Het is in elk geval een hommage aan de Alfa Romeo Giulia TZ.
Nee, we willen het er niet weer over hebben. Alfa Romeo weet ook wel welke modellen het nodig heeft in het gamma om te kunnen overleven. Nee, Alfa Romeo is als merk heel menselijk en denkt aan de auto’s die het wíl bouwen en die bouwen ze vervolgens. Neem je zelf als voorbeeld, jij weet ook wel dat elke avond een broccoli eten gezonder is dan een zakje Hamka’s. Maar wat WIL je echt? Precies.
Het gaat in elk geval om een nieuwe Alfa Romeo die op stapel staat, de Alfa Romeo Giulia SWB Zagato. Deze auto zal een hoedtik zijn naar de Giulia TZ van 1963. Om de zestigste verjaardag van de auto te vieren, is er dus een nieuwe hommage.
Beperkte oplage
De auto zal een coupé-versie zijn van de Alfa Romeo Giulia. Dat klinkt al op zichzelf bijzonder goed. Eigenlijk is het wel vreemd dat Alfa enkel en alleen stug een sedan bouwt met traditionele motoren. Een coupé, stationwagon en allroad-versie plus wat PHEV’s en ze hadden echt wel een succes kunnen maken van die Giulia. Dat zijn allemaal uitvoeringen die je behoorlijk goed kunt verkopen.
Dat gaat met de Alfa Romeo Giulia TZ hommage niet het geval zijn. Uiteraard zal de auto in (heel erg) beperkte productie leverbaar zijn. Het is echter niet een Giulia met een twee deuren. nee, ze gaan er echt werk van maken.
Techniek Alfa Romeo Giulia TZ
Niet alleen zal de auto een volkomen nieuw exterieur krijgen, ook wordt de wielbasis aangepast! Jongens, als er zoveel dingen veranderd worden, was een stationwagon-versie dan niet een slimmere optie geweest? Dan verkoop je in het Noorden van Europa wat meer exemplaren en kun je denken aan dingen als omzet, winst en groei.
In technisch opzicht is het een Giulia GTAm, dus met de 540 pk sterke 2.9 liter V6 met dubbele turbo. Of de auto een 2+2 zal worden of een tweezits coupé, is niet duidelijk.
Qua aantallen is het ook niet duidelijk, maar we gaan ervan uit dat de Alfa Giulia TZ een stuk zeldzamer én duurder zal zijn dan de Giulia GTA. Voor de context, de GTA kostte 220 mille en er zijn er 500 van gebouwd. Het is overigens niet de eerste TZ-hommage, in 1965 was daar de Alfa Romeo TZ2 en in 2011 de TZ3.
Meer lezen? Deze 12 Zagato-ontwerpen zijn ontiegelijk mooi!
baf07 zegt
Ik hou er van, punt
Dutchdriftking zegt
Het is heerlijk, maar waarom geen Giulia station? Als die er vanaf 2015 was geweest dan had ik over twee jaar een lekker afgeschreven exemplaar kunnen oppikken om de 159 te vervangen.
leaper035t zegt
Een coupe had er ook mogen zijn!
racerx zegt
Een dergelijke auto had mij na mijn eigen 159 fiasco van een tijd geleden mogelijk weer uit m’n BMW gekregen. Een Stelvio is helaas niet voldoende om mij over mijn bezwaren te laten stappen, want SUV.
bermtoerist zegt
Dat is ook wel een beetje de vloek van alfa perfect verwoord door Willeme:
“Helaas zijn de liefhebbers niet allemaal in staat om een nieuw exemplaar te kopen. En helaas zijn mensen die nieuwe auto’s kopen niet allemaal een petrolhead.”
Bij de 156 was het nog mogelijk een auto te maken die de liefhebbers konden leasen. Blijkbaar is dat nu niet meer te doen en zoeken ze het met deze coupe dan maar aan het uiteinde van de markt waar de marges groot zijn.
Ik weet het, het is armoede, maar ik blijf hopen op stellantis “broccoli” modellen met net wat meer schwung.
karhengst zegt
Wat Stellantis betreft, ik zou best een Peugeot of DS op het Giulia platform willen zien.
Maar waarschijnlijk zullen we eerder een Giulia-opvolger op een FWD platform gaan zien.
mustang750supersnake zegt
dat ds gebeuren mogen ze ook houden wat mij betreft want dat is het ook niet….ja wat leuke knopjes ja dan heb je t wel gehad….als ze nou met een nieuw hydro-pneumatisch veersysteem komen…dán ga je weer de liefhebbers aantrekken…nu zijn het alsnog alleen de saaie leasebakken die komen…….
anthwan zegt
Heeft wel wat weg van een Viper.
leaper035t zegt
Vraag aan de Alfisten op deze blog: wat maakt van een Alfa een fijnere auto dan BMW? Neem de Giulia en de 3-serie bijvoorbeeld, beide zijn échte rijdersauto’s aldus de reviews. Maar wat maakt die Alfa dan toch nóg specialer? Stuurgevoel, wegligging, beleving? Of heb ik het helemaal mis?
alfa147ti zegt
Van de week met een nieuwe 320 gereden en deze is toch wel wat moderner dan mijn Giulia van 2022, kwa rijden maakt het niks uit heb ik gemerkt, alleen de Giulia heeft een wat dunner stuur wat ik wel fijn vindt, ik denk dat het met smaak en durf heeft te maken wat je kiest ik heb voor de tweede keer weer een Giulia gekozen, net iets aparte.
rollingstoned zegt
Gewoon. Omdat Alfa ;-)
Maar serieus, je ziet ze tenminste niet op elke straathoek, dus specialer dan een 3-serie zijn ze sowieso. Zelfs 911jes zie je vaker. En qua vormgeving wint ie het ook imho.
leaper035t zegt
Klopt volledig!
ttr6 zegt
Ik rijd nu BMW en kom uit een Giulia Veloce. Geloof me: er stuurt niets boven een Giulia. Maar ja, ontwikkeling gaat verder en dan blijkt Alfa achter te blijven.
rollingstoned zegt
Die bevertanden e.d. mogen van mij gerust achterwege blijven, tenminste, als dit is wat je met ‘ontwikkeling’ bedoelde? ;-)
Nanning zegt
1. Omdat het een Alfa is met bijbehorend design en levendig rijkarakter (al wordt dat design steeds ingetogener om een bredere uitstraling te verkrijgen
1. Omdat het geen BMW, Audi of Mercedes is.
2. Zie punten 1 en 1.
leaper035t zegt
Hehehehe
cloverleaf zegt
Het interieur. Het is misschien niet persé beter. Maar wel mooier! Leer in een Italiaan is altijd mooier en strakker dan in een Duitser. Een Alfa is gewoon een hele fijne plek om in te zitten
alfa147ti zegt
Waarom geen S.W of een spider een paar jaar geleden gekomen is heel invoudig ze hielden er van bij FCA om mensen weg te jagen naar andere merken, dit gebeurde al jaren daar en hopelijk met de overname van nu is dit verleden tijd.
mustang750supersnake zegt
supervet model…doodddddzonde dat zoiets nooit in massaproductie gaat….goh we zouden eens écht mooie wagens mogen rijden…..
lucerd zegt
Eindelijk weer een goede en mooie alfa na TZ3 en na de GTV6.
Jacco zegt
volgens mij wordt dit hem : https://www.youtube.com/watch?v=tlTgFQj-RHc