De eerste kan er al héél snel zijn.
Als we door de verkoopcijfers van januari 2019 ploegen, zien we dat er eens roemruchte naam veel te laag staat: Alfa Romeo. Het van oorsprong zeer edele merk wist in de eerste maand van dit jaar slechts 104 auto’s te verkopen. De Giulia is het meest populair, daar werden 45 exemplaren van op kenteken gezet. Op nummer 2 staat de MiTo, het elf jaar oude stadsrakkertje werd in totaal 22 keer afgeleverd. Daarna komt gek genoeg de Stelvio, waarvan er maar 19 verkocht werden en op nummer 4 de Giulietta (inmiddels 9 jaar oud) met 18 stuks. Kortom, niet echt reden voor een feestje.
Wellicht gaat daar heel snel verandering in komen. Uiteraard zijn we allemaal bekend met de lange termijnplannen van Alfa Romeo, maar die nemen we altijd met een paar kilootjes zout. Onze Griekse vrienden van Autoblog.gr hebben een insider (een man in regenjas) gesproken met het heugelijke nieuws dat er al snel nieuwe modellen bijkomen. Volgens die bron wordt er op de Salon van Genève een onverwachte wereldprimeur getoond, namelijk een kleine crossover.
De auto staat op het ‘Small Wide 4×4′ platform van FCA. Op dit moment maken auto’s als de Fiat 500X en Jeep Renegade daar gebruik van. Dat is een van de redenen waarom de auto er is sneller is. Op dat platform is het eenvoudiger een kleine Alfa Romeo ‘CUV’ te maken dan op het ‘Giorgio’-platform waar de Giulia en Stelvio op staan. Dat laatstgenoemde platform gaat wel gebruikt worden voor een SUV die boven de Stelvio gepositioneerd zal worden. In standaardvorm is het platform van de kleine crossover voorwielaangedreven, optioneel is vierwielaandrijving mogelijk. De auto zal van de band rollen bij de fabriek in Pomigliano.
viezefreddyw zegt
Hmm.. Een crossover. Het zou kunnen werken. Denk alleen dat Alfa er beter aan zou doen om een MiTo en Giulietta vervanger op de markt te zetten.
rhellema zegt
@viezefreddyw: helemaal eens met je alleen denk ik wel dat juist doordat deze makkelijker te realiseren zijn dan een nieuwe Mito en Giullietta, Alfa Romeo die cross-overs nodig heeft om de ontwikkeling van die modellen te kunnen bekostigen.
viezefreddyw zegt
@rhellema: Dat geloof ik ook ja. Het zou voor Alfa een prima cashcow kunnen zijn. Jammer alleen dat het altijd zo lang moet duren.
rhellema zegt
@viezefreddyw: ja van snel schakelen hebben ze bij Alfa Romeo nog nooit gehoord en ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat ze dat ook niet zullen gaan leren?
basman147 zegt
@viezefreddyw: Dat wordt dus deze auto. Qua grootte komt het overeen met de Mito, qua prijs neemt hij de rol van de Guilietta over. Vraag me alleen af waarom ze ermee hebben gewacht totdat de Mito en Guilietta echt niet meer verkochten. 3 jaar eerder had een boel marktaandeel gescheeld.
ralfast zegt
@viezefreddyw: zolang er na 9 jaar en geen enkele investering nog steeds 18 liefhebbers in 2018 een Guilietta hebben gekocht, weet je dat dit model nog een paar jaar mee kan…
str8six zegt
Als Alfa haast heeft weet je dat het er toch niet komt.
Esprit_de_Flandre zegt
@str8six: Zoals in de tekst staat: een 500X/Renegade met ander plaatwerk. Lijkt me simpel om vlotjes op de markt te krijgen. De fabriek draait toch al…
mashell zegt
@Esprit_de_Flandre: vlotjes bij Alfa Romeo betekent dat 2025 haalbaar zou moeten zijn.
gandini zegt
Zoals een wijs Italiaans concern ooit zei: “Haastige spoed is zelden goed.” Maar met een Mazda CX-3 achtige styling, zou dit best eens een goed idee kunnen zijn.
sezz zegt
@gandini: In Soul Red ziet elke Mazda in hun huidige line-up er al verdraaid Italiaans uit.
gandini zegt
@sezz: Daar heb je idd gelijk in. Ik zal hier waarschijnlijk een complete oorlog veroorzaken door dit te zeggen, maar ik vind dat Mazda de laatste tijd zowiezo wel het stokje van Alfa Romeo heeft overgenomen. Goede wegligging, leuke motoren, erg gestyled… Ik zie mezelf nog wel eens zo’n Mx5 ND rijden, liever dan een Alfa Romeo Spider.
stationcar zegt
@gandini:
Oorlog krijg je niet als je gelijk hebt :-)
alfalfa zegt
@gandini: welke Alfa Romeo Spider…? ?
gandini zegt
@alfalfa: Tov de Mx5 ND? Alle.
PunicaOase zegt
@gandini: leuke motoren???
Dutchdriftking zegt
Tja leuk voor het idee natuurlijk, maar Alfa Romeo is er voor liefhebbers. Een Giulia station, een nieuwe Mito en een nieuwe Giulietta is wellicht een beter plan…
lekkerlinksrijden zegt
De markt vraagd er wel naar, maar blijkbaar wat minder bij Alfa Romeo aan de verkoopaantallen van Januari te zien
lekkerlinksrijden zegt
@lekkerlinksrijden: vraagt ipv vraagd
hotze zegt
Toch nog 18 Alfisti die voor een Gulilietta kiezen; wat een die-hards. Tja, hoe lang houden ze ’t nog vol
karaya zegt
@hotze: Al houden ze het niet vol. Zijn genoeg grote spelers die het merk Alfa Romeo willen hebben.
lekkaah zegt
@karaya: De naam ansich wellicht ja, maar al die rommel eromheen niet..
karaya zegt
@lekkaah: De Giulia en de Stelvio rommel? (alleen iemand die geen affiniteit heeft met auto’s kan zoiets stellen)
De Giulietta is verouderd, maar daar is de prijs ook naar.
lekkaah zegt
@karaya: enkel affiniteit hebben met een auto(merk) garandeert geen succes, laat Alfa daar nu juist een prachtig voorbeeld van zijn
als ik de comments hier zo lees had 75% een Alfa moeten bezitten.
Geen fabrikant/investeerder gaat geld neerleggen voor Alfa in deze staat, hence “de naam an sich” wellicht
karaya zegt
@lekkaah: Ferdinand Piech wilde er minimaal een miljard voor neertellen, en toen was Alfa in een slechtere staat dan nu. (die ouwe lijkt me er meer verstand van te hebben dan jij) Ford heeft ooit ook al eens geprobeerd om Alfa te kopen. (genaaid door Fiat en de italiaanse regering) Vandaag de dag gaan er geruchten over Geely.
Heritage van hier tot Tokio.
poes zegt
@karaya: precies wat @lekkaah zegt. De merknaam is geld waard, de rest weinig. Bijna alle fabrikanten hebben het beter voor elkaar dan Alfa. Er vanuit gaande dat ze bij de ontwikkeling van de Giulia veel uitbesteed hebben aan Ferrari.
lekkaah zegt
@poes: ah, je was me 2 minuutjes voor :)
karaya zegt
@poes: De Giulia is door Alfa zelf ontwikkeld onder leiding van een voormalige Ferrari ingenieur. Iedereen heeft het over het 2.9 blok dat door Ferrari zou zijn ontwikkeld.
Ik begrijp dat argument niet, hoeveel Fiat technologie zal er in een Ferrari zitten? Maakt dat van een Ferrari een halve Fiat? Bovendien, Alfa is mans genoeg om zelf goede blokken te ontwikkelen, dat hebben ze in het verleden genoeg bewezen.
lekkaah zegt
@karaya: je zegt het zelf al, zonder Ferrari en Fiat is Alfa enkel zijn ‘heritage’ waar (bind daar maar eens een bedrag aan?) Alfa los is enkel interessant voor haar naam/heritage. Alles valt en staat met het bedrag wat er uiteindelijk voor gevraagd zou worden
karaya zegt
@lekkaah: Jij doet net of Alfa zelf geen input heeft binnen Fiat. Alsof het een lege huls is.
Dat klinkt vrij onwaarschijnlijk.
E550 zegt
Ik vind het altijd nog heel frappant dat Alfa Romeo niet actief is op de Russische markt. Rusland is tegenwoordig een serieuze speler als het gaat om aantallen (zeker als kijkt naar SUV en crossovers), dus het opereren op die markt lijkt mij geen slechte zet.
janmetdelangeachternaam zegt
Ff serieus, welke halve gare besteld er nu nog een elf jaar oude auto. Inmiddels is die mito compleet achterhaald
thomasthomas zegt
@janmetdelangeachternaam: ja vertel wat precies? Wat doet hij minder dan een auto uit 2019.
torsen zegt
@thomasthomas: Verkopen.
desjonnies zegt
@janmetdelangeachternaam:
Ik omdat iedere ‘moderne’ concurrent claustofobisch klein van binnen is van de Mazda, de Hyundai, de BMW (helemaal belachelijk duur) de VW, de Renault die in dezelfde klasse zitten als de MiTo.
Daarnaast wilde ik iets met wat meer peper zonder gelijk in een hardcore RS stuiterbak te rijden.
De ruimte voorin is enorm, achterin nauwelijks wat perfect is voor een gezin wat uit 2 personen bestaat.
Daarnaast is mijn vorige Alfa me meer dan uitstekend bevallen qua wagen en qua kosten en vind ik het leuk om iets te rijden wat van de platgetreden paden afwijkt.
En last but not least mijn vriend de Fiat Jeep Alfa dealer heeft een meer dan uitstekende deal voor me weten te realiseren.
ericc zegt
Kunnen ze op basis van de Mazda / Fiat geen nieuwe Alfa spider maken?
Wanneer komt die nieuwe GTV en C8?
centocinquantanove zegt
@ericc: zolang ze bij Alfa blijven volhouden dat elke Alfa in Italië gemaakt moet worden gaat het niet gebeuren. Sterker nog, eigenlijk was het de bedoeling dat het een Alfa Romeo op basis van de MX5 zou worden.
flik2punt0 zegt
Zou wel mooi nieuws zijn!
allesmetturbo zegt
Jammer, dat giorgio platform is juist waarom de giulia en stelvio zo heerlijk dynamisch zijn. Het 500x platform is niet echt inspirerend als fwd zijnde. Dan word het weer een net niet gevalletje
alfisstii zegt
@allesmetturbo: zowel de 500x als de renegade is leverbaar met AWD.
De stap naar RWD is dan zo gemaakt
allesmetturbo zegt
@alfisstii: opzich, awd met het nieuwe 2.0T blok is ook niet verkeerd. In de Stelvio gaat deze met een chipje en uitlaat naar 390pk en mega Nm dus dan is AWD ook prima, maar het stuurplezier van rwd-biased awd is toch een stukje beter
alfalfa zegt
@allesmetturbo: inderdaad, voelt als ouderwets zwalkbeleid..
karaya zegt
@allesmetturbo: Zit ook een kostenplaatje aan vast. Zijn in die klasse straks helemaal geen achterwielaandrijvers meer over.
martingtv zegt
Zal wel met de nieuwe 1.3 benzine motor komen met alleen de verschikkelijke TCT bak.
Ik begrijp niet bijv. dat er van de Giulia nog steeds geen 1.6 turbo (180pk) met handbak beschikbaar is. Zou een mooie vervanger voor mijn giulietta zijn.
cloverleaf zegt
@martingtv: doe dan een historisch verantwoorde 1750
martingtv zegt
@cloverleaf: een giulia 1600 super is historisch verantwoord
olivierc zegt
Zo’n slechte verkoopcijfers, hier in Belgie zie je ze toch vrij veel rijden hoor. Weet er iemand of er een update komt van de Giulia, zou deze willen kopen maar wil wachten op een update.
alfisstii zegt
@olivierc: de Giulia B-tech is net uit. Het is niet een grote update maar toch
autodrome zegt
Ik vraag me af of de Alfa technici het platform tot een waardige ‘bodem” kunnen ombatterijen. Op de Fiat 500X en Jeep Renegade zijn nou niet de meest scherp sturende auto’s op deze planeet. En ja, ik heb Alfa gereden(147) en dat lag als een blok op de weg. Weinig tot geen problemen mee gehad technisch gezien, wel heel veel rijplezier ondanks het feit dat het een voorwiel aaangedreven auto was …..
hape zegt
@autodrome:
De onlangs opgefriste 500X met de nieuwe motoren stuurt echt leuk. Als Alfa daar nog iets extra’s aan kan toevoegen (inclusief flinke motoren) wordt dat vast een fijne auto.
viggen93 zegt
Laat ze maar komen! Hopelijk geeft dat Alfa Romeo een boost om de glorie van weleer terug te krijgen.
menaz zegt
Ze plaatsen de carrosserie achterstevoren op het onderstel van de 500X, zodat ‘ie achterwielaandrijving heeft.
bakboord1 zegt
Als ze ook maar 25% van de verkoopaantallen van de captur weten te krijgen dan zou het al een verkooptopper zijn. Ik snap de keuze voor het segment dus wel.
Daarbij vind ik verkoop van de Giulia wel echt tegenvallen. Dan zit er toch ergens iets fout in de verkoop of de auto.
autodidact zegt
@bakboord1: het is een sedan. Dat wil tegenwoordig niet echt meer. Helaas.
mashell zegt
@autodidact: de grootste markten (VS en China) willen juist sedans, dat is het probleem niet. Probleem is dat de Giulia te laat was, 159 klanten rijden al lang een ander merk. Dat het interieur behoorlijk al bij introductie verouderd was. Dat de wagen wel erg veel op een BMW 3 serie lijkt maar niet dat niveau haalde. Nu er een nieuwe 3 serie is het voor de Giulia eigenlijk al helemaal voorbij.
hape zegt
@mashell:
Het niveau van de ‘oude’ 3 niet haalde…
Elke auto is een compromis, de Alfa in dit geval voor velen de betere.
deboes zegt
Jammer dat ze dan weer de fout in gaan om gerebadgede fiat te gaan maken; alhoewel die ook kwalitatief beter zijn dan de achterhaalde duitsers