Even lekker pochen bij de vrijmibo, waar ze elkaar, zo treurig, proberen af te troeven met bijtellingspercentages?
Vertel die leaselummels dat jouw auto zes (!) Dell’Orto carburateurs heeft. De Alfa Romeo Alfa 6. Hoewel je beter kunt vertellen dat-ie zes cilinders heeft, want zeker de helft van je publiek weet al niet meer wat een carburateur is. Heb je een model van 1983 of jonger, dan hoef je dat niet uit te leggen: die hebben L-Jetronic inspuiting. Van Duitse makelij.
De auto zelf is dat zeker niet, deze grande berlina is zo Italiaans als een Piaggio Ape. Het ontwerp stamt uit het begin van de jaren zeventig, de 6 was in feite al ouderwets toen hij op de markt kwam. Maar paste met zijn hoekige design wel naadloos in het volgende decennium, zeker na de facelift. Zelfs die mooie, dubbele ronde koplampen van de eerste serie werden vervangen door twee glazen accubakken. Zo eighties als zure regen. Het is dat rollen fysisch onmogelijk is op die manier, anders hadden de ontwerpers die obligate ronde wielen het liefst ook nog vierkant gemaakt. Enorm onhandig bij de bandenboer, dat moeten we niet willen.
Eentje uit de eerste serie juist wel, gráág zelfs. Die liep van 1979 tot 1983 en werd vervangen door de facelift versie, totdat het doek viel in 1986 en hij een jaar later werd opgevolgd door de 164. In tegenstelling tot het fiscaal aantrekkelijke, maar vaak liefdeloze transport van nu heb je met de Sei weer alle ingrediënten in handen die autorijden tot een heerlijke gevoelskwestie maken. Alfa, exclusiviteit, zes cilinders, achterwielaandrijving en een eerlijke portie haat-liefde: je krijgt weer gevoel voor je auto. There will be good days and bad days.
Je zult hem vervloeken als er zes carburateurs van de rit zijn en weer exact afgesteld moeten worden, hell of a job. Als de hydraulische spanner van je distributieriem lekt en de hele set vervangen moet worden. Of als het roestspook nu ook jouw Italiaanse lekkernij heeft ontdekt en zich er hongerig op stort. Dan ben je wel toe aan een pammetje. Maar als alles lekker loopt en werkt zweer je dat je deze Italo-Rolls nooit meer weg zult doen. De ingetogen topsegmenter is standaard uitgevoerd met een aantal, voor die tijd luxe zaken: een weelderig interieur in velours of leer, centrale vergrendeling, elektrische spiegels en ramen, stuurbekrachtiging en getint glas. Dat kon naar wens nog worden uitgebreid met een 3-traps (ja heus: slechts twee schakelmomenten) automaat van ZF, elektrisch verstelbare stoelen en airco. Maar de Sei is vooral die zálige 2,5 liter zescilinder, met een vette roffel. In Italië was ook een fiscaal voordelige 2,0 liter V6 leverbaar, wel met 30 PK minder. Later stond er nog een VM vijfcilinder turbodiesel in de prijslijst, waarom weet niemand meer. Allesbehalve sportief, zo’n nagelende walm-o-matic.
Van de benzineversie moet je op sportief gebied ook niet al teveel verwachten trouwens, daar had Alfa genoeg andere modellen voor in de showroom. Slagzij in de bochten, zet je maar even schrap in je dikke fauteuil. Zometeen weer lekker rechtdoor en het gas erop. De volgende bocht perst ongewild de kreukels in je pak, in de vorm van de gordel: best wel wat duikneigingen bij fors remmen. Het gaat een beetje op de Hully Gully lijken. Hij voelt zich het lekkerst op de grote baan, op hoge snelheid cruisend met die geknepen V6 voorin. Oorspronkelijk ontworpen met 200 pk, bleven er in de productieversie uiteindelijk 40 alsnog op stal. De overgebleven 160 stuks bleken in de praktijk meer dan voldoende. Bovendien presteerde hij daardoor nooit op de toppen van zijn kunnen, zodat de machinerie door het leven ging als een relaxte lobbes met een enorm uithoudingsvermogen.
De rest van de auto eromheen had dat weer een stuk minder, jammer genoeg. Van de 12.000 geproduceerde exemplaren zijn er nog maar bitter weinig over. Così triste. Je zou even kunnen bellen naar de Wagenparkpriester van het Vaticaan: de paus schijnt er ook een gehad te hebben. Anders wordt het heel goed zoeken naar een schitterende speld in een hooiberg. Wat mij betreft een uit de eerste serie, met de ronde koplampen en een handbak. Het liefst blauw metallic met een bruin velours interieur en de originele lichtmetalen velgen. Wat een droom. Veel aansprekender en origineler dan een W126 of Audi 100, die Duitse Grondigheid vind je in allerlei talen te koop op elke straathoek. Met of zonder kralenzitting. Daar kun je echt niet mee aankomen op vrijdagmiddag. Wel met de Sei. En als de portieren dichtklappen, doen de hybridhuggers dat ook. Van pure verbazing: zo kan het dus ook…
Dutchdriftking zegt
om eerlijk te zijn vind ik t maar een lelijk hok.
rikdep zegt
@dutchdriftking: om eerlijk te zijn vind ik dat ook maar zeg ik het niet omdat anders de alfa-fanboys moeilijk gaan lopen doen
jrk68 zegt
@rikdep:
Alfa fanboys kunnen daar wel tegen hoor, ik vind het ook geen schoonheid.
Itt tot Audi fanboys kunnen die van Alfa wel met een open blik naar hun geliefde merk kijken….
gtwillem zegt
@jrk68: het merk heeft ook erg veel moois maar ook veel vreselijks opnde weg gezet. Dus de Alfa fanboys zijn het gewend…
piquet1986 zegt
@dutchdriftking: haha dat zei ik laatst ook, werd gelijk afgemaakt;-)
gash zegt
@dutchdriftking:
”lelijk hok”, exact de woorden die bij mij het eerst opkwamen bij het aanzien van dit ding op wielen.
callyromeo166 zegt
@gash: Tuurlijk zal niet iedereen deze Alfa 7 mooi vinden, maar dat is nog altijd wel een kracht. Alfisten zijn Alfisten met name omdat niet iedereen in een Alfa romeo rijd, terwijl het wel een prachtige verschijning op de weg is. Deze Alfa 7 zie je bijna niet op de wegen en dat maakt hem een stuk specialer. Met de eerste beste auto die ik hier op de nederlandse wegen tegenkom maak je mij niet vrolijk. Mensen die hier nog een opmerking maken over dat deze Alfa 7 wel zo lelijk is, Ik wens jullie kilometer plezier en vooral heel veel fun in jullie golf 1.2 tdi bluemotion.
gash zegt
@callyromeo166:
Dat neem je terug! Ik rij toevallig wel eventjes een stijlvolle Octavia Combi!!!!1
ej20g zegt
@callyromeo166: ik hoop dat je een grapje maakt. En indien je wél serieus bent: ik rij een in goede staat verkerende Zweed met een prachtige vijfcilinder onder de motorkap en, voor mij, minstens net zo veel “emotie” als alle Alfa’s zogenaamd hebben.
rossi46audi zegt
@ej20g: de motor heeft emotie. Het design niet zo.. maar dat is ook lang niet bij alle alfa’s doe mij maar zo tank met een 5 pitter voorin
kaasdevies zegt
@callyromeo166: het is en blijft een lelijk hok.
sr20det zegt
@callyromeo166: gelukkig rij ik 2liter :) oja het is nog steeds een lelijk hok
carmasterr zegt
@callyromeo166:
Fijne Alfist ben je.
Alfa 6, Alfa 6. Alfa 6.
6.
mercedesbenz63 zegt
@callyromeo166: juist dit vind ik goed gezegt want zelf ben ik ook een Alfist(niet te zien aan mijn naam) maar perfect gezegt want dit is een prachtige wagen inplaats van die vw’s uit die tijd
kaasdevies zegt
@callyromeo166: alfa 6 luster
MaartenD zegt
@callyromeo166: deze alfa 7 is wel zo lelijk
toyotafortuner zegt
Sinds ik een keertje een stuk over las in de AMK, begin ik ze steeds toffer te vinden! Echt een leuke wagen! Mooi geschreven weer!
bouwvakkert zegt
Vind er ook niet veel aan, zelfs een beetje emotieloos. Alfa onwaardig.
bisazza zegt
Yes!!! Mooi stukje!
Alfarobert zegt
Uit betere tijden. Dit was de opvolger van de Alfetta als deze werd opgevolgd door de 164.Toen klonken de auto’s nog lekker op straat.
veloce zegt
@Alfarobert:
Dit was NIET de opvolger van de Alfetta. De Alfetta werd door se 90 vervangen, welke weer door de 164 werd vervangen. Een 6 is echt een volle maat groter dan een Alfetta.
De 164 is dus ook niet de opvolger van de Sei, zoals ze hier in t artikel zeggen.
roppp zegt
@veloce: nee hoor, de Alfetta werd opgevolgd door de Guilietta (met die aparte kont). De 90 stond min of meer tussen de Guilietta en deze 6 in. De Guilietta werd opgevolgd door de 75. De 90 werd niet opgevolgd en de 164 volgde deze 6 op.
veloce zegt
@roppp: de Giulietta was de opvolger van de Giulia. ;-)
Zet een Giulietta eens naast een Alfetta, dan is de Giulietta gewoon kleiner.
(Ik heb hier zelf ongeveer 5 Alfetta’s/75’s en 3 Giulia’s gehad ,waarvan nu nog 1 in bezit.)
De bloedlijnen lopen zo:
Giulia -> Giulietta -> 75 -> 155 -> 156 -> 159
Berlina 1750/2000 -> Alfetta -> 90 -> 164 -> 166
De Sei was een model op zich en verdween wel toen de 164 kwam. Die 164 was marginaal kleiner dan de Sei, maar wel weer groter dan de 90.
sydney zegt
@veloce:Een ware liefhebber.Top!
roppp zegt
@sydney: alleen klopt t niet. Het is en blijft Alfetta, Guilietta, 75, 155, etc. De Alfetta, Guilietta en 75 hadden hetzelfde onderstel (de Dion achteras) en dezelfde motoren (1.6, 1.8, 2.0).
marinepower zegt
Een opgeblazen Regatta, bah, doe mij maar een 75.
eelco74 zegt
@marinepower: heeft niks met de regatta te maken, deze sei was 4 jaar eerder dan de regatta op markt.
Ik heb wel een zwak voor deze limousines als de 604 of de meer zeldzame talbot tagora.
jrk68 zegt
Dat je zo geïnspireerd kan schrijven over een auto je destijds al zelden zag, wederom hulde….
Mooi heb ik hem nooit gevonden, een beetje een uit zijn krachten gegroeide Alfetta.
Die Alfetta vond ik destijds wel errug gaaf.
Net als de opvolger van de Sei, de eveneens uit het straatbeeld verdwenen 164, waar je al naar verwees.
Hupke zegt
@jrk68:
164 is anders wel een mooi ding, en de 166 nog net iets mooier.
Zonde dat enkel de 164 als q4 geleverd werd en niet de 166.
desjonnies zegt
Saaie bak die niet zo heel erg best -om het zachtjes uit te drukken- was en zijn voorganger was de Brazilië gemaakte 2300 Rio -zie de foto’s-
De beste sedan of in ieder geval de beter wagen was de FIAT 130 limousine, die kon zelfs toendertijd tegen de BMW 2500 aan
Die Rio’s werden zo slecht verkocht dat Alfa de laatste 50 of 100 die ergens in Rotterdam op de kade al jaren stonden te roesten voor zo’n beetje de schrootprijs heeft gesleten
http://coolcarswallpaper.com/alfa-romeo-2300-rio-wallpapers/
desjonnies zegt
@desjonnies:
Ik ben best wel van de Alfa’s maar een lelijk hok is en blijft een lelijk hok en ik vind die 6 helemaal niets.
Hier de FIAT 130, 10 keer mooier model, heel rustig ontwerp; helaas voor de 130 heeft’ie de verkeerde badge voor deze klasse.
Maar zelfs het Duitse AMS positioneerde deze grote FIAT boven de grote BMW destijds
http://www.roadsmile.com/images/fiat-130_key_4.jpg
mout zegt
Zit er tussen de 6 en de 164 niet nog een 90? Die ziet er dan trouwens wel weer erg hetzelfde uit als de 6 facelift. Op de lange koffer van de 6 na.
jrk68 zegt
@mout:
Nee, 90 was de opvolger van de Alfetta, de Sei was echt een grote sloep.
mrrallycross zegt
Ok zal wel te jong zijn maar ik zou hier voor geen goud in willen rijden. Ik vind hem echt lelijk
mout zegt
Grote hoekige auto’s uit de 70’s en vroege 80’s, daar heb ik trouwens wel een zwak voor.
Rolls, Maserati Biturbo en QP, Volvo 240 t/m 960, Peugeot 604 en 505, Fiat 131. Leuk!
inmunich zegt
@mout: ik heb precies hetzelfde. Geweldige auto’s uit die tijd, deze Alfa 6 is een van mijn favorieten. Past perfect in een aflevering van La Piovra.
mercedesbenz63 zegt
Grappig ik zag er vandaag nog een van rijden in Utrecht
danmar zegt
Van het facelift model hadden ze echt een lelijk hok gemaakt, helaas. Maar het pre facelift model vind ik erg gaaf. Ik heb me altijd afgevraagd of BMW bij het ontwerp van de oer 3-serie niet heel erg naar de grille en lampen van de Alfa 6 heeft gekeken.
mout zegt
@danmar: Leuk punt. Ik ontdekte onlangs (http://www.autoblog.nl/nieuws/marcello-gandini-dit-zijn-zn-tien-beste-ontwerpen-74601) dat de 5-serie door dezelfde ontwerper als de Fiat 132 getekend was.
Zoiets kan hier ook aan de hand zijn, natuurlijk.
danmar zegt
@mout: tsja, als ik wikipedia er nog eens op “nasla”, was BMW toch eerder. De E21 dateert alweer van 1975. Volgens Wiki is de Alfa 6 gebaseerd op de Alfetta, die ontworpen is door Giorgetto Giugiaro. De E21 onder leiding van Paul Bracq.
mmot05 zegt
@danmar: jongens uit Japan hebben goed naar de pré facelift 6 gekeken denk ik bij het ontwerpen van Mitsubishi Sigma
jmeverts zegt
Noem dit maar gerust een oldtimer
baasbas zegt
Nooit kunnen bekoren… een 90 daarentegen
Met een cool koffertje als accessoire
norge zegt
Mijn buurman had er ooit 1, hij keek altijd heel jaloers naar mijn Spider…..6 cilinders of niet..
sydney zegt
De Italianen uit de jaren 60. Ontuitwisbare klasiekers zijn het.Stuk voor stuk.Thanks @larsbb
roppp zegt
@sydney: deze komt anders uit de jaren 70…..
sydney zegt
@roppp: Je hebt gelijk, ik zat er paar maanden naast.De strakke lijnen op al die sedans en coupe’s zijn natuurlijk uit zich zelf ontsprongen.
SimonMc zegt
“want zeker de helft van je publiek weet al niet meer wat een carburateur is”
Zeker weten van niet. Als je zelf wat aan je scooter of brommer hebt gesleuteld, weet je donders goed wat het is, en vooral Dell’Orto klinkt bekend in de oren. Associeerde Dell’Orto vooral zelf met brommers, en Weber met auto’s.
Maar het klopt wel dat de jeugd ( mijzelf inbegrepen ) carburatoren niet meer linkt aan auto’s.
sr20det zegt
@SimonMc: heb toevallig zelf op een van mn tomossies ook nog een Dell’orto carburateur zitten met een 72cc. Loopt heerlijk
ej20g zegt
Om eerlijk te zijn vind ik de versie met enkele koplampen mooier, dat past beter bij het gehele ontwerp. Algemeen genomen vind ik het trouwens helemaal geen mooi auto. Ook totaal niet bijzonder qua ontwerp. Nee, de latere 164 vind ik véél mooier. Dát is pas een klassieker in wording.
sjoerd95 zegt
Een van mijn favoriete Alfa’s. Leuk artikel!
desjonnies zegt
Heb in mijn archief gezocht en volgens mij is dit de eerste van Alfa met de Busso V6 en is de wagen zelf eigenlijk een opgerekte Alfetta
Ik dacht dat de passagiers sectie en dus ook de deuren van de Alfetta hetzelfde zijn, alleen de kont en neus zijn anders en het onderstel is aangepast .
hans75 zegt
@desjonnies: idd… basis is het een grotere alfetta.. vind het persoonlijk niet echt een geslaagd ontwerp, maar blijft een mooie maffiabak.
hij lijkt wel op een Rio, maar volgens mij is er technisch geen enkele link.. de rio had heel ouderwetse techniek, jaren 50..
lekbak zegt
Eigenlijk ben ik enorm fan van de vierkante jaren ’80 maar jeetje, wat is dit lelijk. Het is net een mislukte Japanner met die vierkante lampen. Het geheel klopt gewoon niet. Dat terwijl juist de kracht van Italiaans ontwerp is dat ze simpele dingen precies goed kunnen laten lijkt zodat het klopt.
kristof_somers zegt
Wat ’n mottig ding zeg… dat je zoiets niet vaak tegenkomt op de weg vind ik hoegenaamd niet jammer.
martingtv zegt
In “classic & sportcars” van maart staat er een leuke stukje over grote sedans uit de jaren 80. Waaronder deze sei.
Ontworpen in de jaren zestig en zou in 1973 worden geintroduceerd, maar de alfetta kreeg voorrang.
De ford granada, toyota crown super saloon (met een koelkast in de hoedenplank), rover SD1, peugeot 604 and een talbot tagora.
e1000bmw zegt
@martingtv: dan zou hij dus eerder op de markt gekomen zijn dan de E23 7-serie van BMW, die in ’77 op de markt kwam.
De gelijkenis tussen deze Sei en de 7 is frappant. Beide ontworpen door een Italiaan.
mashell zegt
Typisch zo’n geval van “gelukkig hebben we de foto’s nog” want ze zullen wel allemaal weggeroest zijn. Ik kan me heel de wagen niet meer herinneren.
sr20det zegt
Zes carburateurs? Ik vind eentje afstellen al kut
mgmgb zegt
Ik vind het wel een gaaf ding, ik heb zijn Braziliaanse voorganger ooit in het echt gezien bij een verzamelaar. 80km op de teller, hoezen nog om de stoelen, altijd binnen gestaan, één grote roestbak. Om te janken die bouwkwaliteit.
veloce zegt
De 6 is overigens niet opgevolgd door de 164….Dat model was namelijk de opvolger van de 90, welke weer een evolutie van de Alfetta was.
Een Sei is echt een volle maat groter, meer richting 7-serie/S-klasse. Een Alfetta/90 was meer “maatje 5-serie”.
In tegenstelling tot wat veel mensen beweren, is de 6 ook technisch niet eens verwant aan de Alfetta/90 en diens transaxle. De 6 had de versnellingsbak direct aan de motor vast zitten en zelfs een dogleg-patroon!
lamborghinipower zegt
@gash stijlvol Yuh right
lamborghinipower zegt
@kristof somers i agree
mercedesbenz63 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
ej20g zegt
@mercedesbenz63: ik zie anders geen gehaat hoor, enkel mensen die aangeven dat ze deze auto niet mooi vinden en dat recht hebben ze. Om dan gelijk te gaan zeggen dat ze maar bij hun Bluemotion, die ze waarschijnlijk niet eens hebben, moeten blijven slaat nergens op.
Voordat ik hetzelfde naar mijn hoofd gesmeten krijg wil ik nog even melden dat mijn auto géén Volkswagen is, twee cilinders, 95 pk en een liter slagvolume méér heeft dan aangehaalde Bluemotion.
En weet je wat, ik zou mijn oude Zweed altijd boven vergelijkbare Alfa’s kiezen. Want voor mij doen Alfa’s het gewoon niet. Dat Alfa voor jou hét merk is kan ik me voorstellen, maar je zult die oogkleppen toch echt een keer af moeten zetten. Smaken verschillen.
kaasdevies zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
lamborgfan zegt
@mercedesbenz63: Okee dan.. En nu terug naar school voor 2 dingen:
Les 1) respecteer de ander zijn/haar mening
Les 2) uit je vorige comment wil ik je graag leren dat gezegt, godver…..@#% gezegd met een D van dikki dik is!
OT wat een lelijk hok! Doe maar mij een Mercedes of BMW uit hetzelfde tijdperk!
scottishcarspotter2000 zegt
Mooie auto met heerlijke V6. Ook een erg goed geschreven stuk
desjonnies zegt
Eigenlijk was er destijds geen enkele reden om in deze klasse voor deze Alfa te kiezen, er was volop keuze, Opel Commodore, Ford Granada, BMW 5 en 7 serie Mercedes E en S,
Volvo 264, Peugeot 604,Rover SD1 en de Renault 30 TS.
Uit eigen land de FIAT 130, waar ik altijd fan van ben geweest.
Die FIAT deed of had namelijk iets wat de rest eigenlijk niet had : De 130 was een heus scheurijzer, een racekanon, een lekkere fahr-machine zoals de Duitser zeggen, wat de ALFA wilde, dat was de FIAT, een heuse sports-saloon.
En als je bovenstaande lijst ziet dan waren de Opel en Ford veel meer waar voor je geld,
de Rover een beste deal met een 3.5 liter V8, de Volvo en de Peugeot veel netter ingetogener en conservatiever en de 30TS had de aandrijving op de verkeerde wielen voor een zes cilinder toen.
En Mercedes was Mercedes, nog veel meer dan nu het geval is.
Probleem bij alfa was toen zeer zeker de bouwkwaliteit die beduidend minder was en de ‘reputatie’ van deze wagen zijn voorganger, dat was een in Brazilië !!!!! gebouwde Alfa met ouderwetse techniek.
Dit was niet het scheurijzer of sports saloon die een Alfa hoort te zijn, deze wagen voegde letterlijk niet toe aan de markt destijds.
spidermann zegt
@desjonnies: je vergert de Lancia gamma limousine.
mgmgb zegt
@spidermann:
Dat deden de klanten ook…
desjonnies zegt
@spidermann:
My dear Spidermann, niet vergeten maar evenals de CX van Citroën was de Gamma een vier cilinder en die twee vind ik eigenlijk niet passen in het rijtje.
spidermann zegt
Ik zie hier een hoop reacties van mensen die de 6 nooit in werkelijkheid hebben gezien, laat staan gereden. Dat mag.
Het was imo een fantastische auto qua styling, comfort en prestaties en toegegeven de bouwkwaliteit kon wellicht wat beter.
Wellicht een template voor een nieuwe 169 (muv kwaliteit natuurlijk).
rufctr01 zegt
Deze os wel heul lelijk
LaLancia zegt
Ik ben gek op vierkante sedans uit de jaren 70 en 80, en dus ook deze Sei. Het is misschien niet de mooiste Alfa, maar het heeft wel wat, vind ik.
Maar inderdaad, de Sei haalt het niet bij een van mijn droomwagens: de Fiat 130.
djvink zegt
Heerlijke laatste echte alfa ! ( alles daarna was fiat )
Prachtige 6 cil die nog in vele alfa’s daarna dienst heeft gedaan .
Machtig geluid , veel luxe ,de eerste alfa met stuurbekrachtiging en optie automaat .
Mijn vader heeft er twee gehad . 1 uit de eerste serie en 1 uit de tweede.
Heb er zelf al een jaar of 4 een uit de 2 e serie waar ik mijn privé km mee rij!
Zakelijk heb ik bij gebrek aan een grote betaalbare italiaan een lancia thema ( Amerikaan met Italiaans tintje ) ( quartroportte kan ik niet betalen ).
Fijne auto moet ik zeggen maar geef mij toch maar het ritje met mijn kinderen naar het hockey veld of de reis met mijn familie door Italië met de alfona !
Goed onderhoud , binnen slapen en let goed op ……..geen roest en hij heeft ons al 25000 km nog nooit in de steek gelaten ! ( eerlijkheid gebied te zeggen dat ik de reizen naar en door Italië wel spannend vind ). Leve de Alfa Romeo alfa 6 2.5!