Mocht je nog in de race zijn voor een gloednieuwe Alfa Romeo Giulia GTA, dan heb je pech. Je zult je toevlucht toch echt moeten zoeken op de tweedehandsmarkt. De nieuwe zijn namelijk allemaal verkocht!
We gooien er even een paar clichés in. Komen ze. Alfa’s verkopen niet. Niemand wil een nieuwe Alfa Romeo leasen. De voorraden bij Alfa zijn enorm, omdat niemand zo’n ding wil rijden en liever een Tesla heeft.
Clichés zijn clichés omdat er meestal wel een kern van waarheid inzit en voor Alfa Romeo geldt dit ook. Er worden er helaas ook weinig van gekocht. Behalve dan van de Giulia GTA. Alle exemplaren die gemaakt worden hebben namelijk een nieuw baasje gevonden.
500 stuks Alfa Romeo Giulia GTA uitverkocht
De postbode kwam vanmiddag met een jubelend persbericht langs bij Autoblog HQ. Het was afkomstig uit Italië, van de firma Alfa Romeo. In dat persbericht werd vol trots gesproken over het feit dat álle Giulia GTA’s aan de man zijn gebracht.
En dat is best knap, zeker als je weet dat het een erg dure auto is. In Nederland kost een Giulia GTA namelijk rond de 230.000 euro. Dat is veel geld voor een nieuwe Alfa, ondanks de 590 pk die hij levert.
Waarschijnlijk is de auto goedkoper in het buitenland, want hij is over heel de wereld verkocht. Zelfs in China, Japan en Australië kun je de Giulia GTA tegenkomen. Mocht je je afvragen hoeveel exemplaren er gebouwd gaan worden, dat valt dan wel weer een beetje tegen. Het zijn er maar 500.
10 exemplaren komen naar Nederland
Alfa Romeo doet het qua verkoopaantallen in Nederland helaas niet zo heel goed. Liever rijden we een kale BMW 316d of een bijtellingsvriendelijke Hyundai of Dacia in plaats van een volbloed Italiaans raspaardje. Tot het eind van vorige maand werden er in totaal 141 op kenteken gezet.
Van de Giulia waren dat er -vanzelfsprekend- wat minder. Slechts 85 mensen kozen voor deze schitterende sedan. Veel te weinig.
Maar goed, we willen afsluiten met een positief punt. Van die 85 mensen, hebben er dus 10 gekozen voor het absolute topmodel, de Giulia GTA. Ik ben niet zo goed in wiskunde of rekenen in het algemeen, dus ik laat het percentage graag door iemand anders uitvogelen.
Kort gezegd, een groot deel van de Alfa-liefhebber is een echte held, want zij kozen voor dé moderne Alfa der Alfa’s.
En daarvoor past alleen een heel diepe buiging!
isleofman zegt
Onvoorstelbaar wat een bizar lage verkoopaantallen in nederland.
PunicaOase zegt
@isleofman: vond het nog meevallen.. had nog veel minder verwacht :-(
Ilquadrifoglio zegt
Grappig hoe tijden veranderen. Nu vindt men 230.000 Euro duur voor een nieuwe Alfa Romeo. Dit terwijl de oer 8C een concurrent van de Bugatti Type 57 was. De Tipo 33 was duurder dan een Ferrari 250 GTO.
Mensen hebben vandaag de dag blijkbaar meer waardering voor een opgeleukte VW. Hoewel dit bericht duidelijk maakt dat er markt is voor èchte Alfa Romeo’s. Net als beide versies van de 8c wordt dit namelijk wel verkocht.
Misschien net als Jaguar minder aantallen en alleen in de specialty markt opereren? https://europe.autonews.com/automakers/jaguar-evs-be-priced-bentley-porsche-levels
nicolasr zegt
Ja, maar de oer-8C was wel even iets anders dan een opgedirkte Giulia die van dezelfde band rolt als een simpele diesel.
Nogmaals, niks slechts over Alfa, maar de 8C (van toen en recent) en Tipo 33 zijn niet te vergelijken met de Giulia GTA. Die ik overigens oprecht geweldig vind. Maar niet zo geweldig als de door jou angehaalde voorbeelden. Dat was handwerk, in eigen huis gemaakte toptechniek, kunst, noem maar op. De Giulia GTA is vet. Sterker, geweldig. Maar rolt nog altijd van een band in een enorme fabriek.
God, wat zijn die oude Alfa’s geweldig!
Ilquadrifoglio zegt
Weet dat de diesel (de basis) is afgeleid van de Q en niet andersom zoals bij de Duitse 3. De Q die eigenlijk beter was dan wat de Duitsers sinds jaren 80 doen. Wanner BMW het kan vragen voor een M3 xxxx, dan kan Alfa Romeo gezien historische statuur en kwaliteit van de Giulia zeker.
bernoulli zegt
Een ///M4 Competition is een ton(!) goedkoper dan een Giulia GTA hoor.
etronabt zegt
@bernoulli: wat een rare tijden zijn het toch. De huizenprijzen reizen de pan uit en nu moet je ook al een ton betalen voor een fatsoenlijke gril op je snelle sedan 😉
flatoutmarten zegt
@etronabt: 😂😂🤣
Ilquadrifoglio zegt
Valt best mee.. De M3 gaat op vergelijkbaar niveau al naar 180K. De ‘normale’ laat zich het beste te vergelijken met de Quadrifoglio.
Gezien de exclusiviteit een prima prijs. Ze zijn dan ook niet voor niets allemaal verkocht.
MarcoM zegt
Gewoon belachelijk veel belasting betaal je voor deze prachtige auto, maar ja, ze moeten de geld harken ergens van betalen.
spidertje zegt
Wellicht moet Alfa zich weer gaan richten op het absolute top segment zoals men dat voor WO2 ook deed???
Ilquadrifoglio zegt
Hetzelfde als wat Jaguar gaat doen. Het is moeilijk om de Duitsers op inmiddels eigen terein te verslaan. Men kiest snel voor veilig in dat segment. Alfa Romeo en Jaguar hebben dat imago door fouten in de jaren 70 niet meer.
https://europe.autonews.com/automakers/jaguar-evs-be-priced-bentley-porsche-levels
mashell zegt
Dat topsegment zit al vol. Misschien is een Volvo strategie beter passend, wel een premium product maar voor een minder premium prijs.
vetnek zegt
Ik rijd inmiddels naar volle tevredenheid mijn 2e Giulia (lease). Na de 2.2 veloce diesel nu de veloce benzine.
Omdat het kan.
ttr6 zegt
Heel goed. Veel plezier met je Veloce…..
Is getekend: een tevreden Veloce rijder. :)
vetnek zegt
@nicolasr: de GTA’s moeten nog geleverd worden en zitten derhalve nog niet in de registraties verwerkt.
sportabgasanlage zegt
In geen 230.000 jaar…
Echt, ik vind ’t een geweldig apparaat hoor, maar veel een veel te duur. Zeker een ton te duur voor wat je krijgt. Voor hetzelfde geld heb je een 911 GT3 of voor een klein beetje meer een Ferrari Roma. Misschien minder “exclusief” maar imho veel begeerlijker dan deze Alfa.
mattyk zegt
10 : 85 x 100 = 11,8 % Alsjeblieft 😁
205zonderdak zegt
Ik wil er wel een in plaats van mijn twingo.
osmo zegt
Wat blijft deze er toch lekker uitzien. Zeker qua looks als je dit “oud model” vergelijkt met zo’n nieuwe M3/M4.
kniesoor zegt
Moet aannemen, dat het overgrote deel van deze 500 stuks onder wat textiel wordt weggestopt in een garage, in de hoop, dat-ie op termijn meer geld oplevert dan-ie heeft gekost wegens zeldzaam. Dus de oto blijft nieuw te koop. Maar dan met een Aufpreis.