Red Bull zit straks zonder Honda en zoekt nog een partner om mee te samen te werken, nu wordt Alfa Romeo genoemd.
Verleden week schreven we er nog een artikel over: Red Bull zoekt een samenwerkingspartner voor een nieuwe motor. Nou, er is weer nieuws! Volgens Formule 1- journalist Joe Saward is Alfa Romeo een goede en reële optie. De altijd goed ingelichte journalist komt hiermee omdat het Italiaanse merk tot eind 2023 verbonden is aan Sauber. Daarna dus niet meer en is een overstap naar Red Bull helemaal niet zo gek.
Alfa Romeo en Red Bull Racing
Sauber en Alfa Romeo hebben op dit moment een constructie (samenwerking) dat Red Bull ook wel ziet zitten. De renstal van Max Vestappen heeft een Powertrains motorafdeling op hun complex in Milton Keynes. Nu maakt het team nog gebruik van Honda, maar dit merk heeft vermoedelijk andere plannen. Red Bull is dus nog op zoek naar een geschikte partner. Bijna elk fatsoenlijk merk dat interesse heeft in de Formule 1 is inmiddels langsgekomen: Ford, Porsche, Hyundai of toch nog Honda. Nu komt Alfa Romeo dus in beeld.
De Formule 1 is een weerbarstig circus, om het maar zo te zeggen. Dat blijkt nu ook weer. Eerst viel Porsche al snel af en daarna kwam Ford in beeld. Toch lijkt Ford geen serieuze optie, dat zou meer een sponsordeal worden. Red Bull heeft echter (blijkbaar) een meer serieuze partner nodig die (onderdelen van) motoren kan leveren.
Kanshebber
Alfa Romeo werkt nu nog samen met Sauber en levert daar de motoren. Daar komt een einde aan in 2023, dat is dus al best snel. Voor Alfa Romeo zou het een droomsamenwerking kunnen worden. Saward beschrijft dit mooi op zijn eigen blog: ‘Een autobedrijf zou met beperkte risico’s en maximale exposure in de Formule 1 kunnen stappen, tegen een fractie van de kosten die een dergelijk programma normaal gesproken zou zijn’. Dat kan natuurlijk wel zo zijn, maar Alfa Romeo heeft nauwe banden met Ferrari. Of zij een dergelijke samenwerking kunnen waarderen, dat kan je je afvragen. Maar of dat veel uitmaakt…
We kunnen inmiddels kwartetten met de mogelijke opvolgers van Honda bij Red Bull. Op welk merk zet jij in?
Johanneke zegt
Alfa is vanaf 2027 toch volledig elektrisch? Of staat dat nog niet vast. Lijkt mij vreemd om in een ICE sport actief te zijn. Al zullen ze het kunnen draaien naar ontwikkeling elektromotoren.
HZW zegt
Voor Audi gaat het zelfde verhaal op, alles wat aan staat auto’s vernieuwd wordt, zal vervangen worden door een e-tron model.
En toch treden ze toe tot de F1.
schuimbekje3 zegt
misschien yamaha, die hebben ervaringen met kotoren en aanpassen daarvan…
of subaru, dan zijn de boxer motoren weer terug, een laag zwaartepunt motor in een f1 auto heeft wel voordelen… (is de eis een 6 cylinder of een v6?)
maar alfa? je wil toch niet als ferrari elke race een plofmotor?
begrijp me niet verkeerd, heb zelf 5 alfa’s gehad maar betrouwbaar is nket wat in 1 zin past met alfa..
basman147 zegt
De eis is zelfs een 90 graden v6, de blokhoek is niet vrij. Daarnaast heeft een boxer of platte V een paar andere nadelen waardoor we die niet snel zullen terugzien in een formuleauto.
Zo heeft hij misschien een laag zwaartepunt van zichzelf, maar vervolgens moet je nog in- of uitlaatspruitstukken monteren waardoor je de motor wat hoger moet monteren dan wenselijk. Daarom hebben Ferrari en Mclaren voor een 120 graden V6 gekozen, dan kan je de krukas zo laag mogelijk plaatsen omdat er nog ruimte is voor de inlaatspruitstukken. En het belangrijkste punt is dat de motor nogal in de weg zit voor de aerodynamica > in de huidige F1 regels zou de motor dwars door de venturitunnels heen lopen.
baserati zegt
Denk je dat de betrouwbaarheid van jouw voormalige Alfa’s op enige manier te linken is aan het Alfa Sauber team ?
Het is letterlijk alleen een naam sponsor
rollingstoned zegt
“Alfa Romeo werkt nu nog samen met Sauber en levert daar de motoren.”
Uhh… het is toch echt Ferrari die de motoren levert, Alfa Romeo plakt alleen haar naam op de auto.
Nerekop zegt
Alfa levert geen motoren aan Sauber. Die komen rechtstreeks van Ferrari. Het is enkel een sponsor deal en niets anders. Zit 0,0 techniek van Alfa op die Sauber auto dus is voor RBR denk ik ook totaal niet relevant.
Paul58 zegt
Andersom wel dan weer wel. Een beetje Sauber techniek op de Giulia GTAm, ook gaaf!
srbb zegt
Misschien kan die altijd goed ingelichte journalist zich nóg een ietsiepietse beter inlichten ;) Want Alfa Romeo bouwt geen F1 motoren, en zullen die investering ook nooit meer doen.
mashell zegt
Onlogische investeringen is anders de specialiteit van de Alfa Romeo. Ik bedoel waarom werd die 4C nou ook al weer gebouwd?
smokin zegt
Voor mij
ghini zegt
Alfa is een veel te kleine speler en hun F1 budget is te klein om een contract met RB te kunnen betalen. Ze balen bij Alfa dat ze eerder moeten stoppen bij Sauber door Audi, vanwege introductie nieuwe modellen. Maar een deal met RB zie ik echt niet gebeuren.
Dutchdriftking zegt
Het zou fantastisch zijn, maar bij Redbull snappen ze ook wel dat ze inmiddels zelf veel beter in staat zijn om een F1 motor te bouwen dan Alfa Romeo. Óf het complete Stellantis concern moet zich er mee gaan bemoeien, maar of die rare Fransen zich kunnen vinden in alle wensen van Redbull is nogal een grote vraag. Zeker daar ze hun ontwikkeling natuurlijk inzetten op elektrische auto’s, niet op verbrandingsmotoren op alternatieve brandstof. Maar dromen mag natuurlijk.
mashell zegt
Red Bull maakt een wanhopige indruk. Ze weten dat Red Bull Powertrains niet in staat zal zijn zelf een competitieve motor te ontwikkelen en zoeken dus wanhopig ergens aansluiting. Krijg je er van als je Renault afzeikt, Honda niet respecteert en Porsche arrogant behandeld.
rollingstoned zegt
Vandaar ook dat Red Bull het nogal arrogante Porsche (dat wel dacht even de boel over te nemen) vriendelijk heeft bedankt?
Johanneke zegt
Waar hebben ze Honda niet gerespecteerd? Ik dacht dat Honda zelf had aangegeven te stoppen.
rollingstoned zegt
Klopt, mashell loopt gewoon een beetje te trollen heb ik het idee. Honda wilde zélf stoppen met hun F1 activiteiten, iets dat je Red Bull moeilijk kunt verwijten. En wanhopig zijn ze bij RB al helemaal niet, ze zitten als WCC en WDC juist in een zeer luxe positie als het op partnerkeuze aankomt.
ooo-V-ooo zegt
Of juist niet, want aankloppen bij Ferrari en Mercedes lijkt me lastig. Dan blijft er weinig over.
mashell zegt
Toen Honda bedacht dat als ze toch al het werk doen en de motoren blijven leveren en weer vol wilden meedoen dat Red Bull niet zei “Natuurlijk, we zijn met jullie kampioen geworden” maar ze zeiden “Nee, jullie zijn onbetrouwbaar”. Dat is niet is respectvol.
cloverleaf zegt
Waar heb jij het over????
mashell zegt
Volg je de F1 een beetje? Red Bull heeft in het verleden Renault in de pers afgezeken, daar krijgen ze geen motoren van. Verstappen heeft Ferrari van onsportief gedrag beschuldigd, daar krijgen ze geen motoren van. Een samenwerking met Porsche heeft Red Bull afgewezen. Honda willen ze niet mee doorgaan. Red Bull Powertrains heeft nog nooit wat gepresteerd. Red Bull is wanhopig.
pomoek zegt
Volgens mij niet hoor, de relatie tussen Honda en RB is prima. https://www.gpfans.com/nl/f1-nieuws/98006/naam-honda-keert-terug-in-formule-1-dankzij-wijziging-red-bull/
Volgens mij wil Horner al héél lang een eigen motor, en niet meer afhankelijk zijn van een leverancier. Dat levert flink wat voordelen op. Daarbij komt dat vanaf 2026 de motoren een stuk eenvoudiger worden. Dat is mede de reden dat veel autofabrikanten opeens interesse hebben in de F1. Het wordt een stuk betaalbaarder om een motor te ontwikkelen. Zo begrijp ik dat Ford ook al met RB in gesprek is.
Volgens mij zou Ford, Alfa Romeo, VW of wie dan ook vooral als titelsponsor gaan fungeren. De deal met Porsche ging niet door omdat Porsche teveel controle wilde binnen Red Bull. En Red Bull wilde onafhankelijk blijven.
Ik denk dus dat er totaal geen sprake is van paniek.
rollingstoned zegt
Volgens mij ben jij nu zelf een beetje dementerend aan het raaskallen @mashell 😜
HZW zegt
Red Bull wilde wel met Honda verder in 2026, echter het idee van Red bull was dat Honda het Hybrid systeem ging leveren voor de eigen RBPT motor.
Honda wilde dit echter niet, en will alleen door als compleet pakket, motor compleet met Hybrid systeem.
En dat will Red Bull weer niet, omdat ze nu veel geld steken in hun eigen motor.
Het verhaal met Ford zou het zelfde idee zijn, dat Ford het Hybrid systeem zou gaan leveren voor de RBPT motor.
cloverleaf zegt
RBPT zal dan de ICE bouwen en Stellantis de ERS. Goedkope manier voor Stellantis om deel te maken van de F1
Edge zegt
Dat is nog helemaal niet zeker. Red Bull staat open voor een partner die zich met het ERS-gedeelte bemoeit, maar dat is geen vereiste. Sterker nog, gezien het feit dat Stellantis nul komma nul ervaring heeft met ERS systemen in performance- of raceauto’s lijkt de kans mij aannemelijker dat zij Red Bull gewoon jaarlijks een flinke zak geld toestoppen zodat Red Bull zelf die ERS kan ontwikkelen.
cloverleaf zegt
Peugeot 9X8 LMH. Techniek is dezelfde
Allison Burgers zegt
Gaat Max dan de komende 10 jaar in een ongewijzigde wagen rijden die alleen af en toe nieuwe velgen of een andere kleur krijgt?
Robert zegt
@batterijlikker: nee, al in 2023 wordt de auto voor 2026 aangekondigd, die waarschijnlijk net op tijd klaar is voor het seizoen van 2029…
HZW zegt
Het wordt voor elke ERS-partner een risico om met Red Bull in zee te gaan, als straks de RBPT motor zwaar ondermaats blijkt te zijn, rij je achterin mee, als auto fabrikant voor je vele geld wat je er in stopt.
Paul58 zegt
Dacia lijkt me een mooie naam voor in de formule 1. Altijd sportieve auto’s geproduceerd, laatste parel de Dacia Dokker GTAm edition. Ook in de racerij natuurlijk een grootse historie, was dacia niet het eerste raceteam van Enzo Ferrari? Nee inderdaad de naam dacia ademt formule 1, ik zou zeggen ga ervoor RB!