Goed nieuws, Alfisti! Ondanks het karige modellenaanbod waar Alfa Romeo momenteel last van heeft komt er toch weer een Alfa-om-te-kwijlen uit. We hebben het natuurlijk over de 4C, een Alfa met middenmotor en achterwielaandrijving. En de motor die men hiervoor wil gebruiken zal hoogstwaarschijnlijk de nieuwe 1.8 viercilinder turbo worden met iets meer pk’s dan gedacht werd: 300 stuks!
Alfa Romeo heeft vandaag aangekondigd dat ze bezig zijn met de ontwikkeling van een nieuwe, uit aluminium opgetrokken, turbogeblazen viercilinder. Dat dit blokje op termijn de huidige 1750 Tbi-motor zal vervangen lijkt voor de hand te liggen. En volgens Motorionline zijn ze heel wat van plan met het blokje.
Zo krijgt de vierpitter de beschikking over directe brandstofinjectie (bij 200 bar), een turbo, dubbele variabele kleptiming en zullen de uitstootcijfers ongetwijfeld binnen de normen van de Verenigde Staten vallen. Alfa Romeo is van plan daar te gaan scoren –al duurt het even voordat ze er zijn– en daar moet dit blokje aan gaan bijdragen.
300 pk zeiden we? klopt, maar natuurlijk zal niet iedere Alfa 1.8 deze set-up krijgen. Er zullen meerdere uitvoeringen met minder pk’s van het 1.8’je beschikbaar komen. Toch is het fijn om te lezen dat de 4C nu 300 pk onder de carbon fiber kap krijgt, in plaats van de “iets meer dan tweehonderd” waar voorheen over gesproken werd. In 2013 moet het blokje op de markt komen, hetzelfde jaar als de introductie van de 4C.
De introductie van nieuwe modellen mag dan met veel horten en stoten gaan, voorlopig zien de Italianen nog steeds heil in de 4C en dat geeft de burger danwel Alfa-fanaat toch weer moed.
UPDATE 05-10 14:00 – Engelstalig pb:
A new gasoline direct injection turbo engine for Alfa Romeo is to be developed in Italy for production at the FMA plant in Pratola Serra beginning in early 2013.
Designed for both transverse and longitudinal applications, the new 4-cylinder engine will have a displacement of 1.8 litres and maximum output of 300 hp, setting a new performance standard in its category. It will also be compliant with future emissions standards in both Europe (Euro 6) and the U.S. (Tier 2 Bin 5).
Made entirely of aluminium, the engine will incorporate the most advanced technological content, including a 200-bar gasoline direct injection system, dual variable timing and a high-efficiency turbocharger.
The all-aluminium design, combined with the most innovative technologies, will offer a power-to-weight ratio figure, fuel efficiency, acoustic and vibrational comfort, and driving performance that are the very best in its category and characteristic of Alfa Romeo engines.
“This is an extremely important step for Alfa Romeo, as we continue to reposition our brand and prepare it for global distribution. The United States remains our primary objective as we prepare for a 2013 introduction of our models,” added Harald J. Wester, Fiat’s Chief Technology Officer and head of the Alfa Romeo and Maserati Brands. “The dedication of Group-wide resources to develop specific powertrain solutions for the specific needs of Alfa Romeo is a reflection of the renewed thrust we are placing on the development of this brand. This is a first step in a series of initiatives to be implemented in the near future which will reconnect Alfa Romeo to its historical roots as a premium Italian sports car brand.”
StijnB zegt
Iets meer dan 200 was ook voldoende geweest bij een beperkt gewicht. Vrees nu dat ze de gewichtslimiet hebben laten varen en dit trachten (eenvoudigweg) te compenseren met wat meer vermogen. Hopelijk heb ik het mis, want dit kan een van de meest schitterende wagens zijn die laatste jaren op de markt is gekomen. Voorwaarde is wel dat ze de prijs en het gewicht onder controle kunnen houden.
TWJ zegt
@StijnB:
Oh autoblog toch.
Eerst een dom artikel schrijven dat downsizing niet werkt.
Vervolgens doodleuk een 1.8 viercilinder met 300pk ophemelen.
En dat artikel over dat downsizing niet werkt is onzin.
Een 1.8 viercilinder met 300pk hoeft niet harder te werken dan een 4.0 V8 met 300pk.
jzaero zegt
Kan niet wachten op die 4C!!
Vanquish zegt
@jzaero: Hahaha! Ik ook niet, damn, smile on my face! :D
Bart_V zegt
mooi 300 pk, maar wel weer met turbo :(
http://www.autoblog.nl/archive/2011/10/02/column-kappen-nou-dat-downsizen-werkt-niet
had gewoon een V6 in gemoeten
Vanquish zegt
@Bart_V: Man, wat kan jou die V6 nou schelen! Dit wordt weer een echte Alfa motor en dat is sowieso goed!
Bart_V zegt
@Vanquish: dat zal best een leuk blokje worden en alfa/fiat is wel goed in turbo motoren (beter dan VAG) maar ik zie liever een lichtgewicht met 200 pk n/a dan een zwaar gewicht met 300 pk turbo ;)
Vanquish zegt
@Bart_V: Wat dacht je van allebei? Als we Alfa mogen geloven gaat ie 850kg wegen. Met 300 pk kan dat wel eens een bizar schouwspel gaan worden!
Melvivio zegt
@Vanquish: Misschien komt dit nog wel! Denk even terug aan de Alfetta GTV 2000 Turbodelta! Deze was er ook eerst en pas 3jaar daarna kwam de Busso v6!
[
Alfa doet er goed aan om dit model ZSM klaar te hebben! De verschillende motorvarianten/editie’s bewaren om er voor te zorgen dat als kopers naar een boxter gaan kijken deze weer terug te lokken.
[
De motor in de Giulietta had ik toch wel een langere levensduur gegeven dan 3jaar ofzo. Nieuwe technieken hoera, maar ze kunnen er maar beter voor zorgen dat Alfa weer benen krijgt om op te staan.
TJR zegt
@Melvivio: De 1750 Tbi motor ligt al geruime tijd in de 159
Melvivio zegt
@TJR: Maar geintroduceert toch met de Giulietta? Dus dat is pas sinds 2009 ofzo? Ik had wel verwacht dat ze op basis daarvan andere turbo’s gingen monteren, nieuwe nokkenassen & kleppen ander motormanagement etc, etc. Zodat de sportiviteit terug komt in dit blok (als ik Specht mag geloven). Bedoel ik zit wel te wachten op een 8000tpm turbo 1750 blok met variabele kleptiming. Dan alleen nog bij squadra langs & denk dat je ook al eind in de buurt komt van de 300 pk :D
TJR zegt
@Melvivio: Ja dat is waar, maar in 2 jaar tijd staat autoland natuurlijk niet stil. De TwinAir motor van Fiat is trouwens zo’n 1750 motor, maar dan de helft. En ik verwacht dat de nieuwe 1.8 een doorontwikkeling is van de huidige 1750, misschien iets opgeboord of een andere krukas voor een grotere slag?
Melvivio zegt
@TJR: Of het is een verkapte 1.75 die verkocht word als 1.8. Ook lekker zuinig van Fiat om dat wellicht zo te doen. Goed speculatie heeft niemand iets aan. Hup Alfa op de markt brengen dat ding! En heb er niet meer voor over dan 45d€
Vanquish zegt
@Melvivio: Die langere levensduur heeft het TBI blok ook wel, alleen niet in een Alfa. Fiat zal ze ongetwijfeld nog steeds gebruiken.
Vanquish zegt
@Melvivio: Misschien is deze motor wel puur voor de uitbreiding van het assortiment van de Giulietta.
bredaas zegt
één woord: lekkerrrrr
w0o0dy zegt
Ander nieuws is dat de Giulia is opgeschoven om resources te hebben voor een RWD topmodel dat het nieuwe platform op termijn gaat delen met de 300C (en mini-quattroporte??)
robbie zegt
@w0o0dy: dat wisten we 2 weken geleden al…
w0o0dy zegt
@robbie: alleen staat er bij dat artikel niet dat DIE 169 er in 2014 moet zijn…
Hubert zegt
ze kunnen gvd beter hun tijd besteden aan het ontwikkelen van een lijn van nieuwe voertuigen.
desjonnies zegt
Downsizen werkt. :D
@ Hubert ja, maar een image builder doet de vraag naar gewone Alfa’s waarschijnlijk toenemen, Marchionne kan er dan niet omheen om Alfa in leven te houden op een gedeeld Chrysler Fiat platform.
Zullen wel eenhoop mensen gaan zeuren, maar ja die begrijpen al 50 jaar niets van de VAG strategie : veel van hetzelfde maar wel voor ander geld.
Stopwearingpants zegt
200 bar? Niet 20? 200 bar is wel héél erg veel !
Hubert zegt
@Stopwearingpants:
Valt wel mee.
Gangbaar is 50-150 voor benzine.
Diesel haalt tegenwoordig wel 1500 – 2000 bar
Dr156 zegt
beloftes, beloftes, beloftes. Ik wacht nog steeds met smart (maar zonder hoop) op de eigen nieuwe (Bi-Turbo) V6. Ben echt sceptisch of deze belofte wel waargemaakt wordt.
Is de 159 productie nou eigenlijk wel of niet gestopt? Word anders wel erg schraal in de AR showroom.
Bart_V zegt
@Dr156: ja is al gestopt was in mijn ogen een van de mooiere alfa’s
http://www.autoblog.nl/archive/2011/09/02/ciao-bella-alfa-romeo-159-uit-productie
Alleen de Mito en Giulietta zijn in de lineup
integralechubasco zegt
@Dr156: pic of the smart or it did not happen…
Specht zegt
Positief nieuws. Al is het natuurlijk bij die Italianen altijd maar weer de vraag of dat ze het ook waarmaken en of die motor in de 4c uiteindelijk ook een beetje vooruitkomt. De huidige 1750 Tbi motor in oa 159 en Giulietta schijnt ondanks z’n 200 pk juist helemaal geen fijn en sportief rijdende motor te zijn.
En ik blijf zelf eigenlijk toch meer een fan van 3.0 V6 of ongeblazen hoogtoerige 4 cilinder blokken. :)
rh95 zegt
waarom komt die auto pas in 2013? ik kan nu al niet meer wachten! Wat een geweldig autotje? Misschien een concurrent voor Lotus? Vind hem sowieso mooier dan elke Lotus op dit moment. Maar Lotus heeft ook hele mooie concepts in de rij staan! Echt geweldig als ze allemaal op de markt komen, kan niet wachten!!!
mrbones zegt
hebben ze een auto die goed gaat verkopen, maken ze er maar 300. logica?
mrbones zegt
@mezelf stom, las verkeerd 300pk’s natuurlijk :-)
consumptieverplicht zegt
Goed nieuws toch!
Ik geloof niet dat die 4C 700 kilo gaat wegen. Met al die veiligheidsvoorschriften en uitrusting is dat niet meer haalbaar tegenwoordig. En een auto a la Lotus is te ‘hardcore’ voor het grotere publiek.
Ik zeg 1000 kilo en dan 300 pk. Netjes toch.
Hupke zegt
Als je die pk’tjes enkel in de bovenste toeren hebt ben je er nog niet mee.
Al kan je met zo een machientje (zoals de 4c er sowieso eentje zal zijn) er nog wel mee leren leven dat het iets minder koppelig is.
Het doet me wel altijd pijn als ik van merken die niet altijd even succesvol zijn in het duurzaam zijn zo’n wilde claims hoor. Het is technisch mogelijk maar is het daarom wel een goed plan?
lincoln zegt
dit zijn toch wel een beetje Hayabusa achtige taferelen ..
weet niet of dat een goede zaak is ..
Carreza zegt
Ik zou toch denken dat een opvolger van de 159 belangrijker is voor de verkopen dan een (wel zeer geslaagd) sportkarretje?
Laat die Giulia nou toch wat vroeger komen dan 2014, met de Guilietta, MiTo alleen gaat het niet lukken :(
Melvivio zegt
@Carreza: Betwijfel dat! Een markt doorbreken die gedomineert word door duitse merken die een vinger in de pap hebben bij bijna elke leasemaatschappij doe je niet zomaar. De 159 was niet zo succesvol als gehoopt, dus waar begin je de opvolger om die het wel te laten zijn?!
[
Grote Italiaanse snelle sedan. Graag! Maar dan moet die wel echt beter zijn dan de duitse 3. Want met een waterdichte marketing red je het volgens mij niet!
dennisr zegt
lijkt me een mooi ding die 4C!
Op deze manier is downsizing nog wel acceptabel toch ? :D
En de Giulia moet ook eerder komen! iemand uit mijn klas (die bij Alfa werkt ook) was er van overtuigd dat die niet meer gebouwd gaat worden, waar hij dat vandaan haalt weet ik ook niet, maar die komt toch gewoon !? :D
norge zegt
Alfa wordt een sportwagen merk?
raphael zegt
@norge: Je bent het woordje ‘weer’ vergeten.
norge zegt
@raphael: :oops:sorry
heidekonijn zegt
Eerst zien, dan geloven. Parkeer ‘em ondertussen maar op die roze wolk, tussen de 169, de mito gta, de Brera gta, de Guilia, de nieuwe spider…
KaCh1ng zegt
voor wat hoeft men een 4c wanneer er een cayman bestaat?
ferry832 zegt
@KaCh1ng: Wat moet je met Audi als VW bestaat ?
Specht zegt
Als het ding 65.000 euro incl belastingen gaat kosten wordt het sowieso geen verkooptopper.
Als Alfa er een beetje extra reclame mee wil maken door er veel van te verkopen, dan moet die prijs omlaag naar 40.000 euro incl belastingen.
consumptieverplicht zegt
Eigenlijk zou Alfa de Mito moeten nemen als basis en deze dan doet ‘omdraaien’. Grofweg dezelfde onderdelen (motor, dashboard, ophanging, deuren etc) gebruiken maar dan in een sportauto figuratie. Een autootje met middenmotor. In theorie zou de prijs dan gelijk moeten zijn met de basis auto (zelfde onderdelen +zelfde hoeveelheid staal!) Misschien wat hoger geprijst, aangezien de auto waarschijnlijk in kleine aantallen wordt afgenomen. Maar ‘bottomline’: een simpele sportauto voor ‘iedereen’. Iets waar veel merken vroeger goed in waren, maar nu vrij zeldzaam is.
Stel je voor: een omgedraaide Ford Fiesta, Alfa Mito, Renault Clio, Seat Leon.
AAAH de mogelijkheden zijn eindeloos! Waarom Waarom Waarom niet!?
r2d2 zegt
Wat ik nu niet snap is dat ze geen 1.6 Turbo nemen ipv 1.8. Dan kan hij ook prachtig in allerlei nieuwe FIA klasses rijden..of is die 1.8 een door ontwikkeling van de 1.8 min een beetje a.k.a. 1750?
sebastos zegt
Ik blijf het gevoel houden dat de prachtige en magnifieke 8C de opvolger was van de 4C in plaats van andersom…