De cabrio die je wist dat zou komen.
Wellicht is het een formaliteit, na alle lekkages en concepts, maar soit: Alfa Romeo heeft helemaal officieel de open variant van zijn 4C gelanceerd. Omdat de monocoque uit stijf carbon is opgetrokken (en dankzij een aluminium roll bar) sleept deze lichtvoetige cabrio slechts 10 kg aan extra gewicht mee. Eet dat, zwaarlijvige Duitsers.
Alfa biedt 2 dakdesigns: een opvouwbare stoffen kap die is mee te nemen, of een carbon dakje dat je in je garage achter moet laten. De TBi-vierpitter levert nog steeds 240 pk en 350 Nm en is nog steeds aan de dubbel gekoppelde TCT-bak verbonden. Stuurbekrachting is ook nu weer achterwege gelaten op de Italiaanse rijdersauto.
De reden voor een release op de Detroit Motor Show mag duidelijk zijn: het exemplaar wordt ook op de Noord-Amerikaanse markt verkocht, en wel vanaf de komende zomer (Italo-cliché-reclamevideo met neuqseksende modelmensen vind je HIER). Optioneel is menig koolstofvezel onderdeel verkrijgbaar, en ook 2 centrale Akrapovic-pijpen komen op de optielijst van het Giallo-gele speelkameraadje.
Update: Meer videopr0n! Klik vooral door naar autojunk.
E34M5Touring zegt
Vind de kleur echt verschrikkelijk lelijk staan. Komt in het wit veel beter uit de verf vind ik. Maar goed, verder een prachtig ding!
motiondrive zegt
@E34M5Touring: Smaken verschillen, ik vind dit geel juist prachtig! Maar goed, een witte met bruine bekleding is ook prachtig! Ik ben in ieder geval blij als er iets meer kleuren beschikbaar komen, want het kleurenpalet is nu een beetje bescheiden.
E34M5Touring zegt
@motiondrive: Vind dit net alsof ie al een paar jaar in de zon heeft gestaan. Niet mijn kleur. Ben absoluut niet van de zwart of grijstinten maar deze tint geel vind ik echt niet mooi.
6cilinder zegt
Prachtige auto! Ik vind alleen die 240 pk wat weinig, maarja downsizing he…
knipperlichtje zegt
@6cilinder: vergeet het lage gewicht niet, 240 PK op zo’n 900 kilogram is gewoon pittig
GH zegt
@6cilinder: 4,5 sec naar de 100 km/h en bijna 260 km/h topsnelheid. Hoezo 240 pk is weinig? Qua concept lekker Lotus/Caterham-achtig. Geen 5 liter motorblok en een 1700kg wegend apparaat, maar een klein blokje en zo weinig mogelijk gewicht.
Auto’s onder de 1000 kg worden steeds zeldzamer.
rene-mini zegt
@6cilinder: 240 pk kan meer dan genoeg zijn.
Deze auto is volledig van carbon en weegt dus aanzienlijk minder dan de meeste sport wagens.de 4C weegt 2650lb (1200kg), de cabrio weegt normaal iets meer, dus zeg 1250 kg.
komt dus neer op bijna 190 pk/ton. Dan zit je volgens dit lijstje ( http://www.autosnout.com/Cars-Bhp-Per-Ton-List.php ) met de volgende vergelijkbare auto’s
-Lotus Evora
-Audi s3
-Subaru impreza WRX STI
-Volvo S60 polestar.
Neemt niet weg dat ik er ook liever 40 pk bij gezien had :-)
E34M5Touring zegt
@rene-mini: 4c is minder dan 1000kg. Weet niet waar die lui hun cijfers vandaan halen…
rene-mini zegt
@E34M5Touring: Ik heb het ding nooit zelf gewogen, ik neem slechts specificaties aan van zogenoemde bronnen ;)
quote van nietgenoemde autosite..
”Even better, Alfa says that the 2750-lb coupe gained only 132 pounds in the process of losing its lid”
E34M5Touring zegt
@rene-mini: Pak ze dan gewoon van de NL Alfa Romeo site. Minder dan 900kg zelfs. http://www.alfaromeo.nl/nl/modellen/4c/prestaties
sir_smokalot zegt
@E34M5Touring: De AMerikaanse 4C is zwaarderder…http://www.autoblog.nl/nieuws/amerikaanse-alfa-romeo-4c-is-zwaarlijvig-61499
En dan heb je nog verschil tussen droog, DIN, en kerb/curb
E34M5Touring zegt
@sir_smokalot: Maar daar woon ik nog niet. Dus ik hou even het euro gewicht aan. En die zit onder de 1000kg. Dus de Euro Spider straks ook.
w0o0dy zegt
@E34M5Touring: komt er wel een Euro-spec spider of is vanaf nu de coupé ook de US versie? Of alleen de Spider als Us-spec? Who knows..
E34M5Touring zegt
@w0o0dy: Het gewicht is de Selling Point van deze auto, zeker in Europa. Die gaan hier echt niet die US spec leveren. Kun je niet meer verkopen na zoveel bombarie over het leeggewicht. In de US minder van belang, dit ding weegt zoveel als de vooras van een Escalade dus in de US per definitie een super lichtgewicht. Ook al is ie daar 1200kg. Het blijft Oncle Sergio natuurlijk dus ik roep dit met een korrel zout tussen de tanden ;)
sir_smokalot zegt
@E34M5Touring: True, maar Alfa Romeo heeft voor Europa nog niks vrijgegeven. Tot ze dat wel doen moeten we ’t even stellen met US-foto’s en info.
E34M5Touring zegt
@sir_smokalot: Ja sorry, ik had dat wel iets genuanceerder kunnen verwoorden. Ik kan me, na alle comotie over het gewicht, niet voorstellen dat ze in Europa de US versie gaan leveren.
jrk68 zegt
@sir_smokalot:
Dat snap ik, er staat echter wel dat hij 10 kg aankomt.
Tel dat bij het EU gewicht op en je weet wat hij hier gaat wegen….
Scheelt een hoop gebash en discussie….
ukbob zegt
@E34M5Touring: de gewichten die hierboven worden genoemd hebben betrekking op de US spec versie, die is behoorlijk wat zwaarder
jrk68 zegt
@rene-mini:
Zoals in de tekst vermeld staat, is hij 10kg zwaarder dan de reguliere 4C. Hij blijft dus onder de ton, 250pk/ton is dus reëler..
Wie daar tekort aan heeft is wel heel verwend..
Rest mij 1 vraag, wanneer gaan de orderboek voor deze variant open.?
Tonnie zegt
Hoeveel weegt ie nu met 10 kilo’s extra?
knipperlichtje zegt
Leuk ding hè, net een mini-Ferrari. Waarom er een akrapovic-uitlaat in de optielijst staat begrijp ik niet helemaal. Je ontwikkelt als fabrikant toch een mooi uitlaatgeluid zoals je het zelf graag ziet?
rene-mini zegt
@knipperlichtje: Heeft voornamelijk te maken met emissie eisen en geluidsrestrictie. waarschijnlijk zul je wel weten dat een Akra al snel op €2000+ zit, en fabrikanten willen het basis model goedkoop houden. Dus bied je het aan als extra, dit doen overigens alle fabrikanten, denk aan leren bekleding, metallic lak enz enz.
zakar36 zegt
@knipperlichtje:
Los van het feit dat de fabrikant dat zelf moet doen, snap ik niet waarom je z’n dure uitlaat gaat monteren op een 4 cilinder. Hij gaat echt niet mooier klinken.
Maar goed dat zal wel weer aan mij liggen.
rene-mini zegt
@zakar36: haha.
Ooit een dikke A-klasse gehoord met custom exhaust?
motoragent zegt
@zakar36: Voor mij gaat er niets boven het rauwe en snerpende geluid van een opgefokte 4-cilinder (met als het even kan carburateurs), dus ik weet wel zeker dat de Akrapovic een mooie toegevoegde waarde is.
Senne zegt
@motoragent: Is ook schitterend, bijv. De oude alfa dubbelnokkers met carburateurs klinken geweldig.
Dat is voornamelijk wel het aanzuiggeluid en de motor…
Dat moderne turbospul kan mij toch niet zo bekoren qua geluid.
ccuoresportivo zegt
@knipperlichtje: Zoals je zegt het is inderdaad een optie.. Eerlijk gezegd vind ik de Akrapovic het mooiste eronder.
mrrallycross zegt
Mooi in het geel!
berlinetta zegt
Lekker ding hoor!
sjeemsbond zegt
Ik zie een Lotus Elise met een Alfa badge. Geinig ding….voor een vrouw.
motoragent zegt
@sjeemsbond: Al moest ik verdorie elke dag met een jurk aan en pruik op richting mijn werk, ik zou het er voor over hebben hoor…
sjeemsbond zegt
@motoragent: hou je dan ook die jurk aan en die pruik op als je weer op de politie motor stapt? Lijkt me een mooi gezicht haha
trustmeiamanengineer zegt
Geweldig ding! En geel staat hem ook perfect! Hopelijk wordt ie veel verkocht, dan staat er over 10 jaar een bij mij op de stoep.
Esprit_de_Flandre zegt
@trustmeiamanengineer: Idd, f°ck exclusiviteit, betaalbare tweedehandsjes willen we…
Esprit_de_Flandre zegt
“Alfa biedt 2 dakdesigns: een opvouwbare stoffen kap die is mee te nemen, of een carbon dakje dat je in je garage achter moet laten.”
Die kunnen gecombineerd worden op één en dezelfde auto hoop ik? Dus stof in de zomer, hard kapje in de winter erop… ?
FlighTom zegt
@Esprit_de_Flandre: Volgens Autoblog.com is het stoffen dakje standaard, en zal een hard-top-panel volgen als optie.
[url]http://www.autoblog.com/2015/01/12/2015-alfa-romeo-4c-spider-detroit-official/#image-61[/url]
scottishcarspotter2000 zegt
Heel mooi! Grijs metallic met bruin leer graag!
heidekonijn zegt
Dus…
– Luchthappertje in carbon, enkel 1 stuk, bestuurderskant voor achterwiel
– Dient om bij zwaardere versie (US) de aandrijving extra koeling te geven
– Dit is de US versie, want achterbumper-bulten.
FlighTom zegt
@heidekonijn: En? Je vergeet trouwens de zijmarkering als bewijs dat dit een US-versie is.
Maar wat maakt het uit?
heidekonijn zegt
@FlighTom: Alle 4C’s hebben die markeringen.
mclarenf1lm zegt
Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd hoe hij het in amerika zal doen, ze zullen hem wel erg duur vinden daar, het is ook een soort auto die ze daar niet echt kennen/populair is..
autofanaat zegt
Prachtige auto, lekker licht en veel vermogen.
introductiemap zegt
Ik wil’em!
amgoleole zegt
Kun je deze koplampen nu ook in Europa krijgen?
Nico94 zegt
@amgoleole: Als het goed is zouden ze ook de koplampen van de Coupe veranderen in degene die op de Spider zitten.
amgoleole zegt
@Nico94: mooi vindt dit een stuk mooier
Nico94 zegt
Ja mooi hoor! Maar wanneer komt hij naar Nederland?
ettie zegt
Maarrrr, stel dat we het aangepaste onderstel onder de coupé gooien, word die dan nóg beter?
jaapiyo zegt
@ettie: Ferrari maakt de Spiders vaak een tikje softer omdat ze er waarschijnlijk vanuit gaan dat de echte sportievelingen voor de dichte versie zullen gaan. Als Alfa die lijn volgt (en laten we wel zijn, ik denk niet dat ze ‘m harder maken) dan zal het antwoord dus nee zijn…tenminste dan ga ik er even vanuit dat je met beter nog scherper sturend bedoelt en niet comfortabeler verend.
jaapiyo zegt
Als dat luchthappertje daadwerkelijk voor beter koeling van de motor/aandrijflijn is dan zal die ook wel naar alle andere versies komen (qua coupé en Euro-spec et cetera).
Snel nog even het huidige modeljaar aanschaffen dus mensen, dan pik er wel een op over een jaartje of 5 :D
JvT zegt
Dit is, althans voor mij, een auto met een extreem hoge wannahave-factor..
jrk68 zegt
@JvT:
Dat was wel het laatste dat ik had verwacht van een Wannabee….
JvT zegt
@jrk68:
Ik ben bang dat ik niet precies weet wat je daarmee bedoelt, maar m’n interesse is gewekt…
JvT zegt
@jrk68:
Maar je gaat je Smart inruilen voor deze?
toyotafortuner zegt
Zo in het geel is ‘ie gewoon geweldig! Nog alleen de Akraplofs erop monteren en dan heb je een echte snoepje!
gtwillem zegt
Geinige auto. En lof voor Alfa dat ze zo’n ding durven te bouwen. Maar nu is het eem wel heel dure Elise concurrent. Om maar te zwijgen over de Boxster…