Bindend verzoek aan alle Alfa-liefhebbers: omcirkel 15 juni 2015 alvast in je agenda. Die dag staat in het teken van de wedergeboorte van het Italiaanse merk. Of wordt het toch het begin van het einde?
Er was een tijd dat je als rechtgeaarde autofanaat niet om Alfa Romeo heen kon. De aanhangers van het merk denken met weemoed terug aan de hoogtijdagen van het merk, al zou er best eens een tweede glorieperiode aan kunnen komen. FIAT-baas Sergio Marchionne heeft tegenover The Telegraph namelijk aangegeven dat Alfa op 15 juni zijn compleet nieuwe productlijn gaat presenteren.
De Italiaan weet dat dan snel duidelijk zal worden of de investering in nieuwe auto’s het waard is geweest, maar is hoopvol gestemd. Hij mikt namelijk nog steeds op een totale verkoop van 400.000 auto’s per jaar, verspreid over acht verschillende modellen. Ambitieus of overmoedig? De kenners neigen naar het tweede, maar wat als Alfa weer auto’s gaat bouwen die écht voor kippenvel zorgen?
utr1984 zegt
Je moet ergens een doel stellen. Maar of ze ermee winst gaan maken? Dat gaat nog wel wat jaren duren als er zoveel geinvesteerd moet worden.
sydney zegt
Ik hoop het, al moet ik het nu eerst eens zien.Het moet geen victoriaans verhaal gaan worden.Zou ook leuk zijn voor m’n collega’s Die staan met twee modellen en wat klassiek spul elke keer weer voor een flinke uitdaging om wat leuks van de showroom te maken als deze weer eens om moet.
tupperware zegt
@sydney:
Zo’n grote uitdaging kan dat niet zijn, zetten we die Mito deze week links of toch maar rechts van de 4C..
Niet om lullig te doen hoor, ik betreur de malaise bij het eens zo mooie merk Alfa Romeo.
ralfast zegt
Elke auto die Alfa bouwt is een verfraaiing van het straatbeeld. Een beetje zeldzaam mogen ze wel blijven, maakt het alleen maar specialer.
knipperlichtje zegt
Een compleet nieuwe productlijn? Dan ga je dus meerdere auto’s op hetzelfde moment introduceren? Zo ja, ridicuul, dan haal je de aandacht bij de individuele modellen vandaan.
Ach ja, het zal in de praktijk wel betekenen dat de Giulia en en facelift Giulietta tegelijkertijd geïntroduceerd worden. Misschien nog een gepeperde versie van de 4C?
Edge zegt
Een nieuwe productlijn? Dat kan evengoed betekenen dat Alfa Romeo vanaf nu een kledingfabrikant wordt. Met die gekke Sergio weet je het maar nooit.
Vincegail zegt
13 en 14 juni 2015 staan al omcirkeld in mijn agenda. De 15e laat ik vooralsnog vrij van input. Zal het grote nieuws hier wel lezen en bekijken.
siemi zegt
Ik denk dat een eventueel slagen van alfa niet aan de modellen ligt. Alfa is de laatste 25 jaar kapot gemaakt door de bedroevende kwaliteit. Mijn eerste auto was een 33 QV. Machtig mooi ding maar de gaten vielen er in. Ook nog een 156 gehad. Mogelijk technische de slechtste auto die ik heb gehad.
Mijn broer heeft een 33 gehad. Daarna een 146. Dat ding heeft zoveel aan reparaties gekost dat hij hem heeft weggedaan voor een 106. Hij MAG geen alfa meer van zijn vrouw.
Als alfa die geschiedenis van zich af kan schudden hebben ze een kans. Gezien de verjaardagspraat zie ik het donker in….
Vanquish zegt
@siemi: jij zit vast in het verleden. Alfa kan zijn geschiedenis pas van zich afschudden als mensen zoals jij het vooroordeel loslaten. Stap eens in een 159 of een andere moderne Alfa. De onze rijdt al ruim 200.000km zonder vreemde mankementen.
siemi zegt
@vanquish: niet ik. Ik heb die 156 eerder dit jaar gehad. Als je zelf alfa rijdt dan weet je hoe er op je keuze gereageerd wordt. Iemand alfa rijdt moet zijn keuze altijd verdedigen tegen vooroordelen als roest al in de folder. Gek genoeg hoef ik dat met mijn 2.5 tdi Audi met multitronic niet. En dat zijn pas echt drama auto’s. Het zijn die vooroordelen die alfa in de weg staan om weer volumes te maken. Ongeacht dat ze achterhaald zijn….
heidekonijn zegt
@siemi: Dus jij hebt pech gehad met wat tweedehands barrels en dat is het probleem van Alfa?
siemi zegt
@heidekonijn: het probleem van alfa is dat van dat imago van slechte auto’s. Dat heeft niks mijn 2 barrels, die je blijkbaar kent, of die miskleunen van mijn broer, of de pechalfa’s van de buren te maken. Het gaat om de reputatie, niet om de daadwerkelijke kwaliteit
w0o0dy zegt
15? WTF? Ik dacht dat het event op de 24e gepland stond. Dan wordt Alfa precies 100jaar…..
heidekonijn zegt
@w0o0dy: Dat is alweer vier jaar geleden…
gtwillem zegt
Ik denk dat Alfa zijn dealers de afgelopen jaren al genoeg getart heeft. De Brera, 166, GT, Spider en 159 hebben allemaal geen opvolger gekregen. Die klanten zijn nu overgestapt naar Audi, BMW, Volvo, Volkswagen etc. Klanten vasthouden is lastig, maar terughalen nog veel moeilijker.
De Mito staar op een verouderd Punto onderstel en de Guiletta is een aardige middenmoter. De 4C is erg gaaf, maar mist de laatste 10% ontwikkeling en is eeen toevoeging in een zéér specifiek gedeelte van de markt (Elise SC, Cayman, GT86) welke absoluut niet garant staat voor grote aantallen.
Kortom, nog een keer uitstellen is uitstel van executie. Want 1 juni 2015 moeten er dus komen:
1. Opvolger Mito (schijnt er niet te komen, maar zou prima kunnen op basis van de 500)
2. Grondige facelift Guiletta (om er een paar jaar tegen aan te kunnen, intereieur kan een opwaardering gebruiken)
3. Nieuwe 159 (+ Sportwagon) (Kan op basis van de Chrysler 200 misschien)
4. Nieuwe 166 (+ Sportwagon, op basis van Ghibli?)
5. Nieuwe GTV/Brera opvolger (een mooie coupe hoort in het gamma van Alfa.)
6. NIeuwe Spider (mag op basis van de MX-5)
7. Kleine Crossover (op CX5 basis wellicht? Dit segment groeit als een malle in EUR)
8. Medium crossover (X3/Q5 formaat. Hoort niet direct bij Alfa, maar als het bij Porsche kan… Op basis van een bestaande Dodge wellicht?)
9. Grondig geriviseerde Turbo (diesel) motoren 120-300pk.
10. Hybride (Plug In) aandrijflijnen voor D en E segment modellen.
11. Een schitterende V6. Bijna verplicht bij Alfa.
12. De 4C even fatsoenlijk afmaken. Goede facelift dus.
Ik denk dat bovenstaande minimaal nodig is om te overleven, maar het gaat gewoon niet gebeuren. Alfa is een van mijn favoriete merken met een schitterende historie, maar ik vrees het ergste.
Ik hoop dat ik er naast zit.
knipperlichtje zegt
@gtwillem: de nieuwe 159 rijd al in camouflage rond, dus dat gaat goedkomen. Op basis van de 159 (Giulia) kan vast ook een coupe/cabrio ontwikkeld worden. En misschien kan mama Fiat moderne V6-blokken bij Maserati wegpikken om (eventueel gedowntuned) in die modellen te lepelen. Ik hoop dat het wat wordt, alfa heeft in ieder geval in NL kansen als de BPM en bijtellingsregels (gedeeltelijk) komen te vervallen
gtwillem zegt
@knipperlichtje: De 159 had er al een paar jaar geleden moeten zijn…
Robert zegt
03-10-2014
‘Alfa Romeo begint in juni 2015 aan tweede leven’
Ja ja, zo hebben we al(fa) wat afgelachen, de afgelopen jaren…
22-08-2014
Alfa Romeo komt in 2017 met 911-killer?
06-05-2014
Alfa Romeo krijgt 5 miljard euro: 8 nieuwe modellen?
28-04-2014
“Alfa Romeo wordt zelfstandig merk”
24-03-2014
Zeven nieuwe Alfa-modellen in 2018, ja echt!
10-01-2014
Doodsteek voor Lancia, Alfa moet Fiat redden
31-10-2013
Alfa Romeo krijgt nieuwe strategie, de 4e in negen jaar
19-07-2013
Alfa-revolutie: ‘standaard RWD op toekomstige modellen’
28-03-2013
Breaking: Audi onderhandelt over aankoop Alfa Romeo
gtwillem zegt
@RRRobert: Ik was die plannen voor de 911 helemaal vergeten…
trustmeiamanengineer zegt
Mooi. En nu gas erop. Het is gelukt met Maserati, dus het is wel degelijk mogelijk.
series2 zegt
Blijven hopen!
desjonnies zegt
heeft Alfa ooit wel een leven gehad?
De eerste poging om een volume producent te worden is jammerlijk mislukt met de Sud serie. Dat behoeft weinig verdere uitleg. .
En als Alfa successen had, dan kwam dat omdat de prijs/waar-voor-je-geld factor gunstig was t.o.v de concurrentie.
Helaas zitten de Italianen net als wij, gevangen in de Euro, was de Lire er nog geweest was deze geheid gedevalueerd, wat had geresulteerd in goedkopere Alfa’s voor ons.
Maar nu is de Euro gewoon een keiharde horde voor de Italianen en een zegen voor de Duitse industrie.
En dat is misschien wel de grootste adder er onder het gras (verwijzend naar Alfa’s logo )
tupperware zegt
@desjonnies:
Thanx, daar hebben we wat aan, een nuchtere kijk op de zaken waar geen speld tussen te krijgen is.
bluebird zegt
@tupperware: ik denk dat alfa nooit een volumemerk zal zijn, dat zie ik niet gebeuren. Als alfist zie ik dat ook helemaal niet graag gebeuren. Gewoon langzamerhand het modellen aanbod opvoeren met sportieve wagens met een Italiaanse uitstraling, die je niet op iedere straathoek ziet. Dat is toch niet teveel gevraagd van ome Sergio?
heidekonijn zegt
@tupperware: @desjonnies: alleen klopt het niet. De Sud was een verkoopsucces en de periode ’80 gaf verkopen die Alfa – of beter,Fiat- sindsdien niet meer heeft kunnen evenaren.
tarquesh zegt
Een heruitgave van de 75 ben ik wel voor in.
Kunnen ze die Mito’s niet schrappen! Of in ieder geval vierkanter maken met een kofferbak.