elke auto kan theoretisch nog roesten tegenwoordig.
Vochtophoping zoals onder vloermatten en agressieve zooi op de weg (waaronder pekel) krijgen alle auto’s op hun knie.
ferry832 zegt
@Jimmie: @Bob ; Ik zie het op de foto en sta er echt van te kijken. Je hebt zeker gelijk dat je bij een moderne auto er zomaar vanuit gaat dat deze niet zal roesten. Bij mijn oudere auto`s inpecteerde ik regelmatig op roest maar bij mijn moderne auto`s heb ik dat nooit gedaan. Ik hoop voor deze 156 dat het exemplarisch is. Ik heb sinds kort een 166 en zal deze ook eens goed gaan bekijken aan de onderzijde.
Bob zegt
@ferry832
Ik neem PSA als voorbeeld om dat de Franse auto vroeger ook nogal als roestgevoelig bekend stond. Over aspecten als degelijk en probleemloos heb ik het niet, trouwens wat is tegenwoordig nog een goede auto?
w0o0dy zegt
@Bob: de meeste moderne auto’s die echt doorroesten hebben een schade gehad en zijn niet of slecht gerepareerd. Overigens doet steenslag en strooizout ook bij moderne auto’s nog voor leuke problemen in de wielkasten zorgen….
Ahura zegt
@w0o0dy: moderne roestende auto’s zoals bij Ford en Mazda hebben de verkeerde kit gebruikt..
integralechubasco zegt
@ahura
wat voor kit is dat? dat heb ik nog niet eerder gehoord….
Ahura zegt
@integralechubasco: schijnt kit te zijn dat eigelijk te hard is. Ford gebruikt het sinds 1999 en diverse Fords hebben roestproblemen. De connectie met Mazda snap ik niet helemaal want ze worden gewoon in Japan geproduceerd maar die schijnt iig wel dezelfde kit gebruikt te hebben bij de vorige Mazda3 en Mazda6: http://www.zoomzoomclub.messageboard.nl/viewtopic.php?t=645&start=30
integralechubasco zegt
@jimmie
jeetje, dan schrik je wel even rot… als je bodem er zo uitziet…
RtB zegt
@Jimmie, dat komt door een verstopte airco afvoerleiding. Hier is een terugroepactie/modificatie vanuit de dealer voor geweest. Is geen veelvoorkomend probleem iig, heb het maar enkele keren gezien/meegemaakt in vele jaren tijd.
Er is wel een andere plek waar elke 156 <'00 roest. Dat is direct achter de voorste veerpoten. Is verder niet zo erg, gaat vaak om een stukje van 5x5cm.
heidekonijn zegt
@de sjonnies en andere “alfa roest” (zucht, niets orginelers?)
Recent nog veel BMW’s / VW’s / Audi’s / Toyota’s zien rijden uit de 70-80er jaren? Juist. Het enige wat blijkbaar standhoudt is Volvo.
de sjonnies zegt
@heidekonijn:
Het gaat niet om roest, het gaat om de staalkwaliteit.
BMW’s, VW’s en Audi’s en Benzen worden massaal geëxporteerd naar de ex-Sovjet staten.
Ik heb nog een oude Passat en krijg 1 x per maand een brief van een handelaar die ém wil kopen.
Maar die Passat heeft zoveel gelopen en is in zo’n goede staat dat ik hem niet wil verkopen.
Toyota’s en andere Japanners gaan met Peugeots naar Afrika toe
Ahura zegt
@heidekonijn: zegt niks. Oude Japanners gaan naar Afrika..
heidekonijn zegt
Dan zal op het net vast wel ergens een recente Alfa staan die roest? Ben benieuwd.
ferry832 zegt
Ik geloof niet dat Alfa slechtere staalkwaliteit gebruikt dan andere merken. Ik ga ervan uit dat Alfa zich bewust is van haar verleden en alles op alles zet om in ieder geval geen slechte staalkwaliteit te gebruiken. Lijkt me meer dat het te maken heeft met een contructiefout, slecht onderhoud of een slecht gerepareerde schadeauto. Ook de 156 was toen erg belangrijk voor Alfa om de stap voorwaarts te maken en dan kan je je geen fouten veroorloven.
Alfa Corse zegt
Alfa Romeo maakt sinds eind jaren ’90 gebruik van verzinkte carrosserieën. Een Alfa Romeo die nú roest, kan bijvoorbeeld een slecht gerepareerde schade zijn. Maar dat hebben alle merken uiteraard. Auto die recentelijk nog wel roestte was de BMW E46 (raamstijlen).
heidekonijn zegt
Al dat gedoe alsof het ene merk uit een titanium-goud mengeling en het andere uit gelakte drollen zou gemaakt zijn.. grow up.
heidekonijn zegt
@Ahura
Had ondertussen toch wel een foto van een roestende recente Alfa verwacht, is met Jappanners blijkbaar niet zo’n probleem om te vinden (zie discussie hierboven), ééntje van zo’n Alfa blijkt toch al wat moeilijker?
wim zegt
@bob
van die roestende en doorgerotte 156’s is zever. Ken veel eigenaars en dat is nooit een probleem. Rij zelf al 12 jaar met mijn 156 en heeft 250000 km en de wagen is nog in zeer goede staat. Een minpunt zijn de draagarmen vooraan, maar deze zijn goedkoop vervangen. Bij de meeste zijn deze vrij snel versleten maar ik heb er wel meer dan 200000 km bij gereden.
156 is meer dan degelijke en fijne wagen om mee te rijden.
Andere merken zijn ongetwijfeld ook goed, maar beter dat betwijfel ik.