Deze zomer maakte Alfa Romeo importeur Kroymans bekend dat de bezem door het aantal Alfa Romeo dealers moet. Het gaat hier vooral om de multibranding dealers die Alfa Romeo “erbij” doen. Dit tot ontsteltenis van de dealervereniging, want die wilde eerst weleens weten of dit besluit ook de het hoofdkantoor in Italië werd gedragen.
Die bleek vierkant achter importeur Kroymans te staan, dus het tij was niet meer te keren. Inmiddels heeft Alfa Romeo Nederland de afgelopen maanden al dertien dealers opgezegd en hiermee is de eerste saneringsronde van het dealernetwerk afgerond. Op naar de volgende ronde…
De importeur heeft de normale opzegtermijn van twee jaar in acht genomen. Dit in plaats van één jaar, iets wat mogelijk is in geval van een reorganisatie. Dit is bewust gedaan om dealers die dreigden met juridische procedures de wind uit de zeilen te nemen, aldus Henk Salomons directeur van Kroymans/Alfa Romeo Nederland. Ik denk dan: je zou het ook gewoon “netjes” kunnen noemen (bron: automotive-online.nl).
Stephan zegt
Dealer waar ik werk bestaat al een tijdje en zal ook nog wel even meegaan ;)
Fova' zegt
ik heb zo’n idee dat de klok een uurtje vooruit staat. kijk maar bij het bericht, er staat:21 December 2006 om 21:12 terwijl het nu pas 20.51 is.
-edit: dank u! tijd is aangepast–
Citrofiel zegt
Tsja, eh. Wat heeft dit voor nut voor Alfa Romeo? Ik snap het niet. Kan iemand me het uitleggen?
Ilquadrifoglio zegt
@ Citrofiel
Meer exclusiviteit…
heidekonijn zegt
@Citrofiel
Wel, één van de zwaktes van het merk is de erg gebrekkige naverkoop service.
Dat viel me zelf al op (eufimisme!) maar in Alfa forums en de pers komt dit ook duidelijk naar voren.
In Duitsland is de borstel er flink doorgehaald en volgens AMS staan ze momenteel redelijk goed geplaatst mbt tevredenheid over dealers. Een stuk boven VW als ik me goed herriner.
Waarschijnlijk wil men in de andere Europese markten dit effect ook nastreven.
Paradoxaal genoeg lijkt me dit vooral te komen door de strakke eisen van de leasemarkt.
Freez zegt
Juist het tegenovergestelde wat je als dealerorganisatie moet doen.
Service gerichtheid is bij een groter aantal kleine dealertjes veel beter gewaarborgt dan bij een klein aantal grote verkoop paleizen.
Persoonlijk voel ik me bij een klein dorpsdealertje, waar bij wijze van spreke de baas zelf in een overall staat veel meer thuis dan bij zo’n grote dealer, en met name bij een liefhebbersmerk als Alfa moet dat veel meer aanspreken.
Barry330cd zegt
@Freez: En dat is nu juist waar Alfa vanaf wil. Ze willen graag meer exclusiviteit en een premium gevoel uitstralen en dat gaat je niet lukken met allerlei garages die het merk er even bijdoen. Ik vindt dit een hele zinvolle stap van Krymans. Bovendien schijnt het in Duitsland goed uitgepakt te hebben en waarom zou dat hier dan niet kunnen?
F. zegt
Dit is in België niet anders: een voor bepaalde dealers pijnlijke beslissing maar positief voor de Alfa rijders. Het is meer dan noodzakelijk voor een merk van verkoop tot en met naverkoop over voldoende kennis en vakmanschap te beschikken en dit kan niet met multidealers. Alfa kan enkel samen met Fiat en Lancia verkocht worden. Informeer maar bij Alfa rijders (of andere merken) die een wagen kochten bij een multidealer bv Cardoen: een percentje goedkoper aangekocht (soms)en de service achteraf???? meer dan ‘gelieve u te wenden tot een dealer van het merk’ hebben ze niet te bieden….
Karaya zegt
Goed nieuws, de bezem moet er doorheen.
Citrofiel zegt
@ Ilquadrifoglio, heidekonijn, Barry330cd en F.; Dank jullie wel.
Supermug zegt
Het probleem waar ik problemen mee heb hier in België. In mijn buurt is geen enkele goede Alfa garage. Ook Fiat heeft dat probleem. Toen ik jaren lang met Fiat reed deed ik mijn onderhoud bij een kleine lokale Fiat garage. Toen ik daar rare dingen begon op te merken en mijn motor het begaf ben ik naar een hoofddealer gegaan. Die heeft de zaak gesloten en mijn probleem mooi en eerlijk opgelost. Maar toen moest ik plots 50km rijden voor een beurt.
Met Alfa is het net zo. Als ik mijn huidige wagen vervang door een Alfa (staat vast) word die gewoon als Belg in Nederland gekocht. Mooie grote garages, vriendelijk personeel en zelfs een stukje voordeliger.
Gib zegt
Welke dealers worden exit?
Spidertje zegt
Als Kroymans alle ,,multibrand”dealers eruit werkt zijn we ook van Frans Munsterhuis in Zwolle verlost. Alfa is passie en emotie, maar daar hebben ze in Zwolle nog nooit van gehoord. Het kale, lege en ongezellige glazen hok straalt dat in iedergeval niet uit.
We hebben onze 2 huidige alfa’s bij een gepassioneerde Alfa dealer gekocht. Maar de vorige 3 bij een mulitbrand dealer en daar was niets mis mee.
Henk Salomons ( Kroymans/ Alfa Nederland) heeft goede gedaan in de motorwereld, maar het succes raakt een keer op.
johann zegt
Als alfa nog meer marktaandeel wil verliezen, moeten ze vooral zo doen!
bous zegt
ben erg tevreden met de duitse dealer. scheelt een derde in de prijs van servicebeurten, klant is er koning en met kerst krijg je nog een kaartje ook.
jammer dat ze geen apk doen.
hollandse dealer die de apk deed, vond het nodig om ongevraagd er olie à 15 e per liter erin te gooien…. tweeliter moest er bij. vooraf stond het op de peilstok netjes in het midden… krijg je dus geen vrienden door.
Herman zegt
Ben zeer tevreden met ‘mijn’ kleine dealer in het midden des lands. Rij inmiddels bijna 25 jaar Alfa Romeo en mag mezelf best trouw noemen aan dit mooie merk. Heb dan ook vele types gehad, ook in de slechte (lees roest en electronische problemen) tijd. Ben ook bij meerdere dealers klant geweest. Mijn ervaring is, dat je bij een kleinere dealer beter af bent. Er wordt geluisterd naar je probleem, indien aanwezig, en je bent een KLANT; geen nummer. Dé Alfadealer van midden Nederland (ja die van die snelle dingen…) staat bij mij, en andere Alfarijders in mijn omgeving, niet erg hoog aangeschreven. Op het moment dat je een auto komt kopen dan is men dol-enthousiast. Is de koop gesloten dan ben je gewoon nummer zoveel. Dat begint al bij de aflevering van de auto. Je zult begrijpen hoe het dan met de aftersales gaat. Wat een arrogantie!
Ik hoop dat de importeur niet zal besluiten ‘mijn’ dealer aan de kant te zetten. Dit familiebedrijf scoort hoog op het gebied van service en dat is het enige dat telt.
Cees Both zegt
Het wordt tijd, dat Alfa Romeo weer exclusief gaat worden. Dealers, die alleen maar Alfa Romeo’s verkopen en servicen. Dealers met een “hart” voor het merk, verkopers met passie en klantenkennis, monteurs met specifieke technische kennis en ervaring met Alfa. Inmiddels rij ik en sleutel ik al 35 jaar aan Alfa Romeo’s en vanaf de 90-er jaren heb ik de “echte” dealerkwaliteit alleen maar acheruit zien gaan. Het gaat alleen maar om de quantiteit tegenwoordig. Uiteraard zijn er uitzonderingen en zijn er goede dealers en sub-dealers en ik denk/hoop dat Kroymans dat ook weet!
alfarobbert zegt
In Nijmegen is de lokale Opelboer(niks tegen Opel overigens)sinds een kleine 2 jaar ook Alfadealer.Wat een liefde zullen zij koesteren voor Alfa Romeo…..
jeeteedeeHar zegt
Een paar jaar geleden kocht ik mijn eerste 156 JTD bij een opkoper van Alfa’s uit de lease. Kunnen alleen verkopen, dus onderhoud was even zoeken.
Verschillende opties geprobeerd: locale dealer (die VW/Audi fan is..) en zeer zijn best deed, maar weinig van Alfa’s wist. Lang zoeken naar een probleempje, zwakke plekken niet bekend, geen onderdelen op voorraad. Ook een Alfa dealer gevonden (niet officieel) en dat ging al iets beter.
Omdat mijn verse tweedehandsje van mijn vrouw voor een campagne naar een officiële dealer moest, daar ook maar eens onderhoud gedaan:
– in één keer goed
– snel, vakkundig
– onderdelen op voorraad (niet twee keer terug moeten!)
– onder aan de streep goedkoper!
Verder kun je daar wachten tot het apparaat klaar is en ondertussen kwijlen in de showroom….
Goede stap Kroymans!
Back_to_old_love zegt
Hello,
Ben mij van plan een Spider Diesel aan te schaffen. Ja, ik weet het, maar als je de poen niet hebt en jaarlijks 50.000 km moet doen …
Ik kan hieruit opmaken dat sommigen dealer zijn of erbij werken. Ook in allerlei landen. Als Spaanse Belg wonende in Antwerpen en Schengen kan ik terecht in 4 landen. Wat raden jullie me aan van kooppunten? Is voor mijn bedrijf en dus spelen taxen geen rol, want import naar Luxemburg.
Trouwens gaan ze later met een betere Diesel komen?
Bedankt om terug naar mijn eerste love te mogen gaan. De Alfa 33, wellicht een van de enigen ZONDER problemen toen.
alfa opkopers zegt
De bezem erdoor met de alfa dealers lijkt me een goede zaak.
Je moet wel bij je eigen auto merk blijven.