Alfa’s paradepaardje en imagoversterker herbergt momenteel 240 pk. Afgezet tegen het geringe wagengewicht is dat prima score. Toch moeten we er serieus rekening mee houden dat er een versie (of versies) met meer vermogen zullen komen.
Dat concludeert Automotive News na een gesprek met Harald Wester, CEO van Alfa Romeo. Hoewel de Italianen amper nog een wiel verkopen en voor de zoveelste keer met een nieuw beleidsplan komen (morgen horen we hopelijk meer), weet het merk met de 4C veel spotlights te pakken. Dat er een sterkere versie komt ligt dan ook voor de hand, maar het altijd fijn als de top van het bedrijf het -zo goed als- bevestigd. Wester:
“Het chassis van de 4C is erg stijf. Aangezien de 1.750 Tbi-motor nu nog maar 134 pk per liter levert, is er ruimte voor uitbreiding.”
De huidige Alfa Romeo 4C 1.750 Tbi levert 240 pk bij 6000 tpm en genereert een koppel van 350 Nm van 4000 tpm. Alfa heeft de kennis bovendien al in huis om uit een 1.8-liter viercilinder 300 pk te trekken, dus een vermogensstijging in die richting is een logische stap.
Wat we ook kunnen verwachten is dat Alfa Romeo de 4C jaarlijks van updates zal voorzien om “het enthousiasme voor de 4C levend te houden”, aldus Alfa’s marketingbaas Alberto Cavaggioni tegen Top Gear. Een voorbeeld hiervan is de recente koplampwissel voor het nieuwe modeljaar.
Wanneer Alfa Romeo een hetere versie (GTA?) van de €59.650 kostende 4C op de markt brengt is nog onbekend.
Foto: Alfa Romeo 4C Concept op het Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2012
Vincegail zegt
Nog maar 134 pk per liter?
Waar is de tijd dat 100 pk per liter alleen was weggelegd voor de serieuzere sportwagens????
jrk68 zegt
@Vincegail:
Dat is inderdaad maar.., mijn 10 jaar oude Smartje moet het stellen met “maar” 145pk/l.
We hebben het hier wel over turbomotoren hè.
maseratizzzzzzzz zegt
@jrk68: leuk bommetje is het dan, brabus?
tupperware zegt
@maseratizzzzzzzz:
Bijna, wel hetzelfde vermogen, niet de gadgets die hem alleen maar zwaarder maken.
Een echte Brabus is 70kg zwaarder, op dit gewicht is dat een kleine 10%.
maseratizzzzzzzz zegt
@Vincegail: dit is wel met turbo’s, zonder turbo’s heeft een 458 speciale dat ook.
hans75 zegt
huidige 1750 is wel met turbo… en dan die cijfers niet echt extreem… (lees: niet zo nerveus en betrouwbaar)…
het is met een turbo natuurlijk een relatief eenvoudige ingreep op de druk iets te verhogen en veel meer pk’s uit te poepen…
pjotr zegt
4C WTCC pacecar schijnt al met 300pk rond te rijden.
rob5nismo zegt
Wat een lekker kleurtje heeft die wagen
bruinbeer zegt
Beste baas van Alfa-Romeo:
Een 4C is een prachtige auto en meer vermogen zou hem niet misstaan. Maar neem alstublieft de Giulia concept in productie! Als u dat doet gaat Alfa-Romeo groeien en is er meer ruimte voor nog meer mooie auto’s!
Mvg,
Bruin Beer
sergio72 zegt
@bruinbeer: Helemaal mee eens!!
mashell zegt
Maar heeft meneer Wester hier wel wat over te zeggen? Zou het niet zo zijn dat Maserati en Ferrari hier net als bij de 8C de grenzen vaststellen. De 8C was op 2x 500 stuks gelimiteerd om de grote broers die de wagen ontwikkelden en bouwden niet teveel concurrentie aan te doen. Zou dat bij de 4C ook niet zo zijn, een beetje dimmen met die 4C om Maserati niet te hinderen?
heidekonijn zegt
@mashell: Gaat nog net denk ik. De huidige zit tussen de 355 en 360 qua performance. Een 300 pk tussen een 360 en een CS. Een Maserati versie komt dan op hoogte van een F430. Dus nog voldoende ruimte met een 458 of diens opvolger.
Dat gezegd zijnde, 4C heeft niet echt meer pk nodig. Ruim voldoende voor op de openbare weg momenteel.
toyotafortuner zegt
Tof als het gebeurt. Echter: 240pk op 900 droge kilo’s gaan sowieso al allemachtig rap. Dus hij heeft het opzich niet echt nodig.
Sracerr zegt
Met mijn lengte van 1.94 wordt het toch lastig waarschijnlijk en ik hoorde laatst een in de parkeer garage wegblazen toen dacht ik : wat een K@t geluid komt daar uit zeg.
heidekonijn zegt
@Sracerr: Mogelijk omdat hij amper gas gaf? Het is een semi-automaat dus even koppeling in en vroemvroem gaat niet. Gas in versnelling wil zeggen op 2 seconden aan 60/u in een glibberige betonnen parkeergarage en dus weinig te remmen…