Oh ja, dat is waar ook, Alfa Romeo licht een tipje van de sluier van een nieuwe supercar.
Het jaar 2022 was er wel eentje voor Alfa Romeo. Met twee nieuwe coureurs verscheen het Formule 1-team aan de start afgelopen seizoen. Er kwam een nieuw model: de Tonale. Daarbij kregen de Giulia alsmede de Stelvio een facelift. Weliswaar was de update veel te bescheiden, zowel optisch als technisch, maar we moeten blij zijn met wat we krijgen.
Maar in 2023 staat er nog veel meer te gebeuren. Namelijk in de vorm van een supercar. En nee, dan bedoelen we niet de Zagato Alfa Romeo Giulia SWB, dat is een one-off waar we onevenredig veel aandacht aan hebben besteed.
De auto wordt nu nog in de wandelgangen de ‘6C’ genoemd. Dat is op zich vrij logisch te verklaren. De Alfa Romeo 8C in 2007 had 8 cilinders en de Alfa Romeo 4C had 4 cilinders. In dit geval zou de auto een de 2.9 V6 uit de Giulia GTA krijgen, dus de naam 6C is erg begrijpelijk. Maar bind je daar niet aan vast. Jean-Philippe Imperato laat aan Autocar weten dat niets definitief is.
Alfa licht tipje van de sluier
Het wordt sowieso geen Maserati MC20 met Alfa Romeo-koetswerk (alhoewel dat van ons best had gemogen, hoor). Aan de andere kant, bij het filmpje dat Alfa Romeo vanochtend publiceerde op Instagram, is de ‘6C’ waar te nemen. Alfa licht en tipje op van de naam, wat dat betreft.
Althans, ze willen nog niets verklappen. De auto wordt namelijk al over drie maanden onthuld. Van de nieuwe Alfa Romeo supercar zullen er een beperkt aantal gebouwd worden. Zo bleef de productie van de 8C steken op 500 coupé’s en 500 Spiders.
Maar er komt nog veel meer aan! Alfa Romeo is hard bezig om een volledig elektrisch automerk te worden, ondanks dat ze pas sinds kort hun eerste PHEV in het gamma hebben, ongeveer 10 jaar na de Mitsubishi Outlander en Volvo V60 D6.
EV Alfa’s onderweg
In 2024 komt er een kleine elektrische crossover, eentje die nog onder de Tonale is gepositioneerd. Het is in feite de Alfa Romeo-versie van de Jeep Avenger. Dan is het in 2025 tijd voor de nieuwe Alfa Romeo Giulia, een geheel elektrische sportsedan. Op basis van die Giulia komt er in 2026 een geheel elektrische Alfa Romeo Stelvio. In 2025 wil Alfa voornamelijk elektrische auto’s maken en in 2027 zal dat ook het geval zijn. De Tonale lijkt dus een van de laatste der mohikanen te zijn.
Tenslotte nog eventjes de toekomstplannen over de autosport. Alfa Romeo zal binnenkort stoppen met de Formule 1. Het merk is in feite hoofdsponsor van Sauber, dat vanaf 2026 verdergaat met Audi. Alfa Romeo zal dit jaar en volgend jaar nog in de F1 actief zijn, daarna zal het een andere richting op moeten. Welke is nog niet bekend, maar wel weet Imparato te melden dat Alfa Romeo actief blijft in de autosport.
Meer lezen? Dit zijn de 13 Alfa Romeo hoogtepunten uit de recente historie!
Plug zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
On topic: hoe graag ik ook Alfa’s zie (zelf in het verre verleden een 156 gehad), geloof ik niet meer in een toekomst voor hen. Wanbeleid heeft tot ondergang geleid en vandaag telt voor een doorsneemerk enkel volume en marge.
bobje zegt
Ik kan me niet heugen dat er vanaf begin jaren 70 géén wanbeleid is gevoerd bij Alfa. Denk aan de vreselijke kwaliteit van de Sud, de Alfetta, Guilietta, 75 en 90 die gedurende 80 jaar op dezelfde bodemplaat stonden en alleen kwa koetswerk van elkaar verschilden, de 164 die zelfs voor (toen) voor Fiat ver onder de maat was…… etc., etc. Helaas, want het is een mooi merk.
mashell zegt
Terwijl de wereld wacht op “Alfa licht tipje sluier nieuwe stationcar” komen ze met een onbetaalbare supercar. Waarom?!?!?! Een merk dat haar klanten zo negeert en in een droomwereld leeft verdient het te sterven. Als BMW zonder supercar kan bestaan dan heeft Alfa ook geen supercar nodig. Als BMW jaren lang geen M3 touring (een pampers expres…) wilde maken maar dat vanwege klantvraag nu toch doet dan weet Alfa toch wat ze nodig heeft? Een Giulia stationcar!
ukbob zegt
Dat!
Maak die nieuwe Giuletta, met wat hybrid en na de facelift een vol elektrische variant.
Maak een ‘frisse’ Giulia met hybride motoren en die verdomde Station!!
BMW, Mercedes en Audi zijn niet gek en beiden precies dat..
die paar honderd super cars gaan het niet worden voor de toekomst. Een stabiel merk, met een consistent bijgewerkt modellen gamma dat trouwe klanten aan zich bindt zou het nog nét kunnen redden.
Please!!
Dutchdriftking zegt
En nu hopen dat die elektrische Giulia er ook als station komt… Overigens is de facelift van de huidige alweer geruime tijd oud, maar heeft Alfa Romeo nog niet de moeite genomen om de configurator een update te geven.
Edge zegt
De configurator updaten is alleen nodig als je ook daadwerkelijk auto’s verkoopt.
Petrovski zegt
Het is een beetje vaste prik bij de mooie merk. Als het modelprogramma haast compleet verouderd is en nieuwe modellen niet in zicht zijn komt men met een sportauto. Zo ging het bij de 8c en 4c. En nu dan met de 6c. Ieder nieuw volume model dat vervolgens komt luidt weer een nieuw tijdperk in en moet de (zoveelste) redder van het merk worden. Maar o wat kijk ik stiekem toch weer uit naar deze sportauto!! Ben errug benieuwd!
Petrovski zegt
Het is een beetje vaste prik bij de mooie merk. Als het modelprogramma haast compleet verouderd is en nieuwe modellen niet in zicht zijn komt men met een sportauto. Zo ging het bij de 8c en 4c. En nu dan met de 6c. Ieder nieuw volume model dat vervolgens komt luidt weer een nieuw tijdperk in en moet de (zoveelste) redder van het merk worden. Maar o wat kijk ik stiekem toch weer uit naar deze sportauto!! Ben errug benieuwd!
Petrovski zegt
Het is een beetje vaste prik bij de mooie merk. Als het modelprogramma haast compleet verouderd is en nieuwe modellen niet in zicht zijn komt men met een sportauto. Zo ging het bij de 8c en 4c. En nu dan met de 6c. Ieder nieuw volume model dat vervolgens komt luidt weer een nieuw tijdperk in en moet de (zoveelste) redder van het merk worden. Maar o wat kijk ik stiekem toch weer uit naar deze sportauto!! Ben errug benieuwd!
Petrovski zegt
PS de domste actie ever van dit merk was de samenwerking met Mazda te beindigen voor de gezamenlijke ontwikkeling van MX5 en Spider. Men kreeg het in de bol want iedere Alfa moest ‘made in Italy’ zijn. Noodgreep werd toen de komst van de Fiat 124. Ieder die wel eens een MX5 gereden heeft weet hoe groot deze gemiste kans was!