Waar het er eerst nog naar uitzag dat Alfa en Mazda samen een Italiaans-Japanse liefdesbaby zouden maken, zijn de plannen nu weer omgegooid.
Car Magazine heeft onlangs een hoge pief bij Alfa Romeo/Maserati aan de tand gevoeld, en deze meneer heeft bevestigd dat de nieuwe Alfa cabrio, zoals we al vermoedden, niet zal worden gebaseerd op deze samenwerking. De nieuwe roadster wordt namelijk door de Italianen in eigen huis ontwikkeld en wordt gebaseerd op het eigen Project Giorgio, het (achterwielaangedreven) platform waar de meeste nieuwe Alfa’s op komen te staan.
Eindigt het uit de Japans-Italiaanse samenwerking voortgekomen werk dan voortijdig in de prullenmand? Nope, dit project zou namelijk worden ondergebracht bij Fiat-Abarth. Of dit dan een nieuwe Fiat Barchetta of toch nog een op zichzelf staande Abarth wordt, zal de tijd moeten leren.
Laten we in elk geval hopen dat Alfa de autowereld over een halfjaartje van z’n sokken blaast met de nieuwe Giulia(?), want na de teloorgang van Lancia zou het wel erg jammer zijn als we over een poosje nóg een Italiaans merk met een geweldige historie stilletjes zien wegkwijnen.
Foto: Alfa Romeo 2uettottanta concept (2010)
desjonnies zegt
Hoe zeg je “Eerst zien dan geloven ” in het Italiaans?
stfu zegt
@desjonnies: padubipapi
trident zegt
@stfu: papidipupi? Pupadapapidipi!,
malefunk zegt
@stfu: To the Peter-Alfa…
motoragent zegt
@desjonnies: Nulla tenaci inv, oh.. nee wacht, toch niet.
Inderdaad, iets met veel woorden, weinig daden.
Alex_79 zegt
@desjonnies: Ik vind deze uit Brazilië leuker: “É mais provável para a cobra para fumar um cachimbo, do quoe Fiat a fazer a sua mente” (vert: It’s more likely for a snake to smoke a pipe, then for Fiat to make up their mind)
smoked zegt
@desjonnies: Vedere per credere ;)
Edge zegt
Zolang het een lekker scherp sturend autootje wordt, vind ik het niet erg of ze die nou zelf of met Mazda maken.
jrk68 zegt
@Edge:
Het probleem is echter dat wel nu tot sint juttimus mogen wachten en ik word er niet jonger op….
Ik vrees dat ik mijn mid-life zo lang niet kan rekken….
clarkson zegt
Ben ik de enige die niet begrijpt waarom de fiat op zich laat wachten???
Kan me niet anders voorstellen dat het een dikke hit gaat worden, Maar als hij achteraf komt en de mazda is al een begrip?
sydney zegt
@clarkson: Een dikke hit? Het is niet alleen in Nederland een hele lastige markt.
meepinz zegt
@clarkson: waarom zou dit een dikke hit worden?
sydney zegt
Ik hoop het, net als al die andere tot nu niet officieel gepresenteerde auto’s waarvan ik de ene na de andere schets voorbij zie komen.Ook leuk voor m’n collega’s.De ene week een MiTo mee naar huis,de andere weer een Guilietta enz,enz gaat toch wat vervelen ;((
knipperlichtje zegt
Zoiets had ik inderdaad wel verwacht toen bekend werd dat de Giulia een splinternieuw platform met achterwielaandrijving kreeg. Ik gok dat fiat een nieuw model zal introduceren, de Barchetta was immers voorwielaangedreven.
gregorius zegt
Eigenlijk vind ik t best raar dat Alfa op het moment geen GT / Spider heeft.
Huidige onderstel van de Giulia is al prima.
Zelfde motoren erin.
GT gewoon iets lager en coupe.
Spider: haal het dakkie er vanaf.
Ze hebben al 100 jaar ervaring met het maken ervan.
En designtechnisch zit het bij Alfa ook redelijk goed.
Of je gooit m inderdaad op het nieuwe platform.
Uiteindelijk hoeft die GT / Spider helemaal niet snel te zijn; zolang ie maar leuk stuurt en een lekker gevoel geeft.
pjotr zegt
Ondertussen hier even mee behelpen: http://www.autoedizione.nl/alfa-romeo-4c-spider-maakt-zich-op-voor-debuut/
Toch vind ik het jammer dat er geen kleine Spider komt: ik heb veel leuke herinneringen aan mijn Spider 4: 1070kg, 126 pk, ladingen koppel en een brulpijpje. Een Spider op Giulia basis zal toch groot en zwaar worden, net als de laatste Brera Spider.
br0ns zegt
Of ze gaan hem delen met Chrysler onder het mom van de nieuwe Chrysler Crossfire. Dan kunnen ze er over de plas ook nog geld aan verdienen. Zal niet de eerste Alfa zijn waar een Chrysler embleem word opgehangen.
henkhupelschoten zegt
Zoveel nieuws over alfa en zo weinig wagens op dit moment…. Overigens ben ik blij dat alfa niet op Mazda basis bouwt (ik heb niks tegen Mazda prima wagens en zien er beter uit als hun oosterse concurrentie!)
Hupke zegt
Die ‘barchetta’ als die er komt word dan gebouwt op basis van die mx5 die pas is voorgesteld of pas op basis van de opvolger daarvan, maw. binnen 5 a 10 jaar of met nog andere woorden met sint juttemis.
w0o0dy zegt
De spider op basis van de Giulia wordt een stuk groter en zwaarder… Maar ook met dikke motoren… En zoveel concurrentie is er niet die echt sportief is… Dus wel martkpotentie zo’n spider. Verder sluit ik niet uit dat de Abarth een coupe wordt, lekker sportief en wat meer hardcore dan de mx-5 roadster.
w0o0dy zegt
@w0o0dy: zo’n tweedeling zou er ook voor zorgen dat de Mx-5 en de Abarth elkaar minder in het vaarwater zitten. Sensibele marketing.
danmar zegt
Die gaan ze dus niet maken. En dat terwijl het toch al geen volumemodel zou zijn, dus niet eens de “redding” van Alfa Romeo.
Wat zou nu écht de reden zijn dat de directie steeds de plannen wijzigt? Alleen incapabel zijn, kan het toch niet voor 100% verklaren. Alfa Romeo heeft zoveel fans, die zoveel van het merk vergeven. Ze hoeven alleen een paar lekkere modellen te brengen (plus een paar die in Europa fiscaal aantrekkelijk zijn natuurlijk), die verkopen zich dan haast vanzelf.
pudi zegt
Vast slechter geworden zonder Mazda’s hulp
Corrado16v zegt
Hmm, dan maar wachten op de Fiat-Abarth-Mazda. Al heb ik het gevoel dat dit ook nog wel eens wat zou kunnen worden. (Mits het er komt)
clubbtraxx zegt
Eerst die kentekenplaat maar weer eens in het midden. Daarna gaan mensen misschien wel weer alfa’s kopen.