Een stukje marktaandeel van de Porsche Cayenne wegsnoepen met een nieuwe Alfa Romeo SUV.
Waar zit een dikke marge op en kun je als merk goed brood aan verdienen? Nee, niet aan een schrale A-segmenter. Wel aan een luxe SUV. In de categorie je hebt het niet nodig, maar toch kopen mensen het. Want hoog, droog en aangenaam vertoeven is nu eenmaal populair. De Porsche Cayenne is generaties lang het levende bewijs en zelfs de BMW XM weet kopers te trekken.
Luxe Alfa Romeo SUV
Het is dus niet zo gek dat Alfa Romeo juist dit segment voor ogen heeft met een nieuw model. De Tonale, Giulia en Stelvio zijn leuke modellen, maar het Italiaanse automerk heeft een succesvol volumemodel nodig dat de kassa doet rinkelen.
Tegenover Autocar zegt Alfa Romeo baas Jean-Philippe Imparato dat het merk voor het einde van het jaar een keuze gaat maken over een nieuw, vijfde model. Wat het precies gaat worden is nog niet besloten, maar mik op een grote SUV om het op te nemen tegen bijvoorbeeld de Porsche Cayenne.
Dit vijfde model zal naast de Tonale, Giulia, Stelvio en de eveneens nieuwe Junior verkocht gaan worden en moet in 2027 op de markt verschijnen. Het grote verschil met de Cayenne? Waar de Porsche altijd een verbrandingsmotor is de toekomstige Alfa Romeo SUV volledig elektrisch.
De auto komt te staan op het nieuwe schaalbare STLA Large van Stellantis. Op dit platform kunnen auto’s tot 5,13 meter lang zijn. Bovendien is het toekomstgericht, met 400v en 800v boordspanning en ruimte voor accu’s tot 118 kW groot.
Tegelijkertijd is het een gok voor Alfa Romeo. De markt van grote (dure) elektrische auto’s staat nog in de kinderschoenen. Grote elektrische SUV’s als de Lotus Eletre en de Mercedes EQS SUV niet bepaald hardlopers.
Giulia stationwagen
Imparato reageert ook met een grappige ondertoon op de vraag waarom een SUV. Volgens hem is het antwoord simpel. Alfisti met een grote liefde voor de historische modellen van het merk gruwelen bij het idee van crossovers en SUV’s, maar het is de markt die erom vraagt. En dus lijkt dat de logische volgende stap. Een Giulia stationwagen komt ook even ter sprake. “We kunnen morgen groen licht geven voor een Giulia station, maar wat zegt de markt? Het is heel cool, maar wat voor volume kunnen we draaien?”. De Alfa-baas ziet het niet zitten, dus reken er maar niet op.
gekketurbo zegt
Begin maar eerst iets te produceren wat enigszins competitief is tegenover een Cupra, of nog beter BMW. Beide verkopen het veelvoud van Alfa Romeo. En zelfs Cupra lijkt doordachter producten neer te zetten in de markt. Formentor vs de Tonale zal een mooie vergelijk zijn qua verkoop aantallen…
Edge zegt
De Formentor is dan ook een hele fraaie auto. Die koperen accenten van Cupra vind ik zelf wat too much, maar verder steekt het design van de Formentor echt goed in elkaar. Die oogt als een soort hot hatch die iets hoger op de poten staat en iets groter uit het kopieerapparaat is gekomen. Vergelijk dat met de Tonale. Het ontwerp an sich is al niet heel fraai, en dan zijn de verhoudingen ook nog eens zoek: de wielen staan optisch te ver naar binnen, de auto is optisch te smal voor z’n soort en daardoor lijkt ‘ie ook nog eens veel hoger dan hij is.
gekketurbo zegt
@Edge: dat is ook het probleem. Ook de nieuwe Junior heeft last van slecht design, was juist het USP was van Alfa Romeo.
Cupra is niet helemaal mijn ding, maar de proporties zijn best goed en het is uniek (luid) design. Beetje een poor mans Lamborgini, ten aanzien van de oude poor mans Ferrari…
outlook zegt
Proefballonnen troef bij den Alfa..
Richmond zegt
Geen Giulia SW vanwege lage aantallen, maar ze verwachten meer van een cayenne concurrent die volledig elektrisch is? Hebben ze niks geleerd van markt positionering bij de Giulia?
mashell zegt
Zou dit niet gewoon hetzelfde truukje zijn als Geely doet met Lotus Eletre/Polestar 3/Volvo EX90. Dat er een Maserati, een Alfa en een DS allemaal op dezelfde versie van het platform komen?
Richmond zegt
Dat kan, neemt niet weg dat het een erg kleine vijver is voor Alfa om in te vissen.. vooral als Maserati daar ook al zit
Jurgen zegt
Tja, het blijven Italianen, volgens mij hebben ze momenteel niet echt in de gaten wat de markt wil…in ieder geval geen elektrische SUV van boven de €100.000,=, daar ga je geen volume mee draaien hoor
RobTWo zegt
Drie zitrijen en ruimte voor een rolstoel achterin? Ik ben al aan het sparen, want een EV9, CX-80, of XC90 (hybride) is toch minder interessant.
Dutchdriftking zegt
Italiaanse luchtfietserij. Jammer maar helaas.
potver7 zegt
Zoiets moet je natuurlijk met een enorme schep zout nemen. Waar Porsches in de basis allemansvriendjes zijn waarvan varianten worden uitgebracht met karakter voor de liefhebbers (en ‘beleggers’), slaat Alfa die eerste stap doorgaans over.