Dat is nog eens toevallig: onderzoek wijst uit dat we geen grote schermen willen hebben. Het onderzoek komt precies uit bij datgene dat je al aan het doen bent. Het onderzoek was dan ook van Alfa Romeo zelf.
Weet je nog vroeger? Toen kon je op je Golf 4 een navigatiesysteem bestellen met GROOT scherm. Dat een navigatiesysteem mogelijk was, was al bijzonder. Ja, zelfs met een ‘pijltje-bolletje’ navi was je echt de held op de parking tussen alle andere assistent-vice-president-managing-directors. Maar dat je een groot scherm had met een kaartje, was echt ongekend.
Voor fabrikanten was het simpel: zorg dat bij elke nieuwe generatie er een groter scherm aanwezig is. Simpel, toch? Volgens Alfa Romeo is het een domme wedloop en begint het een beetje melig te worden. Althans, tot die conclusie komen wij na het verwerken van de uitspraken van Jean-Philippe Imperato, de CEO van Alfa. In een interview met Autocar laat hij het een en ander weten over die enorme schermen.
Grote schermen geen noodzaak
Imperato zegt namelijk dat mensen helemaal niet geïnteresseerd zijn in alsmaar groter wordende schermen. Of wacht, dat moeten we iets specifieker vermelden: de Alfa Romeo-klanten zitten er niet op te wachten.
Ik heb respect voor wat Mercedes-Benz doet met zijn digitale technologie, maar onze klanten zitten niet te wachten op meterslange schermen, 200 digitale assistentie-systemen of wat het weer is over drie dagen. Ze willen simpelweg met de auto rijden.
Jean-Philippe Imperato,
Bij Alfa Romeo zullen de schermen relatief klein blijven. De cannocchiale zal gewoon blijven, dat is zeg maar de dubbele kokers waar de (digitale) meters in zitten. Dan zal er een redelijk compact scherm zijn in het midden. De additionele informatie zal dan via een head-up display worden getoond.
Ze groeien wel degelijk
Dat wil niet zeggen dat de schermen klein blijven, ze groeien alleen niet zo hard. De onlangs gefacelifte Giulia heeft een 10,25 inch infotainmentscherm en dat is wellicht iets te compact. Bij de nieuwe Giulia zal die alsnog groeien.
Maak overigens niet de fout door te denken dat een eenvoudig compact scherm betekent dat de computer erachter niets voorstelt. De nieuwe Giulia krijgt het STLA Brain-architectuur. Het voordeel van Stellantis is dat ze een waanzinnig goed systeem kunnen ontwikkelen en dat kunnen uitsmeren over al hun merken (en dat zijn er veel).
We hebben overigens één kanttekening betreft het onderzoek. Dat is gericht op Alfa Romeo-klanten. De mensen die al klant zijn, zijn de uitdaging niet. Die heb je immers al binnen gehengeld. Alfa Romeo moet juist het onderzoek doen bij mensen die rijden in een auto van de concurrent. Gewoon een gratis tip, vragen we verder niets voor.
jippie zegt
Ze hebben helemaal gelijk! Mensen willen een betrouwbare auto. De grote van het scherm dat boeit echt niet meer. Het is al groot genoeg. En ja, laat Alfa nou net bij de meest betrouwbare automerken horen, dan hebben ze het allemaal goed begrepen. :)
Rudy zegt
Misschien ben ik wat ouderwets maar functioneel is het systeem van de idrive 7 generatie (en de equivalenten) perfect. Fatsoenlijk scherm, touchscreen (welke ik nauwelijks gebruik), en knoppen voor de belangrijke zaken. Alles wat daarna uitgekomen is, was gericht op functies weghalen van knoppen en dit in een complex touch menu terug stoppen.
Ja natuurlijk wen je daaraan, maar waarom zou ik daaraan willen wennen? Ik heb nog geen journalist gezien die het nieuwe systeem van BMW (idrive 8 uit bijvoorbeeld de facelift 3 serie, i4 en IX) fijner vindt dan de generatie ervoor.
Fabrikanten moeten dit zelf toch ook snappen? Financieel snap ik de keuzes, ze vragen meer geld voor minder maar als klant zit ik daar helemaal niet op te wachten.
Aon zegt
Hoe groter het scherm. hoe beter wij ons bij de tijd voelen. Dat heeft oa Tesla goed begrepen.
rwdftw zegt
Ik zou zonder een seconde na te denken meteen mijn Model 3 met 15″ tablet inruilen voor een Giulia. Wel graag eentje met Android Auto. Ik heb iedere keer als ik een Giulia zie heimwee.
alfa147ti zegt
Bof ik dan even, ik mag me al sinds 2017 een trotse Giulia noemen, te minste bijna altijd als ik geen pech heb met de auto, wat ik afgelopen zomer met mijn oude Giulia heb gehad.
Dutchdriftking zegt
Dat moet toch pijn doen!
mashell zegt
“onze klanten zitten niet te wachten op meterslange schermen, 200 digitale assistentie-systemen of wat het weer is over drie dagen. Ze willen simpelweg met de auto rijden.” Conclusie, Alfa investeert vooral in het verbeteren van de pechhulp….
rollingstoned zegt
Ironisch genoeg zijn het juist VAG producten die al jaren uitblinken in de lijstjes van minst betrouwbare auto’s… ;-)
Paul58 zegt
VAG/ VW teert gewoon op de goede naam van vroeger. Daar zijn mensen nog gevoelig voor. Verder heeft het gros van alle mensen sowieso weinig met auto’s of verdiept zich niet goed in bepaalde merken en modellen.
Voor die grote groep is VAG ”nog steeds super betrouwbaar”.
Uiteindelijk is normaal onderhoud het belangrijkste en heeft elk merk wel een paar missers gehad. De Giulia is gewoon een betrouwbare auto, niet feilloos, maar welke auto is dat wel?
Echter een leuk Alfa grapje moet nog steeds kunnen ;) kan er ook genoeg maken voor andere merken hehe
kniesoor zegt
#jesuisalfarijder
intimrasiert zegt
Wat voor informatie heb je onderweg nou nodig? 1. Snelheid 2. Kaart met navigatieaanwijzingen. Dat kan prima weergegeven worden in het instrumentenpaneel voor de bestuurder, zoals in de Audi TT/R8. De rest aan schermen is echt pure onzin.
luchtgekoeld zegt
Zo’n achterlijk groot scherm zou voor mij reden zijn om een auto, als is ie voor de rest precies wat ik zoek, niet aan te schaffen. Voor navigatie op de motor gebruik ik de Zumo XT en de rest zie ik gewoon op de analoge klokjes, ja echt, analoog.
PrettyAwesome zegt
Gezien de reacties hier heeft die beste Imperato gelijk met zijn uitspraken. En zoals dat hoort op het level dat hij speelt, hoort daar ook een beetje een politieke/marketing vorm bij, die hij overigens vanuit zijn positie prachtig verwoord. Wat is die beige interieur toch prachtig! Stelvio toch?
eaudi zegt
Ik las dat je bij Tesla zelfs de ruitenwisser op een scherm moet instellen. Dan liever een klein scherm en wat knoppen en stengels aan t stuur en een fijn rijdende auto. Dingen die op zich los van elkaar staan trouwens zou je zeggen.
mustang750supersnake zegt
edit: NIEMAND WILT GROTE SCHERMEN!
Aon zegt
Spreek voor jezelf, IK WIL EEN GROTE SCHERM in mijn nieuwe auto. Wel bij een nieuwe auto, de oudjes mogen wat mij betreft hun schermpjes behouden.
eunosroadster zegt
Die grote schermen zijn, los van dat ik het niet mooi vind, niet het grootste probleem. Het is meer dat het bedienen van de schermen gewoon bloedje irritant is. Heeft mij maar ouderwets knoppen op het dash. Heb zo’n Japanse iDrive in mijn huidige Mazda’s en als je er eenmaal aan gewens bent werkt dat gewoon ideaal. Touchscreen is een auto is gewoon kut. Period.
spiderman zegt
Alfa-rijders hebben gelijk. Kort geleden las ik nog een stevig verhaal over de zorgvuldigheid waarmee merken als bijv. BMW destijds hun dashboards helemaal afstemden op de bestuurder en optimale bediening. Nu is dat binnen korte tijd allemaal ingeruild voor grote, afleidende schermen, complexe bediening, scrollen door menu’s etc. Zonde en jammer.