Ook aanwezig op de Autosalon van Parijs: Ferdinand Piëch, de vermogende Godfather van het VAG-concern. Hem werd weer eens gevraagd hoe het nou precies zit met de overname-geruchten omtrent Alfa Romeo. Willen ze de Italianen nou opkopen of niet? Het antwoord: ja, maar we wachten het nog een jaartje of twee af.
Dat VAG graag nog wat extra merken zou willen inlijven is al even bekend. Maar steeds komt er één naam duidelijk bovendrijven: Alfa Romeo. VW dat Alfa koopt, een schrikbeeld voor veel Alfisti. Volkswagen-bobo Winterkorn noemde deze optie -begin dit jaar nog- extreem interessant. En in augustus doken er verhalen op over het project “Italian dressing“. Er zou al flink wat geld klaarliggen voor een overname en designbaas De’Silva (ex-Alfa) zou al bezig zijn met modelletjes tekenen voor het geval dat VW de boel van Fiat overneemt. In Parijs liet de auto-ontwerper nogmaals merken dat hij er zin in heeft (Walter de’Silva heeft een groot zwak voor het merk): “If Piech gets Alfa, we are ready.”
Maar nu even over Piëch. Tegenover de journo’s van autonews.com vertelde hij het volgende als antwoord op de overname-roddels: “We are patient and have time. You won’t hear anything in the next two years. Alfa is the one brand with the biggest potential for improvement.” Ja, Ferdinand houdt de boel graag wat vaag. Het komt erop neer dat zodra Fiat het merk in de etalage wil zetten, VAG als een aasgier erop af duikt en zal proberen de boel op te kopen.
Ook Volkswagen CEO Martin Winterkorn deed zijn zegje op de autosalon en liet aan Autocar weten dat ze nog steeds interesse hebben in het merk. Old news, maar hij haalde gelijk even uit naar de kwaliteit van hedendaagse Alfa’s: “It’s a beautiful brand but there are quality issues with the engines and suspension systems for example.” Ja, zo krijg je de Alfafanboys -en heel veel Italianen- natuurlijk nooit aan jouw kant, Martin.
Is het dan al een gelopen race? Zeker niet. Aan het hoofd van de Fiat Group staat namelijk iemand die helemaal geen zin heeft om Alfa af te stoten. Sergio Marchionne is zijn naam, en hij reageerde in Parijs nog even kort op uitspraken van Piëch met de veelzeggende woorden “let them wait“, om daar later aan toe te voegen “I have no intention at all of selling Alfa.”
2010 wordt een belangrijk jaar voor Alfa Romeo. De verkoopcijfers moeten een flink stuk (lees: extreem hard) omhoog willen ze de doelstelling voor 2015 (500.000 auto’s per jaar) gaan halen. In 2009 verkochten ze er iets meer dan 100.000, dus er is nog wel wat werk te verzetten. Maar mocht Fiat hopeloos falen en over een aantal jaar Alfa alsnog willen verkopen, Piëch zal klaar staan met een flinke zak geld om de Italianen in te lijven in het alsmaar groeiende VAG-concern. Wordt vervolgd…
integralechubasco zegt
Autoedizione: Volgens Alfa Romeo CEO Harald Wester is het duidelijk; De Giulietta is een veelzijdig succes.
En daarmee is de in het voorjaar gelanceerde nieuwe C segment model een goed voorbeeld van waar Alfa Romeo als merk naartoe wil in de toekomst. In Parijs brengt deze nieuwe generatie Alfa Romeo een nieuwe motor (2.0 JTDm2 140 pk) mee en de TCT techniek. Inmiddels zijn er volgens de CEO reeds 30.000 Giulietta’s verkocht en/of besteld. Wester benadrukte dat dit succes onder toch al moeilijke marktcondities, vooral te maken heeft met de vele sterke punten van de Giulietta. De Giulietta is behalve aantrekkelijk en sportief namelijk ook zeer veilig, degelijk en comfortabel. Kortom aspecten die ook meespelen als je een goede wagen zoekt voor je gezin. Alfa Romeo mag zichzelf sinds de 159, MiTo en Giulietta nu ook aanmerken als een veilig kwaliteitsmerk (telkens 5 sterren NCAP).
De verkoopcijfers zijn dus erg goed om meerdere redenen. Wester wijst er bovendien op dat de Giulietta nog maar sinds afgelopen maand op de belangrijke Britse markt verkrijgbaar is; “Het ziet er na uit dat we goed op koers liggen voor het beoogde doel van 100.000 exemplaren in het eerste jaar. De MiTo en Giulietta vormen momenteel een solide basis terwijl we vastberaden kunnen doorwerken aan de toekomst van het merk. Een toekomst van stabiele en consistente groei.”
gekke turbo zegt
@integralechubasco: En dan lees ik net dat de productie van de A1 voor de komende tijd uitverkocht is (40.000)…
Blijkbaar zijn de marktcondities toch niet zo moeilijk…
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GUK306FGK
Ik moet het met pijn in de hart toegeven; die vag-bobo’s kunnen auto’s verkopen!
Jippie zegt
Helaas voor VW: daar hebben ze zo nu en dan ook best quality issues. Behalve dat hebben ze bij VW serious design issues. De hele nieuwe range (Scirocco uitgezonderd) is een architectonische failure van de bovenste plank. Lijkt me beter als VW zich niet met Alfa Romeo gaat bemoeien.
Vanquish zegt
Gelukkig is daar Sergio nog. VAG mag Alfa Romeo nooit krijgen.
JPM zegt
Ach leuk weer zo een stukje every now and then voor het reactie gemiddelde van autoblog maar kom op jongens..
Overigens hangt de toekomst van Alfa of Fiat for that matter helemaal niet af van hun eigen verkoopaantallen maar van die van Chrysler.
Gezien Marchionne zijn eigen doelstellingen al heeft overtroffen en momenteel een operationele winst wist te realiseren met Chrysler wordt Fiat’s positie steeds sterker.
Hoe beter Chrysler het doet hoe kleiner de geruchten worden omtrend VW en Alfa. Niet dat er een reële kans is dat Alfa ooit verdwijnt bij Fiat overigens.
Iemand die denkt dat zoiets reeel is snapt Italie, Fiat en de Italiaanse manier van zakendoen niet.
Robert zegt
Sorry maar vlgs mij heeft Marchionne de boel stevig op de rit. En Alfa heeft eindelijk weer een schitterende vw golf / Audi killer in huis. 1000 x liever een giulietta dan wat voor vw product dan ook.
Wayang zegt
@Robert:
Helemaal mee eens, dachten we ook van de 159. Bloedmooie sedan die de A4, 3-serie en C-klasse wel effe kanten zou afpakken.
Helaas verloopt de 159 voor geen meter en hetzelfde gaat voor de Giulietta gelden (die ik trouwens veel vindt lijken op een Astra )
Relief zegt
@Robert:
Killer? Vind hem nogal net niet. :)
Wayang zegt
Alfa is een van de meest historische merken, ik heb er ook een zwak voor.
Maar feit is dat ze bedroevend slecht verkopen en Lancia achterna gaan. Daarbij zijn 3/4 van de sales ook nog eens dieseltjes, dus hoezo Alfa spirit?
Onderbrengen in een concern dat veel beter de mooie Alfa waarden vermarkt lijkt mij helemaal niks mis mee. Zeg nou zelf zijn Mini en RollsR er veel slechter op geworden nadat ze onderdeel zijn geworden van het BMW concern?
Dr.Bob zegt
@Wayang:
Even opletten, ‘fijn’ diesel rijden is zowat door het FIAT-concern, waartoe Alfa Romeo behoort, uitgevonden! Denk aan de JTD’s in de 145 en 156…
Hoop dat de Guillieata en ook straks de Guillia (159 opvolger) een groot succes worden en dat ook een groot deel daarvan als diesel verkocht zullen worden! (kan ik er zelf tenminste ook weer eentje kopen;) ).
En bij een groot succes blijft VW tenminste ook uit de buurt…
de sjonnies zegt
@Dr.Bob:
Dr Bob, je bent echt Dr Bob !
Peter zegt
@Wayang: Tja… BMW laat de merken in hun waarde, maar VAG heeft altijd de nare gewoonte om eenheidsworsten te maken van alle merken die ze overnemen. Ze gaan zelfs zo ver om een oud model Audi met minieme wijzigingen als Seat uit te brengen… ik houd mijn hart vast wat ze dan met Alfa zouden doen.
integralechubasco zegt
@gekke turbo
het zou ook kunnen betekenen dat de markt niet groeit of oppakt maar dat kopers voor een nieuw en ander produkt gaan (A1, Giulietta)…
gekke turbo zegt
@integralechubasco:
Je mist mijn punt, namelijk dat de prestaties van de Guilietta niet zo bijzonder zijn.
De Guilietta is verkrijgbaar sinds maart en de A1 sinds september.
Natuurlijk zitten ze in een andere klasse, maar een beetje vergelijkbare A1(1.4 TFSI ambition (122 pk) € 23.200 vs. 1.4 Turbo (120 pk)Alfa) zit rond hetzelfde bedrag…
En om maar helemaal te zwijgen over het “succes” van de Mito
trigger565 zegt
@gekke turbo: maar heb jij nu liever een sierlijke Giulietta of een nummer met een lelijke kont?
gekke turbo zegt
@trigger565:
Het gaat er niet om wat ik wil, maar om wat de massa wil en die wil blijkbaar liever een lelijke kont met nummer. En laten we wel reëel wezen; autofabrikant ben je om auto’s te verkopen en niet enkel om sierlijke kontjes te ontwerpen.
trigger565 zegt
@gekke turbo: daar heb je gelijk in. En ik begrijp gewoon de massa niet, alsof enkel de badge nog iets waard is :(
ferry832 zegt
De meeste Alfisten bekritiseren mijn mening maar ik ben ervan overtuigd dat VAG van Alfa weer een bloeiend merk kan maken. Je kan veel kritiek hebben op VAG maar ze weten hoe ze auto`s moeten verkopen en ze hebben veel vermogen.
Tevens weten ze liefhebbers te raken met de snelle modellen uit hun assortiment en ze hebben veel sucessen in de autosport met hun merken. Zet daar de huidige Fiat groep tegenover en zie het verschil.
Lancia was ooit een roemrucht merk met sterke modellen en onverslaanbaar in de Rally. Wat is daar nog van over en wie is daar de schuldige aan. Nu kan Alfa nog gered worden want een zelfde lot als Lancia zou ontzettend treurig zijn voor dit mooie merk.
Ik zeg nieuwe ronde nieuwe kansen en op naar een betere toekomst.
Kwekedek zegt
@ferry832: Jij begrijpt er niet veel van he.Leuke post… Ctrl,C en Ctrl,V van het VAG forum?
ferry832 zegt
@Kwekedek: VAG forum ken ik niet maar blijkbaar schrijven ze wat ik denk. Misschien begrijp jij het zelf niet en heb je verder weinig te melden.
JPM zegt
@ferry832: ‘ Je kan veel kritiek hebben op VAG maar ze weten hoe ze auto`s moeten verkopen’
En Marchionne kan dat niet? Als iemand dat kan is hij het wel. Verandwoordelijk voor de winstgevendheid van Fiat vanaf 2005 na jaren van verlies. Hetzelfde doet hij momenteel met Chrysler. Voor het eerst sinds een half decennia groeit Chrysler weer en laat het een operating-profit zien. Marchionne heeft net een 5-jaren plan voor Alfa Romeo gepresenteerd, evenals voor Lancia.
Het lijkt me een hele stomme zet om een van de meest succesvolle figuren in de autowereld niet hetzelfde kunstje te laten doen met Alfa. Ik begrijp niet dat je VAG dat wel gunt maar Marchionne niet.
Over Marchionne moet je eigenlijk maar 1 ding weten: hij heeft nog nooit in zijn carriere z’n targets niet gehaald. Dat zegt genoeg.
Relief zegt
@JPM:
Ik wist niet dat Marchionne een God is waarbij niks fout kan gaan.
Marchionne is vanaf 2005 aan het roer en hij heeft alleen met Fiat succes gehad. Alfa Romeo presteert geen zak beter sinds 2005 en dat kun je ook aan Marchionne toeschrijven.
Je moet eens stoppen met die man ophemelen omdat hij toevallig fiat van de afgrond heeft geholpen.
JPM zegt
@Relief: Niemand beweert dat het een God is. Het is echter wel een ongelooflijke goede strateeg en een sterk figuur. Iedereen die hem kent heeft niets anders dan lof over hem. Misschien moet je je eens inlezen over de beste man alvorens een mening te vormen.
Natuurlijk kan het misgaan en het zal zeker een keer misgaan. Toen Marchionne bij de Fiat Groep kwam zaten heel wat modellen van Alfa al ver in de ontwikkelingsfase en sommigen waren net op de markt gebracht. Die modellen hebben het Alfa tussen 2004 en 2009 bepaald. Een periode die trouwens helemaal niet zo slecht was voor Alfa als veel VAG-lovers danwel Alfa haters je willen doen geloven.
De turn-around bij Fiat Group zat hem overigens niet zozeer in de modellen en merken van de groep maar meer in de veranderingen die Marchionne heeft aangebracht in de organisatie en de snelheid/efficientie.
De stempel die Marchionne heeft gedrukt op Alfa werd gepresenteerd in het 2010-2015 plan samen met dat van Chrysler. Als je hem wilt beoordelen op een merk opzich moet je wachten tot het duidelijk wordt of zijn toekomst plan werkt. Wat Chrysler betreft lijkt hij de goede weg ingeslagen te zijn en ziet de toekomst er rooskleurig uit.
Imba zegt
”but there are quality issues with the engines and suspension systems” Hoe arrogant. Tja VAG…hoogmoed voor de val zullen we maar zeggen.
Relief zegt
@Imba:
Je kan zeggen wat je wil, maar elke monteur zal bij het woord Alfa Romeo al rillingen krijgen. Op dat gebied hebben ze heel goed gelijk.
Italianen kunnen hele mooie autos bouwen, maar van kwaliteit hebben ze geen koek gegeten.
De IO’ers hier weten vast wel waarom Duitsers zo goed zijn in auto’s bouwen en Italianen niet.
Imba zegt
@Relief:”De IO’ers hier weten vast wel waarom Duitsers zo goed zijn in auto’s bouwen en Italianen niet.” Iemand die niet merk gebonden is en verstand van zaken heeft zal je het tegendeel bewijzen.
V.A.G heeft een betere doofpot.Een kennis heeft een paar jaar bij VW Audi gewerkt. En er was de ene na de andere terugroep aktie.
Draagarmen, stuurhuizen , diverse electronica enz enz.
+ de 16V motoren met waterpompen en spanrollen die om de haverklap stuk gingen. Spontaan in brand vliegende bobines lmm, s altijd stuk. En ga zo maar door.
Maar je hoort er weinig over. Bij Fiat liggen dat soort dingen meteen op straat.
Wayang zegt
@Imba:
Ja tuurlijk, de bouwkwaliteit en afwerking is bij FIAT beter dan bij de Duitsers, alleen handelen ze de pr niet zo goed.
En heel de wereld trapt hier collectief al 40 jaar in…..schei toch uit.
de sjonnies zegt
@Relief:
sodemieter op man, heb Passat TDI gereden, toen een C6 Diesel en nu de kleinere 159 JTDm en kan nix maar dan ook nix verkeerd vinden aan de Fransen of de Italianen t.o.v de Duitsers.
Ja, lullig maar waar de C6 en de Alfa zitten beter, remmen beter en rijden lekkerder
De C6 was zelfs qualitatief vele malen beter dan de Passat met zijn eeuwige luchtmassametertjes en fluppertjes en flappertjes.
Allemaal onzin verhalen !
Stuko zegt
Als er een Alfa komt met betrouwbare techniek en goede motor dan ben ik de eerste in de rij!
integralechubasco zegt
@gekke turbo
30000 eenheden voor een ALFA binnen 5 maanden (in de meeste landen ging het pas na de zomer in de verkoop) is gewoon een heel erg goede prestatie. dat is mijn punt binnen jouw punt. Hiermee verdient FIAT genoeg geld om weer verder te kunnen uitbouwen. Het staat misschien niet gelijk aan de 40000 voor de A1 maar dat er geld verdient wordt staat buiten kijf.
gekke turbo zegt
@integralechubasco:
Met heel mijn hart hoop ik dat dat laatste klopt! Maar echter zie ik het sober in. De Guillietta is op dit moment het verkoopkanon binnen Alfa en als dit dan de aantallen zijn vraag ik me af of Alfa ooit de beoogde 500.000 gaat halen. De 145/147/Guilietta is namelijk altijd de meest verkopende Alfa geweest en als dit het dan is, dan zie ik Alfa er in een jaar niet meer dan 100.000 verkopen en zo ook de eerder 500.000 niet.
gekke turbo zegt
@gekke turbo: *eerder genoemde
w0o0dy zegt
@gekke turbo: de verwachting is dat men ALLEEN met de Giulietta de 80.000 stuks ruimschoots gaat overschrijden… dan is 100.000 wel een erg laag totaal voor het hele merk.
gekke turbo zegt
@w0o0dy: Ik bedoelde ook 100.000 voor de Guilietta.
audicoupe84 zegt
Italiaanse auto’s hebben mij nooit kunnen overtuigen. Amerikaanse auto’s ook niet maar sinds ik bij een Chrysler dealer werk ben ik overstag. Wie weet als we Fiat(Lancia) gaan verkopen moet ik t eerste ook terug nemen.
integralechubasco zegt
@Relief
Wat jij zegt over Italiaanse auto’s wordt in een ander topic weer over Franse auto’s gezegt of over Duitse auto’s’… een topic verder wordt weer gezegt dat Amerikaanse auto’s slechte auto’s zijn of Japanse auto’s…
Is je dat nou nooit opgevallen? Je moet wel de interpretatie van geschreven tekst langer dan 5 seconden kunnen vasthouden…
bert zwiers zegt
laat het alsjeblieft gebeuren, het is nu een puinhoop bij alfa, geen modellen en de autos die er zijn zijn anoniem gestyled en technisch niet competitief. VAG kan alfa weer op het goede pad brengen, financien en techniek zijn aanwezig en ze hebben bewezen een merk met respect te behandelen, lambo en rolls bijvoorbeeld. alfa zou de concurrentie met bmw weer aaan kunne 1, 3, 5, 6 serie concurrenten en x serie suvs. het zou het beste zijn wat alfa kan gebeuren, het is nu een grote puinhoop daar
trigger565 zegt
@bert zwiers: euhm…wat?
1) geen modellen meer: Onlangs gehoord van de release van een zeker Giulietta? Misschien eens opzoeken. Verder komt volgend jaar een opvolger voor de 159 (heet waarschijnlijk Giulia), en zijn er plannen voor de release van meer modellen in 2012-2013
2) anoniem gestyled: ga eens bij pearl langs en vergelijk dan nog eens de Giulietta/Mito/159/Brera/8c met het gamma van, ik zeg maar wat, Audi (met zijn A4, grote A4 en heel grote A4, wordt soms stiekem A8 genoemd…)
3) een SUV: hoewel er foto’s zijn van een SUV-concept, Kamal genaamd, hoort zoiets niet thuis bij Alfa. Akkoord, dat dachten we bij Porsche ook voor de Cayenne en dan is een verkoopssucces geworden. Maar moet de merkfilosofie overboord worden gegooid voor extra euro’s? Enkel als dit de laatste strohalm is…
Rhellema zegt
@bert zwiers:
Alleem al het feit dat je spreekt over het feit dat Rolls Royce tot de VAG groep behoort zet mij te denken over je kennis van de autowereld, en helpt daarmee de geloofwaardigheid van je opmerkingen t.a.v. Alfa Romeo volledig om zeep.
Grtz Rch (die gruwelt van de gedachte dat Alfa Romeo een nietszeggend uiterlijk gaat krijgen)
rsh zegt
Grappig VAg die praat over kwaliteit. De TFSi’tjes en TDi’tjes en DSg klappen je om de oren. Maar wel Alfa Romeo bekritiseren.
Toegegeven, na de 156 heeft Alfa het moeijlijk gehad, maar de Guiletta slaat de A3 om de oren in alles. motorisch is Alfa weer een automotive pareltje. Alleen rijden de meeste leaserijderts om onverklaarbare reden liever in een Golf 4.2 of A3’tje dan een mooie, lekker sturende en betrouwbare wagen.
integralechubasco zegt
@gekke turbo
Ik zie de 500000 eenheden ook niet direct in het toekomstig modellengamma van Alfa Romeo… Met de komst van de Giulia en de facelift van de Mito, spider/gtv en 166 opvolger moet er nog het een en ander bijkomen komende jaren, de SUV versie even nog niet meegerekend. Ik denk dat de verwachtingen van de Mito te hooggespannen waren. De uiteindelijke strategie mogelijk niet behalen is jammer maar geen doodzonde aangezien er wel kansen gecreeerd worden… Er zit tenminste beweging in…
gekke turbo zegt
@integralechubasco:
Anderhalf jaar geleden geloofde ik er wel in maar zowel de Mito als de Guiletta stellen qua verkoopaantallen teleur. Ik denk dat ze dat ook realiseren binnen Alfa, want volgens mij moesten de Mito en Guiletta samen ongeveer 2/3 deel van de 500.000 opleveren. Ik geloofde heilig dat dit wel ging lukken, omdat ze beide opereren in volume segmenten. Helaas mag het niet zo zijn en zegt mijn hart dat de overname door VAG dichterbij komt. Niet voor niets durven de VAG bobo’s nu openlijk te spreken over hun interesse in Alfa.
JPM zegt
@gekke turbo: Hoezo ‘dichterbij komt’? Marchionne en Elkann zeggen dat ze Alfa nooit zullen verkopen, hoeveel duidelijker wil je het hebben? Het gebeurt gewoon niet, zeker niet als men bij Alfa Romeo net aan een gloednieuwe strategie is begonnen. Om Marchionne maar eens letterlijk te quoten: “Finally, the central pillars of the plan include a strong and unequivocal commitment to the development of Alfa Romeo.”
Veel duidelijkere taal dat ze door willen gaan met Alfa kun je volgens mij niet krijgen.
Je gedachtegang dat de MiTo en de Giulietta samen 2/3 van de 500.000 verkopen voor hun rekening moeten nemen is ook verkeerd. Bij het nieuwe plan gaat men uit van de MiTo, de MiTo 5 deurs, de Giulietta, de Giulia, de Giulia SW, de nieuwe Spider, een C-SUV en een D-SUV. Met name de Giulia en de SUV’s moeten voor een grote verkoop impuls zorgen, vooral in de VS waar Alfa net onder het Maserati segment zal opereren.
w0o0dy zegt
Wat me blijft verbazen is dat vrijwel niemand lijkt door te hebben hoeveel gelijktijdige veranderingen er plaatsvinden in en om Alfa Romeo heen. Nieuwe modellen, nieuwe segmenten, nieuwe dealers en een VEEL groter aantal dealers), nieuwe afzetgebieden….
De bevooroordeelde zeurmutsen zien alleen de zaken die mis zijn gegaan in de afgelopen 30 jaar, maar vergeten dat een groot deel van de ellende afkomstig was van de ellende die Alfa door de strot gedouwd werd en de armoede die daarop volgde. Die puinhoop is door Marchionne aardig opgeruimd en nu is er voor het eerst in 30 jaar weer kapitaal, afzetmogelijkheden, kwaliteit… en (de reden dat VW Alfa wil) een eigen imago en een unieke positie in de markt.
Ik verwacht dat Alfa sterk gaat groeien… hoeveel? Geen idee, maar genoeg om winstgevend te zijn en om cash-flow te genereren om verder te bouwen en mooiere en (meer dan nu) begeerlijke en competente auto’s te maken..
Imba zegt
En dan degelijkheid: VAG merken bungelen onderaan in betrouwbaarheids gegevens. En iedereen moppertop de draagarmen van 156 en familie;dePassat en A4slijten net zo hard door. Het is net als met Mercedes. Die hadden een briljant imago. Toen het fout ging met de E hebben ze het bijna 10 jaarvolgehouden en toen was het imago weg. Dat staat VAG ook te wachten Alfa ’s juist op weg naar boven. Het zal lang duren maaralsjenaar de historie kijkt staan ze er nu misschien wel beter voor als ooit. Heb even geduld.
integralechubasco zegt
@gekke turbo
is 30.000 sinds verkoopstart dan echt zo slecht? Mensen spiegelen de populariteit en verkoopaantallen ook vaak aan de zichtbaarheid van de auto in de nederlandse straatbeeld…
w0o0dy zegt
Om een idee te geven…. dit is een rendering van hoe de SUV op het c-Evo platform (van de Giulietta) eruit zou kunnen gaan zien… En vergelijk dat eens met een Tiguan, Qashqai, X1, Captiva, C-crosser, Grand Vitara…. etc. Geen slecht ontwerp als dit het wordt…
autoblogger zegt
@w0o0dy: Leuk inderdaad, maar die is dan voor 2020?
Aangezien Alfa slechts 2 nieuwe modellen per decennium op de markt kan zetten.
w0o0dy zegt
@autoblogger: ze gaan het meer op de VAGmanier aanpakken: 3/4 vd techniek wirdt gedeeld met andere modellen…dan is de ontwikkeltijd veel korter (36 tot 30maanden is het doel).
Deze staat voor 2014 introductie ingepland maar eerst komt de Giulia en daarna de spider.
Vincenzo zegt
Het antwoord van sergio is duidelijk. Laat die kneus eerst maar eens naar zijn eigen merken kijken met zijn kwaliteit…not. Italië laat dit never nooit gebeuren…ja als kerst en pasen op dezelfde dag vallen. Fiat is goed bezig op emerging markets en ook met FPT lopen ze voorop, dus komt helemaal goed. Slaap lekker vag.
JPM zegt
@Vincenzo: Helemaal gelijk, het absolute toekomstige paradepaartje van FIAT is de Zuid-Amerikaanse markt waar ze een groot marktaandeel hebben. Daar zit de hidden-value van FIAT. Dat is een markt die jaarlijks vele malen sterker groeit dan die van Europa of de VS, en juist daar zijn ze goed vertegenwoordigd.
JPM zegt
@JPM: En daarbij vergeet ik de andere opkomende markten eigenlijk nog. In India hebben ze een erg sterke band met Tata (Ratan Tata is zelfs aanwezig in de board of directors van FIAT) die hun toegang geeft tot de Indiase markt. Daarnaast is het een JointVenture begonnen in China met een fabrikant en een JV in Rusland.
P@trick zegt
VW blijf met je handen en dan zeg ik het netjes van Alfa! Design gewijs is VW nou niet inspirerend genoeg! Dus wegblijven….
w0o0dy zegt
Als je de YTD cijfers van Alfa t/m augustus (voor 14 landen) pakt en die doortrekt over het hele jaar dan haal je bijna 100.000 auto’s en dan zijn er nog een heleboel landen die we niet meegerekend hebben.
Thelis zegt
Piech go f*ck yourself!
primramessar zegt
@w0o0dy:
Zo is het. Fiat wou chrysler. Niet omdat het zo een fantastisch merk is, maar om alle chrysler dealers. Want heb je eenmaal de dealers, dan heb je je verkooppunten en hoef je alleen maar je producten in de showroom te zetten.
Nu heeft fiat dankzij al die chrysler dealers een enorme extra afzetmarkt waar het haar producten kwijt kan. En alfa is een van die producten.
No way dat fiat haar alfa weg doet. Want alfa heeft mooie en goede modellen die fiat nu ook in de vs kwijt kan.
w0o0dy zegt
@primramessar: De dealers, maar ook het volume, de techniek en de modellen. Marchionne is er van overtuigd dat de groep 6 miljoen auto’s moet kunnen produceren/afzetten in 2014 om te kunnen overleven tussen de concurrentie.
De nieuwe V6 van MB/Chrysler is een aardige asset, veel beter dan de Holden V6. FGA heeft het volume van Chrysler en de marges die daar te halen zijn ook nodig om de europese tak van FGA uit te kunnen bouwen…
autoblogger zegt
@w0o0dy: Ja, het klinkt goed inderdaad. Maar blijkbaar kon Chrysler het niet waarmaken. En ik geef Sergio nog minder kans. Zie wat ie heeft gedaan met Alfa en Lancia, dat geeft weinig vertrouwen voor de toekomst van Chrysler.
JPM zegt
@autoblogger: Niet waarmaken? Wat praat jij voor onzin? Chryslers doelstelling, door Marchionne zelf gezet was om dit jaar break-even te draaien en aan het einde van 2011 een winst te realiseren. Hij heeft z’n eigen targets al gehaald aangezien hij vorig kwartaal al een operationele winst liet zien.
Sinds z’n aanstelling en redding bij Fiat is Alfa Romeo gemiddeld met 5% gegroeid.
Ik begrijp dat je eigen bezoekersaantallen terug lopen en je hier en daar wat roept om de reacties op te krikken maar als je gewoon dingen gaat roepen…
autoblogger zegt
@JPM: Zomaar wat gaat roepen? Juist ja, de status van Alfa en Lancia is echt fantastisch. Gaat erg lekker daar… Kom op man, wees eens realistisch. Alfa heeft een prachtige historie en kan potentieel een enorm succes worden. Maar zie wat Sergio ermee doet, dat geeft dus geen enkel vertrouwen in de toekomst van Chrysler. Hoe goed het nu ook lijkt te gaan. Maar goed, we’ll see…
w0o0dy zegt
@autoblogger:” Maar blijkbaar kon Chrysler het niet waarmaken.” ?
Sinds Marchionne aan de macht is, is de financiële positie van FGA op orde gebracht, aan beide kanten van de oceaan zijn de contracten voor personeel omgevormd, veeel oud management is aan de dijk gezet, nieuwe kansen zijn gecreëerd door de samenwerking met Chrysler….
In mijn ogen heeft de man aardig wat gepresteerd in zo’n 5 jaar… en gezien de winst van Chrysler en de redelijk positieve afzetcijfers van FGA ondanks tamelijk rampzalige thuismarkt… gaat het behoorlijk goed, ook al zijn ze er nog lang niet.
JPM zegt
@autoblogger: “Chrysler’s U.S. sales last month increased 61 percent to 100,077, the Auburn Hills, Michigan-based company said in a statement yesterday. That topped the 48 percent average estimate of six analysts surveyed by Bloomberg”
Vers van de pers: 02-10-10
autoblogger zegt
@JPM: Hier, ook vers van de pers…
New car registrations in Italy fell 18.9 percent in September to 154,429 vehicles. Of course that means major pain for Fiat, which holds about 30 percent of the market. Actually, more than major pain: Fiat’s sales in their home market cratered by 26.3 percent to just 44,161 vehicles in September.
JPM zegt
@autoblogger: Leuk en aardig maar je veranderd van gespreksonderwerp. Je zei letterlijk dat hij het bij Chrysler niet kon waarmaken. Ik laat aan de hand van feiten zien dat Marchionne alle verwachtingen van Chrysler zelfs te boven gaat en dan kom jij aanzetten met slechte marktomstandigheden in Italie :S
Moet ik nu een artikel gaan posten van Bloomberg waarin staat dat Fiat opweg is om dit jaar een record winst te boeken ondanks de problemen in de thuismarkt? Moet ik een artikel posten waarin staat dat hoewel Fiat 26% minder auto’s verkocht in Italie, de verkopen van Alfa Romeo juist met 0,7% toenamen? Doe je eigen huiswerk.
Prima je bent een blog, tuurlijk heb je een eigen mening en een wat gekleurde kijk, maar als het om cijfers en statistieken gaat moet je precies zijn en niet roepen dat Chrysler het niet kan waarmaken terwijl alles maar dan ook echt elke indicatie het tegendeel bewijst.
autoblogger zegt
@JPM: Ik verander het onderwerp niet, we hebben het allebei over cijfers. Jij over US-cijfers van Chrysler, ik over Italiaanse cijfers van Fiat. Beide zijn thuismarkten, lijkt me toch relevant.
En zie verder mijn andere reactie. Quote: Alfa heeft een prachtige historie en kan potentieel een enorm succes worden. Maar zie wat Sergio ermee doet, dat geeft dus geen enkel vertrouwen in de toekomst van Chrysler. Hoe goed het nu ook lijkt te gaan. Maar goed, we’ll see…
JPM zegt
@autoblogger: ‘Maar blijkbaar kon Chrysler het niet waarmaken’ het gaat om dat zinnetje, wat gewoon een leugen is. Of het gelogen is vanwege onwetendheid of opzettelijk weet ik niet, maar het blijft een leugen.
Sergio, zoals jij hem noemt heeft nog niets met Alfa Romeo gedaan. Toen hij bij Fiat aan de macht kwam had Alfa net een aantal modellen geintroduceerd. Hij heeft gewacht tot die modellen ‘op’ waren waarna hij zijn 5-jaren plan heeft gepresenteerd. De MiTo en Giulietta zijn onder zijn leiding gemaakt en kun je so far toch best een succes noemen. Om zijn prestaties betreffende Alfa Romeo te beoordelen zul je nog een paar jaar moeten wachten.
JPM zegt
@autoblogger: Ik weet eigenlijk uberhaupt niet waar deze discussie over gaat. Fiat noteert record winsten, Ferrari stevent dit jaar af op een mogelijke record winst. Alfa Romeo voldoet aan de verwachtingen wat betreft de nieuwe modellen. Maserati heef in het eerste half jaar 33% meer omzet gedraaid en ruim 100% meer winst gemaakt, Chrysler verkoopt 60% meer auto’s en is ruim een jaar eerder operationeel winstgevend dan gedacht.
Wat staat uberhaupt ter discussie?
Atenza zegt
Tja je kan moeilijk elk merk in de top 10 hebben he.. en VW kan wel steeds roepen dat ze Alfa willen maar als Fiat niet wil verkopen dan houdt het op. Het heeft ook weinig nut om te zeggen dat je je buurmeisje wil maar zij je keer op keer je afwijst (betere vergelijking; als haar vader haar niet aan je laat uithuwelijken)
CoolJ zegt
Waarom doet VAG niet ineens een bod op Maserati en Ferrari!
Mijn schoonouders hebben 3 audi’s een A3 en 2 A4.
Voor de A3 en één van de A4 hebben ze van de zomer 2009 tot de zomer 2010 samen bijna 4.000,00 euro aan garagekosten gemaakt.
Ik heb sinds augustus een Giulietta gekocht, den eerste keer dat ze die zagen vonden zij het een hele mooie auto, maar hun eerste opmerking was dat Italiaanse auto roesten en hebben niets anders dan problemen.
ze raden mij steeds aan om een VW te kopen of ee Audi.
Dit maar om jullie een voorbeeld te geven van de autokennis van sommige eigenaars van Duitse “Premium” auto’s.
Citrofiel zegt
@CoolJ: Aan jou dus de taak om op zijn minst je ouders van het tegendeel te overtuigen. Bij je ouders heb je nog de kans dat ze naar je luisteren, veel anderen willen het niet eens horen…
Bert zegt
Ik vind die Piech nogal een megalomaan mannetje.
Seat lukt ze ook niet echt, VW en Audi lopen gewoon echt onwijs goed en ze hebben nogal wat doelstellingen staan bij VAG.
Dat je nu al gaat zeggen: over 3 jaar moeten we X modellen hebben, dan spoor je al niet vind ik… een auto hoort ook nog herkenbaar te zijn als model vind ik.
Welke audi of vw kan nu ooit een klassieker worden bv?
Dat DeSilva heimwee heeft naar Alfa snap ik wel goed maar ik zie Alfa niet verdwijnen naar Duitsland. Als ze al gaan samenwerken met Duitsers zal het BMW worden, daar zit tenminste nog een spatje gevoel bij.
Zag vorige week een giga meeting met oude fiat Abarth 500’jes…met het motorkapje open….dat geeft mij zon smile op het gezicht, VAG mensen snappen dat gewoon niet dat heet “emotie” of “sfeer” en dat bezitten veel Nederlanders en Duitsers helaas niet.
Stuko zegt
@ Bert,
lekker belangrijk of een auto een klassieker wordt. Wat is een 2dehands ‘156’ waard? Evenveel dan de waarde van het staal dat nog niet verroest is. Een Golf 4 blijft populair (en heel).
Die emotie/sfeer is harstikke leuk. Maar verkoopaantallen doen de kassa rinkelen. De ontwerpen vind ik altijd prachtig, maar kwalitatief of qua populariteit is er niks te halen. Dat zag ik wel toen ik de leaseprijzen ging bekijken- de restwaarde is bedroevend!
Atenza zegt
Sinds leasen populair is (en nu helemaal met lage bijtellingen) boeit emotie idd niet. Auto’s worden nog meer gebruiksvoorwerken dan dat ze altijd al waren. ECHTE autoliefhebbers die extra geld over hebben zodat ze hun betaalbare droomauto kunnen betalen zijn er niet veel.. iig niet als het aankomt op een nieuwe auto
lincoln zegt
nou en .. en dan gaat Alfa uit de Fiat groep .. wat dan nog ..
dan stap je toch lekker over op Lancia of Fiat ..
of misschien wel Chrysler tegen die tijd ..
tis maar een badge hoor ..
de “i tip my hat when i see an Alfa” periode ligt toch al ver achter ons ..
de sjonnies zegt
Jaren geleden een interview met Marchionne gelezen waarvan de rillingen iedere petrolhead over zijn rug deden lopen.
Hij zei nl 10 jaar geleden al dat er in Europa zo’n 3 reuzen van concerns zouden overblijven die binnen eigen gelederen voor de nodige diversiteit moesten gaan zorgen.
De man krijgt gelijk, wie had ooit gedacht dat GM Europe (Opel) zo aan de afgrond zou komen?
Wat is er nu nog over : De VAG groep, Daimler Benz, BMW, Ford, PSA France, Renault en FIAT auto.
Van bovengenoemde mag BMW dan wel zeer winstgevend zijn, qua productie stellen ze niet veel voor.
BMW zal ooit een keer bij Daimler in bed komen, voor alle fanboys; voor 1983 zouden ze ook nooit een Diesel bouwen (die toen BMW heeft gered)
PSA en FIAT auto zullen elkaar ook inniger gaan omarmen en
Renault zal ook een keuze moeten gaan maken, maar die kan best wel eens Japans-Chinees worden.
De Europese auto industrie moet zich nu gaan wapenen tegen de Chinese invasie die er aan staat te komen, na de Japanse invasie die mede de oorzaak is geweest van de teloorgang van de Britse auto industrie.
En spijtig genoeg speelt Alfa een figurantenrol in deze strijd…..
Wayang zegt
@de sjonnies:
Correct, BMW en MB zijn tot elkaar veroordeeld. En als echte BMW fanboy vind ik dat geen probleem, zolang de kernwaarden van BMW binnen zo’n concern maar gewaarborgd blijven.
Maar met gezamenlijke ontwikkeltrajecten en andere synergie zouden BMW en MB gigantische kostenvoordelen kunnen behalen. Lijkt mij een goede zaak.
Btw het grote verschil tussen Benz, BMW enerzijds en Alfa anderzijds is dat de eerste 2 een wereldwijd ijzersterke brand zijn en Alfa heeft alleen een sentimentele waarde in de EU.
JPM zegt
@de sjonnies: Ik heb inderdaad ook al eerder aan een fusie tussen Daimler en BMW gedacht. Het probleem is echter dat ze elkaar niet aanvullen maar volledig overlappen. Zowel qua dealernetwerken als markten waar ze actief zijn. De synergie-voordelen zullen wel erg groot zijn.
Persoonlijk denk ik dat Renault-Nissan een samenwerking zal moeten aangaan met het immer kleiner wordende Honda.
Ook de toekomst van PSA ziet er niet al te rooskleurig uit.
Wayang zegt
Grappig dat de meeste Europeanen totaal geen benul hebben van het feit dat de verhoudingen in de wereld totaal aan het veranderen zijn.
Europa is history. De economie stagneert, de bevolking krimpt rampzalig en 60 jaar naar een allesvernietigend conflict is er nog steeds geen eenheid.
De automarkt in de EU zal alleen maar krimpen. Dus om als fabrikant in een markt met structurele overcapaciteit te kunnen overleven redt je het alleen met Schaalvoordelen. Als je geen goede kostenbasis heb, red je het simpelweg niet, ook niet met goede producten (zie Fokker).
Kortom het enige perspectief is meeliften op de groei in de echte markten: China, india, indonesië, etc.
De ooit supersuccesvolle Japanners liggen in ZO Azie zwaar onder vuur vanuit Korea. De volgende golf gaat komen vanuit China. Denk jullie nou serieus dat Alfa hierbinnen nog een rol gaat spelen?
Wordt wakker.
lincoln zegt
@Wayang:
yep correct ..
de vraag is ..
heeft Fiat modellen met een stuur aan de rechterkant ??
de enige Fiat,s die ik in Azie heb gezien waren 40 jaar oud iig ..
de sjonnies zegt
@Wayang:
denk dat we het eens zijn !
autoblogger zegt
@Wayang: de meeste Europeanen hoeven dat toch ook niet te weten? Dat is juist het “mooie”. De diverse autofabrikanten weten het uiteraard al lang, en handelen daar ook naar. BMW en Mercedes inderdaad, en vele anderen, en sinds deze week ook Saab en BMW.
Wat betreft China, dat roepen wij al jaren, maar het duurt uiteindelijk toch langer dan verwacht. De autoindustrie is helaas zeer conservatief.
lincoln zegt
@autoblogger: “zeer conservatief” bullshit !!
ten eerste zijn ze heel innovatief ..
ten tweede is “conservatief” hun unique selling point ..
ten derde doen ze nix anders dan reclame maken dmv historisch perspectief ..
en dan nog zijn ze te frivool voor Europeese klanten ..
conservatief zijn zien europeese fabrikanten als hun sterkste kant ..
autoblogger zegt
@lincoln: inderdaad, dus ze zijn heel conservatief. Anders waren er al veel meer elektro-waggies geweest, en was er eens wat vernieuwend design toegepast. Apple is innovatief, autofabrikanten niet. En fuck lange doorlooptijden van produtieprocessen.
Wayang zegt
@autoblogger:
Good point! Na meer dan een eeuw is het product in feite onveranderd: een koetswerk met 4 wielen en een verbrandingsmotor.
De enige innovatie in de autobusiness zit em in door toeleveranciers ontwikkelde zaken en in wat productiemanagement.
Wayang zegt
@autoblogger:
Je mist mijn punt denk ik.
Het probleem is juist dat alle discussies over dit soort onderwerpen vanuit een Europees of zelfs Nederlands perspectief bekeken worden. De automobielmarkt is echter global (wereldwijd). De Nederlandse markt is daarin onbeduidend en het relatief belang van Europa zal steeds verder afnemen.
lincoln zegt
@Wayang:
dat zie je idd al aan de landen waar het F1 naar circus naar toe gaat ..
het centrum van de wereld verplaatst zich met rasse schreden ..
en in het geval indonesie (neem aan dat je daar roots hebt) is dat sinds de komst van SJB significant merkbaar ..
JPM zegt
@Wayang: Wat is het punt dat je probeert te maken? Europeanen zijn dom? Ik denk dat het je zou verbazen als je wist hoeveel auto’s de grote merken al verkopen in China en India. Fiat is al jaren actief in India en heeft een sterke samenwerking daar met Tata. In de Zuid-Amerikaanse markt, toch een van de sterkst groeiende automarkten is Fiat zelfs heel sterk aanwezig.
De EU als automarkt is helemaal niet klaar. Het is een verzadigde markt in het Westen maar in Oost-Europa, Turkije en Rusland is nog meer dan genoeg groei te vinden. Daarnaast wordt de Europese markt juist steeds lucratiever aangezien wij hier met z’n alle zo rijk worden dat iedereen steeds duurdere auto’s gaat kopen. Je zult zien dat merken als Mercedes en BMW in Europa de grote dure en luxe auto’s verkoop en de gigantische aantallen, C-klasjes en 3-series in Zuid-Amerika, India en China verkoopt.
Europese autofabrikanten zitten nu juist in een goede positie voor de toekomst, het grootste gedeelte is al sterk vertegenwoordigd in het Oosten en dat zullen goudmijnen worden in de toekomst, niet de ondergang.
Wayang zegt
@JPM:
Het klopt helemaal dat de Europese fabrikanten “samenwerken” in India en China. Dat levert uiteindelijk vooral transfer van technology op, waarna de samenwerking niet meer nodig is.
De japanners hebben dit al eerder ervaren, er wordt in heel China b.v. geen Yamaha brommertje meer verkocht, wel miljoenen Chinese rippoffs.
Verder zou ik je willen uitnodigen om eens in China, India, Indonesië, Singapore, Malesie, Thailand, te gaan kijken: het straatbeeld is 95% Japans, Koreaans of lokaal. In dit deel van de wereld wonen 3,5 miljard hardwerkende mensen en hier gaat het gebeuren de komende eeuw.
Porsche, BMW, benz en Audi verkopen hier wel, maar voornamelijk aan de rijken.
Tenslotte, ik hoop dat je gelijk hebt met “wij worden met z’n allen steeds rijker”, helaas is de kans daarop minimaal gezien onze bevolkingskrimp, verzadigde mentaliteit en gebrek aan eenheid.
Om terug te komen op Alfa: alleen in de krimpmarkt minimaal vertegenwoordigd, in de groeimarkten niet (FIAT in Turkije uitgezonderd). Dat is helaas kansloos.
de sjonnies zegt
@Wayang: @ lincoln @ JPM
Het gaat er niet om of Europeanen dom zijnof niet; de point is hoe de koek verdeeld gaat worden tussen de grote fabrikanten.
In Europa is Lincoln’s tegenstrijdige opmerking dat het conservatisme van de fabrikanten vooral hun verkoop punt is een feit.
Maar ook Wayangs punt is een knaller : hoe belangrijk blijft Europa voor de globale auto industrie.
Europa heeft goed gepareerd op de Japanse invasie van de zestiger/zeventiger jaren en is hopelijk nu bezig met scenario’s voor de Chinezen. Want die gaan komen punt.
Japan kunnen we voor een gedeelte vergeten, Toyota eet eigenlijk de hele Japanse afzet op, ten koste van Mitsubishi, Nissan en Mazda. Daarnaast zit Japan al 20 jaar in een economische crisis; iets waar Toyota door de diversiteit van produkten en wereldwijde fabrieken relatief weinig last van heeft.
Iets wat ik tot op heden niet begrijp is het volgende.
Vroegâh deed je de motorkap van je auto open en zag je een motor, tegenwoordig ligt er een stuk kunststof bovenop en ZEGT men dat daar ergens een motor onder zit.
Ondanks alle petrolheads op deze site zie ik de motor degraderen van motor naar een soort veredeld aggregaat.
Met dit in gedachte begrijp ik nog steeds niet waarom er nog zoveel verschillende motor fabrieken zijn, je kunt net zo goed het aantal types verkleinen en de motor het ‘karakter’dat bij de fabrikant hoort terug geven dmv van software gebruik.
m.a.w. de hele industrie is niet altijd even handig bezig.
lincoln zegt
@de sjonnies:
nog een contradictie ..
vroegah waren er veel meer soorten/modellen motoren ..
vroegah was een motor het duurste onderdeel van een auto ..
dus je had gewoon vroegah met dit vraagstuk moeten komen ..
JPM zegt
@de sjonnies: Europa zal zich in de toekomst ontwikkelen als dé toeristenplek en luxegoederen producent van de wereld. Merken als BMW, Mercedes, Ferrari etc. etc. zullen juist in tijden van een sterk China en India groeien. Laat nou juist de strategie van Marchionne zijn om Alfa in het buitenland als luxe goed te positioneren. Fabrikanten die moeten oppassen zijn PSA en Renault-Nissan. Tsjah de rest, een Chinees vervangt een Jappanner, who cares. Luxe komt al 20 eeuwen uit Europa en dat zal altijd zo blijven.
Wayang zegt
@JPM: ha ha, ha: “Luxe komt al 20 eeuwen uit Europa en dat zal altijd zo blijven”. Kleine nuancering:
Ik dacht tot aan de 15e eeuw vrij weinig te beleven viel in Europa? En gingen de VOC, East India Company e.d. niet juist die luxe “halen” uit andere continenten.
Het is wel waar dat op dit moment luxe artikelen grotendeels uit Europa komen maar denk nou niet dat zoiets altijd zal blijven.
On topic: Alfa had een serieuze groei doelstelling (in aantallen) en die bereik je niet met high end auto’s.
lincoln zegt
@Wayang: wrong dude ..
die goederen werden “luxe” als het eenmaal in Amsterdam was ..
voor die tijd was het “overvloed” in land van herkomst ..
en “ballast” aan boord ..
expeditie maken die goederen duur en luxe ..
wel is het zo dat expeditie momenteel spotgoedkoop en veilig is ..
maar dit gedeelte van de wereld is wel altijd goed geweest in raffineren en uitvinden van materialen ..
JPM zegt
@Wayang: Nee hoor, ook in tijden dat exotische producten uit het verre Oosten kwamen verwerkten wij ze hier tot luxe. Denk je dat Russische tsaren naar China gingen voor hun zijde kleding? Peper, thee, zijde, opium, kruidnagel allemaal waardeloos spul tenzij je het kan verwerking in iets luxueus. Dat is wat wij al 20 eeuwen lang doen in Europa en dat is de enige markt waarmee wij ons in de toekomst zullen kunnen onderscheiden. Dat en toerisme overigens.
Oh en die groeistelling van Alfa Romeo kunnen ze zeker uit de high-end markt halen. Al eens gekeken hoeveel mensen in 2015 in Noord-Amerika en West-Europa 50+ zijn? Laat dat nou net de mensen zijn die wat geld over hebben en een iets andere auto willen dan de 30/40 jarige managers die in hun Passat rondtuffen.
Al moet ik er wel bij zeggen dat ze in de VS een hogere markt opzoeken dan in Europa. Marchionne zei dat hij in de VS Alfa net onder Maserati wil positioneren.
Atenza zegt
Even op URL klikken voor groter formaat: http://4.bp.blogspot.com/_FoXyvaPSnVk/S8-DCVKZ3SI/AAAAAAACws0/P47uuhby4DQ/s1600/Untitled-1.jpg
Jean zegt
En nu zijn er ook nog geinteresseerden in de enorm grote en zeer winstgevende industriële/agragrische tak van Fiat (CNH) waarvan Fiat SpA nog zo’n 90% in handen heeft. Dat wordt vet cashen en dan kan Marchionne helemaal ongestoord z’n lange termijn plan voor Alfa doorzetten.
smokin zegt
Ik ga er van uit dat Marchionne hoe dan ook eerst afwacht hoe Alfa Romeo het in Amerika gaat doen. Mocht dat tegenvallen dan zou Alfa Romeo best nog wel eens in de etalage kunnen komen, maar ik denk zeker niet vóór die tijd.
En mocht VAG het dan overnemen, dan is het inderdaad het einde van een roemrucht merk. VAG is momenteel een verzameling roemloze logo’s.
gio zegt
Alfa zal het overleven, al moet het geld krijgen van de Italiaanse regering (die dit ook wel zal doen). Ik zeg het en zal heb blijven zeggen. Italië zal nooit of te nimmer zijn historie afstaan aan Duitsers of gelijk wie ook. Al moet het land bankroet gaan door hierin te investeren. Italianen geven heel moeilijk hun producten af, zie maar met Lambo. Dit was ook niet zo evident. De Duitsers hebben “geluk” gehad dat Lambo eigenlijk klein was en niet meer kon overleven. Maar we zijn nu 2010 en Alfa draait “goed”. Ik zeg het, heb er een goed gevoel bij dat het met de Amerikanen wel eens zou kunnen klikken. En als dat gebeurd zullen ze bij VW mogen opletten dat Alfa-Chrysler – VW niet overneemt… ze zouden verschieten denk ik..
Bert zegt
@ Stuko, je zegt het zelf al idd, en iets wat ik vaak hoor.
Mensen kopen dus vaak een auto omdat het in de nederlandse wetgeving nogal krom geregeld is qua restwaardes etc.
Ik ken zo weinig mensen die echt een eigen mening cq smaak durven te uiten.
Als ik moest leasen zou ik wellicht ook wel een polo of golf nemen, dan zit je altijd “goed”.
Of een model een klassieker in zich heeft vind ik juist heel belangrijk, 99% van de VAG producten zijn gewoon “eyes without a face”, geboren op de marketing tafel in plaats vanuit een gevoel of concept. Ook al vind ik een A5 wel iets moois hebben ze hebben allemaal een sfeertje dat het puur gemaakt is om bepaalde groepen aan te spreken en er zit weinig ziel in. (In het geval van de A5 het slechtste voorbeeld aangezien dat voor VAG wel het meest emotievolle model is, de rest is allemaal… “ME too”
Nou is Nederland qua autos wel een erg slechte graadmeter omdat Nederland nogal achterloopt op gebied van mode, stijl en “eigen keuzes”.
@ Wayang, hoop niet dat je gelijk krijgt en het zal nog wel even duren…Wordt de economie in azie echt veel beter, wordt het ook veel duurder om te exporteren zodat producties weer gewoon naar Europa gaan. Schaalvergroting is niet alles, althans voor mij niet, ik betaal liever iets meer voor iets wat ik echt zelf wil.
(Ik rij helaas nu even geen italiaans maar engels, maar zodra ik een kans krijg zal ik altijd een fiat product verkiezen boven de andere “meuk”.)
Bob zegt
@Bert
Restwaarde is niet bij wet geregeld hoor, puur vraag en aanbod. Wat Alfa betreft is het aantal liefhebbers in NL verhoudingsgewijs nog vrij hoog. Die Italianen kopen zelf liever een Audi lijkt het wel, man wat een Duitse auto’s gezien daar afgelopen zomer.
Squadra zegt
Big Sergio heeft gezegt dat VW mag wachten tot ze een ons wegen Alfa Romeo word niet verkocht.
En voor mensen die naar Italie gaan en de Alfa’s missen het hangt er heel erg vanaf waar je zit ik zat boven Milano en viel echt over de Mito’s zoveel. Daarna zat ik vlakbij Venetie en daar zie je inderdaad veel Duits maar dat is tijdelijk de Italianen wachten op een heel mooi alternatief in de vorm van een Lancia of Alfa Romeo
Ciao
Squadra
Bob zegt
@Atenza
Vreemd produktieplan, gaan ze 3- en 5drs, SW ineens apart vermelden terwijl ze dat bij de voorgangers niet doen. Dit geeft alleen maar de suggestie dat er heel veel nieuwe modellen komen.
Rick-dos zegt
Alfa is een onbeduidend merkje geworden. Zonde, maar het is niet anders. Ze zullen en zijn de jaren ’80 en ’90 nooit te bovenkomen. Niet als ze steeds maar halfslachtige maatregelen nemen. Ik heb het al vaker geroepen; Hoe vaak hebben we wel niet gehoord de term “wederopstanding van Alfa” of “het keerpunt van Alfa”. Denk maar aan het recent verleden. De Brera moest het keerpunt zijn. Vervolgens volgt er niks. Dan zou de 8c het keerpunt zijn. Alfa zou met de 8C weer voet op Amerikaanse bodem willen zetten. En vervolgens weer niks. De Mito zou de redding moeten zijn. Het is even onder de aandacht van het publiek om vervolgens weer stilletjes te verdwijnen.
Wat Alfa nodig heeft is een duidelijk toekomstplan, continuïteit en een strategie waar op doorgepakt wordt.
Leuk dat Fiat samenwerkt met Chrysler maar ook dat zie ik niet vruchtvol worden op de korte termijn. Chrysler heeft feitelijk hetzelfde probleem als meer merken onder FIAT. In Amerika staat Chrysler niet hoog aangeschreven als het gaat om kwaliteit. Van de grote 3 is het de kleinste speler. Chrysler is te afhankelijk van een paar modellen namelijk de Charger, 300C, Challenger en RAM. Willen ze met GM en Ford mee gaan doen dan zal het een rit van de lange adem zijn. En dan nog mag je je afvragen of het gaat lukken. Want Ford en GM hebben al jaren voorsprong. Ik vraag me ook af of Amerika op een gerebadgde Lancia zit te wachten. Ik denk het niet en denk daarom dan ook dat de eerste misstap is gezet.
lincoln zegt
@Rick-dos: true ..
buiten het feit dat Chrysler ook alleen maar bestaat (al geruime tijd) omdat het een gateway naar de nieuwe wereld zou zijn ..
sinds de seventies is er alleen door Lee Iacocca winst geboekt bij die toko ..
en nu is het het BMC van Amerika ..
alleen een Thatcher kan ze uit hun ellende verlossen ..
Rick-dos zegt
@lincoln:
Precies. Iemand die met ijzeren hand regeert en dus ook koersvast is. Iets waar FIAT nou niet bepaald om bekend is.
@de sjonnies:
Heb je gelijk in. Ik duidde meer op, zoals je zelf ook aanhaalt, het roemruchte en het karakter. Na 20 tot 30 jaar stilstand is zelfs dat tanende tot helemaal niet meer aanwezig. Vroegah als Alfa een auto uitbracht dan ging de concurrentie rechtop zitten, luisteren en kijken. Tegenwoordig kijkt men op, zegt leuk en besteed er geen aandacht meer aan. En dat terwijl Alfa als merk het zeker nog wel in zich heeft om in deze tijd van nostalgie en badge geilheid groot te kunnen worden.
Ik denk dat de Chrysler samenwerking soms een succes zal kennen maar uiteindelijk niet vruchtbaar zal zijn. Ik ben van mening dat FIAT niet sterk genoeg is om het vruchtbaar te kunnen maken. Ik vraag me ook af of ze de Amerikaanse markt überhaupt wel goed kennen.
de sjonnies zegt
@Rick-dos:
Alfa is altijd een onbeduidend merk geweest.
Zeker qua productie stelt Alfa helemaal niets voor.
’t is alleen het karakter en roemruchte verleden en het mooie logo van Alfa wat belangrijk is.
Alfa’s toekomst zal sterk afhankelijk zijn van het succes van samenwerking tussen FIAT auto en Chrysler, gaat daar geld verdiend worden, zullen ze de premium kant a la VAG groep opgaan. En dat kan goed met ALFA en Lancia.
Je hebt dan twee knal merken voor Europa in huis, maar hoe men in het verre Oosten zal rageren; zal sterk afhankelijk zijn van de reclame jongens!
Lukt dat niet; hebben we pech gehad.
Rick-dos zegt
@de sjonnies:
Hmmmm….ff voor de duidelijkheid het nog maar een keer copy en pasten…
Heb je gelijk in. Ik duidde meer op, zoals je zelf ook aanhaalt, het roemruchte en het karakter. Na 20 tot 30 jaar stilstand is zelfs dat tanende tot helemaal niet meer aanwezig. Vroegah als Alfa een auto uitbracht dan ging de concurrentie rechtop zitten, luisteren en kijken. Tegenwoordig kijkt men op, zegt leuk en besteed er geen aandacht meer aan. En dat terwijl Alfa als merk het zeker nog wel in zich heeft om in deze tijd van nostalgie en badge geilheid groot te kunnen worden.
Ik denk dat de Chrysler samenwerking soms een succes zal kennen maar uiteindelijk niet vruchtbaar zal zijn. Ik ben van mening dat FIAT niet sterk genoeg is om het vruchtbaar te kunnen maken. Ik vraag me ook af of ze de Amerikaanse markt überhaupt wel goed kennen.
de sjonnies zegt
@Rick-dos:
Denk dat eenhoop zal afhangen van een aantal factoren,
1 Hoe dik is de portemonnaie van de hele FIAT groep (vooral de agri-tak doet het goed)
2 Wat zal het business plan worden, ’t zal alleenmaar echt werken als Alfa een wereldmerk wordt.
3 Wie komt er bij Alfa achter het stuur te zitten.
(wordt dit zo’n zakkewasser als die Citroën mongool die ooit beweerde dat de hydropneumatische vering voorbij is; dan kunnen ze nu beter de pijp aan Maarten geven)
Alfa´s presidente kan het beste een petrolhead- rekenmeester zijn a la Calvet toen bij PSA, Calvet wist nix van auto´s, maar wel naar wie hij moest luisteren als het om auto´s ging. En Peugeot kwam zag en overwon met de 205.
lincoln zegt
maarrrrrrr .. mischien kunnen we er ook vanuit gaan dat Sergio niet helemaal op zijn achterhoofd gevallen is en straks met een (waarschijnlijk ultra simpel) plan komt waar wij allemaal van zeggen “tja .. zo had ik het nog niet bekeken” ..
JPM zegt
Ik zie Fiat/Chrysler zeker als één van de grote spelers in de toekomst, er zit zoveel groei en potentieel in die samenwerking. Of zoals Marchionne al zei, een fusie moet geen concurrentie zijn zoals bij VAG, maar het met een ontworpen samenwerking zijn waarbij de architectuur klopt. Ik heb er zeker vertrouwen in.
primramessar zegt
Leuk om alle meningen te lezen.
Misschien dat Alfa op de termijn niet aan de Duitsers wordt verkocht, maar aan de Chinezen, mocht de nood om extra geld hoog zijn. Fiat zou alfa niet aan de directe concurrent verkopen.
Waarom vw zo graag alfa wil hebben, begrijp ik niet geod. Ze hebben met seat hun kans gehad. Ik weet niet precies hoe het zit, maar vw had van seat een alfa kunnen maken, maar dat is niet gelukt. Waarom zouden ze dan alfa willen opkopen om er vervolgens iets superfantisch te maken?
Als je kijkt naar de modellen van vw, die zijn doodsaai. Maar ze verkopen wel. Dus als ze alfa overnemen zouden ze denk ik met middelmatige design aankomen om zo alleen maar meer volume te kunnen verkopen. Want vw wil immers de grootste worden.
Vw kan haar energie beter in seat stoppen. Maak van seat een merk die verkoopaantallen haalt. Maak van seat een merk met mooi design en goede stuureigenschappen, die gaten opvult in het vw modellen gamma (en daarmee bedoel ik een exotish modellenlijn welke gevoelens bij mensen losmaken).
Dit moet toch kunnen aangezien immers de grote designbaas walter de silva zelf de scepter zwaait? Of worden de kwaliteiten van deze man zwaar overgewaardeerd? Als dat zo is dan is het alleen maar goed dat vw alfa niet krijgt. Liefhebbers willen niet in een alfa rijden die op een golf lijkt. Voor de gemiddelde forensende zombie lijkende medemens zal dit geen probleem zijn. Maar aan de andere kant, vw kan ook met iets moois komen, met als voorbeeld de bugatti veyron.
Het is allemaal koffiedik kijken. Weinigen weten hoe de economie zich ontwikkeld er wat en in de hoofden van bazen van autoproducenten omgaat.
Mijn mening is dat als sergio zijn mensen op de juiste plek kan zetten het allemaal goed komt met fiat, chrysler en automatisch alfa. Volgens mij heeft sergio zelf al te kennen gegeven zich meer te willen richten op chrysler en zal een extra ceo aanstellen voor fiat. Dus hij heeft er wel zin in. En dan komt het met alfa ook wel goed.
Freewarefreak zegt
@Ricardo: “2010 wordt een belangrijk jaar voor Alfa Romeo. De verkoopcijfers moeten een flink stuk (lees: extreem hard) omhoog..”
Dus ze moeten in dit laatste kwartaal nog een enorme verkoopsprint gaan maken? Want anders is dit boekjaar al mislukt en liggen ze al achter op de planning? Maar dat gaan ze toch niet halen?
Mark46 zegt
Het Fag concern dat Alfa overneemt is hetzelfde als dat Mc Donalds een 5 sterren restaurant overneemt.
Piech schikt zich rot als hij in aanmerking komt met begrippen als stijl, design, karakter, iets wat zijn sjonniebakken nooit zullen hebben.
En die zogenaamde Duitse degenlijkheid heb ik helaas zelf mogen ondervinden, heb door mijn werk in verschillende VW’s gereden en je was blij als er eens geen storing was, ook bij mijn collega’s hetzelfde verhaal.
Wordt Alfa daarlijk net zoals Seat verminkt en moet het auto’s zoals de Exeo maaken ? Moet het onderdelen gaan delen met VW’S en Skoda’s ? Of net zoals boring Audi worden, waarbij elke auto hetzelfde neusje heeft ?
Alfa heeft een rijkere historie dan alle Fag merken bij elkaar, ik noem o.a. Le Mans overwinningen, F-1 kampioenschappen, Wtcc kampioenschappen, enz, enz en past ook niet bij Fag. Autovisie noemde Alfa als het merk dat nog meer klassiekers heeft dan Ferrari.
De laatste jaren zijn door verschillende oorzaken slecht geweest voor Alfa, o.a. de crises bij Fiat, maar de plannen van het Fiat concern zijn erg hoopvol en als ze dan ook nog terugkeren in de autosport, dan moet het weer goed komen.
Bert zegt
@BOB, VAG levert lease auto’s zwaar onder de marktprijs puur om marktaandeel te krijgen.
Ze houden op die manier, en doen het gewoon het best als het om het interpreteren van de milleu maatregelen gaat. De restwaarde is daar ook weer een voortvloeisel van, omdat ze dit al jaar in jaar uit voor elkaar hebben.
is niet vanuit de overheid, maar ze maken daar het best gebruik van, zo bedoelde ik het eigenlijk.
Gelukkig is nederland een bijzonder kleine markt,
in italie barst het gelukkig nog van de alfa’s en lancia’s.
lambo4all zegt
ja natuurlijk wordt VAG de grootste.. koop gewoon alles en iedereen tot er niks meer overblijft en dan ben je de grootste.
rene zegt
lambo4al, ook niet lang school genoten, zonde.
w0o0dy zegt
Nog een quote van Marchionne die heel veelzeggend is: “The sale of Alfa is not on our radar of options. … Then again, if they come up with 100 billion euros … — no, I’m only joking, I have no intention of selling.”
http://www.google.com/hostednews/canadianpress/article/ALeqM5jlnikkv8LJ4UfaCgXVWe5TLNEqWw?docId=4689461
En ook sterk: “Fiat also has the option to buy an additional 16 per cent after it has met those targets and pays back government loans that kept Chrysler alive. Asked how Fiat would finance that, Marchionne said: “How about generating cash in the business?
“Take a look at the financials and take a look at the amount of cash we have on the balance sheet. That should make you much more comfortable with the option,” he said.”
JPM zegt
@w0o0dy: Even waren er geruchten om 5 of 10% van Ferrari te verkopen om zo rond December nog eens 5% van Chrysler erbij te kopen. Chrysler zelf heeft ruim 7 miljard dollar aan cash op de balans staan dus technisch gezien kan Fiat nu al het volledige bedrag aan de US Treasury en de Canadese overheid terug betalen. Mja dan hebben ze dus geen cash.
heidekonijn zegt
Dit lijkt mij op een fout gelopen onderhandeling, met als resultaat een communicatie via de media, ipv achter gesloten deuren.
Stel dat.. Bankier Marchionne (tijd gelden nog Alfa af aan het zeiken, stelde dat 159 geen waardige Alfa was, Alfa zou moeten omdraaien want anders..etc) wil van Alfa af want de balans ziet er al twintig jaar niet goed uit, stelt het te koop, VAG is geïnteresseerd want ziet het potentieel (dat Marchionne duidelijk niet zag). Marchionne drijft de prijs op en VAG haakt af. VAG is pissig nadat de onderhandelingen zijn zuur gelopen, en hebben ofwel nog wat in de pipeline, of hebben weet van iets dat gaat gebeuren over een jaar of twee (iets met Chrysler, Fiat, ..?). Waarschijnlijk iets wat Marchionne ook weet. Dus gooien ze de handen in de nek en wachten gewoon nog twee jaar af, en kondigen dit ook luidkeels aan.
Voor wie denkt dat 30 000 verkochte of bestelde Giulietta’s een geweldige hoeveelheid zijn (waarschijnlijk hetzelfde slag dat Alfa niets te zoeken heeft in rwd premium middenklassers) : Mercedes heeft niet zijn MILJOENSTE “opa-express” C-klasse verkocht van het HUIDIGE model, aan een marge waar Alfa enkel van kan dromen (momenteel toch, ooit maakte Alfa’s auto’s die sneller, mooier en duurder waren dan de duurste Mercedes).
Verkeerde trein, verkeerde spoor, verkeerde richting..
Nice going Sergio, neem de balance sheet er maar weer terug bij.
Peter zegt
’there are quality issues with the engines and suspension’. Welke? Heb al jaren Alfa’s gereden en rij er nu een met inmiddels 160K op de teller, maar alles doet het nog! Van VAG hoor ik niets anders dan horror-verhalen. Alfa staat voor alles wat niet duits is. Daarom moet Alfa italiaans blijven. Dus VAG mag aandeelhouder zijn, maar italiaanse ontwerpers en italiaanse motoren. Geen sound engineered VAG blokken dus! Werkte met General Motors ook al niet, het succes van Alfa kwam pas weer nadat italiaanse benzine motoren weer terugkwamen. Heb overigens niets tegen duitse auto’s, integendeel, maar langdurig succes komt alleen tot stand als een merk echte ‘roots’ heeft.
jp zegt
Te gek voor woorden dat een mooi merk als alfa zo kan verloederen onder de fiat vlag.
Hoog tijd dat vw weer goeie sportieve auto’s van alfa gaat maken
hape zegt
Noem me één “quality issue” van de huidige generatie Alfa motoren en ik noem je er twee van het VAG concern.
Stelletje opgeblazen poffers daar.
hape zegt
Goed…. ik wil ook wel zelf beginnen….
http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=15927
pan zegt
Haha,
Ik werdt laatst uitgelachen dat ik een 159 had gekocht. Het waren 3 man sterk, waarvan een garagehouder (van alles wat) en een had net een nieuwe vw passaat gekocht. En raad eens.
– Ik rij nog zonder storingen
– Hij 2000 euro amer door Vliegwiel ??
En daarbij heeft hij een mooie auto maar een 1,9 diesel met maar 105 pk ?? Pompverstuiver ?? Voorsprong door techniek door het VAG concern ??
Nee, ik durf italiaans wel aan.
smokin zegt
Same here hoor.
Al 14 Alfa’s versleten in de loop der jaren, en hij heeft me één keer laten staan. Maar de wegenwacht verzekerde me toen dat dat niet gebeurd was wanneer ik er benzine in had gedaan…
Morgen moet de mijn (GT 3.2 2005) voor de 100.000 km beurt. En ik ben er van overtuigd dat er geen rare dingen boven water komen.
Nu even een stukje blank hout zoeken….
george zegt
VAG wacht nog 1 of 2 jaar.
Dan is Alfa echt rijp voor de slacht.
alfaspeed zegt
Wat een onwetendheid wat de auto industrie betreft.
Als er een merk is dat potentie heeft en ook nog een achterban heeft dan is dat Alfa Romeo.
Dacht iemand nou werkelijk dat Marchionne dat ging verkopen.hahahhahahhah
Dan is ie nog liever Lancia en Chrysler kwijt.
wat een kletspraat.
xilitolly zegt
er valt weinig e betreuren lijkt me bij een dergelijke overname door VW, de laatste echte Alfa was immers een 75, daarna werd het een standard merk met voorwiel aandrijving en rijeigenschappen van een Fiat…
smokin zegt
@xilitolly:
En krijgen ze bij VW weer achterwiel aandrijving dan?
By the way, ik heb liever de rijeigenschappen van een Fiat dan van een Volkswagen.
alfaspeed zegt
even dit nog:http://www.telegraaf.nl/autovisie/av_goeroes/tonroks/7914776/__ER_KOMEN_MOOIE_JAREN_AAN__.html?p=15,1
Hilbert zegt
Dat een merk niet goed verkoopt zoals Alfa en Lancia vooral in Nederland ligt niet aan de auto maar aan de verkopers…Ze moeten een cursus volgen hoe verkoop ik een auto….