Eigenaren van de nieuwe Alfa 4C weten het waarschijnlijk niet, maar de carbon monocoque om hen heen kwam tot stand met vezels van het Nederlandse Ten Cate. De Tukkers zien dankzij de lichtgewichttrend in de automotive bovendien kansen voor de toekomst.
Als je het beursgenoteerde Ten Cate kent, dan is dit waarschijnlijk van de kunstgrasvelden, maar het bedrijf uit Nijverdal zit ook in de militaire en de luchtvaartindustrie, als leverancier van high-end koolstofvezel.
In de automotive begint koolstofvezel de laatste jaren ook steeds toegankelijker te worden, omdat de prijs daalt. Hierdoor wordt niet alleen maar de crème de la crème van de supercars, maar ook een product dat voor een bedrag onder de zes cijfers op de markt komt, zoals de 4C, bereikbaar voor scheutige toepassing van het carbongoedje. Dit was voor Ten Cate het startsein om zich ook in deze industrie te gaan roeren. Het bedrijf levert de prepeg-vezels, oftewel: het materiaal dat geweven en gebakken moet worden de rollen geïmpregneerde vezel van waaruit het materiaal gesneden wordt.
Samen met zijn Italiaanse partner Adler bouwt Ten Cate een fabriek in Italië, die de 3 a 4.000 monocoques in de toekomst voor zijn rekening moet gaan nemen. Een korte video over de productie van de 4C vind je HIER (lange versie DAAR).
Gezien het toenemende belang van lichtgewicht-oplossingen en koolstofvezel liggen er bovendien behoorlijk wat kansen in de toekomst. De bedrijven zullen daarom ook gezamenlijk nieuwe automotive projecten najagen.
jasbelle zegt
Wauw
lucas23 zegt
Benieuwd wat de koers doet
snodaard zegt
Nieuws!
Alfa 4C ook een beetje Pools.
Na baanbrekend onderzoek van het journalisten van autoblog is gebleken dat de schroef die de deurlichtschakelaar op z’n plek houd van Pools metaal is gemaakt.
Ik weet wel waar ik op vakantie ga dit jaar!
sir_smokalot zegt
@snodaard: Lekker sarcastisch, en dat is je goed recht, maar het is wel een firma van eigen bodem die mogelijk een grote rol gaat spelen in de carbon-toekomst van de automotive.
Ik kende Ten Cate wel, maar wist niet dat ze dit maakten. Dat maakte het voor mij persoonlijk interessant. Of de lezers er ook wat aan hebben is aan ze zelf om te beoordelen. Of heb je liever dat ik een getunede Panamera post? Dat kan ook geregeld worden…
snodaard zegt
@sir_smokalot: Waarom zou ik een post over een getunede Panamera willen lezen in plaats van dit artikel? Dat vind ik (maar ik ben maar 1 persoon) net zo min nieuwswaardig als het bovenstaande. Het gaat mij om kwaliteit, niet om kwantiteit.
Maar het feit dat ik het wel lees, en toch (bijna dagelijks) naar autoblog.nl surf geeft al aan dat het niet zo veel uitmaakt.
Het is ook makkelijke roepen vanaf de zijlijn. En ik snap ook best dat er niet elke dag een nieuwe Lamborghini wordt gelanceerd.
motoragent zegt
@snodaard: Ik vind dit interessant om te weten. Daarnaast, als een artikel je niet interesseert, dan lees je het toch gewoon niet?
snodaard zegt
@motoragent: Ik vind het best interessant. En heb het ook graag gelezen. Daarna wilde ik een ‘grap’ maken, toegegeven, deze ‘grap’ was voorzien van sarcastische ondertoon. Dat zijn nou eenmaal mijn favoriete ‘grappen’. Ik vind het niet zo nieuwswaardig. Maar dat is enkel mijn mening. Dat betekent niet dat ik het niet lees. Dat geldt denk ik voor iedereen, niet alles wat je leuk vind om te lezen is nieuwswaardig.
Mijn ‘grap’ was niet bedoelt als advies. Dan had ik gezegd: “Mijn advies is om dit soort berichten niet meer te plaatsen.” Maar dat heb ik niet gezegd.
motoragent zegt
@snodaard: Ik snap dat het een grap was, daar niet van. Maar het is een blog, geen nieuwssite, dus niet alle artikelen hoeven nieuwswaardig te zijn. En dat je het graag gelezen hebt betekend toch dat het moeite waard was, zowel het schrijven als het lezen ;)
snodaard zegt
@motoragent: Ben ik met je eens.
proost zegt
@snodaard: Gezeik over nieuwswaarde, de nieuwe trend op AB. Als je het niet interessant vindt lees dan iets anders.
Ik vind het persoonlijk interessant en om te vernemen dat carbon bereikbaarder wordt, wie weet zien we het nog op een Fiat Panda in 2025.
stamp zegt
@snodaard: Een monocoque vind ik nieuwswaarde hebben. Een schroefje niet. Of minder.
motoragent zegt
“Het bedrijf levert de prepeg-vezels, oftewel: het materiaal dat geweven en gebakken moet worden.”
Niet helemaal, prepregs zijn doeken van geweven vezels met de hars al geïmpregneerd, waardoor het simpelweg een kwestie van knippen, lamineren en afbakken is (ook wel dry lay-up genoemd)
Het tegenovergestelde is een wet lay-up, oftewel geweven matten koolstofvezels die op de mal worden geplaatst om daarna pas de hars aan te brengen (kwasten/spuiten of bijvoorbeeld vacuüminfusie), Is goedkoper, maar ook zwaarder en minder nauwkeurig (kans op harsoverschot op bepaalde plaatsen, of nog erger, een tekort).
sir_smokalot zegt
@motoragent: Dank voor de nuttige toevoeging! Heb het aangepast. (de persmeneer van Ten Cate moet nog terugbellen :))
desjonnies zegt
@motoragent:
Beste motoragent, moeten jullie tegenwoordig de kuipen van jullie motorfietsen zelf repareren, omdat u er zoveel over weet?
motoragent zegt
@desjonnies: Klopt, maar dan met papiermaché. Bezuinigingen hé…
ronaldddvos zegt
Bbij ten cate heb ik laatst moeten isoleren, vervelend mannetje
pindakoning zegt
@ronaldddvos: Bij Henk ten Cate?
ronaldddvos zegt
@pinda koning: kan wel weet Niet meer zo
alfista zegt
nog even aanvulling over het bouwprincipe: Audi en BMW zijn komen kijken bij Maserati en hebben na overleg besloten dit niet over te nemen, reden: te duur voor ons!
xray911 zegt
Ben benieuwd of het hier om een carbon met thermoplast matrix gaat. Normaal wordt er eigenlijk altijd gebruik gemaakt van thernoharders als matrix (epoxy). Ten Cate is echter gespecialiseerd in thermoplast versterkte composieten. Heb laasts een college gehad van Ten Cate op school. Hieruit kwam heel duidelijk naar voren dat ze zich inderdaad gaat focussen op de automotive. Ze zijn ook bezig met een carbonen velg op thermoplast basis. Deze zal beter bestemd zijn tegen impact dan een composiet op thermoharder basis.
bozewolf zegt
Ik kende Ten Cate van naam omdat ze volgens mij Heracles sponsoren? Ik zie de naam voor mij op reclameborden oid…
wel leuk om te leren dat zij met zulke dingen bezig zijn.
iig interessanter dan het zoveelste getunede panamera bericht :)
midasracer zegt
Bah wat een overtrokken gedoe over koolstofvezel. Waarom gebruikt men deze techniek niet voor goedkoper spul zoals glasvezel? Sterk genoeg voor een botsing tijdens dagelijks gebruik (hij kan toch niet 300km/h) en het zou al snel een mille of 30 in de aanschafprijs schelen zonder gewichtstoename. Misschien nog wel meer. Maar nee, is niet cool genoeg. Pfff, dan blijf ik wel liever in mijn Midas monocoque rondtuffen.