Er is bijna geen merk met meer liefhebbers dan Alfa Romeo, en toch heeft dit merk het voor elkaar gekregen om zichzelf te reduceren tot een irrelevante speler op de automarkt. Een overzicht van de productplannen van Alfa Romeo zoals die de afgelopen acht jaar de revue passeerden toont op pijnlijke wijze aan hoe diep men inmiddels is gezonken.
Hier op de redactie houden we van Alfa Romeo. Echt waar, zelfs voorwiel aangedreven Alfa’s verschijnen met enige regelmaat op de parkeerplaats van onze redactie. Sommigen (we zullen geen namen noemen, Wouter) lieten zich zelfs meerdere malen verleiden tot de aanschaf van een Alfa als dagelijks vervoer. Misschien is het ook wel daarom dat de conclusie die ik ga trekken zo’n pijn doet in ons autohart, maar het moet toch gezegd worden: Alfa Romeo is op sterven na dood.
“Ja maar waarom dan,” hoor ik jullie denken, “ze hebben toch net 5 miljard gekregen om er bovenop te komen?”
Dat kan wel wezen, maar ik betwijfel zelfs of 50 miljard genoeg is als je een management hebt dat zo keihard blijft falen. De afgelopen acht jaar hangen namelijk aan elkaar van loze beloftes en leugens. Laten we beginnen in 2006, toen Alfa Romeo haar plannen presenteerde t/m 2008. In 2007 zou er namelijk een nieuwe C-segment auto komen maar we moesten wachten tot 2010 tot we eindelijk in een Giulietta konden rijden. Het was een voorbode van wat komen zou: aankondigingen van nieuwe modellen die eindeloos op zich laten wachten.
Er volgde een nieuw plan in 2010: in 2012 zou de langverwachte opvolger van de 159 het levenslicht moeten zien: de Giulia. Als sedan en station zou deze auto de markt op moeten rollen. Maar er kwam geen Giulia. En er kwam ook geen SUV in het C-segment. Misschien in 2013 dan, zoals men later aankondigde. Maar ook die plannen liepen uit op niets. Loze belofte op loze belofte, er kwam niets nuttigs uit. Ja ok, we kregen de 4C, een leuk maar kneiterduur sportwagentje waar het merk nooit van kan leven. Je vraagt je af of de ontwikkelaars niet beter wat tijd in een volumemodel hadden kunnen stoppen. Onze lezers noemen Fiat-baas Sergio Marchionne inmiddels de Victor Muller van Italië.
En toen volgde gisteren de grote aankondiging van Fiat: Alfa Romeo krijgt 5 miljard euro om er weer bovenop te komen en in 2018 verkoopt het 400.000 auto’s, bijna 5,5 keer zoveel als nu. Het geheel ging vergezeld van een grootse presentatie (PDF) die grotendeels moet benadrukken wat Alfa Romeo bereikt heeft de afgelopen eeuw. Dat het merk fantastisch is, de beste is, de wereld gedomineerd heeft wat betreft autosport, etc. etc. etc. Zoals collega Ricardo terloops opmerkte bij het lezen van de Powerpoint: “Het is alsof ik naar een album van Kanye West aan het luisteren ben: een mix van wereldvreemde opmerkingen en grootspraak.”
Alfa zegt dat de eerste stap om terug te keren naar het eigen “DNA” is gezet met de 4C. En natuurlijk volgde er weer een fijne sheet met daarin een overzicht van de toekomstige modellen. En wat denkt u? De Giulia (zoals u weet, ooit bedoeld voor 2012) wordt eind 2015 geïntroduceerd en in de periode van 2016 tot 2018 moeten er nog eens zeven nieuwe modellen bijkomen. Zeven! Als we iets hebben kunnen leren van de afgelopen acht jaar is het wel dat die zeven nieuwe modellen er niet gaan komen.
Sterker nog: laten we hopen dat die er nooit gaan komen. Laten we hopen dat er iemand hoog in de Fiat Chrysler Group het inzicht krijgt dat het beter is om die vijf miljard euro in de ontwikkeling van twee of drie goede auto’s op een eigen platform te stoppen. Beter dan een hoop gerebadgde Chryslermeuk op de markt te donderen. En voordat er een hoop haatmail mijn kant op komt: de Giulia (we zijn er redelijk zeker van dat die komend jaar wél komt) wordt gebaseerd op de Maserati Ghibli, die is op zijn beurt gebaseerd op het Chrysler LX platform. Dat is het platform van Chrysler dat op een Mercedes-platform uit de jaren ’90 gebaseerd was.. daar is onder meer de Chrysler 300 op gebouwd.
Als je roept dat je terug wil naar je eigen DNA dan moet je geen auto’s bouwen op basis van iets wat anderen voor je in elkaar geschroefd hebben, dan moet je je eigen DNA creëren. Een eigen platform, een eigen identiteit. Acht modellen uitpoepen en je afzet ruim vervijfvoudigen in vier jaar tijd is onmogelijk voor een merk dat nu amper 74.000 auto’s per jaar verkoopt. De plannen worden per jaar groter en wilder, jullie modellengamma kleiner en suffer.
Jullie kunnen in vijf jaar tijd de Giulia niet afkrijgen maar nu beloven jullie in iets meer dan 3,5 jaar tijd acht nieuwe auto’s op de markt te zetten? Alfa Romeo, Fiat, Sergio Marchionne, dit is een oproep van een liefhebber: kap met die grootheidswaan. Zoals we uit onderstaande productplanningen kunnen zien heeft het jullie niets gebracht.
forsel zegt
okee, ik respecteer jullie mening, maar ben het er niet mee eens.
raul88 zegt
@forsel: Ik respecteer jouw mening en ben het helemaal met je eens.
Ik hou sowieso niet van doemdenken en hoop eerder dat dit de start is van de terugkeer van het mooie merk Alfa Romeo.
Overigens: “de Giulia (we zijn er redelijk zeker van dat die komend jaar wél komt) wordt gebaseerd op de Maserati Ghibli, die is op zijn beurt gebaseerd op het Chrysler LX platform. Dat is het platform van Chrysler dat op een Mercedes-platform uit de jaren ’90 gebaseerd was en waar onder meer de Chrysler 300 op gebouwd is”
Dus jullie suggereren dat de Maserati Ghibli per definitie slecht is omdat hij op een (12356x) doorontwikkeld Mercedes platform staat? Sorry, maar daar kan en wil ik het niet mee eens zijn..
CasperH zegt
@raul88: nee, dat suggereer ik niet, dat leg jij mij in de mond. Als je Alfa bent en je roept dat je naar je DNA teruggaat, dan moet je niet een auto op de markt gooien waarvan de basis bij een platform van Mercedes uit de jaren ’90 ligt.
hummer95 zegt
@CasperH: Ik vind de basis persoonlijk niet zo belangrijk. Ik denk dat ze hier meer het uiterlijk bedoelen. Wat maakt het nou uit wat eronder zit als het maar goed werkt.
w0o0dy zegt
@CasperH: Alleen het centrale deel van het Lx-Chassis wordt gebruikt in de Ghibli. Oftewel het stuk waarop je zit. Alles voor je voeten (voorin) en alles achter je rug (achterin) is nieuw. Crash-structure, ophangingspunten en ophanging voor en achter zijn allemaal nieuw en grote delen van het chassis zijn vervangen met meer lichtgewicht materiaal… Het punt is dus misschien strikt genomen waar. Iedere conclusie dat het iets zegt over de kwaliteit is echter onzin.
Graag artikelen op feiten en reële punten ipv populistisch kort door de bocht omdat massa’s tieners er toch geen fuck vanaf weten en het lekker scoort.
In mijn ogen is er dringend behoefte aan alternatieven voor de saaie en lang niet zo betrouwbare (blijven ver achter bij hun imago) Duitsers. De Japanse alternatieven zijn goed maar relatief duur en verkopen nog altijd marginaal ivt kwaliteiten. Ook jammer.Lexus >Audi op vrijwel alles…
dawwg zegt
@w0o0dy: Ik heb een ander spreekwoord voor je: Eerst zien, dan geloven. Kijkende naar het trackrecord van de afgelopen 10 jaar vrees ik echt dat AB gewoon gelijk gaat krijgen.
En een eigen DNA ontwikkel je niet op een 20 jaar oud gekocht platform, hoeveel je er ook aan tweakt; alle grote merken bouwen elke 10 jaar een compleet nieuw platform met de nieuwste inzichten en met succes. Dat is veel duurder dan doorontwikkelen van een bestaand platform, dus het zal echt wel uit noodzaak tot verbetering geboren zijn …
Nee, ik wens Alfa het allerbeste, maar die roadmap is gewoon wishful-thinking; als er al 7 nieuwe rebadges komen, dan wordt het 1 grote flop; kijk maar naar Lancia; dat was ook de nekslag voor een merk dat m.i. nog meer karakter dan Alfa had :(
niekie1999 zegt
@dawwg: Maar voor lancia is er nooit een plan voor vervanging en uitbreiding geweest, alleen dezelfde auto’s verkopen onder een andere bage.
Ik weet niet hoe alfa het gaat doen, ik heb er vertrouwen in dat het specialty model geweldig gaat worden en dat de overige auto’s er prachtig uit zien. Als ze nou ook goed zijn gebouwd ben ik blij :)
hummer95 zegt
@raul88:
str8six zegt
Dit is precies wat ik gister dacht na het ‘positieve’ bericht van Alfa. Allemaal loze beloftes waarvan niets gerealiseerd werd/wordt (buiten de 4c). We zullen zien, maar ik houd m’n hart vast…
lekkaah zegt
Lol, enige reden dat het niet werkt is omdat er juist teveel naar ‘jullie’ geluisterd wordt.
Kijk naar VAG, da’s pas een knap staaltje bedrijfsvoering.
Maar dat mag natuurlijk niet want dat is niet ‘puur’ en ‘alfist’ en huuhuuh blaablaa. Dan is er straks idd geen AR meer (had allang al weggeweest zonder XXL geldinfuus).
johnson zegt
Wat is er mis met Kanye west? Whahahahah
carmasterr zegt
@johnson:
Alles dus ;p
Pordon zegt
Het zal me echt een worst wezen of alfa doodgaat. Snap niet dat iemand waardering kan hebben voor een fabrikant die altijd ondermaatse slechte Italiaanse rommel (dubbel op?)verkoopt, hoe leuk of mooi het pakketje ook is vormgegeven
forsel zegt
Meer inhoudelijke comment. De Giulia schijnt al klaar te zijn, maar door de vraag naar de ghibli word de Giulia op stop gezet, om zo de Ghibli niet in de weg te zitten.
De Spider die niet kwam? Natuurlijk komt die niet als je in een presentatie roept dat overgebadgede alfa’s wel het slechtste is dat ooit heeft kunnen passeren. Waar is dan de geloofwaardigheid nog als je na dit gezegd te hebben een Alfa Spider maakt in samenwerking met Mazda.
Ik durf te wedden dat er dan ook weer een artikeltje kwam: Alfa gaat back to the roots met een omgebadgede Mazda…
Of zie ik dit verkeerd.
eklasse zegt
@forsel: ga d’r nou maar van uit dat de giullia nooit in het vaarwater van de ghibli komt. Zelfde platform betekend niet zelfde klasse.
ferry832 zegt
Het dossier Alfa Romeo is een lastige zaak. Uiteindelijk hebben de managers voor Marchionne het laten versloffen / verkeerd gedaan. Vanaf de jaren 80 is Alfa Romeo in een neerwaartse spiraal terecht gekomen en dat maak je niet zomaar goed.
Was het eerst een merk vol passie en karakter ( een Alfa herkende je al van afstand wat het geluid betrof ) werd het later een mooi jasje met weinig inhoud. Rijbeleving, geluid en prestaties zijn niet meer concurrerend terwijl dat vroeger zeker wel was. Een Alfa haalde bijna altijd meer vermogen uit de cilinderinhoud dan zijn concurrenten.
Ze geven de indruk dat ze snappen dat het allemaal verkeerd is uitgepakt en dat ze zich volledig zetten op de karakteristieke kenmerken van Alfa Romeo. Ideale gewichtsverdeling, uniek rijplezier, sterke onderscheidende motoren en Italiaans design.
Klinkt allemaal goed en als het uitkomt is het het wachten waard geweest. Waarom zouden ze al die moeite nemen om dit zodanig te presenteren als het niet kan. Ik geloof er daarom deze keer wel in. Deze presentatie is beter onderbouwd dan de vorige en ze hebben Alfa Romeo ook nooit willen verkopen. Dat zegt ook wat dus ze zijn zeer zeker wat van plan.
reistje zegt
@ferry832: Ik ben bang dat dat niet werkt, bij jou account zie ik zeer indrukwekkende lijst met auto’s die je hebt gehad. Iemand met echt passie voor Lancia/Alfa.
Maar daar kan een autofabriek tegenwoordig niet meer van leven, zeker niet als ze 400.00 auto’s willen verkopen. Met als voorbeeld BMW, ik zou best een BMW willen, voor de geweldige (I6) motoren, en de gewichtsverdeling blablabla. Maar de gemiddelde koper heeft hele andere motieven voor een BMW.
heidekonijn zegt
@reistje: Ik heb er 4 in de garage. De jongste is van dit jaar. Ik ben dus een liefhebber en doe niets anders dan ze kopen. Ondanks alles.
Maar van liefhebbers als mij of Ferry moet Alfa het niet hebben? Van wie dan wel?
ferry832 zegt
@heidekonijn: Ik ben oprecht geïnteresseerd wat je allemaal voor moois hebt. Kan ik even lekker wegdromen en misschien op ideeën gebracht worden om weer eens te gaan speuren.
timberleek zegt
@heidekonijn:
Van die liefhebbers zouden ze heel goed kunnen leven imo. Er zijn alleen niet genoeg van die liefhebbers ben ik bang.
heidekonijn zegt
@timberleek: Vind ik niet gek, reduceer heel BMW maar eens tot de ‘2 active tourer’ en ik wil wel eens weten hoeveel liefhebbers ze nog hebben’. Of probeer als Alfist maar eens een vijfdeurs sportieve break te kopen. Of een Spider. Of…
timberleek zegt
@heidekonijn:
Ik snap het ook wel, begrijp me niet verkeerd.
Maar daar zit dus wel het probleem.
Joost1990_2 zegt
@ferry832: Ik wil niet veel zeggen, maar de Twin Spark motoren haalden voor die tijd echt veel vermogen uit de cilinderinhoud. Ik had met mijn 1.4 16v maar mooi even 20-30pk meer dan een 1.4 16v van een concurrent uit die tijd en die motor stamt uit 1996. Daarnaast had ik goddelijke stoelen (ook in de Cinquecento Sporting die ik ervoor had). Dat het nu inderdaad niet meer kan bijbenen bij de concurrentie, daar geef ik je gelijk in, maar tot ongeveer 2005 liepen ze nog ver voor en vooral de dieselmotoren zijn hondsbetrouwbaar.
reistje zegt
Tja helaas ben ik het eens met de verwachting van dit bericht.
Het is in paniek dingen aan het schreeuwen, “Alles word RWD!!, We maken 100 nieuwe modellen, we worden een zelfstandig bedrijf, blabla” dat maakt het vertrouwen niet veel groter.
Ik zie Alfa wat als Lancia, beide zijn het speciale italianen. Beide een rijke historie, beide maken (maakte als u wilt) ze mooie auto’s, beide staan ze niet bekend om hun betrouwbaarheid.
Maar anno 2014 is de automarkt veranderd, er is geen plek meer voor deze speciale kindjes. De enige van overleven is mee gaan met de tijd, dat betekend, bijtellings knallers, kleine eco auto’s, Nep-SUV’s etc etc
henkhupelschoten zegt
Alfa moet gewoon de spider weer gaan maken als begin (niet een spider die gebaseerd is op de mazda mx5) daarna een 159 erbij en wat later weer een cross over/suv die in het zelfde segment zit als de Audi q3 Mercedes-Benz gla, alfa moet gewoon een soort baby Maserati gaan worden. Met af en toe een sport wagen als de 8c tussen door.
heidekonijn zegt
@henkhupelschoten: Precies. Waar heeft Alfa 8 modellen voor nodig? Er zijn toch genoeg Fiat merken om de koek over te verdelen?
Lustigson zegt
Ik hoop dat je ongelijk hebt…
CasperH zegt
@Lustigson: ik ook.
abevleeming zegt
Dit geldt toch voor het hele FIAT concern? Sinds dat ik dit blog lees heb ik te vaak te horen gekregen dat er enorm veel nieuwe modellen binnen het concern moeten komen, maar meer dan een ander merk opkopen en die modellen rebadgen heb ik fiat niet zien doen…
De zin “als we Sergio Marchionne moeten geloven” komt me de strot uit. Volgens mij zijn de guilietta en 4c (en vernieuwde panda) de laatste nieuwe modellen geweest die de afgelopen 5 jaar zijn ontwikkeld…
heidekonijn zegt
Volledig eens hiermee.
Nog even toevoegen : ik raad iedereen aan om de powerpoints te lezen. Alsof een 14 jarige dronken fanboi zich heeft uitgeleefd. Dat dit wordt voorgesteld op bedrijfsniveau tart de verbeelding.
Hilarische toets in die presentatie: de totaal verotte Alfa bestuurstop van de jaren tachtig, aangesteld door de Italiaanse (!) socialistische (!) regering van die tijd verkocht MEER Alfa’s dan nu.
Hoe incompetent ben je dan? WTF?!
heidekonijn zegt
@heidekonijn:
http://www.chryslergroupllc.com/Investor/Webcast/Investor%20Presentations/Alfa_Brand.pdf
slide18
stanny zegt
Hopelijk maken ze het waar, maar ik betwijfel het. Als je de evolutie van de fiat groep over de laatste 5 jaar bekijkt snap ik zelfs niet hoe ze het momenteel nog overleven…
Ze moeten zo snel mogelijk terug een 159 (Giulia), Brera en GT maken samen met facelifts van de Mito en Gulietta. Laat die SUV’s maar even wachten. Ik volg CasperH en hoop dat ze zich eerst focussen op deze modellen en daarna hun strategie verder aanpassen en eventueel extra modellen aanmaken.
En als dit allemaal niet lukt? Geen nood, VAG zal het wel overnemen…
jeanclaude zegt
Verkoop het of laat het deels overnemen door VAG, genoeg potentie om Alfa weer op de rit te krijgen. Genoeg platformen voor Alfa en VAG om te delen, bouw die Guilia desnoods op de nieuwe platform van de nieuwe Passat, weer wat kosten gedekt, Laat de motoren die er nu zijn bij VAG optimaliseren op het gebied van zuinigheid zodat deze motoren (bijvoorbeeld de 1.6jtdm de Guilietta) in de 14% bijtellings-categorie vallen, laat die 1.4 Turbo en 1.750 Turbo van Alfa lekker in het gamma en vul het hier en daar aan met tdi’s en tsi’s. Bouw samen modellen met een Alfa teken, die VW, Seat en/of Skoda nog niet hebben. (Denk aan een opvolger van de scirocco maar dan van Alfa) bouw een Alfa suv op basis van de Q3 alleen dan stukken goedkoper. En als Alfa echt zoden aan de dijk wil zetten en marge’s wil pakken, Bouw dan een Alfa op basis van de huidige Audi A6, lekker platform delen, motoren delen, en het grootste voordeel hiervan is, dat zowel VW, Seat als Skoda geen auto in dit segment heeft.
jack_abarth zegt
@jeanclaude:
“Bouw dan een Alfa op basis van de huidige Audi A6, lekker platform delen, motoren delen, en het grootste voordeel hiervan is, dat zowel VW, Seat als Skoda geen auto in dit segment heeft.”
De Superb is op het platform van de A6 ;)
mashell zegt
@jack_abarth: de Superb staat op het PQ46 platform dat een dwars geplaatste motor heeft. De A6 heeft een langs geplaatste motor. Compleet ander platform dus.
ramshoek zegt
@jeanclaude:
Als een 50/50 gewichtsverdeling je doelstelling is, is het A6 platform geen optie…
norge zegt
Fiat werd ooit gedwongen om Alfa over te nemen, dat wilden ze niet en Fiat mensen zagen die Alfisten niet zitten.Het heeft lang geduurd maar Fiat heeft Alfa uiteindelijk toch kapot gekregen. Of een Alfa voor of achterwielaandrijving heeft maakt geen klote uit. Een Alfa moet sportief zijn zoals de 33 en 75 waren, heerlijke sportwagens in een familie verpakking.
Specht zegt
Ah eindelijk is een realistisch stukje op internet. Ik roep zelf op de diverse alfaforums al jaren dat Alfa alleen maar aan het falen is. :)
Ik blijf erbij, van mij mag VAG de boel overnemen, zij zijn de enige met genoeg geld en kennis om er een BMW concurent van te maken. Marchionne moet lekker in Amerika blijven met zijn Chrysler fuckbuddy’s. :)
LaLancia zegt
De overname van Alfa door Fiat heeft 3 slachtoffers geëist: niet alleen Alfa, maar ook Fiat zelf en natuurlijk Lancia! Ineens moesten de investeringen over 3 merken verdeeld worden.
OT: de Ghibli heeft helemaal geen veredeld oud MB-platform. Om te beginnen is het LX-platform van Chrysler zelf waar wat componenten van MB in waren gestopt. Daar werd vervolgens het LY-platform op gebaseerd (huidige 300/Thema). Vervolgens hebben de Italianen daar iets voor Maserati uit ontwikkeld.
Femme zegt
Het hergebruiken van een platform van Chrysler is juist de manier om op betaalbare wijze achterwielaangedreven auto’s op de markt te kunnen brengen. Het zou onzinnig zijn om een eigen platform voor Alfa Romeo te ontwikkelen als andere merken in het concern dezelfde technologie nodig hebben.
Veel belangrijker is dat elk merk een sterke eigen identiteit heeft. Dat kan prima als er onderhuids componenten worden gedeeld.
Volgens Wikipedia is het Chrysler LX platform gebaseerd op o.a. de voorwielophanging van de W220 S-klasse van 1998 – 2005 en de achterwielophanging van de W211 E-klasse van 2002 – 2009. Het zijn niet de schraalste auto’s waarvan je onderdelen kunt overnemen en zo oud zijn ze ook weer niet. Ik neem aan dat Chrysler en Maserati inmiddels verbeteringen op het platform hebben ontwikkeld. Met simpele aanpassingen van bijvoorbeeld schokdempers en rubber bussen kun je bovendien veel bereiken om een auto een ander weggedrag te geven en dat kan zonder helemaal opnieuw te beginnen.
Alfa had destijds met de 159 de best sturende voorwielaandrijver in zijn klasse. Als er nog wat van die technici zijn overgebleven kunnen ze ongetwijfeld wat leuks maken.
Veel belangrijker voor het succes van de 159-opvolger is dat hij een goed design en goed presterende zuinige motoren krijgt.
mopar zegt
@Femme: Klopt, dat LX platform is gewoon chryslers eigen ontwikkeling waarbij logischerwijs werd geschopped bij MB omdat die 2 destijds tot hetzelfde concern behoorden. Zo vreemd is dat dus niet. En het feit dat het al een tijdje op de markt is wil alleen maar aangeven dat het beproefde techniek is die dus probleemloos kan werken…..iets wat alfa met z’n betrouwbaarheidsrepuatie hard kan gebruiken.
Jammer genoeg wordt dat argument vaak door mensen gebruikt die er dus geen verstand van hebben en gewoon slim willen overkomen. Een beetje onderzoek zou uitwijzen dat dat LX platform zo slecht nog niet is.
En dan mag @Casper ook even weten dat de huidige golf eigenlijk ook op dezelfde (aangepaste) bodemplaat staat als de golf 4 en 5, maar daar is niemand in Europa dan weer kritisch over…..want VAG he.
BJ zegt
@Femme: Weet niet precies wat je met in “zijn klasse” bedoeld, maar in het premium segment was de concurrentie niet groot (achterwiel aandrijvers) en in het VW/Opel/Ford segment, ging en gaat Ford daar in het algemeen aan de haal met de titel beste stuur auto
spidermann zegt
Ik zou graag de Cash Flow prognoses willen zien, en de diverse scenario’s doe ernij horen om tot een assessment van de plannen te komen. Ik ben een Alfa fanboy, maar bedrijfs-economisch moet het uiteraard ook attractief zijn.
Rob zegt
Is de Fiat-groep in beginsel al niet gedoemd te mislukken?
Kijk naar het Britse Leyland: daar moesten voorheen gedoodverfde concurrenten ineens met elkaar samenwerken. De rest is geschiedenis….
Terug naar de Fiat-groep: Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Ferrari en Maserati. Ooit waren ze concurrenten van elkaar, de één in mindere mate dan de andere, maar toch: Nu moeten ze saampjes auto’s bouwen.
Zit daar niet het echte probleem? Het klinkt naar mijn beleving een beetje als AJAX, PSV en Feyenoord die verder gaan als één club. Of Boeing, Airbus en Bombardier die ineens samen vliegtuigen moeten gaan bouwen. In theorie misschien fantastisch, maar in de praktijk…?
Als leek zal ik zeggen; neem afscheid van Alfa Romeo en Lancia, definitief. Maak van Fiat een budget merk, Chrysler het middensegment (Volkswagen territorium) en Dodge voor sportieve meuk. Lastige historische ballast (Lancia en Alfa) ben je kwijt en je kunt met de Amerikaanse merken + Fiat massa-kassa draaien. En met Jeep, Maserati en Ferrari pak je de vette marges uit het luxe segment. Tenminste, dat is mijn puur theoretische ideetje ;-)
chipmunk zegt
@Rob: in grote lijnen ben ik het met je eens, maar ik zou of alfa of lancia gebruiken om in het segment boven fiat modellen zien te verkopen. Dus:
– fiat 500, panda en eventueel een Punto.
– daarboven alfa/lancia (ik denk dat het marktaandeel Chrysler/Dodge te klein is in Europa en weet niet of dat kans van slagen heeft)
Bovendien vind ik dat het management en de directie een verantwoordelijkheid heeft richting het personeel. Ik ben niet van de werkverschaffing, maar ik vind wel dat als investeringen en plannen niet doorgaan dat je toch moet denken over verkoop aan een geschikte partij.
henkhupelschoten zegt
Als Lancia nou gewoon een soort Ferrari baby’tje word en alfa een Maserati baby’tje word (of omgekeerd) en ze delen gewoon elkaars platformen en onderdelen en ze maken er deze keer wel echt iets moois betaalbaars en goeds van dan lukt het ze zeker!
BJ zegt
Ik hoop het, maar bij italianen moet je het toch altijd met een korreltje zout nemen…
Ik zou Alfa dolgraag zien als het nieuwe BMW van een paar jaar terug, daar zit volgens mij met de ontwikkeling die het huidige BMW doormaakt een steeds groter wordende niche waar ik nog niet zomaar iemand in zie duiken. Maar ik durf nergens op te rekenen…
mashell zegt
Natuurlijk gaat Alfa geen 5 miljard verspillen. Er wordt helemaal geen 5 miljard ingepompt. Nu al die oude product planningen door Pinokkio gemaakt blijken waarom zouden we dat bedrag dan geloven?
spiderman zegt
Goed dat Autoblog deze onzin van de Fiat-Alfatop fileert, op andere sites wordt dit gewoon voor zoete koek geslikt. Een presentatie van 55 slides, vol onzinnige plaatjes over je (prachtige) historie en je skunk team, maar zonder 1 concreet nieuw model. Nog niets over specificaties van een nieuwe Giulia die al over een jaar zou moeten verschijnen. En dan nog 7 andere modellen erachteraan in de 3 jaren erna. Heeft Marchionne aan de geestverruimende middelen gezeten, of denkt hij echt dat we dit nog geloven?
Alfa is ook mijn grote liefde en wat mij betreft was het merk ook nog geloofwaardig in de dagen van de uitstekende 156, 147 en 166. Daarna ging het bergafwaarts en werd het DNA te grabbel gegooid door de vrijage met GM.
Om weer een plek te verdienen op de Europese markt heeft Alfa geen 8 nieuwe modellen nodig, 3 is genoeg, naast verse edities van de Mito en Giulietta en de nicheauto die de 4C is. Een waardige opvolger van de 159, een Spider die aansluit bij de traditie van de Duetto en een knappe Coupé. Gezien de prijs die een grotere sedan daarboven zou moeten kosten is die een stap te ver: de Ghibli heeft die plek al ingenomen. SUV’s of crossovers zie ik niet, laat die maar aan Chrysler. Een Giulietta-versie met verhoogde vering en 4×4-aandrijving is genoeg om de Italiaanse markt tevreden te houden in dat opzicht. Volgens mij hebben we zoiets al met camouflage zien rondrijden het afgelopen jaar. Maar voorlopig is het devies: eerst zien, dan geloven. Het zou inderdaad zo maar kunnen dat Alfa zelfstandig wordt gemaakt om de verkoop aan VW te kunnen realiseren. We hebben immers ook al eens auto’s uit Wolfsburg op de parkeerplaats van de fabriek gezien…
Rob zegt
@spiderman:
Je hoort het hier vaker; 2 of 3 modellen meer en Alfa wordt weer een succes (kort door de bocht). Maar is dat wel zo? Heb je genoeg aan 4/5 modellen?
Concurrenten hebben namelijk véél meer modellen. VW heeft er 11, Peugeot 10, Ford 11, Opel 11 en Citroen een stuk of 14. Zelfs Volvo heeft 7/8 modellen.
En die merken bouwen echt niet zonder reden zoveel verschillende modellen….
heidekonijn zegt
@Rob: Ik denk dat vooral bedoelt wordt : Alfa, spendeer geen 5 miljard aan allerhande versies van een 300C maar maak één fantsoenlijk Alfa platform en bouw daar 2 of 3 modellen van.
spiderman zegt
@Rob: Met dat relatief beperkte budget van 5 miljard kun je gewoon niet 8 nieuwe modellen fatsoenlijk ontwikkelen. Liever dan een serie Chryslers met een Alfa-badge op de neus heb ik dan 3 echte nieuwe Alfa’s, plus vernieuwde versies van de bestaande. Dan heb je in totaal 6-7 auto’s (als je de 4C en 4C Spider apart rekent 7), daarmee kan een kleiner merk als Alfa in ieder geval weer een enigszins zijn klanten bedienen. Met varianten als een 5-deurs Mito (jarenlang aangekondigd door de Fiat-top), een sedan- en SW-versie van de nieuwe Giulia en die 4×4-versie van de Giulietta kom je dan een heel eind. Kleinere auto’s zijn het terrein van Fiat, grotere en duurdere van Maserati. In dat topsegment leg je het anders af tegen de gevestigde Duitse orde.