Twee jaar na het concept presenteerde Alfa Romeo in Genève de productieversie van de 4C, en de verwachtingen zijn hooggespannen. We willen echter toch even een kritiekpuntje aanstippen, want wie heeft in hemelsnaam deze koplampen goedgekeurd?
Wanneer je een nieuw autodesign onder ogen krijgt, dan vorm je in eerste instantie een mening over de algemene lijnen van de wagen. Bij de gedrongen 4C (lengte: 3,99 meter) zijn deze dik in orde, het geheel komt scherp en harmonieus over.
Na deze eerste indruk ga je de details van de auto eens nader bestuderen, en pas dan springen de bijzaken in het oog. Op zo’n moment realiseer je je dat kleine details een auto behoorlijk kunnen ontsieren. Een voorbeeld dat direct naar voren komt is de rare knik in de koplamp van de vorige generatie Jaguar XF.
De foto boven dit artikel, geschoten in Genève, laat weinig aan duidelijkheid te wensen over; we hebben het inderdaad eveneens over de lampunits, die de 4C weinig goed doen. En dan is dit ook nog de Launch Edition, op een ‘gewone’ 4C zal het koolstofvezel vervangen worden door goedkoper plastic, dat na een jaar waarschijnlijk lelijk wit uitslaat. Niet echt een pré op een auto van bijna 70 mille.
Het concept had gewoon een set strakke, recht-toe-recht-aan lampen in zijn neus, en ik vraag me af wie er op de designafdeling heeft gezegd: ‘kom, laten we die ruimte eens vullen met twee ontzettend drukke steenpuisten waarin 1.253 verschillende lampjes verwerkt zitten’, waarop de eindbaas zei: ‘ja, wat een goed idee om zo’n totaal niet-passende drukte in het cleane design te implementeren!’
De auto zal er niet anders door rijden, maar reken er maar op dat je ogen, na het lezen van dit artikel, bij een eerste live-spot van de 4C direct naar de koplampen gaan. Fix it, Alfa!
Bonus: de brochure van de 4C, inclusief vermogens- en koppelkrommes, kekke tellerpartijen en opties, vind je HIERRR.
desjonnies zegt
Iemand van FIAT…………………….
Megakix zegt
zie net dat ik 49 vrienden heb op autoblog.nl…wie wil mijn 50ste worden ? :)
………………(stil… ^^)
OT: de 4c wordt een topper volgens sommigen…in China, of in Brazilië….
mcpeek zegt
@Megakix: omdat je het zo lief vraagt. ^^
Megakix zegt
@mcpeek: gratz !!! Mijn dag is nu weer he-le-maal goeoeoeoeod ! ;)
jrk68 zegt
@Megakix:
Wat schuift dat…?
Megakix zegt
@jrk68: was jij niet al vrienden met mij dan ?? :(
jrk68 zegt
@Megakix:
Nope….
speed zegt
@jrk68: 16 cm ?
jrk68 zegt
@speed:
Toch knap dat mensen je zo makkelijk op zo’n klein pikkie kunnen trappen dan….
eindbaasje zegt
@Megakix: ga lekker facebooken…;s
jrk68 zegt
Mij stoort het niet en het is eens iets anders, ik vind die aftermarket sleufjes naast die lampen minder. Al zitten die alleen op de launch edition.
Pulizano zegt
@jrk68: groot gelijk. Ik wil deze auto echt hebben, maar dan zeker niet de Launch Edition. Die sleufjes zijn last-minute met secondenlijm erop geplakt, zo lijkt het.
En die carbondetails zijn gewoonweg vulgair.
w0o0dy zegt
@Pulizano: in het echt komt het op een rode auto juist erg fraai uit. Net iets ruiger dan zonder…
JamesBond007 zegt
Ik wil ‘m wel hebben.. Alleen dan met aangepaste koplampen idd, en ik zou de achterlichten proberen te krijgen als de concept versie.
eindbaasje zegt
ik ben nu al uitgekeken op de 4C, los van de koplampen. jammer
ronin1130 zegt
Misschien mag je blij zijn dat de lampen al branden…
jrk68 zegt
@ronin1130:
T’is geen VAG….
heidi zegt
@jrk68:
Nee klopt, bij VAG blijft alles het doen.
jrk68 zegt
@heidi:
Als je heel veel geluk hebt en de optie hebt aangekruist misschien wel.
Ik heb andere ervaringen met die duitse troep….
bofkont zegt
@heidi: hahaha hoezo merkblind, nooit van de mega TSI problemen gehoord zeker.
lohran zegt
@bofkont: TSI is niet het enige wat ze maken en hebben gemaakt.. Ik heb 4 TDI’s gehad en heb nu mijn 5e. Allemaal oudere (1.9 4x en 1x 2.5 5-pitter). Nooit technische problemen gehad.. 1tje is zelfs het half miljoen over gegaan.
jrk68 zegt
@lohran:
Die 1.9tdi’s hadden in het begin last van scheurende koppen.
DSG’s die niet echt degelijk zijn.
Ramen die spontaan in de deuren donderden.
Lampen die sneller dan normaal de geestgeven.
Heb je een klein overzichtje van problemen die ik heb mogen ervaren.
Dergelijke problemen heb ik met geen ander merk hoeven ervaren.
Zelfs mijn oude Smartje zit nog degelijker in elkaar….
w0o0dy zegt
@jrk68: naast scheurende koppen kwamen scheurende trommelvliezen ook veelvuldig voor…. wat een vreselijke motor die 1.9tdi… godzijdank vanaf en nooit weer.
bofkont zegt
@lohran: heb je gelijk in, de oude 1.9 TDI is oer en oer degelijk.
Maar de nieuwere 2.0 TDI en benzine TSI van VAG zijn lang zo betrouwbaar niet meer.
rufctr01 zegt
@bofkont: ze waren niet slecht maar het waren ook geen briljante motoren. Wat een herrie kwam daar vanaf zeg. Bij ons op het werk hadden ze een transporters met de TDI blokken, allemaal hadden ze een rare dreun met optrekken.
rufctr01 zegt
@heidi: hahaha…keep on dreaming! De top tien met de meeste motorproblemen wordt aardig door VAG gevuld. Dan hebben ze het nog niet over de versnellingsbakken!
ardonjr zegt
De Alfa 4C is met deze koplampen als een kerel in een driedelig maatpak met afgetrapte Nikes eronder. Het zit vast comfortabel, maar het ziet er niet uit.
berlinetta zegt
@ardonjr: Ik weet niet of het comfortabel is als je erop gaat zitten ;)
Ik begrijp wel wat er wordt bedoeld. De koplampen van de conceptcar zagen er ook stukken beter uit. Dit ziet er gewoon te aftermarket uit. Maar dat is dan misschien ook het enige wat ik minder vind aan deze auto. Ik vind hem prachtig en ik hoop dat ik later misschien een tweedehandsje kan aanschaffen.
bungabungastig zegt
@ardonjr: ? Als Dick Advocaat in trainingsoutfit.
speed zegt
@bungabungastig: zijn hoofd is te lang en groot
integralechubasco zegt
het is een kwestie van meespuiten in de kleur en een iets bollen glaasje eroverheen…
Aan het gewicht zal er niet veel veranderen, als dat de reden was.
norge zegt
Ik vind het wel wat hebben, komt tie ook als schietende breek?
jrk68 zegt
@norge:
Beetje zinloos om hier een SB van te maken, echt veel ruimte zal je er niet mee winnen….
norge zegt
@jrk68: Oh, was dat niet het punt ? ….Zinloos, bedoel ik.
jrk68 zegt
@norge:
Ik geloof dat ik mijn “sarcasme” antennes weer ff moet callibreren….
w0o0dy zegt
tja, de mooiste oplossingen zijn soms gewoon te duur voor productie door homologatie-kosten. Dan ben ik blij dat deze lampen erop zitten Ipv mooiere die de prijs per auto 5 mille hoger laten uitvallen…
In real life is de rode launch edition die in Geneve op de stand staat echt een geweldig mooie kleine sportwagen. Rood zwart is zeer aan te raden!
baklava zegt
Ziet er niet uit
thestino zegt
ik vind de carbon accenten wel mooi, loopt goed door met de spiegels enzo.
vind het wel iets hebben, maar het doelpubliek zal mss eerder voor rode koplampen gaan?
rufctr01 zegt
Ik vind het een mooie auto! Ik vind de lampen niet storend. Doe mij deze Alfa maar, mogen ze de dame erbij doen;-)
derkvankappel zegt
Dat was ook iets wat mij meteen op viel, past totaal niet bij de auto! Smart deed het bij de Roadster en Roadster-Coupé, maar daar stond het wel goed op omdat het in het design paste, alleen waren ze ook gewoon strakker met twee lichtunits.
r2d2 zegt
ook al geopperd op het 4C-forum en zeer hoopgevend :
De gekke koplampen zijn alleen voorbehouden aan de Launch edition (want speciaal genoemd als optie: Bi-Led headlights)
De normale 4C krijgt gewoon normale halogeen headlights
Voor referentie; zie (virtuele) pagina 9 van de brochure. Daar staat bij de normale versie: Halogen headlamp ipv Bi-Led headlamps (let ook op het verschil tussen meervoud en enkelvoud!)
@sir_smokalot; heeft Alfa hier al een reactie op gegeven?
sir_smokalot zegt
@r2d2: Nope, nog niks gehoord. Maar we hebben ’t dan ook nog niet specifiek gevraagd :)
Rob zegt
Volgens mij ben ik één van de weinigen die de Alfa 4C niet mooi vind.
Ten eerste vind ik het 8C-achtige design van de nieuwe Alfa’s ruk. De 8C was en is een bloedmooie wagen, maar dat design staan gewoon niet mooi op normale auto’s (Mito, Giulietta, 4C).
En dan hebben ze de 4C ook nog volgehangen met opsmuk en frutsels. Als het een lekker cleane en strakke wagen was geworden, was ik waarschijnlijk direct fan. Nu niet: te veel spoilers, luchthappers, gleuven, carbon, roostertjes, rare lijnen en ga zo maar door. Heel erg jammer.
jrk68 zegt
@Rob:
Geeft niks hoor Rob, ik neem het je niet kwalijk. Wansmaak is immers ook smaak….
Rob zegt
@jrk68:
Oef, gelukkig!
Was al even bang dat je me het kwalijk zou nemen en me een donderpreek ging geven…
Dat zou ik niet aankunnen op een rustige zaterdagmiddag…
midasracer zegt
Oh ja de spiegels die halverwege op de deur zijn geschroefd zien er toch ook volkomen ruk uit? Waarom niet gewoon op de rand en dan een maatje kleiner?
w0o0dy zegt
@midasracer: ga het ding in het echt bekijken… klein, krachtig en echt een leuk ding.
Die spiegels zullen daar MOETEN zitten om een fatsoenlijk overzicht te hebben… de auto is echt klein maar heeft ook forse welvingen en kleine ramen. Dan heb je een redelijk onoverzichtelijke auto. Ter vergelijking deze is korter dan de meeste b- segment auto’s en zal in de hoogte niet veel schelen met een Elise… maar is wel erg breed…
sir_smokalot zegt
@w0o0dy: Klopt. Verhouding breedte-lengte is 1:2, dat zie je bijna alleen maar bij supercars.
midasracer zegt
@w0o0dy: Ja deze spiegel moet daar zitten, maar dan pak je toch een andere spiegel? Eentje die in de hoek zit, of met een kort pootje op de rand van de deur. Het lijkt erop dat ze een standaard speigel uit het schap hebben gepakt en gekeken waar hij vastgeschroefd moest worden voor het wettelijke achteruitzicht. Ik vind het er tamelijk amateuristisch uitzien op deze manier.
Rob zegt
@w0o0dy:
Misschien is het inderdaad een auto die je in het echt moet zien. Ik heb zo mijn twijfels, maar ik laat me graag (positief) verrassen.
midasracer zegt
@Rob: Ik ben het helemaal met je eens. Sterker nog, denk de details weg en hij is nog lelijk. Een soort van Lotus Evora die een kopstaartbotsing heeft gehad. De verhoudingen kloppen helemaal niet.
Rob zegt
@midasracer:
Daar heb je misschien wel gelijk in, met name de achterkant lijkt niet helemaal te kloppen.
Maar ik denk als ze alle opsmuk er afhalen en de achterkant opnieuw ontwerpen je een best mooie Alfa krijgt. Niet bloedstollend mooi, maar gewoon mooi.
midasracer zegt
Goed verhaal. Helaas zit deze auto vol met slechte details. Niet alleen de lampen, maar ook luchtopeningen er vlak naast zijn een doorn in het oog. Helaas zullen de produktie en verkoopaantallen dermate gering zijn dat je wel kunt fluiten naar je aftermarket verlichting.
jrk68 zegt
@midasracer:
Gelukkig zijn de details die jij noemt niet standaard op de reguliere versie maar alleen op de Launch Edition. Gewoon ff wachten op nr 1001 en verder. Die zal dan waarschijnlijk ook iets gunstiger geprijst zijn.
salberts93 zegt
uhmm oke in een auto die er zo goed uitziet als deze zal het me wat dat de koplampen van koolstof zijn, ik weet trouwens zeker dat als je Alfa lief aankijkt en een beetje geld toeschuift dat ze je echt wel gewoon koolstof geven op een gewone 4C
Rick-dos zegt
Denk dat die koplampen het laatste probleem van Alfa is….zorg maar eerst dat ze dat merk weer op de rit krijgen.
Vanquish zegt
@Rick-dos: Da’s juist wat ze de komende jaren gaan doen. Let maar op!
Rick-dos zegt
@Vanquish: Ik heb er een hard hoofd in. Is namelijk niet de eerste keer dat ze dit roepen.
Vanquish zegt
@Rick-dos: Het schijnt dat ze hebben willen wachten tot de crisis over is. Dat is ie natuurlijk nog niet, maar het is op zich een strategische zet het hoogtepunt van de crisis even af te wachten.
tweede_woning zegt
Denk zeker dat VAG al heel lang naar de koplampen van deze auto gekeken heeft .
Nogmaals : 895 kg
Vanquish zegt
Goedkoop plastic? Werd ie niet volledig uit mooie materialen opgetrokken?
speed zegt
Hopelijk is echt snel want Alfa’s zijn altijd saai traag op 8c na die kost teveel en na wat ik heb gehoord wegligging van een dweil.
Rob zegt
@speed:
Dat moet geen probleem zijn. Ding heeft een leeggewicht van nog geen 1000kg en 240pk. Snel zat.
Hoe de wegligging is, weten “we” natuurlijk nog niet, maar ik denk niet dat Alfa een slecht rijdende auto heeft gebouwd. Kunnen ze zich in ieder geval niet veroorloven…
heidekonijn zegt
@speed: En van wie heb je dat gehoord?
Vanquish zegt
@speed: Jouw bronnen zijn niet erg betrouwbaar zo te zien.
jrk68 zegt
@Vanquish:
Ach, het enige dat hij ooit “gereden” heeft is de geit van z’n ome Mo….
speed zegt
”is ie echt snel”
heidekonijn zegt
Vrees dat de koplampen door behoorlijk wat -kostelijke- homologaties moeten. Pas als er voldoende verdiend is met de verkopen is er kans op verbetering. Of als er lampen van een bestaand of nieuw model kunnen geleend worden. Tot die tijd… houtje bijten.
Op de designafdeling werd dit niet beslist, daar hebben ze vast het meubilair stukgeslaan toen ze het te horen kregen. Een cheap-ass hella aftermarket oplossing? Boekhoudafdeling.
Esprit_de_Flandre zegt
Ik vind niets mis met die lampjes…
notsobig zegt
notsobig zegt
@notsobig:
notsobig zegt
@notsobig: poging 3 :S
wimmm zegt
Die lampen inderdaad… enige auto’s waarbij dat zelfde idee naar mijn mening wel goed is geslaagd zijn de wiesmann mf3 en 4.