De Alfa Romeo Giulietta is niet meer. Vinden wij dat erg? Of dacht je dat ‘ie al lang uit productie was?
Het C-segment is voor veel merken heel erg belangrijk. De marges zijn er redelijk, maar de afzet is er enorm. Veel merken hebben dan ook een dergelijke hatchback in de aanbieding. Zo ook Alfa Romeo, dat sinds Alfasud onafgebroken aanwezig is geweest in dit segment.
Na de Alfasud kwamen de 33, 145 (en 146), 147 en uiteindelijk de Alfa Romeo Giulietta. Die laatste loopt al een tijdje mee. Sinds 2010 proberen de Alfa-dealers deze te slijten aan het grote publiek. Een looptijd van 10 jaar is enorm lang voor een dergelijke auto. Het was bij introductie al niet een van de modernste. In de tussentijd heft de Duitse concurrentie het C-segment (A3, 1 Serie en A Klasse) voor de tweede keer ververst. Op een particuliere Alfist en zwager van een Alfa-dealer kocht niemand de Giulietta meer.
Dit jaar werden er namelijk iets meer dan 30 stuks van de Alfa Romeo Giulietta verkocht. In 2011 was de auto redelijk gewild (bijna 2.500 stuks) en 2012 was ook nog wel aardig (bijna 1.500 stuks). Daarna gleden de cijfers af naar zo’n 500 per jaar. Veel te weinig voor een auto in dit segment. Ondanks de vele opfrisbeurten (de Giulietta kreeg er drie) was de auto niet vers genoeg voor de consument. En waarschijnlijk was de auto voor de gemiddelde Alfa-fan te generiek. Het was de bedoeling om de Alfa Romeo Giulietta begin volgend jaar in te laten slapen, maar het model heeft per direct een spuitje gekregen.
Dat het einde van de Alfa Romeo Giulietta eraan kwam, wisten we al. Een opvolger staat naar goede traditie niet klaar. Volgens Alfa Romeo moet de Tonale de opvolger gaan worden. Die plug-in hybride crossover is wel in concept-vorm aangekondigd, maar er zijn bizar weinig tekenen van leven voor de productieversie.
Sowieso is het maar de vraag of Alfa Romeo al deze crisissen wel te boven gaat komen. In Nederland werden er dit jaar nog geen 300 in totaal van verkocht. 175 stuks van de Guilia en 72 exemplaren van de Stelvio. Die twee auto’s moesten de redding worden voor het merk. Ondanks de kwaliteiten van die auto’s lijkt dat niet het geval te zijn. De nieuwe GTV en 166 die op stapel stonden, zijn ook al geschrapt. Alfa Romeo is nu een merk met slechts twee modellen in de aanbieding. Alweer.
peekaas zegt
Blijft in mijn ogen nog altijd een mooie auto in dit segment. Heb er zelf een aantal jaar met veel plezier in gereden. Net iets meer power voor je geld dan bij de concurrent.. voor mij is dat het Alfa gevoel. En iets vaker naar de garage natuurlijk 😂
heidekonijn zegt
Leuke auto. 7 jaar met plezier mee gereden, nul kosten afgezien van sleet (banden, olie).
Ik kan je helaas andere verhalen vertellen van mijn Golf V.
cossiekiller zegt
Jij dacht dus. Ik heb hier een Golf V die veel problemen heeft… Weet je wat? Ik koop me een Alfa in de plaats.
Gedurfd. Dat moet ik wel zeggen. 😉
Pascal zegt
Toch jammer, heb de Giulietta altijd mooi gevonden. Vind ‘m er nu nog steeds niet gedateerd uit zien.
fransananas zegt
Toch ben ik nog altijd blij met mijn 2011 giullietta. Ik kan mijn geen vervanging voorstellen. Ondanks zijn leeftijd vind ik het een fris ogende auto tussen de golfjes
Johanneke zegt
Volledig mee eens, maar iedere iets leukere auto is tegenwoordig een frisse auto tussen de rest. Op een drukke parkeerplaats is het een zee aan VAG PSA en Toyota, allemaal in het grijs en wit, met af en toe een grijze of witte tesla of kona ertussen. Mijn felblauwe 1998 galant is daartussen ook een leuke verschijning, net zoals jou giullietta. Mooi wagentje, absoluut.
cazzo046 zegt
Altijd een lelijk ding gevonden, Alfa onwaardig.
Ongelofelijk hoe slecht het merk gemanaged wordt. Terwijl er genoeg potentie in zit, zeker nu BMW de weg kwijt is.
Een Giulia Sportwagon had er natuurlijk gewoon moeten komen. Een Giulietta en 166 opvolger idem.
toniominestrone zegt
@cazzo046: welk nieuws heb ik gemist t.a.v. BMW?
karhengst zegt
Dat ze een platgeslagen 2 Serie MPV hebben uitgebracht als 1-Serie en het oorspronkelijke concept geschrapt hebben?
s2000vtec zegt
Heb je liggen te slapen ? Wat een opmerking zeg…..
dper4mance zegt
Niet verdrietig om. Ooit op vakantie een 1.6 diesel als huurauto gehad, dat was echt een niets zeggend ding. Van een vriend eens een middag een QV gereden. Hoewel de (1750 TBI) motor beresterk is en de remmen geweldig zijn vond ik het best een tegenvaller. Zitpositie is matig, stoelen zitten niet fijn, stuurgevoel is afwezig en het onderstel kan het vermogen van die bom onder de kap eigenlijk totaal niet kwijt. Daarbij vind ik de neus en het interieur eigenlijk veel te lelijk voor een Alfa. Ze kunnen zoveel beter…
Jaaaag zegt
Ook wel eens een 1.6 diesel gehuurd in het buitenland. Prettige auto, verrassend vlot in sportstand, niks mis mee.
leaper035t zegt
Het C-segment, D-segment… Hoe zit die classificatie ook alweer in elkaar? Van het A of B-segment wordt nooit gesproken, lijkt me.
baserace zegt
@leaper035t:
Alfa heeft geen A segment auto zoals de Up/Aygo/108/c1
Had wel een B segmenter = MiTo
Had wel een C segmenter = Giullietta
Heeft een D segmenter = Giulia
Had vroeger ook een E segmenter = 166/164
leaper035t zegt
@baserace: duidelijk overzicht. Thanks!
toyotafortuner zegt
Wel jammer. Samen met de Léon, vond ik de Giulietta toch wel tot de knapsten van de Europesche C-segmenters
karhengst zegt
Ik vond hem prachtig bij de release, een beetje temperament in een segment wat verder toch vooral erg rationeel is. Zelf de Focus spatte qua design niet bepaald de emoties van af, ondanks z’n (vermeende) rijkwaliteiten. En de Leon was inmiddels ook al tot een goedkopere maar weinig minder saaie Golf verworden.
De verlichting had echter al 5 jaar terug een update mogen krijgen. Die individuele led pitjes kan in dit segment echt niet meer. Het interieur lijkt overigens ook alsof het grotendeels uit knalhart A-segment plastic vervaardigd is. De titel van het artikel vat het goed samen.
alfa147ti zegt
Bij Alfa zijn heer in meester om klanten weg te jagen naar andere merken, dat was ook al toen de 159 uit productie ging, en nu gebeurt dit weer, maar er is goed nieuws er komt eind 2021 al een opvolger, toch jammer dat het dan zo hoog hok gaat worden en niet meer een normale auto waar niemand meer in kan rijden, maar alles gaat nu beter worden nu ze zijn samen gegaan met PSA.😜
Robert zegt
@alfa147ti: eind 2021? In goede Alfa traditie: eerst zien, dan geloven.
Alfa liefhebbers kunnen alleen maar hopen dat het merk niet Lancia achterna gaat, of straks als vermomde Peugeot de weg op rollen.
SpiderIV zegt
@RRRobert: ach als Alfa liefhebber is de keuze gewoon oude karren blijven rijden.
stationcar zegt
Toen de 156 uit productie ging bedoel je, de 159 wilde HE-LE-MAAL niemand hebben. Ja nu wel ja, want oeh wat vinden ‘we’ hem mooi, hier op deze site dan. De 159 word/werd hier te pas en te onpas opgehemeld. Het moest zelfs zover gaan dat Willem er één ging rijden, om hem na 6(?) maanden weer weg te doen. Die kopers waren niet gek hoor, die de 159 nieuw al niet hoefden. De echte toppers waren de 156 en later de 147, daarna is het niet meer goed gekomen, ook nu niet, met die fake 3 Serie die ze Giulia noemen.
mashell zegt
@stationcar: het zou mogelijk zo kunnen zijn dat het ophemelen van de 159 vooral op sarcasme gestoeld was.
willeme zegt
@stationcar:
ik heb die van mij meer dan een jaar gehad en was er zeer over te spreken. Sterker nog, in vergelijking met mijn huidige BMW is de 159 op een aantal punten gewoon beter, fijner en mooier. Wellicht had ik beter een jonge 2.4 JTD 20v moeten kiezen en iets meer geluk moeten hebben. Het was een geweldige ‘snelweg’-Alfa. Minder leuk dan een 156, maar ook aanzienlijk meer auto. Kwalitatief ook veel beter dan een 156. Een prima concurrent voor een Volvo S60, Saab 9-3, Lexus IS of BMW 3. Zeker in de juiste uitvoering.
Betreft de Giulia: dat is wel een geval apart. Een bijzonder fijne en geslaagde automobiel. In veel opzichten een volwaardig 3 Serie alternatief. Op punten zal de 3 beter zijn, maar het verschil is niet enorm groot. Ik zou zo’n Giulia wel willen leasen ;-).
hape zegt
De 2.4JTD heb ik 8 jaar gereden, nieuw gekocht, met automaat nog wel voor 40k€. Geweldige auto. De kritiek destijds, het is geen echte Alfa / de 156 reed veel meer als een echte Alfa, kwam volgens mij voornamelijk van mensen die nooit in de 159 hebben gereden. En ja, ik heb ook de 156 gehad zowel met 1.9JTD als 2.4JTD. Leuk, maar beduidend minder ‘auto’, los van het feit dat mijn 159 minstens net zo hard kon hoeken als de 156.
Rij nu alweer een aantal jaren Lexus IS300 maar kan verzekeren dat de Alfa gewoonweg een fijnere auto is. Stuurde beter en toch comfortabeler.
Kwalitatief is de Lexus uiteindelijk de betere, efficiëntere auto maar in die 8 jaar heb ik gelukkig erg weinig problemen gehad.
baserace zegt
Heb hem ooit overwogen maar stoelen zaten niet lekker, cruise control was van het “aan/uit” type (geen resume functie) en bepaald ruim was hij ook niet achterin… toen maar een V60 gekozen. Een rode, dat dan weer wel…
Crosscabouter zegt
@baserace: Klagen over de ruimte achterin en dan een v60 kopen…. die gedachtekronkel begrijp ik niet. Ik heb ook beide overwogen, maar de beenruimte achterin is bijna even klein 🤔. De Delta is wel groter, maar voor mij is t uiteindelijk een Accord uit 2012 geworden.
s2000vtec zegt
Dan heb jij je verstand nog gebruikt ! Van zo’n Accord krijg je geen spijt ook al was de laatste niet de ‘beste’ in mijn ogen.
Crosscabouter zegt
@s2000vtec: Ach. Ik heb de Station en die vind ik toch mooier dan het model ervoor…. Het is niet zo spannend als een 159 tbi, maar mooi genoeg.
baserace zegt
@crosscabouter: met ruimte achterin doel ik op het volgende. Ik ben een fanatieke fietser en neem daarom vaak een racefiets mee; bij de V60 kan ik hem zonder voorwiel eraf te halen achterin leggen (met banken plat) en met banken omhoog past hij (met wielen eruit uiteraard) gewoon achterin. Beide opties kun je met een Giulietta echt vergeten….
Pascal zegt
@baserace in een Volvo V40 (die qua klasse/grootte wel eerlijk te vergelijken is) zou je de fiets vast ook niet zo makkelijk kwijt hebben gekund.
baserace zegt
@Pascal: de V40 is idd nog kleiner… ik reed hiervoor een Focus 5-Deurs (2e type) die was echt ruim vergeleken met de V40
Crosscabouter zegt
@baserace: Dan begrijp ik he helemaal, behalve dat ik ook een racefiets heb en die gaat braaf achterop. Heeft t gezin nog wat ruimte binnen ;).
Crosscabouter zegt
@baserace: een V60 is ook mooi hoor in t rood. Met R-design pakket?
baserace zegt
@crosscabouter: wel naar gezocht toen maar toen niet te vinden in een leuke kleur. Uiteindelijk wel Diffusor erop laten zetten (2 uitlaten zaten er al wel op) dus ziet er nog steeds lekker dik uit van achteren.
martingtv zegt
Resume functie is een knopje op de stengel.
haroldt zegt
Jammer blijft tijdloze auto. Zoals bij vele alfa modellen.
Paul58 zegt
Altijd een erg mooie verschijning gevonden, ook echt tijdloos naar mijn mening. Interieur wat minder en net zoals bijvoorbeeld de Alfa 159 niet het sportieve gevoel was je bent gewend bij Alfa. 156/147/GT sturen snaarstrak maar dat gevoel heb ik minder bij een 159 en Giulietta. De nieuwe Giulia daarintegen is wel weer perfect als het op rijden aankomt, heerlijke rijdersauto in het sportieve segment. Deze staat dan ook op mijn shortlist wanneer ze rond de 20k kosten (benzine variant) tweedehands.
martingtv zegt
Rij nu een giulietta. Prettige auto om mee te rijden, stukken beter dan een golf of A3.
Zit nu naar vervanger te kijken, maar nog niks gevonden. Ik wil geen iPad automobiel en geen automaat. En dan is de keuze beperkt. Misschien de Mazda 3.
goodvibrations zegt
Mazda 3 vind ik erg mooi! Beetje Japanse Alfa 😉
s2000vtec zegt
Honda Civic is ook een hele goede rijdersauto en je komt nooit meer in de garage…..
martingtv zegt
Technisch een interessante auto, maar het ontwerp spreekt me niet aan.
utregcity zegt
@s2000vtec: 👍
goodvibrations zegt
Vind ik het erg nee.. Vanuit mijn liefde voor Alfa stoor ik me aan de trage ontwikkeling, late opvolging (klanten al weer verdwenen naar een ander merk) en onconsequente model opvolging…
Maar het blijven mooie auto’s..
De giulietta is niet de beste in zijn segment, maar wel een van de begeerlijkste.. (Die heerlijk scherp stuurt). Maar alleen daarop redt je het niet.. Dus idd.. Goed dat hij uit de markt wordt gehaald.. Verdiende eigenlijk 5 jaar geleden een modernere opvolger..
ericd zegt
Oerlelijk front, altijd gevonden. Een Alfa front hoort rank te zijn. Temeer een designer no-no omdat andere fabrikanten ondanks de FWD er wel in slaagden niet met een hompige neus ten tonele te verschjijnen. Overigens lijden ook de BMWs met FWD hieraan. Blij dat de Giulietta verdwijnt, hoewel er een opvolger had kunnen komen als Alfa met Mazda had samengewerkt.
deSjonnies zegt
Niet Alfa maar FCA, de moeder, zeg maar Fiat is de weg kwijt.
Als ik de recente geschiedenis van de Italiaanse 3 in ogenschouw mag nemen, zie ik het British Leyland debâcle met Bolognese saus voor me, een aantal toppers waar geen opvolgers voor ontwikkeld worden zoals de Punto, Panda en Mito. Een vooringenomen vijandschap tussen drie merken zonder enige strategie behalve afgunst en wantrouwen.
Slechts wat modellen die in de marge kunnen meedraaien en het enige enigszins moderne product waarmee Fiat op prijs kan concurreren is de Tipo, maar daarvan weten de meeste mensen simpelweg het bestaan niet van omdat er totaal geen reclame voor gemaakt wordt.
Hoe pijnlijk ik het als Alfascist (@lincoln) ook vind, ze verdienen niet beter, de Agnelli’s en hun nazaten zijn levende voorbeelden van een degenerende en decadente familie.
Gianni Agnelli,zou zich in zijn graf omdraaien .
Straks is het enige wat ze nog maken een bestelwagen lijn !
Of een pizzadeegfabriek.
alfa147ti zegt
@deSjonnies: mooi verwoord, je had het niet mooier kunnen beschreven dit gaat al jaren zo, Croma Punto.
potjak zegt
Vanaf het begin al een “raar” ding gevonden. Voor mijn gevoel te hoog en van voren is de wagen te smal. De Mito was (is) goed in balans dat heeft de Guilietta nooit gehad helaas. Ik ga hem niet missen.
eklasse zegt
Dat de volgende Giulietta een Astra is (of een 308) maakt het helemaal treurig.
krissie zegt
de Giulietta (zelf 1 gehad, gaafste auto ooit) staat op een platform die ook is gebruikt voor de Fiat Stilo, Lancia Delta, en idd, de Opel Astra (H), waarbij de Alfa als upgrade een multilink achter heeft, de rest is voorzien van een simpele achteras. Fiat en GM (toen Opel daar nog onder viel) wisselden in die jaren nogal wat techniek uit….
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Nee, ga ‘m niet missen. Ik vind het design net als de MiTo veel te anoniem voor een Alfa. Als ik dan bijv kijk naar de 8C, de 4C, de Brera en de 159, dat zijn (imho) echte Alfa-designs.
jer81 zegt
Wellicht ben ik de enige, maar ik vind het nog steeds een ontzettend fraaie auto. Een van de mooiste in zijn klasse. Echt een teken van zwaar mismanagement dat er ook nog geen opvolger in de showroom staat.
Aan de andere kant, ik ben zoekende naar een 5 a 6 jaar oude benzine auto. De Giulietta komt ook wel eens langs, maar ik weet niet of ik het uiteindelijk aan zou durven.
bischero zegt
@jer81: je bent niet de enige. Ik houd mijn ogen momenteel weer open voor een nette gebruikte voor naast de leasebak.
Als een volgende Lease regeling het CO2 technisch toelaat staat er een rode Giulia op de stoep.
Dirk zegt
Wat houdt je tegen dan?
Zeker als je kijkt voor een type facelift 3, zijn er weinig minpunten meer vergeleken met de 1e productie type.
Ik heb een QV uit 2010 met handbak nog, daar zaten wel een paar punten aan die ze niet goed voor elkaar hadden, die hebben ze opgelost en verder is het een goede auto!
De versnellingsbak van het 1e type QV was te zwak en die hebben ze aangpast naar een automaat en de te korte electradraden bij de achterklep is ook opgelost na het 1e type.
Persoonlijk vind ik de laatste facelift met nieuw stuur en o.a. de voorbumper het mooist.
Succes met de keuze
jippie zegt
Als de trend bij Alfa wordt: productie staken zonder opvolger dan bestaat er binnen 6 jaar geen Alfa Romeo meer😢😢😢
Dirk zegt
Ben nog steeds heel blij met mijn QV uit 2010!
Rijdt nog altijd heerlijk, ik begrijp enkele opmerkingen niet wat betreft wegligging en interieur niet echt.
De keuze was altijd behoorlijk, veel meer dan eentje uit een VAG groep of krakende Fransman en veel mooier afgewerkt!
Ook wat betreft onderstel valt het best mee, als je kan rijden natuurlijk, zeker vergeleken met een GTI ofzo!
En dan heb ik het nog niet eens over de prijs gehad, je had er meer voor dan een GTI of STI, plus dat ik het ontwerp ook een stuk mooier vind dan die standaard modellen die elke keer een beetje aangepast worden.
Alfarobert zegt
Deze Giulietta nooit Alfawaardiig gevonden. Mijn eerste Alfa was ook een Giulietta. Was een fijne auto als de accu vol zat(Alarm ingebouwd,trok accu leeg,haha) Maar dat was een giulietta uit 1983.
koentag zegt
“Een opvolger staat naar goede traditie niet klaar.” Ik kan het zelf niet beter verwoorden