Het is heiligschennis, maar Alfa Romeo schijnt echt te overwegen om komend seizoen met een JTD diesel in de WTCC raceklasse uit te komen.
Volgens welingelichte bronnen is deze beslissing in september genomen. Alfa Romeo zal vier benzine 147’s inzetten en twee diesels. Eerdere geruchten dat er met een 159 geracet zou worden, zijn blijkbaar niet waar.
Als er echt diesels worden ingezet dan hopen we dat is om de lang verwachte 175 pk sterke JTD te promoten.
Met dank aan Ilquadrifoglio voor de tip!
Alfa Romeo 147 gallery en Alfa Romeo 147 GTA gallery.
Frank zegt
Errm …. bij de VLN races op de Nürburgring stikt van de 147 JTD’s in GTA bodykit. Niet echt een verrassing ;)
Stephan zegt
Kweenie hoor hoe dat zit met de WTCC regels, maar een Ford Focus ST of een Subaru Sti komen toch wel aan een 300 pk, hoe gaan ze dat dan doen met 175 pk diesel ?
C30CDIAMG zegt
De koppel is waarschijnlijk twee keer zo hoog
Ilquadrifoglio zegt
@ Stephan
Daar zorg Alfa Romeo wel voor ;)
Bij een diesel kampioenschap op de Nürburgring was de 147 JTDm sneller dan b.v. een 330D.
Deze krijgt btw ook een Q2 differtentieel…
Susp1cious zegt
Wat ik mij dan afvraag: In het WTCC moeten de fabrikanten met atmosferische motoren rijden, als er een diesel komt zal men hiervoor een uitzondering moeten maken want een diesel haalt atmosferisch nooit zo veel vermogen als een benzine motor.
Ik vind dit een soort van competitievervalsing, want door de turbo haalt een dieselmotor een zijn hoge koppel. Benzine auto’s met turbo hebben immers ook een zeer hoog koppel.
rjb zegt
Er zijn twee richtlijnen: een voor diesel en een voor benzine:
Diesel mag 1 of 2 turbo’s hebben; al naar gelang standaard versies of bijzondere.
Kijk op:
http://www.fia.com/resources/documents/749890981__AppJ_Art_263D.pdf
voor diesel
En op:
http://www.fia.com/resources/documents/625423190__AppJ_Art_263.pdf
voor benzine
Rick dos zegt
Het kan volgens mij niet lang meer duren of je krijgt een klasse met daarin alleen maar diesels. En dat vind ik opzich nog ineens zo erg. Diesel techniek heeft de laatste jaren een positieve vogelvlucht omhoog gemaakt.
Wouter zegt
“En dat vind ik opzich nog ineens zo erg.”
Maar eigenlijk is het wel erg, diesels zijn saai. Bij een race willen we ook nog wel een beetje genieten van het geluid!
Susp1cious zegt
@ rjb,
kijk aan dat soort antwoorden hebben we wat :D!
dan wordt er dus met ongelijke maten gemeten. Ik denk dat een diesel het met deze regels zeker goed kan gaan doen. Minder brandstof aan boord, dat scheelt gewicht en een hoger koppel, dat biedt perspectief.
w0o0dy zegt
7.1 Cylinder Capacity
Including tolerance for wear, the maximum allowed cylinder
capacity is 2000 cm3.
In basic vehicles with displacement over 2000 cm3, the capacity
must be modified to max. 2000 cm3 by using different bore and/or
stroke.
Only one turbocharger is allowed.
This turbocharger is free provided it is fitted on any series touring
car vehicle and is commonly on sale.
No supplementary supercharging device is allowed.
A twin turbocharger is allowed but the turbochargers and the
intercooler must remain original without any modification.
w0o0dy zegt
de diesels moeten wel een hoger gewicht hebben en daarmee zal een deel van het hogere koppel worden teniet gedaan.
Benzine minimaal 1110kg en diesel minimaal 1180kg dat is best een groot verscl.
Rick dos zegt
Jezus Wouter! Moet je me hebben ofzo? ;)
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik nooit een diesel in race-uitvoering heb gehoord. Ik kan er dus ook geen antwoord op geven.
Ik kan we wel zo voorstellen dat wij, als consument, er beter van kunnen worden. :)
Frank zegt
Ik kan je verzekeren dat een race-diesel evengoed klinkt als een benzine motor. Met uitzonderingen van de zware benzine V8’en. Het was thuis dat ik ontdekte dat de 147 GTA’s eigenlijk JTD’s waren. Tijdens een VLN race hebben de diesels hun eigen klasse (alternatieve brandstoffen). Die voorlopig worden gedomineerd door de BMW 120d’s met 250pk. Die krengen klinken schitterend en hebben een ijzersterke wegligging.
Kermit zegt
veel mensen zijn principieel tegen diesels in races, ik kan dat niet begrijpen, zijt blij dat de techniek vooruit gaat, je kan er zelf alleen maar beter van worden
Eric zegt
Als enthousiaste GT 1.9 JTD rijder ben ik reuze benieuwd hoe “mijn” motortje het gaat doen in het WTCC. Op zich heb ik er alle vertrouwen in.
Wanneer je kijkt naar het huidige deelnemersveld in het WTCC, dan ligt het maximale vermogen zo’n beetje rond de 275 pk. Het is zeer de vraag of het JTD’tje daar aan gaat komen. Maar het koppel is natuurlijk een ander verhaal. Het maximale koppel van het huidige deelnemersveld ligt op zo’n 260 Nm. Daar gaat de 1.9 JTD standaard al vet overheen. En een beetje (onverantwoorde) chiptuner brengt het zo naar 400 Nm. Dus wat zal daar wel niet uit te halen zijn wanneer de turbo in principe niet langer dan een raceweekend mee hoeft! ;-) En zoals iedereen weet: “Horsepower sells cars, torque wins races”.
Overigens heeft N-Technology (wat de Alfa’s in het WTCC runt) 2 jaar geleden als experimentje al eens een GT 1.9JTD geprepareerd voor een race in Italie. Dat probeerseltje leverde 230 pk op, over het koppel wordt helaas niets gemeld.
ECCO QUI LA SCHEDA
Motore Anteriore trasversale, 4 cilindri in linea, diesel
Cilindrata 1910 cc
Potenza 230 CV a 4250 rpm
Accensione Multijet
Trazione Anteriore
Frizione Metalloceramica
Cambio 6 marce + RM, sequenziale
Differenziale Autobloccante a lamelle
Freni Anteriori: a disco, pinze a 4 pistoncini
Posteriori: a disco, pinze a 1 pistoncino
Sterzo A cremagliera servoassistito con pompa idraulica
Sospensioni Anteriori: a quadrilateri deformabili, barra antirollio
Posteriori: schema McPherson, barra antirollio
Cerchi In lega d’alluminio
9 x 17
Parti speciali Cruscotto digitale integrato, telaio alleggerito, spoiler anteriore, spoiler posteriore, roll bar integrato omologato FIA
Peso 1060 Kg
ZOEF zegt
Nog een reden erbij om te emigreren naar de States :-(
911 zegt
toch vind een diesel noch steeds niet bij Alfa-Romeo passen.
Ik zou het prima vinden als er een raceklasse met diesel kwam.
Maar ik zou het wel erg vinden als daar merken aan mee gaan doen waar een diesel helemaal niet bij past.
heidekonijn zegt
Een raceklasse voor diesel lijkt me ook interessanter dan WTC en Le Mans met diesels te gaan winnen. Een diesel klinkt gewoon niet, en de ziel van een auto moet je met alle zintuigen kunnen waarnemen dunkt me.
Maar ‘heiligschennis’ of ‘past niet bij Alfa’ is niet helemaal waar: Alfa racet al een tijdje met alternatieve brandstoffen : 1932 was er al een 1750 ‘Carbone’ op.. houtskool.
Robin zegt
@911 nou ja je vind ze er waarschijnlijk alleen niet bij passen, omdat diesels stinken en 50% van hen roet uitstoot, plus dat ze allerlei enge ziektes veroorzaken… en alfa mooie gelijnde sportieve auto’s op de markt zet die je emotie aanspreekt, wat die diesel nog lang niet doet…
maar goed Alfa heeft natuurlijk wel de common rail techniek bedacht, samen met bosch dus wat datbetreft zo gek nog niet toch?
Franco zegt
@Robin,
Euh..enge ziektes? Wat dacht je van LOODHOUDENDE benzine? Wordt nog steeds op gereden in grote delen van de wereld!
Dan is een diesel beter, vooral als deze kan worden omgebouwd voor gebruik op slaolie of zoiets…
Enne, het was FIAT in samenwerking met VM, die de commonrail uitvond.
heidekonijn zegt
@Franco
Puntjes op die i : Fiat N-tech afdeling (zonder VM -die verkochten weliswaar vroeger dieselmotoren aan Alfa voor de 164, maar zonder common rail), die het later verkocht aan Bosch.
Fiat N-tech is overigens ook verantwoordelijk voor de motoren van het Alfa Corse / Autodelta team en enkele innovaties voor het plaatselijke F1 teampje.
Hilgert zegt
Raceklasses voor uitsluitend diesels zijn er toch al lang?
Seat Endurance Cup (1.9TDi), Peugeot RC cup (2.2-16V HDI) etc
Franco zegt
@Heidekonijn,
dank je! Weer iets nieuws geleerd.
heidekonijn zegt
@Hilgert
Klopt wel, ook een 147jtd cup in Duitsland, maar heel eerlijk gezegd : wie kijkt er naar die cupjes (uh-oh, ik voel een vrouwonvriendelijke woordspeling opkomen)?
@Franco
You’re welcome. Kon het niet laten.
911 zegt
@ Hilgert
ja dat klopt maar ik dacht eerder aan een zoort DTM met hele snelle tourwagens van verschillende merken en niet van alleen een hetzelfde type.
Of zijn die er al?
147 Cup Diesel zegt
De Alfa Romeo 147 Cup Diesel zal nu ook op de Benelux Circuits te bewonderen zijn….
http://www.alfadieselcup.nl/