Naar onze mening is de Alfa Romeo Giulia Estrema iets te ‘light’, maar het is in de goede richting.
De Alfa Romeo Giulia is een geslaagde sportsedan, maar krijgt helaas nog niet alle handen op elkaar. Ja, de purist en liefhebber spreken ze aan, maar het grote publiek wil nu eenmaal grotere infotainment-schermen, meer binnenruimte, een stationwagon, een plug-in hybride en ga zo maar door. Allemaal dingen die onontbeerlijk zijn in het D-segment (en leverbaar zijn voor de BMW 3 Serie), maar waar Alfa Romeo geen gehoor aan geeft. Tja.
Overigens: eind 2022 kondigde Alfa Romeo de Facelift van de Stelvio en Giulia aan.
Dat wil niet zeggen dat de sportsedans als sportief rijijzer een voltreffer is. Het enige dat jammer is, is dat de het gat tussen de gewone Giulia en de Quadrifoglio zo groot is. Een vermogen van 510 pk en een prijskaartje van 120 mille zijn voor sommigen overkill.
Quadrifoglio-goodies
Alfa Romeo heeft een tussenoplossing in de vorm van de Alfa Romeo Giulia Estrema (niets te maken met de Estrema Fulminea). Het is in principe een Giulia in Veloce-uitvoering, maar dan met wat goodies van de Quadrifoglio.
Denk aan het actieve onderstel en het sperdifferentieel. Ook is er schuitig gebruik gemaakt van koolstofvezel. De grille en spiegelkappen zijn van carbon. voor de rest van de auto is er gekozen voor hoogglans zwarte afwerking in plaats van aluminium.
Nou ja, auto, auto’s. De Estrema-uitvoering is leverbaar voor zowel de Giulia als de Alfa Romeo Stelvio. Dat zien we op zich wel vaker, dat die twee samen gelijke behandeling krijgen. Beiden staan op het Giorgio-platform en beiden hebben dezelfde techniek onderhuids.
De Stelvio Estrema krijgt 21 inch wielen, terwijl de Giulia het met 19 inch moet doen. Optioneel kun je bij de Giulia echter kiezen voor een breedset. Er zijn naast zwart nog drie kleuren leverbaar: Alfa Bianco, Rosso Alfa en Misano Blue.
Interieur Alfa Romeo Giulia Estrema
In het interieur gaat het feestje vrolijk verder. Net als bij de Giulia Quadrifoglio heb je niet echt keuze uit een interieurkleur. Je krijgt zwart lederen sportzetels met leder bekleed dashboard en een hoop aluminium en carbon afwerking.
Om de boel op te fleuren zijn er wel rode stiksels. Het Harman Kardon-systeem is standaard. Helaas hebben we nog geen hele duidelijke foto’s, alleen deze detail-shots met rode waas. Ja, zo creëer ook een fraaie kleur. Waar zijn de tijden gebleven van Alfa’s met rood lederen Mom-bekleding?
Dan het grootste nadeel: ondanks wat hardware en luxe van de Quadrifoglio, is er niets aan de motor veranderd. In beide gevallen heb je namelijk een 2.0 turbo met 280 pk. De Stelvio Estremo heeft standaard Q4-vierwielaandrijving, bij de Giulia is dat gelukkig optioneel.
Je kunt dus de 280 pk sterke motor gewoon met achterwielaandrijving bestellen. De transmissie is nog altijd de achttraps automaat van ZF.
Alfa Romeo Giulia Estrema naar Nederland?
Al met al een geslaagde uitvoering als je toch al in de markt was voor een Giulia (952) of Stelvio (949). De meeste mensen die er eentje wilden hebben, hebben ‘m nu. De facelift kan dus niet snel genoeg komen.
Er gaan geruchten dat de Giulia de neus van de Tonale krijgt en een flinke update qua interieur. Een plug-in hybride en stationwagon liggen niet in de lijn der verwachting, dus het zal nog altijd een zeldzaamheid blijven. De auto komt naar Europa, dus hopelijk ook naar Nederland.
Meer lezen? Dit zijn de 13 gaafste moderne Alfa Romeo’s!
por100 zegt
Het enige waarin hij dus anders is dan een gechipte 2.0T (met 200pk) met performance pack is het actieve onderstel afkomstig van de Qv. Kan iemand uitleggen wat het verschil is met het huidige onderstel van een normale Guilia?
geelbarrel zegt
Als ie nou 350 pk zou hebben……
por100 zegt
Je kan 320pk ophalen bij een aantal gespecialiseerde alfa-romeo chiptuners voor een guilia 2.0t.
Bij sommige van die chiptuners kan je ook je 2.9 v6 Qv brengen en dan maken ze de regen-modus nog wat milder en kan je het vermogen verlagen tot pak em beet 350 pk. Dat lijkt mij de beste optie als je tussen modus zoekt. Maar goed, 350pk op de achterwielen is bij nat wegdek nog steeds lastig.
berlinetta zegt
Een Giulia Q kopen en dan het vermogen terugschroeven naar 350 pk?
por100 zegt
Alleen voor de regenmodus en om aan je vrouw uit te kunnen leggen natuurlijk.
geelbarrel zegt
@por100: ja die 320 pk heb ik al
petroldrinker zegt
Gelukkig hebben wij een echte quadrifoglio stelvio binnen de familie 👍
rutgerg zegt
‘De auto komt naar Europa… ‘ ik denk eerder dat de auto Europa niet uit komt..
willeme zegt
@rutgerg: de Estrema wordt wereldwijd geleverd!
rutgerg zegt
@willeme: thanks, maar dat bedoel ik niet zozeer. Meestal zeg je, hij komt ook naar Europa, bij iets wat niet in Europa gemaakt wordt… en daarbij denk ik dat 90% vd Giulia’s wereldwijd in Europa rondrijden. Vandaar :-)
Shoji zegt
Oprecht het enige wat ze hoefden te doen om deze estremo? Te maken was de (….) dna race knop uit de Q over te zetten naar de normale giulia zodat je in je sperdifferentieel achterwiel aangedreven sedan daadwerkelijk plezier kan hebben
Shoji zegt
@shoji: Het blijft toch bizar dat je in de normale giulia niet de tractiecontrol uit kan zetten. Ja het kan wel als je het zekering trucje doet maar dan kan je daarna door naar de dealer om foutcodes te wissen…
por100 zegt
interessante info, thx. Dan toch maar de m135i als donuts je lievelingseten is
Paul58 zegt
@shoji: tegenwoordig kan dit al worden verwijderd. Ik dacht via squadra
Paul58 zegt
@kevin1989: foutcodes valt wel mee gezien de ervaringen op forums van eigenaren. Idem voor ‘normale’ chiptuning
Shoji zegt
@kevin1989: Klopt allemaal. Het is eigenlijk ook makkelijk opgelost als je ervoor gaat zitten. Alleen blijft het raar dat je “ervoor moet gaan zitten”. Met name wanneer er een giulia is met een bijna iedentieke knop die dit oplost. Ze hebben in de fabriek dus 2 verschillende knoppen, terwijl de dna race knop niet zou misstaan in een 280pk sterke alfa.