Met de klanttevredenheid van Alfa Romeo zit het wel snor. In ieder geval kort na aankoop.
Alfa Romeo is een prachtig merk. En dat is niet alleen vanwege de auto’s uit het verleden. De Giulia en de Stelvio horen tot de fraaiste en best sturende auto’s in hun segment. Toch valt er ook wel wat af te dingen op het merk. Alfa gooit bijvoorbeeld geen hoge ogen in betrouwbaarheidsonderzoeken.
In de onderzoeken van het Amerikaanse J.D. Power is Alfa Romeo bijvoorbeeld steevast in de onderste regionen te vinden. Nu is er echter een onderzoek van J.D. Power waarin Alfa Romeo juist heel goed scoort. Hoe dat komt? Ze hebben niet gekeken naar de betrouwbaarheid, maar naar de klanttevredenheid.
Als het gaat om klanttevredenheid komt Alfa Romeo heel goed uit de verf. Sterker nog: met een score van 833 op een schaal van 1.000 staan ze op nummer één. Daarmee scoort Alfa zelfs beter dan Lexus en Porsche, die een tweede en een derde positie innemen.
Wel even goed om te weten: in het onderzoek wordt niet zozeer gekeken naar de tevredenheid over de auto, maar naar de tevredenheid over het aankoopproces. Blijkbaar is het kopen van een Alfa Romeo dus een hele aangename ervaring. In ieder geval in de VS.
Nog een interessante uitkomst is dat kopers van elektrische auto’s over het algemeen minder in hun nopjes zijn. De klanttevredenheid ligt bij de kopers van non-premium EV’s 56 punten lager in vergelijking met benzineauto’s.
Dat laatste kwam vooral omdat de kopers geen uitleg kregen over het laden van hun auto. Dat is wel nodig in de VS, want er zijn video’s van mensen die tevergeefs proberen te tanken met hun Tesla. Ach ja, je kunt natuurlijk niet verwachten dat ze overal zo progressief zijn als wij in Nederland.
Bron: J. D. Power
(ooo--V--ooo) zegt
Tja, dat snap ik wel
tweetyv6 zegt
Ik ook.
Gulli zegt
Weet je dat ik dankzij deze reactie op dit bericht pas doorheb waar je nickname op slaat? :D Het kwartje is gevallen hoor. Is het een Brera?
Specht zegt
Makkelijk te halen als je maar 7 auto’s per jaar verkoopt…
Er geld maar 1 lijstje, en dat is wie de meeste auto’s verkoopt en daar staat Alfa al een miljoenmiljard jaar niet meer in.
tweetyv6 zegt
Geen eenheidsworst, dus …
rwdftw zegt
3 jaar en 160.000 km in een een Giulia JTDm gereden. Meest irritante : onderhoud om de 20.000 km, oliebeurtje iedere 30.000 km. Er lag ook een fles olie (0W30, appelsap) achterin, maar in tegenstelling tot de Golf ervoor (1 liter / 7000km) verbruikte de Juul geen druppel.
Dan 2 mankementjes. De eerste was een lekke keerring aan de bak. Niet iets waar AR wat aan kan doen, dat ik helemaal ZF hun schuld. Het meest vervelende manco was een semi kapot relais waardoor het ding af en toe in noodloop schoot. Dat duurde een tijd voor ze daat gevonden hadden.
Hoflander zegt
Ja ze hebben weinig klanten dus die kiezen er dan ook heel bewust voor. Logisch.
Mijn persoonlijke ervaring is dat de meeste Alfa rijders vooral denken dat ze heel hard (kunnen) rijden maar dat het in realiteit vooral de ervaring in de auto blijkt te zijn ipv echte snelheid.
rutgerg zegt
Klopt, als alles rammelt kraakt en piept lijkt het al snel of je heel hard rijdt.
rollingstoned zegt
https://m.youtube.com/watch?v=xymF-E7KDN4
Uhuh 🤪
thjvanvlerken zegt
Tevreden in het aankoop process. Je loopt naar binnen koopt een auto, dan wel niet met financiering, ze leveren de auto. Ik weet niet hoe dat process on aangenaam kan zijn… nu moet je wat langer wachten bij andere merken.
petroldrinker zegt
Tja, van alle autos die wij in de familie gehad hebben (nieuw, maar ook gebruikt) hebben we by far de minste issues gehad met onze stelvio quadrifoglio tot nu toe…. BMW M was de ergste by far (met uitzondering van een mx5 die we na 4 weken al verkochten door de vele issues)
tmenges zegt
Denk dat de meeste alfisti ook vergevingsgezinderzijn dan de gemiddelde Toyota rijder, ik had zelf in een ver verleden een 33 16v en daar mankeerde altijd wel wat aan, en op t dashboard brandde altijd wel een of ander lampje maar als je dan ging rijden en die lekkere boxer voor je hoorde waren alle irritaties verdwenen, tja denk er nog vaak aan terug.
rollingstoned zegt
Alleen is een antieke 33 natuurlijk totaal niet vergelijkbaar met een hedendaagse Giulia of Stelvio. Tegenwoordig zit het wel goed met de bouwkwaliteit en de overige rammeltjes/piepjes.
iphonistvongates zegt
Laten ze het maar niet horen bij Volkswagen/Bentley, BMW/Rolls Royce, Daimler/Maybach, Nissan/Infinity, Toyota/Lexus of Lada/Zil. Ik ben vrij zeker dat Aston Martin ook erg hoog scoort in de Eredivisie der Automobielproducenten. Wat een geluksvogels zijn Alfisten toch!
Svenska II zegt
Getsie, dus ook in dit lijstje staat Porsche nét onder Lexus. Straks wordt het nog een bedreiging voor Lexus in betrouwbaarheid én klanttevredenheid! ;)
Dutchdriftking zegt
Een Alfa Romeo is voor liefhebbers. En die waarderen betrouwbaarheid, maar er zijn andere factoren welke ook zwaar wegen.
boomhauwer zegt
1 GT gehad en die had wel wat ophangingsproblemen. Voor de rest een schitterende auto.
1 Giulletta 1.6jtd gehad met uiteindelijk na 3 jaar en 160.000km, geen ENKEL probleem gehad. Zelfs geen lampje die gesprongen was. Geen piepjes of kraakjes, gewoon een perfecte auto.
Wolflow zegt
Onder premium EV’s vallen zo ongeveer alleen de Duitse merken neem ik aan?!
Tesla in ieder geval niet, dat is een Lada met Android tablet voorzien van echt leder van de kunst koe
Gulli zegt
Ze zijn het bij de AR dealer natuurlijk wel aan hun stand verplicht om een goed bakkie italiaanse espresso te schenken. Dat scheelt al boekdelen als je het anders moet hebben van dat Amerikaanse slootwater dat je bij GM en Ford voorgeschoteld krijgt. Dan snap ik wel dat je goed scoort.